Hemsidan
Re: Förbättra sidan
Siterna borde ha prioriterats efter besöksordning eller publik.
Varför har de inte lagt ut länkar till fungerande sidor (forumet, biljettbeställning osv) samt kontaktinformation till berörda klubbar.
Man ska slippa klicka sig vidare för att leta rätt på informationen vid sådanna här "incidenter".
Varför har de inte lagt ut länkar till fungerande sidor (forumet, biljettbeställning osv) samt kontaktinformation till berörda klubbar.
Man ska slippa klicka sig vidare för att leta rätt på informationen vid sådanna här "incidenter".
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Nu är Forumet nere också. Djävligt nere...
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Det är väl alltid ganska nere härminalman skrev:Nu är Forumet nere också. Djävligt nere...

Lite halft funktionellt och innehållsmässigt uppe nu i alla fall... Jag hoppas verkligen det utgår någon form av ekonomisk kompensation till Djurgården för det här.
Men nu när vi ändå verkar ha lite yrkesverksamma drifttekniker på forumet, vad är poängen med att ha en www2-subdomän? Jag har levt i tron att det var för att kunna avlasta vid hög belastning och använda som backup för antingen det viktigaste eller speglat allting vid kapacitet om det strular. Djurgården däremot verkar ju bara ha det för gammal orensad/ouppdaterad skit + forumet, och inte ens får vi en länk till forumet från felmeddelandet. Någon som kan bringa klarhet?
Men nu när vi ändå verkar ha lite yrkesverksamma drifttekniker på forumet, vad är poängen med att ha en www2-subdomän? Jag har levt i tron att det var för att kunna avlasta vid hög belastning och använda som backup för antingen det viktigaste eller speglat allting vid kapacitet om det strular. Djurgården däremot verkar ju bara ha det för gammal orensad/ouppdaterad skit + forumet, och inte ens får vi en länk till forumet från felmeddelandet. Någon som kan bringa klarhet?
- minalman
Man har väl lyft över landningssida och en massa innehåll till ett webbhotell (som legat nere i två dygn) där det finns grejor ("mallar") som alla hockeylag behöver och sparat kvar det som fanns på gamla servern som inte gick att flytta, som forumet. Eftersom nya landningssidan måste pekas ut av www.difhockey.se fick den gamla en ny adress www2.difhockey.se. Det är egentligen två olika sajter, men som vi luras att tro är en, då de länkar till varandra.sm910 skrev:Lite halft funktionellt och innehållsmässigt uppe nu i alla fall... Jag hoppas verkligen det utgår någon form av ekonomisk kompensation till Djurgården för det här.
Enda sedan difhockey.se uppdaterades har forumet legat på www2. Antagligen var det enklaste lösningen att flytta ut forumet istället för att integrera det i den nya plattformen.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
- -daniel-
Exakt så tror jag det ligger till. I övrigt finns det absolut ingen (vettig) poäng med en www2-adress i det här fallet. Lastbalansering kan det förvisso användas för men det är inte direkt så att Djurgårdens sida är överlastad...seppuko skrev:Enda sedan difhockey.se uppdaterades har forumet legat på www2. Antagligen var det enklaste lösningen att flytta ut forumet istället för att integrera det i den nya plattformen.
Jag begriper fortfarande inte varför man har en gemensam plattform med shl.se
Förmodligen har väl det att göra med att samtliga SHL-lag (och TIK / DIF då som var där när det här infördes) har en gemensam statistik-modul där tabeller, spelscheman etc länkas in på respektive lags sida. Men man borde kunna gjort det så väldigt mycket mer säkert genom att inte gå på cloud-tricket och låta allt ligga på en och samma plattform där man är beroende av "huvudsidan" för att ens kunna visa något på lagens egna sajter. Kan inte vara speciellt svårt att länka in informationen man är intresserad av på lagens sidor istället, och således vara helt avskalad från den centrala sidan när det gäller drift osv. Obegripligt märkligt upplägg.
- minalman
Det är stor skillnad mellan att driva och vidareutveckla en egen sajt jämfört med att hälla ner material i ett webbhotell som drivs och vidareutvecklas centralt. Det är nog främst av kostnads- och resursskäl vi har delat webbhotell med SHL.
- -daniel-
Jag har väldigt svårt att se att SHL är inblandade i vidareutvecklingen av något lags sajt, visst att de sköter själva hostingen men hosting av en enkel webbplattform (som inte är en större webbshop eller liknande med extremt många samtida anslutningar) är inte dyrt att driva. Visst att DIF's sida har en del träffar men det är i sammanhanget inte speciellt resurskrävande. Sen tidigare vet jag att B2B IT Partner har skött driften (både av IT samt telefoni) av hela DIF's webbmiljö som ett led i sponsorsavtalet, men det kan väl förvisso vara helt ändrat... men ser ut som DNS'erna går via B2B så de är fortfarande inblandade.minalman skrev:Det är stor skillnad mellan att driva och vidareutveckla en egen sajt jämfört med att hälla ner material i ett webbhotell som drivs och vidareutvecklas centralt. Det är nog främst av kostnads- och resursskäl vi har delat webbhotell med SHL.
Men förmodligen har du delvis rätt; på sikt ser man det väl som en kostnadsbesparing att samtliga lag skall dela en gemensam grundplattform. Jag har dock svårt att förstå själva huvudtanken.
- minalman
Jag sa inte att SHL gör något. Vi har upphandlat en webbhotelltjänst tillsammans med SHL. Någon i DIF har gjort ett strategiskt val att det är bättre än att köra själv.
Det är ett helt nytt CMS som gäller i och med uppdateringen av sidan. Har själv varit inne i båda versionerna och det nya är ett lyft. Framför allt då förra ramverket var så gammalt och därför begränsad i bland annat funktionalitet. Man vågade knappt ändra eller flytta element i rädsla av att något skulle gå sönder.
Nu låter det kanske som om jag kritiserar de som gjorde förra ramverket. Men man kommer alltid komma till en punkt där man behöver börja om på nytt. Tänk Matrix!
Nu låter det kanske som om jag kritiserar de som gjorde förra ramverket. Men man kommer alltid komma till en punkt där man behöver börja om på nytt. Tänk Matrix!
It's easier to be an asshole to words than to people
Det skulle vara mer elegant med t ex forum.difhockey.se alternativ en url-rewrite på www, så att http://www.difhockey.se/forum skrivs om till www2 som kan peka på vad fan som helst.
Men jag ser hellre att resurserna läggs på en tacklande powerforward, så jag kan leva med www2.
Men jag ser hellre att resurserna läggs på en tacklande powerforward, så jag kan leva med www2.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- -daniel-
Det var inte vad du skrev ovan.minalman skrev:Jag sa inte att SHL gör något. Vi har upphandlat en webbhotelltjänst tillsammans med SHL.
Om det nu är SHL själva eller ett externt företag är ju egalt.
- minalman
"Delat webbhotell med SHL" går väl inte att tolka som att SHL driver hotellet?-daniel- skrev:Det var inte vad du skrev ovan.minalman skrev:Jag sa inte att SHL gör något. Vi har upphandlat en webbhotelltjänst tillsammans med SHL.
- -daniel-
Skit samma, jag tolkade det som att du påstod att SHL (eller annat företag) skötte samtliga lags sajter centralt.minalman skrev:"Delat webbhotell med SHL" går väl inte att tolka som att SHL driver hotellet?-daniel- skrev:Det var inte vad du skrev ovan.minalman skrev:Jag sa inte att SHL gör något. Vi har upphandlat en webbhotelltjänst tillsammans med SHL.