Fan vad rätt du har! Hade glömt (undanträngt) det.Andy skrev:I år kan de öka till 18 lag och vi missar ändå att gå upp. Det vilar en förbanneles över Djurgårdens IF sedan den dag Tolsa tacklade två av våra spelare groggy. Tänk på det - det var då eländet började....Staten skrev:Shl skulle kunna utöka ligan med 14 lag till men jag ger mig fan på att vi hade misslyckats gå upp ändå.
Allsvenskan 2013/2014
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Allsvenskan 2013/2014
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Vidrigt minne.. Men i ärlighetens namn hade förfallet börjat tidigare än så. Matchen som sådan var dock oavsett en milstolpe som accelererade laget nedåt mot nuvarande tillvaro i källaren. Var det Ölve och Tjärna som blev proppade om jag inte minns fel? Båda fick hjärnskakning och var sedan skadade och bleka resten av säsongen. Tolsa kom flinande undan med att ha oskadliggjort två spelare i vår förstafemma, utan minsta vedergällning varken i pågående eller efterkommande match.Andy skrev:I år kan de öka till 18 lag och vi missar ändå att gå upp. Det vilar en förbanneles över Djurgårdens IF sedan den dag Tolsa tacklade två av våra spelare groggy. Tänk på det - det var då eländet började....
En fråga till er som samlar statistik; jag kan vara fullständigt ute och cykla, men DIF har väl inte legat topp 3 i HA en enda omgång sedan vi åkte ur (utan att isåfall ha haft fler matcher spelade)? Rätta mig gärna om jag har fel.
Det är onekligen ett katastrofalt facit. Med tanke på vilken trupp som funnits tillgänglig är detta i mina ögon främst coachens fel, och inte sportchefens (fast just det, halva förra säsongen var ju sportchef och coach samma person...).
Ett missat avancemang i år kan bli otroligt svårt att hämta sig ifrån. Efter två års grova underprestationer kan vi isåfall bara se på när SHL-skeppet seglar iväg fullastat med kanske så många som fyra glada lag. Och allteftersom ljudet från segerfesten ombord blir svagare, och skeppet till slut försvunnit helt på horisonten står vi kvar som skeppsbrutna på en öde ö. Drömmen är borta, festen är över, båten har gått och det är dags att hitta skydd i en grotta nånstans. Med tanke på SHLs vilja att skjuta igen dörren mellan HA och SHL lär det dröja många år innan ett nytt skepp anländer till vår ö.
Man vill ju så gärna vara med på den där båten, men sådana tankar kan idag inte klassas som något annat än önsketänkande verklighetsflykt och dagdrömmeri. Att laget kan spela bra nån match då och då råder det inget tvivel om. Men att denna grupp ska gå segrande genom först playoff och sedan KS känns väldigt långt borta just nu. För en sådan resa krävs förutom en god portion tur spelare som har kyla och offervilja, samt en coach med minst ett par taktiska äss i rockärmen.
- minalman
Allsvenskan 2013/2014
Min logik säger att om översta ligan utökas med två lag från andraligan måste det bli lättare för lag som är kvar i andraligan att vara bäst där.
Edit: Avdelning: "Hur många fler Karlskrona finns det som bara dyker upp och sveper om alla klassiska lag i HA?"
Edit: Avdelning: "Hur många fler Karlskrona finns det som bara dyker upp och sveper om alla klassiska lag i HA?"
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Det kan jag hålla med om. Men samtidigt vill ju SHL ha bort kvalserien vilket gör att det kanske jämnar ut sig om man ser på hur lätt eller svårt det skulle bli att ta sig upp efter.minalman skrev:Min logik säger att om översta ligan utökas med två lag från andraligan måste det bli lättare för lag som är kvar i andraligan att vara bäst där.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Nån annan än jag som tycker att Adam borde träna mer på straffar. Tycker att han är enormt stillastående i mål vid straffar.
Tror det hänger ihop med det som jag tycker är hans absolut sämsta egenskap, han är otroligt långsam i sidled. Nu säger jag inte att Rögles 1-1 mål är hans fel men man ser verkligen hur fastfrusen han blir i den positionen som han valt. En snabbare målvakt hade där kunnat göra en sådan räddning som sker då och då och är skillnaden på 3 eller 1 poäng.gaspo skrev:Nån annan än jag som tycker att Adam borde träna mer på straffar. Tycker att han är enormt stillastående i mål vid straffar.
Alt. byta in Mattson vid straffläggning, han har känts stabilare än Adam på straffar.gaspo skrev:Nån annan än jag som tycker att Adam borde träna mer på straffar. Tycker att han är enormt stillastående i mål vid straffar.
Vad ska Adam göra på sin sista straff? Flaxa runt som en fågel när Molin står still?
Våra spelare gör inte mål heller. Hur lätt är det att vinna då? Adam ska inte behöva ta allt, även om han kunde göra det liiite bättre ibland.
Edit: Kollade upp detta.
Våra spelare har gjort 34 straffar med följande resultat: 6 MÅL, 28 MISS.
Adam har stått vid 23 tillfällen: 14 TAGIT, 9 INSLÄPPTA.
Vill ni ta det här igen vem som är så dålig på straffar? Vi har ett flertal såkallade "snipers" i vårat lag som missar målet typ varannan straff och det är pinsamt.
FYI så har Fransson sämre statistik än Adam på straffar men han har stått två mer (14-11) har han.
Våra spelare gör inte mål heller. Hur lätt är det att vinna då? Adam ska inte behöva ta allt, även om han kunde göra det liiite bättre ibland.
Vill ni ta det här igen vem som är så dålig på straffar? Vi har ett flertal såkallade "snipers" i vårat lag som missar målet typ varannan straff och det är pinsamt.
FYI så har Fransson sämre statistik än Adam på straffar men han har stått två mer (14-11) har han.
Det finns ju en del ingredienser som måste = TRUE för att hockey ska spelas bra.
Inställning/attityd: Måste vara 100% inställda på vinst. Det får inte existera grubblerier på eventuell förlust. Inställning måste bibehållas under hela matchen - OAVSETT vad resultattavlan säger. Matchen spelas i 3x20. Klarar man detta är man ett lag som kan vända en match i tredje. Fungerar detta inte blir man ett lag som torskar matcher i tredje.
Man hänger INTE med huvudet eller slår med stickan eller gnäller på medspelare/motspelare/domare när det går emot. Det är DÅLIG attityd och bara sopor håller på så. Respekt och ödmjukhet inför uppgiften gäller!
Flexibilitet: Både spelare och ledare måste klara av att göra förändringar under match. Funkar inte en del? Gör något annat. Funkar inte en formation? Bryt isär den. Etc.
Hårdhet/fysik styrka: Ett hockeylag måste vara starkt. Det måste finnas både skägg och muskelfibrer en masse. Finlirare behövs också men det går inte att vinna med enbart handleder.
Tävlingsinstinkten: Alla MÅSTE tävla och dessutom göra det tillsammans. Mot samma mål.
Träning/match=samma: Det man gör på träningarna tar man med sig till match. Tränar man dåligt spelar man match dåligt.
Det lär ju finnas många fler detaljer och ingredienser i denna soppa men.. jag har inte tid att grubbla vidare. Lunch nu!
Inställning/attityd: Måste vara 100% inställda på vinst. Det får inte existera grubblerier på eventuell förlust. Inställning måste bibehållas under hela matchen - OAVSETT vad resultattavlan säger. Matchen spelas i 3x20. Klarar man detta är man ett lag som kan vända en match i tredje. Fungerar detta inte blir man ett lag som torskar matcher i tredje.
Man hänger INTE med huvudet eller slår med stickan eller gnäller på medspelare/motspelare/domare när det går emot. Det är DÅLIG attityd och bara sopor håller på så. Respekt och ödmjukhet inför uppgiften gäller!
Flexibilitet: Både spelare och ledare måste klara av att göra förändringar under match. Funkar inte en del? Gör något annat. Funkar inte en formation? Bryt isär den. Etc.
Hårdhet/fysik styrka: Ett hockeylag måste vara starkt. Det måste finnas både skägg och muskelfibrer en masse. Finlirare behövs också men det går inte att vinna med enbart handleder.
Tävlingsinstinkten: Alla MÅSTE tävla och dessutom göra det tillsammans. Mot samma mål.
Träning/match=samma: Det man gör på träningarna tar man med sig till match. Tränar man dåligt spelar man match dåligt.
Det lär ju finnas många fler detaljer och ingredienser i denna soppa men.. jag har inte tid att grubbla vidare. Lunch nu!

Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Även du måste förstå att även om våra skyttar är urusla på straffar så gör inte det Adam bra.ciirree skrev:Vad ska Adam göra på sin sista straff? Flaxa runt som en fågel när Molin står still?
Jag tycker att han hade kunnat utveckla sitt spel en hel del och det hade gjort att hans straffstatistik hade blivit ännu bättre.
En gång till. Läs statistiken, ganska uppenbart att man inte vinner en straffläggning när våra skyttar inte ens sätter var femte straff.
Sen som jag sa också, i vissa situationer så kanske han kunde göra något annorlunda. Men problemet ligger mer i skyttarna än målvakten tycker jag.
Att skyttarna är urusla menar inte jag till att Adam är bra men jag menade mer att problemet är way bigger hos spelarna om man jämför dem och Adam.
Sen som jag sa också, i vissa situationer så kanske han kunde göra något annorlunda. Men problemet ligger mer i skyttarna än målvakten tycker jag.
Att skyttarna är urusla menar inte jag till att Adam är bra men jag menade mer att problemet är way bigger hos spelarna om man jämför dem och Adam.
-
Jo, vi låg trea i en eller två omgångar före novemberkollapsen i år.Davva skrev:Andy skrev:En fråga till er som samlar statistik; jag kan vara fullständigt ute och cykla, men DIF har väl inte legat topp 3 i HA en enda omgång sedan vi åkte ur (utan att isåfall ha haft fler matcher spelade)? Rätta mig gärna om jag har fel.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Det som oroar är att vi inte lyckats utveckla laget under seriens gång.Túrin Turambar skrev:Jo, vi låg trea i en eller två omgångar före novemberkollapsen i år.Davva skrev:Andy skrev:En fråga till er som samlar statistik; jag kan vara fullständigt ute och cykla, men DIF har väl inte legat topp 3 i HA en enda omgång sedan vi åkte ur (utan att isåfall ha haft fler matcher spelade)? Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag trodde vi skulle bli bättre ju längre serien gick.
Med tanke på många nya och unga spelare borde vi rimligen ha haft tiden på vår sida, men inte det.
Allt såg ju så lovande ut där ett tag. Var väl mest snack kring att vi gjorde för få mål i fem mot fem.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Exakt! Vi har blivit sämre under säsongen istället, utom då möjligtvis Adam.BOMBOM BOUCHARD skrev:Det som oroar är att vi inte lyckats utveckla laget under seriens gång.Túrin Turambar skrev:Jo, vi låg trea i en eller två omgångar före novemberkollapsen i år.Davva skrev:Andy skrev:En fråga till er som samlar statistik; jag kan vara fullständigt ute och cykla, men DIF har väl inte legat topp 3 i HA en enda omgång sedan vi åkte ur (utan att isåfall ha haft fler matcher spelade)? Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag trodde vi skulle bli bättre ju längre serien gick.
Med tanke på många nya och unga spelare borde vi rimligen ha haft tiden på vår sida, men inte det.
Allt såg ju så lovande ut där ett tag. Var väl mest snack kring att vi gjorde för få mål i fem mot fem.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Nått är ju så sinnesjukt fel inom DIF. Vi blir bara sämre o sämre. Alla spelare som kommer till DIF blir urusla. Snälla kan inte nån komma med en vettig förklaring? Korthuset har rasat, o snart väldigt snart så finns inga kort att bygga upp igen.
Inga PP mål görs. Vi har väll snart rekord i kryss matcher oxå.
Inga PP mål görs. Vi har väll snart rekord i kryss matcher oxå.
Senast redigerad av gaspo den 2014-01-22 21:01:50, redigerad totalt 1 gånger.