Gör nåt innan det är försent

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
gadden78
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Gör nåt innan det är försent

Inlägg av gadden78 »

Jag skulle bänka hela jäkla laget en match och ta upp J20 för att få grabbarna att fatta att dom inte gör sitt jobb... Får ena 2012 vibbar så det fattas och blir över... Men men vi ska i vanlig ordning låta Zabel tycka att vi gör ett bra jobb, bara målen som saknas efter torsk på torsk... Vill inte se en tränare ifrån våra egna led mer, vill ha en tränare som inte har ngn anknytning till klubben överhuvudtaget, ngn som inger respekt i våra killar inte en polare från förr i junisleden... Och det där med vad det innebär att spela i DIF verkar ju funka sådär... Ctrl, Alt, Del på hela föreningen vore ngt... Oerhört bitter just nu... Ngn gång vänder väl det här, inte i år tydligen...
Användarvisningsbild
Fiskmaesen

Inlägg av Fiskmaesen »

Jag är också frustrerad. Jag är också orolig. Jag är också förtvivlad. MEN att tro att styrelsen och ledningen sitter och rullar tummar i detta krigsläge är bara dumt att tro. Jag är övertygad om att man jobbar hårt på en förändring men inte vill ta något förhastat beslut som kanske inte gör situationen bättre. Jag fattar också att tiden tickar och att det börjar bli brådis, men jag väntar hellre en dag extra och ser att det blir en bra lösning som såväl befintlig spelartrupp som ledning står bakom - KÄMPA.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

Tror framförallt att det är viktigt med aktoritära personer i båset, när man har skör budgetvariant, och många unga spelare, Hardy va kanon på det tills det känndes som om han tappade viljan lusten orken. Zabel är säkert jätteduktig, trevlig och jätteangagerad. Men mina intryck ioförsig mina är att han inte inger någon aktoritär utstrålning, utan känns väldigt osäker, han säger starka saker, men jag känner varje gång jag hör Zabel prata att det finns ingen tungd i orden. Jämför exempelvis med Roger Melin, Janne karlsson, med många.

personligen tror jag att ett måste idag är att hitta en tränare som har en egen idee om hur hockey ska spelas, och klarar att genomföra det typ Janne i KHK, samt är väldigt aktoritär, som spelarna känner respekt, och trygghet med. Säcken är lite åt det hållet som jag beskriver, sen säger jag inte att han är rätt man för jobbet.

Sen finns det många aspekter då Djurgården har dåligt med pengar, behov av att förstärka kanske hitta en tränarlösning. Men det känns som om steget upp till finrummet blir längre och längre.

Sen till det som jag tror påverkar mest, skillnaden att bedriva hockey i stockholm kontra landsbygden. I karlskrona exempelvis kan spelarna mer eller mindre träna när dom vill, man kan gå ner nöta skott, PP om det behövs när man själv vill, samt intäktssidan. Stockholmsklubbarna får va glada att man får betala dyrt för att lira matcher på hovet, och att det finns lite tid att träna. Skillnaden är så stor hur och när man kan träna när man bestämmer över sin egen arena. Det är lika tragiskt både för Djurgården och AIK(om man får skriva AIK i detta forum) utan samma möjligheter som andra lag så kommer stockholmshockeyn att dö lite för varje år, och tillslut knappt finnas kvar. På många orter så finns det även kommuner som stöttar, inte gör det svårare som i stockholm, Gatstenar eller inte men det måste finnas en vilja att ge bra förutsättningar för idrott i stockholm, inte att kommunen ska känna pengar på den.
Användarvisningsbild
Fiskmaesen

Inlägg av Fiskmaesen »

Inte för att vara sådan, men det du skriver är ett känt faktum sedan länge som alla känner till. Vi får helt enkelt anpassa oss till den spelplan som kommun och politiker har satt för oss i dagsläget.

De frågorna jobbas det på genom andra krafter och det är bara att hålla tummarna för att detta elitidrotts-slaktande upphör från stadsmakten.

Hoppas att det kommer lite positiva nyheter snart som kan inge lite hopp gällande spelartrupp och ledning.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

Fiskmaesen skrev:Inte för att vara sådan, men det du skriver är ett känt faktum sedan länge som alla känner till. Vi får helt enkelt anpassa oss till den spelplan som kommun och politiker har satt för oss i dagsläget.

De frågorna jobbas det på genom andra krafter och det är bara att hålla tummarna för att detta elitidrotts-slaktande upphör från stadsmakten.

Hoppas att det kommer lite positiva nyheter snart som kan inge lite hopp gällande spelartrupp och ledning.
Jag belyste inte problemet med stockholms stad för att jag inte trodde att nån inte kände till det, men då möjligheterna för träning är såpass mycket sämre, så krävs det väldigt mycket bättre trupp och kvalitet för att uppnå ett bra resultat, och dom pengarna går det inte att få in som situationen i stockholm är.
Stockport
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stockport »

NU MÅSTE det hända något Djurgården !!!
Zabel har inte stake nog att väcka laget i krislägen som det är nu.
Nån med JÄRNHAND är vad som behövs, ge oss Wikegård, Strömberg eller nån liknande.
Kunnandet finns i löaget, det gäller att plocka fram det och det kan inte Zabel tyvärr.
Är det ingen i beslutsfattande ställning som ser detta ?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Stockport skrev:NU MÅSTE det hända något Djurgården !!!
Nån med JÄRNHAND är vad som behövs, ge oss Wikegård, Strömberg eller nån liknande.
Kunnandet finns i löaget, det gäller att plocka fram det och det kan inte Zabel tyvärr.
Jag tror verkligen inte att Zabel är någon "mysfabror" om det är det du tror. Han kan gapa rätt bra. Om det ska komma in någon ny tränare hoppas jag snarare att det är någon med väldigt annorlunda hockeyfilosofi för att röra om lite för sättet vi spelar på nu verkar ju inte gynna någon spelare i laget. Ingen presterar ju på den nivån de har i sig.
Expert.
Bengan08

Inlägg av Bengan08 »

SirDIFalot skrev:
Jag tror verkligen inte att Zabel är någon "mysfabror" om det är det du tror. Han kan gapa rätt bra. Om det ska komma in någon ny tränare hoppas jag snarare att det är någon med väldigt annorlunda hockeyfilosofi för att röra om lite för sättet vi spelar på nu verkar ju inte gynna någon spelare i laget. Ingen presterar ju på den nivån de har i sig.
Det står väl utom allt tvivel att detta INTE funkar längre. Snart inte bara replikerar vi bajens loser mentalitet. Snart spelar vi i samma serie också. Att ingen gör något??
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

En bra förare får ut max av en bra bil, en kass förare kör bara sönder den.

Att kasta ut Zabel nu kommer inte att tillföra ett enda skit. Det är pest eller kolera nu tyvärr. Kör med Zabel säsongen ut men sedan så måste det vara stopp på den här djäkla inaveln. Nya friska ider behövs, nytt tänk. Att leva i det förgångna på gamla meriter och ta in "ikoner" kommer inte att hjälpa ett enda skit.

Hallåååå det är 2014, vakna!
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tror tvärt om att Djurgården behöver en huvudtränare som dels kan utveckla de enskilda spelarna på alla plan (inklusive att få dem att växa som människor, utveckla självförtroende och kunna tänka i positiva målbilder), dels kan få ett lag bestående av ganska många unga spelare lyfta sig och prestera bättre tillsammans genom att arbeta med gruppdynamik, tydlighet, mål och gemenskap.

Det talar mot "elaka" tränare med "järnhand" och för en äldre, kunning lugn och mogen huvudtränare som kan se individerna men också arbeta med gruppen. Inte enbart en mysfarbror som får alla att må bra, utan en mysfarbror som ställer krav, är tydlig och konsekvent.

Hardy var just en sådan tränare i sin prime. Högmo tycks ha varit sådan i fotbollen.

Jag älskar känslomässiga och tempramentsfulla ledare som Wikegård, anser att han är en av våra största profiler på tränarsidan genom tiderna, men faktum är att med honom i båset blev det inga enorma framgångar.

Att vara spelare i DIF - och särskilt att vara ung spelare i DIF (med allt för mycket ansvar beroende på att ekonomin gör att man får spela i första eller andra backpar i stället för i tredje eller fjärde då det saknas resurser till att rekrytera äldre mer utvecklade och erfarna spelare) är tufft. Kraven är skyhöga och förväntningarna sitter i väggarna. Smaka bara på orden "Mesta mästarna". Lägg därtill att lira inför 6.000 fanatiska och hängivna åskånader i stället för 900 landsortsbor med handklappor. Dessutom i ett läge när alla andra utanför DIF - fans, spelare och landsortsmedia - vill att det egna laget kan leverera vad som helst på isen så länge de spöar DIF. Lägg slutligen till det enorma tryck vi har runt omkring föreningen som också när det går dåligt kan ta sig väldigt destruktiva uttryck (tänk på all skit Erik Gustavsson, Andreas Holmqvist, Bom Bom med fler fått ta genom åren) Allt detta skapare en hel del press.

I en sådan miljö måste man ha en tränare som förmår att skapa trygghet och harmoni utan att ge avkall på tydlighet och krav. För att ha kommit dit som tränare tror jag att man behöver ha ganska mycket livserfarenhet och ha varit med om många upp och nergångar inom både livet och hockeyn och därmed samlat på sig en hel del klokskap och kunskap.

I vårt fall måste man, på grund av det enorma engagemanget, dessutom förmå att hantera media, interagera med fans och andra vid sidan av banan samt inte minst kunna utveckla unga spelare då vi i det ekonomiska läge vi alltid kommer att befinna oss i Stockholm kommer att vara beroende av att sänka kostnaderna genom att använda många juniorer.

Jag vet inte vem som motsvarar den profilen, men honom vill jag ha.
Senast redigerad av Andy den 2014-01-21 09:46:19, redigerad totalt 1 gånger.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Arkju

Inlägg av Arkju »

Andy skrev: Massa bra text
Kan bara hålla med i den analysen. En gapig Tortorella-typ tror inte jag är vad som behövs.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Falconetti

Inlägg av Falconetti »

Håller med alla!
Självklart måste någonting göras!!!! :evil:
Jag har en (1) reflektion? Varför blir det så omedelbar negativ effekt efter att Zabel tagit Time-out? Det sker oftast så. :evil:
Dessutom har Jag ingen förståelse för varför det blir så ineffektiv i avslutande moment framför mål? Kolla exempelvis Rögles kvitteringsmål, två (2) man stormar offensivt fram i boxplay och dessutom, går på avslut! Ett klassiskt enkelt mål där klubban ligger tryggt mot isen och styr in pucken!
Senast redigerad av Falconetti den 2014-01-21 10:07:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Janne Karlsson har ju lyft KHK på ett imponerade sätt måste man säga, men samtidigt får man inte glömma hur mycket skit han fick av allt och alla runt Växjö innan han fick dojan där.

Har han ändrat sitt sätt att coacha? Har han ändrat sin personlighet? Jag har ingen aning, men jag skulle inte tro det. Möjligtvis blev han en erfarenhet klokare.

Man kan inte bara säga att det här och det här måste vi ha för att det ska funka. Säg att Zabel skulle få gå och vi tog in en Janne Karlsson, skulle det bli bättre då? Vem vet. Annorlunda skulle det kanske bli, men jag tvivlar på att det skulle bli bättre på lång sikt.

Jag tror inte att spelarna skulle prestera bättre av att någon skriker till dom vad dom ska göra istället för att säga det med normal ton. Jag tror det handlar om, som många andra skrivit tidigare, att pressen när man gör något fel eller förlorar är så pass tung att skallen börjar spöka på en.

Zabel har förmodligen 25 kollegieblock fulla med taktiker och detaljer som han försöker förmedla till spelarna, varje träning. Precis som vilken annan tränare som helst.

Att siste man i ett uppspel passar pucken till en pinchande motståndare är nog inte inskrivet i något block dock.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Mofo23

Inlägg av Mofo23 »

Det man önskar nu är att det dyker upp en Per "Mesias" Högmo även inom hockeyn. Vi har haft Challe och Zabel vid rodet i två år. Resultatet är en degradering och två mediokra säsonger i Allsvenskan utan riktig toppkänning. Det är helt klart inget fel på viljan hos dessa herrar men ibland kan det vara bra att få in någon utifrån som ser på saken med nya ögon. Har iofs aldrig varit med om en sådan brutal skillnad som Högmos intåg gjorde inom fotbollen men man kan ändå drömma om något liknande inom hockeyn....
Användarvisningsbild
minalman

Gör nåt innan det är försent

Inlägg av minalman »

Minns ni torpedhockeyns plötsliga genombrott? Waltin och Hardy kom på något som motståndarna inte hade kommit på. Efter ett tag var det sönderläst, men först hade det bidragit till två SM.
Just nu är vi så inihelvete förutsägbara och sönderlästa.
Till och med så vet vi faktiskt också själva hur motståndarna agerar för att göra det svårt för oss.
Jag vill se en sportchef och en tränare som vänder detta till vår fördel. Ett motdrag. Ett sätt att spela som drar nytta av att de andra tror de vet hur de slår oss. Detta är till hösten. Men förberedelserna måste göras nu.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar