Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sm910 skrev:Sen förkvalserien till kvalserien infördes 07' har 3 grundserieettor, 1 grundserietvåa, 1 grundserietrea och 2 PO-lag tagit steget till Elitserien. Snittplacering var för respektive 3,2 (ettan) - 4,0 (tvåan) - 4,8 (trean) - 4,1 (PO-lag) - 4,0 ( medel för direktplacerad lag) . Intressant är förvisso att det gått bättre för PO-lag än både 3:e och 2:a-placerade i avancemang, 3:e i snittplacering, nästan lika med de direktplacerad lagen överlag i snittplacering och med fler avancemang än de direktplacerade om man delar deras med 3 för att väga in att de är 3 gånger fler lag. Samtidigt är ju knappast 7 serier något större underlag, och de direktplacerades snitt förstörs rejält av ett under den här perioden rejält underpresterande Leksand i kvalserien.
Tack för infon.

Blir imponerad över er som letar upp intressant fakta.

Forumet levererar.

Ytterligare intressant statistik finns på MrMadhawk:
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... an-kravas/

Att bottenlagen har tagit rekordmånga poäng gör ju att topplagen tagit färre.
Kan ju hjälpa lag som vill uppåt (läs DIF o Malmö).
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
isolerad

Inlägg av isolerad »

-daniel- skrev: Vet faktiskt inte vilka lag jag föredrar att DIF skall möta i i det där playoffet, Rögle (i form med mer folk tillbaka än vad de har för stunden) samt Malmö är mardrömsmotståndare. Tror vi får sjukt svårt att vinna nere i Ängelholm & Malmö. Nä den där förkvalserien kommer bli löjligt svettig...
Jag fasar framförallt för Rögle. De får gärna ha en formsvacka igen så de missar topp 7.

Sen inbillar jag mig att ha både Malmö och Rögle i playoff kan vara en fördel för. Förhoppningen är att de slösar massa energi på derbyna och att de kommer vara mindre taggade när de möter oss.
i
Honken
Säsongskort: Ja

Inlägg av Honken »

Gjorde en miss i mitt förra inlägg, det är 17 matcher kvar för DIF inte 16 som jag skrev.
Tror ändock att det är nästintill omöjligt.

Men för att vara lite elak och ge alla obotliga optimister (mig själv inräknad) lite hopp.
Så tog jag snittpoängen för de senaste elva matcherna x kvarvarande matcher + nuvarande poäng.

Slut tabellen blir då så här.

Bild
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Honken skrev:Gjorde en miss i mitt förra inlägg, det är 17 matcher kvar för DIF inte 16 som jag skrev.

Men för att vara lite elak och ge alla obotliga optimister (mig själv inräknad) lite hopp.
Så tog jag snittpoängen för de senaste elva matcherna x kvarvarande matcher + nuvarande poäng.

Bild
Så om vi fortsätter såhär är det ändå möjligt? Känns som att Malmö kommer få sin - SlutetAvSäsongenSvacka om 2-3 matcher!
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Honken skrev:Glöm allt vad direktplats så slipper ni bli besvikna.

MED VIK´s nuvarande snitt så behövs det 98 poäng för att komma före.
Vilket även är vad det har behövts de senaste åren för att nå en direktplats.

Det innebär att DIF behöver ett snitt på 2,56 för att få 98 poäng.
Max 7 poäng får DIF tappa, 2 förluster och en övertidsvinst på 16 matcher.
Det är mer eller mindre omöjligt.

Titta på tabellen jag la ut sist. Trots att DIF leden den är snittet "bara" 2,09
och det är ändå bara 0,2 p högre än vad KHK har på hela säsongen.

Den ända eventuella möjligheten till direktplats vore om Jonas Fransson i VIK,
eller Justin Pogge i BIK blev långtidsskadade, och att deras reserv målvakter spelar skakigt.

Bättre att sikta på plats 4-5 och lägga upp träningsschemat efter det.
Jag får det till 10p som vi kan förlora för att få 98.

35 matcher spelade, av totalt 52.

52-35=17 17x3 = 51

57+51=108 108-98=10

Förstår dock fortfarande din poäng. :)
25/4-2025
Honken

Inlägg av Honken »

förevigtdjurgården skrev:
Jag får det till 10p som vi kan förlora för att få 98.

35 matcher spelade, av totalt 52.

52-35=17 17x3 = 51

57+51=108 108-98=10

Förstår dock fortfarande din poäng. :)
Som jag skrev i föregående inlägg, räknade in en match för mycket.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Honken

Inlägg av Honken »

Axel_K skrev: Så om vi fortsätter såhär är det ändå möjligt? Känns som att Malmö kommer få sin - SlutetAvSäsongenSvacka om 2-3 matcher!
OCH övriga topplag spelar lika "dåligt", vilket är mindre troligt.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

I vilket fall som helst är HA:s seriekonstruktion jämfört med SHL:s som att jämföra Broadway med Hoting.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Honken skrev:Gjorde en miss i mitt förra inlägg, det är 17 matcher kvar för DIF inte 16 som jag skrev.

Ja men va fan då är det ju klart. Bara skicka in till hockeyförbundet och be dom stryka sista matcherna. Vi har ju ändå statistik att luta oss tillbaka mot.
Användarvisningsbild
Zephyrox

Inlägg av Zephyrox »

Nu har vi fyra matcher där 12p inte är omöjligt, Södertälje, rögle, asplöven och troja. I så fall är vi tillbaka på banan!
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Zephyrox skrev:Nu har vi fyra matcher där 12p inte är omöjligt, Södertälje, rögle, asplöven och troja. I så fall är vi tillbaka på banan!

SSK, 0p
RBK 2p
Asplöv 0p
Troja 1p

och då är ändå 1p mot troja generöst tilltagen, för där torskar vi alltid.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Zephyrox skrev:Nu har vi fyra matcher där 12p inte är omöjligt, Södertälje, rögle, asplöven och troja. I så fall är vi tillbaka på banan!
Södertälje borta ser jag som en svårare match än kvällens uppgift så som saker och ting har utvecklat sig, 0p.
Rögle hemma kan bli 3p, med lite tur.
I Kenttä-land tar vi aldrig 3p, 1p blir det här.
Troja dra vi ofta ner brallorna emot, bortaplan dessutom är givna 0p.

4p får jag ihop det till, kämpa DIF
Spela fult
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Underligt att folk fortfarande blir så upprörda över en förlust. Själv gav jag upp hoppet om topp-3 kring omgång 15 och jag tror inte vi har något att hämta i ett förkval heller för den delen.

Ska vi komma nånstans nästa år eller året därpå så krävs det först och främst att vi får in kompetent folk på ledarpositioner. Varken Challe eller Zabel har lyckats med någonting sen de tog över. Zabel är för mycket filbunke för att elda på ett lag i uppförsbacke och Challe har redan visat sig oduglig genom sin nonchalans över målvaktspositionen två år i rad.

Hej.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Lee Harvey Oswald skrev:

SSK, 0p
RBK 2p
Asplöv 0p
Troja 1p

och då är ändå 1p mot troja generöst tilltagen, för där torskar vi alltid.

3-2 på straffar
1-2 på straffar
5-2

= 2+1+3 = 6

6/9p.
25/4-2025
Användarvisningsbild
Zephyrox

Inlägg av Zephyrox »

Nänänä 12p blir det säger jag!

Det som slår mig match efter match är alla riktigt dåliga passningar. Att när man är mer eller mindre fri själv, passa till en spelare som redan kramas med en motspelare. Kom igen om det är precis framför motståndarmål men det här sker ju tom. i vår egna zon!
Jag har aldrig spelat hockey själv och jag är ingen mästaranalytiker(se ovan t.ex), men kan någon förklara det här beteendet?

Är man så osäker att när man blir lite jagad att man passar i panik till den rakt framför?

Är det den som tar passen som borde reda ut det bättre, gör man kanske såhär i alla lag?

Är vi mer stillastående så tillslut måste man passa, finns inget annat alternativ kvar?

Är vi dåliga på att positionerna oss så det finns inga bra att passa till?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Låst