Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä
Som diskussionen gick ovan borde det "räcka" om vi kan ge Staffan Kronwall tillräcklig lön för att få honom att vilja spela med oss och att det inte leder till löneinflation i resten av laget.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Vad dillar du om? Vad är min analys, menar du?minalman skrev:@Leksand: Men vad bra att er nyemission misslyckats då. Nu tar ni ju SM-guld om din analys stämmer även fortsättningsvis.
Det var ingen satsning på att köpa in etablerade spelare som tog oss till SHL. Det är ingen analys, utan fakta, och jag är JÄVLIGT väl medveten om alla misstag som Leksand har begått genom åren, och jag har aldrig gjort något för att förneka eller förringa dem, så jag fattar inte varför det ska behöva bli så grinigt här över en självklarhet.
Det här med Leksands rekonstruktion är fortfarande ett litet hett ämne.Leksand skrev:Vad dillar du om? Vad är min analys, menar du?minalman skrev:@Leksand: Men vad bra att er nyemission misslyckats då. Nu tar ni ju SM-guld om din analys stämmer även fortsättningsvis.
Det var ingen satsning på att köpa in etablerade spelare som tog oss till SHL. Det är ingen analys, utan fakta, och jag är JÄVLIGT väl medveten om alla misstag som Leksand har begått genom åren, och jag har aldrig gjort något för att förneka eller förringa dem, så jag fattar inte varför det ska behöva bli så grinigt här över en självklarhet.
Dock vet jag inte hur det här med egna talanger skulle funka för oss. Det vi skapar försvinner efter en säsong.
Det lönar sig inte som allsvenskklubb. Bättre att hora sig som alla andra.
- minalman
Min tolkning av din analys var att det går bättre när man inte kan flöda i pengar.Leksand skrev:Vad dillar du om? Vad är min analys, menar du?minalman skrev:@Leksand: Men vad bra att er nyemission misslyckats då. Nu tar ni ju SM-guld om din analys stämmer även fortsättningsvis.
Vilket ni bevisade förra året, då ni stod på kanten till stupet. Vilket gnaget bevisade det år de gick upp, då de stod på kanten till stupet.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Men kom igen, läs vad jag skriver. Sedan vet jag väl inte vad du menar med stjärnor (säkert namnen på ryggen). Ni hade ett lag som ni inte egentligen hade råd med.Leksand skrev:Öh, va? Tror du på riktigt att det var så det gick till? Förstår väl iofs att andra lag inte har järnkoll på oss, men den generella kompetensen på detta detta forum är hög och LITE koll har man ju på seriekonkurrenterna.BOMBOM BOUCHARD skrev:Jag delar din och minalmans syn. Vi skulle verkligen behöva en ledande stjärna till laget. En bra kille både på och utanför isen. Sådana får hela lag att lyfta sig, såväl gamla som unga.Violator77 skrev:Det intressanta är att vi år efter år har så många spelare som kan prestera mer "i en bättre omgivning". När ska vi få tillbaks de spelartyper som istället gör omgivningen bättre? Det behövs minst 1-2 såna spelare på varje position i laget. Typexempel är väl Ragge som härförare på backsidan ...BOMBOM BOUCHARD skrev:Självfallet låga odds på det. Unga och utvecklingsbara och spelare som skulle kunna mer i bättre omgivning.Fricke skrev:Holm, Ljungh och Nisse är, vad jag förstår, historia om vi inte går upp.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Inga konstigheter om de lirar SHL nästa år.
Senast vi hade det var ju när Ragge kom tillbaka. Han var den enskilt största orsaken till silversäsongen (sedan hade våra juniorer en otrolig utveckling det året också).
Gnaget vände ju uppåt som en raket när Dick Tärnström vände hem från NHL. Kenny Jönsson lyfte Rögle osv.
Så, vem ska vi hoppas på. Douglas Murrays attityd skulle vara önskvärd, dessutom rätt bra i spelet om än ingen Ragge. Men någon av bröderna Kronwall vore ju en våt dröm, särskilt innan de bränt allt för mycket krut.
Staffan håller ju på att trygga ekonomin nu men borde väl inte vara orimlig inom de närmsta två åren?
Hoppas jag har fel, men det är nog en "superhemvändare" vi får hoppas på för att kunna gå upp igen. Det eller att någon av DIF-miljonärerna öppnar lädret så att vi kan göra som Leksand, nämligen köpa oss tillbaka med ett flertal skickliga spelare.
Det var precis tvärtom. Vi gjorde försök att köpa oss stjärnor, men det var när vi började skapa dem själva som vi gick upp. Alla stjärnsatsningar gick åt helvete med musik. Laget som gick upp bestod av egna juniorer, SHL-rejects, spelare från Österrike och tyska andraligan och liknande. Det som fick oss upp var en satsning på kontinuitet. Ettårssatsningarna gick snett varje gång.
Ni hade skickliga spelare tack vare en sprängd budget. Naturligtvis vill inte jag att DIF ska göra likadant (läs mitt inlägg igen så ser du min förhoppning).
För att du ska förstå att jag inte bara skjuter från höften (vilket du klart antyder) så ta och läs den länkade artikeln.
Er kontinuitet som tog er tillbaka till Elitserien, jo jag tackar.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5947225.ab
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Det var inte min analys. Analysen är väl snarare att det inte går att sätta likhetstcken mellan dyr spelartruppen och bra prestation, men jag kanske är fel ute där.minalman skrev:Min tolkning av din analys var att det går bättre när man inte kan flöda i pengar.Leksand skrev:Vad dillar du om? Vad är min analys, menar du?minalman skrev:@Leksand: Men vad bra att er nyemission misslyckats då. Nu tar ni ju SM-guld om din analys stämmer även fortsättningsvis.
Vilket ni bevisade förra året, då ni stod på kanten till stupet. Vilket gnaget bevisade det år de gick upp, då de stod på kanten till stupet.
Håller med, men det var inte bara egna talanger, utan även många spelare från andra lag, som fick utvecklas i Leksand. Jacke Blomqvist, Pär Edblom, Michael Raffl, Kevin Kapstad, Patrik Hersley, Johan Svedberg m fl. Inga egna produkter, men spelare som tog stora kliv i föreningen tack vare att man fick spela ihop ett tag, och inte blev utbytt mot en tandlös dyr kanadenserare så fort man tog ett felskär.Heaty skrev:Det här med Leksands rekonstruktion är fortfarande ett litet hett ämne.Leksand skrev:Vad dillar du om? Vad är min analys, menar du?minalman skrev:@Leksand: Men vad bra att er nyemission misslyckats då. Nu tar ni ju SM-guld om din analys stämmer även fortsättningsvis.
Dock vet jag inte hur det här med egna talanger skulle funka för oss. Det vi skapar försvinner efter en säsong.
Totalt sett gjorde vi TVÅ värvningar inför året vi gick upp. Men enligt BOMBOM här ovan var det inte kontinuitet det handlade om, och en kille som länkar till en Aftonbladet-artikel för att visa att han har rätt kan inte ha fel, så jag får nog vika mig ändå.
Vid närmare eftertanke så var det faktiskt bara NAMNEN som som bestod. Det kan ju vara så att namnen var desamma, men att alla de nya spelare vi tog in bytte namn med spelare som vi sparkade. Kanske låter långsökt, men det är ju ännu mer otroligt att BOMBOM har fel. Killen har ju en Aftonbladet-länk.
(Ursäkta den drypande sarkasmen, men har svårt med kombinationen tvärsäker, nedlåtande och dryg, samtidigt som man är helt ute och cyklar.)
Kvalserieavancemang är ju ett lotteri till ca 75% så vem bryr sig
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- minalman
@Leksand: att NAMNEN består måste ju vara en bra anledning för att misstänka inavel! 

Axel_K skrev:Josh Soares verkar vilja lämna oik men har inte gått så bra hittills, senaste affären sprack.
Skulle gärna vilja ha in honom nu när Jakobs kom också!
Jakobs-Jocke-Sörensen
Saviano-Johner-Soares
Skulle inte vara helt fel!
Öppna plånboken, Charles!
Han vill inte vara kvar i Sverige!
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Skulle kunna leta upp betydligt fler källor som talar om hur Leksand fick extern finansiell hjälp om du nu stör dig på just Aftonbladet.Leksand skrev:Håller med, men det var inte bara egna talanger, utan även många spelare från andra lag, som fick utvecklas i Leksand. Jacke Blomqvist, Pär Edblom, Michael Raffl, Kevin Kapstad, Patrik Hersley, Johan Svedberg m fl. Inga egna produkter, men spelare som tog stora kliv i föreningen tack vare att man fick spela ihop ett tag, och inte blev utbytt mot en tandlös dyr kanadenserare så fort man tog ett felskär.Heaty skrev:Det här med Leksands rekonstruktion är fortfarande ett litet hett ämne.Leksand skrev:Vad dillar du om? Vad är min analys, menar du?minalman skrev:@Leksand: Men vad bra att er nyemission misslyckats då. Nu tar ni ju SM-guld om din analys stämmer även fortsättningsvis.
Totalt sett gjorde vi TVÅ värvningar inför året vi gick upp. Men enligt BOMBOM här ovan var det inte kontinuitet det handlade om, och en kille som länkar till en Aftonbladet-artikel för att visa att han har rätt kan inte ha fel, så jag får nog vika mig ändå.
Vid närmare eftertanke så var det faktiskt bara NAMNEN som som bestod. Det kan ju vara så att namnen var desamma, men att alla de nya spelare vi tog in bytte namn med spelare som vi sparkade. Kanske låter långsökt, men det är ju ännu mer otroligt att BOMBOM har fel. Killen har ju en Aftonbladet-länk.
(Ursäkta den drypande sarkasmen, men har svårt med kombinationen tvärsäker, nedlåtande och dryg, samtidigt som man är helt ute och cyklar.)
Jag talade om att DIF skulle kunna få en ekonomisk hjälp utifrån (läs någon/några DIF-miljonärer).
Sedan jämför jag med Leksand som gick upp genom just extern ekonomisk hjälp. Hade de inte fått en massa ekonomiskt tillskott hade laget inte kunnat ha samma laguppställning som då.
Men, vem vet, Leksand hade kanske gått upp i alla fall, större under har ju skett (läs Väsby).
Jag håller med dig om att Leksand gjorde en mycket bra laguppbyggnad, inget snack om saken.
Bara det att jag anser att den kom sig av en form av ekonomisk doping som var grunden till att de kunde ha en högre kvalité på spelarna.
Till sist två saker.
Detta är ju bara vad jag tycker och tänker. Min poäng var ju verkligen inte att skriva en massa om Leksand vilket framgår av mitt inlägg som tydligen fick dig leksand att reagera.
Men eftersom det nu kom att handla om "ekonomiska handhavanden" så finns det fler klubbar som i mina ögon inte skött det hela på ett rättmätigt sätt. Ex Timrå och nu senast Modo.
Inte bara ditt lag jag har synpunkter på.
Nu vänder vi mot Finland va?

– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
hehe jag tävlade inte i hur mycket pengar supportrar samlar in. Jag skiter i hur mycket ni samlat in. Jag ställde saker i perspektiv. Våra eldsjälar slet röven av sig för att samla in 400 000:-. Ni tog 4 millar direkt av skattepengar.Leksand skrev:
Jaha? Vi drog in fem miljoner till rekonstruktionen, om vi nu ska jämföra siffror och vad supportrarna kan samla in.
Men jag kan inte riktigt se vad det har med saken att göra. Någon hävdade att Leksand gick upp genom att köpa in stjärnor. Så var ju inte fallet, utan det var sådana idiotfasoner som tog oss till rekonstruktion, medan det var en helt annan typ av satsning som tog oss till SHL.
Men absolut, testa att ta er till SHL genom att köpa in dyra spelare, för all del. Har ju visat sig vara oerhört framgångsrikt för oss, Malmö och er, när ni körde NHL-racet förra säsongen...
Sen så sitter du och skriver att man inte kan köpa sig upp i Elitserien. Visst är det så. Det behöver man ju inte vara raketforskare för att förstal och komma med ett sådant uttalande. Det vet nog alla om. Vi vet ju hur bra det gick för malmö den säsogngen de brände 60 millar eller vad det var på sin trupp.
Men att en leksing sitter och skriver sånt kan ju inte tas seriöst eftersom ja, eran förra trupp var väl inte malmö-konkurs-dyr men den var fan inte billig och det var fan inte ni som pröjsade för den heller. Så att börja prata om att man inte kan köpa sig upp i elitserien är ju märkligt eftersom det var precis det ni gjorde. Grejen var bara att det inte var ni som pröjsade.
Den starka eko-dopningen såg till att klubben kunde erbjuda spelarna bra kontrakt under flera säsonger och på så vis kunde en stark stomme byggas. Däri ligger det avgörande. Tror jag.Magistern skrev:hehe jag tävlade inte i hur mycket pengar supportrar samlar in. Jag skiter i hur mycket ni samlat in. Jag ställde saker i perspektiv. Våra eldsjälar slet röven av sig för att samla in 400 000:-. Ni tog 4 millar direkt av skattepengar.Leksand skrev:
Jaha? Vi drog in fem miljoner till rekonstruktionen, om vi nu ska jämföra siffror och vad supportrarna kan samla in.
Men jag kan inte riktigt se vad det har med saken att göra. Någon hävdade att Leksand gick upp genom att köpa in stjärnor. Så var ju inte fallet, utan det var sådana idiotfasoner som tog oss till rekonstruktion, medan det var en helt annan typ av satsning som tog oss till SHL.
Men absolut, testa att ta er till SHL genom att köpa in dyra spelare, för all del. Har ju visat sig vara oerhört framgångsrikt för oss, Malmö och er, när ni körde NHL-racet förra säsongen...
Sen så sitter du och skriver att man inte kan köpa sig upp i Elitserien. Visst är det så. Det behöver man ju inte vara raketforskare för att förstal och komma med ett sådant uttalande. Det vet nog alla om. Vi vet ju hur bra det gick för malmö den säsogngen de brände 60 millar eller vad det var på sin trupp.
Men att en leksing sitter och skriver sånt kan ju inte tas seriöst eftersom ja, eran förra trupp var väl inte malmö-konkurs-dyr men den var fan inte billig och det var fan inte ni som pröjsade för den heller. Så att börja prata om att man inte kan köpa sig upp i elitserien är ju märkligt eftersom det var precis det ni gjorde. Grejen var bara att det inte var ni som pröjsade.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Antagligen delvis rätt. Men tror jag vill minnas att Salo har något rekord i spelar och ledaromsättning. Så man kanske kan modifiera ditt statement med att eko-dopningen möjliggört just denna omsättning då det inte är billigt att betala alla kontrakt?Magnutz skrev:Den starka eko-dopningen såg till att klubben kunde erbjuda spelarna bra kontrakt under flera säsonger och på så vis kunde en stark stomme byggas. Däri ligger det avgörande. Tror jag.Magistern skrev:hehe jag tävlade inte i hur mycket pengar supportrar samlar in. Jag skiter i hur mycket ni samlat in. Jag ställde saker i perspektiv. Våra eldsjälar slet röven av sig för att samla in 400 000:-. Ni tog 4 millar direkt av skattepengar.Leksand skrev:

New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Alla ovan invändningar är möjliga men man får ge dalmasen att Salo inte värvat premium utan smart och andra-handssortering. Salo har absolut värvat kvantitet och varit snabb med att ta bort spelare som inte funkat.
Smart av Salo och han lyckades sätta ihop en lagmaskin och tränare som Challe bara kan drömma om.
Därmed inte sagt att finansieringen var vidrig. Speciellt värvningen av målvakten (Alsenfeldt?) efter rekonstruktionen luktar skit.
Smart hur som helst av luffarnas kansli och även om man kunde önska att det funnits samma kreativitet hos oss så är ni ändå skattesmitarsvin och luffare.
Smart av Salo och han lyckades sätta ihop en lagmaskin och tränare som Challe bara kan drömma om.
Därmed inte sagt att finansieringen var vidrig. Speciellt värvningen av målvakten (Alsenfeldt?) efter rekonstruktionen luktar skit.
Smart hur som helst av luffarnas kansli och även om man kunde önska att det funnits samma kreativitet hos oss så är ni ändå skattesmitarsvin och luffare.