ciirree skrev:Är det bara jag som tänker helt crazy eller skulle någon mer vilja se Lofquist som forward, iaf testas. Han är riktigt stark när han bryter sig in i anfallszonen. man kan säga vad man vill om hans sikte just nu men hans skott går inte direkt att klaga på. Det har väl hänt flera gånger att man skolar om spelare, även på NHL nivå?
Han är stor och stark, och har ett grymt skott. What's not to like? Jag skulle gärna vilja se honom som forward en eller två matcher för att se hur han presterar.
Han är ju en forward. Ser man han på isen så ser man att han är en forward. Antagligen gick han ner till back för att få mer istid någon gång i sitt liv. Killen tacklas inte, är vek i närkamper och är inte alltför positionssäker. Han väger upp dessa attribut med att vara giftig framåt och snabb bakåt. Sen att det inte lossnat helt för honom hos oss kan ha att göra med den numer klassiska förstaårssjukan som diskuterat någon annanstans på detta forum
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
ciirree skrev:Du har helt rätt, han var forward förut, det sas i en intervju med honom Tänkte man bara kunde inse detta och flytta tillbaka honom!!
Jag tycker Brent Burns är betydligt bättre som forward än som back. Där var det lyckat. Tycker även Jets borde spela Byfuglien som forward. Han var mycket effektivare som det. I Lofquist fall är jag mer tveksam. Men skulle inte ha något emot att testa.
ciirree skrev:Du har helt rätt, han var forward förut, det sas i en intervju med honom Tänkte man bara kunde inse detta och flytta tillbaka honom!!
Jag tycker Brent Burns är betydligt bättre som forward än som back. Där var det lyckat. Tycker även Jets borde spela Byfuglien som forward. Han var mycket effektivare som det. I Lofquist fall är jag mer tveksam. Men skulle inte ha något emot att testa.
Håller helt med dig om de andra två.
Och om Lofquist så är jag inte helt säker på min sak heller, för lets face it, jag är bara en vanlig supporter. Men man börjar se spår i honom som tyder på bra offensiva skills som forward om han skulle skolas om. Så precis, bara ett test hade suttit fint!
MarcusDaze skrev:Spelade inte Sam forward stundtals mot Västerås?
Nej, tror det var mot Malmö. Ganska säker på att han gjorde minst 5 byten som forward, Strumpan som expert lade aldrig märke till det dock vilket irriterade mig.
Nej, tror det var mot Malmö. Ganska säker på att han gjorde minst 5 byten som forward, Strumpan som expert lade aldrig märke till det dock vilket irriterade mig.
Ja mot Malmö kanske det var. Eftersom att vi hade inne tre backar på isen flera gånger så såg man ju att Sam hade flyttat upp som forward. Störande att kommentatorn inte uppfattade detta. S24 är verkligen usla..
Ja mot Malmö kanske det var. Eftersom att vi hade inne tre backar på isen flera gånger så såg man ju att Sam hade flyttat upp som forward. Störande att kommentatorn inte uppfattade detta. S24 är verkligen usla..
Det var dock Viasat med Leffe Strömberg som expert, därför jag var lite extra irriterad på det hela.
Det var dock Viasat med Leffe Strömberg som expert, därför jag var lite extra irriterad på det hela.
Hmm, fick för mig att det var S24 men det kanske det inte var.
Hehe gick ju vägen direkt. Ibland är det härligt att ha fel.
android skrev:Bästa tråden!
Förutsättningar:
Vi har ambitionen att ta oss till KS och vi har med största sannolikhet en topp-3 budget i AS.
Nuläge:
Vi vinner för lite matcher för att ta oss direkt till KS. Det gjorde vi inte alls det.
Ansvariga (tar ej med luddiga aktörer som styrelse, publik eller domare).
Challe B
Tony Z
Stefan N
Laget (med lagdelarna målvakt, backar, forwards)
Challe B
Jag gillar Challe. Om jag lyssnar på honom i olika intervjuer där han berättar hur han vill bygga laget så stämmer den ganska bra överens med min egna. Han har också värvat en hel del spelare som jag själv skulle kunnat värva. Där ligger nog problemet, jag är sannolikt helt inkompetent som sportchef. Ta exemplet Lofquist. Han såg bra ut i några matcher mot DIF förra året och hade skapliga stats. På detta (och förhoppningsvis i alla fall några matcher till scouting) tas killen in och ska spela 30 min per match. I dagsläget är man glad om han kan bära 10 minuter per match. Det känns inte som Challe riktigt klarar av att lyfta blicken och se helhetsbilden. Hur spelade Oskarshamn, med vem spelade Lofquist? Kanske är det därför man skaffar ett sportråd.
All kritik som tas nedan är egentligen Challe slutligen ansvarig för. Han har tillsatt/värvat alla dessa spelare och ledare. Ändrat mig lite här då laget höjde sig. Med andra ord är Challe en bra sportchef vilket betyder att jag skulle vara en bra sportchef. Lofquist vet jag inte riktigt, lirar ju inga 30 minuter direkt.
Tony Z / Stefan N
Här är jag lite kluven fortfarande. Visst har vi tappat ett par matcher på lite risig coachning, men samtidigt har vi tappat en hel del på individuella misstag. Då kan man självklart diskutera om den eller den spelare borde ha spelat. Jag tycker i spelet att vi ofta kommer med bra fart genom mittzon. Dock kommer dessa matcher när motståndarna täppar mittzon helt, då har vi inga alternativ. Forwards hamnar i passningsskugga och backarna blir stressade, vi försöker då komma ännu djupare ner och hämta fart men det brukar lyckas sådär. I anfallszon så får vi rätt ofta hyfsad snurr men vi är lite uddlösa. Jag skulle vilja att backarna blev lite mindre stationära på blålinjen, tänk Timmys mål mot troja då han kommer ner framför mål och slår in en retur. Det känns ofta som att man spelar med både hängslen och livrem. Vilket även har resulterat i relativt få mål mot oss på kontringar.
I försvarszon så är vi bra på att styra ut forwards mot sargerna. Vi är bra när vi vinner puck, jag tycker att vi har väldigt spelskickliga backar om man jämför med motståndarna som slänger iväg pucken hela tiden. Detta känns det som vi utvecklar hela tiden också vilket är bra. Däremot är vi för dåliga framför mål. Vi är veka och vi vrider inte på skallarna. Det hjälpte ju en del att plocka in Säcken. Han har säkert skruvat lite på dessa saker. Tar åt mig äran här också.
Målvakterna
Tittar man på statistiken så är våra målvakter inte jättedåliga. Däremot så är det inga vinnare. DIF (och alla lag) kommer att ha svackor över matcher och i matcher. Under dessa perioder kommer vi vara tillbakatryckta. Då måste en vinnande målvakt kunna kliva upp och göra 2-4 jätteräddningar under en 5-10 minutsperiod. Samma sak under känsliga delar av matcher och i slutet av matcherna. Jag kan inte komma på en enda match i år där vår målvakt har vunnit matchen. Chet Pickard var inte jättevass som keeper men han verkade ha en vinnarskalle och kunde ofta göra idioträddningar när matcher stod och vägde.
Kanske har Adam eller Mattsson detta i sig, i så fall är det nog dags att plocka fram detta nu. Adam klev fram.
Backarna
Våra ledande backar är alltså:
Timmy P
Lidström
Lofquist
---
Andersson
Holm
Främst dom tre första ska leda laget och är värvade för att ligga på höga antal minutrar, och har antagligen betalt för detta också. Jag tycker ingen av dessa lever upp till detta. Timmy gör det ofta okej men inte mer. Lidström gör på fem matcher en riktigt bra, två urusla och två halvdåliga. Lofquist vet jag inte vad han gör just nu. Både Lofquist och Lidström är felrekryteringar i min bok. Andersson är ofta lite väck bakåt och blandar och ger han också men producerar framåt. Holm får vi väl se, det ser ut som att han är på väg uppåt igen. Ligger väl även på +3?
Alexander Falk vet jag inte riktigt varför han får så mycket speltid. Vi har jäkligt talangfulla J20-backar som borde vara med och utmana, samtidigt kan ju inte halva backbesättningen vara juniorer. Jag tycker Arnesson och Norell har gjort det bra. Hoppas Norell kan få vara hel under andra halvan av säsongen så har vi nog en topp-4 back där. Arnesson får gärna börja spela enklare igen. Bobbo Petersson ser bra ut än så länge. Halva backbesättningen kunde visst vara juniorer, inga problem alls. Trist av mig att inte ha det förtroendet för J20-spelarna.
Forwards
Huddingekedjan blev ju en flopp. Främst Sundberg som inte höll riktigt. Helt ok defensivt men bidrog inte med ett smack framåt. Sedan vet jag inte vad felet är riktigt. Jag tycker spelare för spelare så är i princip alla på uppgång, men ändå kuggar vi inte riktigt i. Guter bidrar för lite i fem mot fem-spelet. Samma sak med Sörensen tycker jag. Jocke Eriksson tar i princip bara defensivt ansvar (med bravur!). Hank var riktigt bra sist och måste fortsätta spela så. Ser gärna att Hank och Ahlén blir lite vidrigare på isen. Inte direkt orolig för forwardssidan. Skulle behövts en riktigt playmaker till. Hank-Honken-Ahlen återförenades efter detta och kom igång ordentligt med sin checking.
Övrigt
Jag tycker inte laget står upp för varandra. Blir det "gurgel" så åker ofta övriga spelare att byter. Helt plötsligt är det fem motståndare mot en ensam stackare i vårat lag. Samma sak efter avslut från motståndare. Tre man fråm dom rusat mot kassen och ställer sig runt våran målvakt och slår lite på plocken, våra backar skyndar sig att byta.
PP är tillräckligt bra fortfarande. Helt annat spel framför eget mål nu. Många spelare som tar rätt beslut i heta situationer nu för tiden. Man står upp när det behövs och backar av när det är läge vilket gör att motståndarna får utvisningar. Ett lag i harmoni helt enkelt.
Att göra under säsongen:
* Ha kvar tränarna Hah!
* Ta bort korttidslånen, försökta signa upp Hagelin och Bobbo för resten av säsongen annars fyll på med juniorer Jovars.
* Stå upp för varandra Jahadå!
Jag tror inte att vi plötsligt kommer vinna massa matcher om vi byter tränare därför kan vi istället försöka ha lite lugn i föreningen resten av säsongen. Massa matcher är 10 raka trepoängare. Det blev bara nio va? Lägger detta på mitt korrekt-konto
Till nästa säsong:
Ersätt Challe med någon som är erkänt duktig på att bygga lag. Västerås, Karlskrona eller Oskarshamns sportchef kanske? Osäker..
Fundera noggrant över tränarpositionen, är Zabel rätt man? Ja, inte lär det bli Zabel i alla fall. Orkar Säcken köra en hel säsong?
Bygg laget bakifrån. Det behöver inte vara en dyr målvakt men en vinnande målvakt. Adam är trots allt ganska ung..
Hitta tre backar som verkligen kan spela försvarsspel och har gjort detta några år, krydda med ett par offensivt skickliga backar som inte är helt värdelösa i egen zon och fyll sedan på med juniorer. Juniorbackarna har ju trots allt spelat några år.
Tacka nej till SHL, lös problemen med UCS och ta chansen att skapa en DIF mot rubbet känsla. Är nog bättre att kliva upp till SHL av egen kraft, lösa problem med UCS och skapa en DIF mot rubbet känsla.
Jag kör också en helomvändning när det gäller Challe. Värvningarna han gjorde i början av slutet på säsongen gav riktig tyngd åt laget. Jakobs, Hagelin, Nyberg, Högström och Lundberg har inte gjort bort sig någonstans. Vissa behöver höja sig nu i kvalserien dock. Dessutom vågade Challe byta ut Zabel i ett sent läge vilket krävde lite balls och det draget visade ju sig vara ytterst rätt.
Jag ser hemskt gärna att vi behåller både Säcken och Nyman i båset oavsett var vi spelar nästa säsong. De ser ut att funka riktigt bra mellan dem.