Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av SirDIFalot »

Tycker man att Leksand fuskade sig upp ifjol så kan man väl omöjligt vara OK med att DIF skulle få en gratisplats bara sådär? Skaplig dubbelmoral i så fall. Leksand spelade i alla fall sig till platsen.
Expert.
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:Tycker man att Leksand fuskade sig upp ifjol så kan man väl omöjligt vara OK med att DIF skulle få en gratisplats bara sådär? Skaplig dubbelmoral i så fall. Leksand spelade i alla fall sig till platsen.
Äpplen och päron där. Detta är ju ett systemskifte, inte en eko-dopning. Vi skulle ju inte fuska i det läget eller hur? Gör en ny analys. ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
mb81

Inlägg av mb81 »

Men vi har ändå en fungerande andraserie som många bryr sig om och där det finns hopp för lag som Bofors, Vik, Karlskrona osv att faktiskt gå upp. Om vi stänger elitserien kommer de döda alla andra lag förutom de 14 som får spela i högsta serien.

Hatar att vi spelar i allsvenskan men vafan varje match här är ju sjukt mycket mer spännande än matcherna i elitserien. Kanske beror på hur DIF spelar men här känns varje match som på liv och död.

Skulle älska en elitserielag med 16 lag. Alla lag skulle få lika många matcher hemma/borta. 2 hemma/2 borta.
6 första direkt till kvart, 7-10 till po om kvart 11-12 ingenmansland, 13-14 kvalserie och 15-16 ut direkt.
Då finns det massa streck och kommer bli spännande hela säsongen för de flesta lag.
Skulle älska det.
Sen är det inte så svårt att komma tillbaka direkt om man nu åker. Ingen jättekatastrof att åka som det är nu.

Varför ska lag som ändå har fördel(som vi och malmö) med hög omsättning och mycket publik få nån jävla gräddfil. Vi borde klara det iaf.

Jag pallar nästan aldrig att se en enda nhl-match under grundserien för att det knappt betyder nåt. Typ sista omgångarna när det börjar bli streckstrid och sen när det blir slutspel blir det riktigt kul. Kanske bara är jag men vill ha matcher med känslor och viktiga poäng på spel varje match.
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Magnutz skrev:
SirDIFalot skrev:Tycker man att Leksand fuskade sig upp ifjol så kan man väl omöjligt vara OK med att DIF skulle få en gratisplats bara sådär? Skaplig dubbelmoral i så fall. Leksand spelade i alla fall sig till platsen.
Äpplen och päron där. Detta är ju ett systemskifte, inte en eko-dopning. Vi skulle ju inte fuska i det läget eller hur? Gör en ny analys. ;)
För en aktiv spelare som vunnit platsen genom att vinna matcher så är det världens skillnad. Men för en supporter så är det ingen skillnad, i princip, mellan att laget får sin plats till skänks genom ett systemskifte eller eko-dopning.

Jag tycker kvalserien är skit, men det är för att man berövar en serievinnare en belöning (bortsett från den pengen man får), inte av någon annan anledning.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

mb81 skrev:Men vi har ändå en fungerande andraserie som många bryr sig om och där det finns hopp för lag som Bofors, Vik, Karlskrona osv att faktiskt gå upp. Om vi stänger elitserien kommer de döda alla andra lag förutom de 14 som får spela i högsta serien.

Hatar att vi spelar i allsvenskan men vafan varje match här är ju sjukt mycket mer spännande än matcherna i elitserien. Kanske beror på hur DIF spelar men här känns varje match som på liv och död.

Skulle älska en elitserielag med 16 lag. Alla lag skulle få lika många matcher hemma/borta. 2 hemma/2 borta.
6 första direkt till kvart, 7-10 till po om kvart 11-12 ingenmansland, 13-14 kvalserie och 15-16 ut direkt.
Då finns det massa streck och kommer bli spännande hela säsongen för de flesta lag.
Skulle älska det.
Sen är det inte så svårt att komma tillbaka direkt om man nu åker. Ingen jättekatastrof att åka som det är nu.

Varför ska lag som ändå har fördel(som vi och malmö) med hög omsättning och mycket publik få nån jävla gräddfil. Vi borde klara det iaf.

Jag pallar nästan aldrig att se en enda nhl-match under grundserien för att det knappt betyder nåt. Typ sista omgångarna när det börjar bli streckstrid och sen när det blir slutspel blir det riktigt kul. Kanske bara är jag men vill ha matcher med känslor och viktiga poäng på spel varje match.
Håller med dig i tankarna kring hur det borde utformas med KS osv, det har jag skrivit ett flertal gånger tidigare här.

Men begriper inte hur du kan tycka att matcherna är mer spännande i Hockeyallsvenskan? Allt skriker B kring den här serien, och allt är så osexigt och torftigt tråkigt så man kräks. Finns knappt några lag som är roliga att möta. Nej den här serien har till 50% (and rising...) dödat mitt - och garanterat många fleras - hockeyintresse.

Jag vet inte vad som är rätt och riktigt, men det känns alldeles oavsett vad man kommer fram till som att ett wildcardsystem är generalfel. Det skall inte få gå till på det sättet. Sen vet vi alla att DIF Hockey kommer gå under inom en treårsperiod om vi inte går upp, publiksiffrorna kommer vara som alla andra lag i den här serien redan nästa säsong och sen är det sjukt svårt att återhämta sig och så rullar den där berömda snöbollen helt åt helvete.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Varför skriver de inte i klartext i förslaget att de vill ge gnaget förutsättningar för en storpublik i en ny hall i Solna, konka oss och flytta Leksandbajens hemmaplan till Globen?
De väntade med detta till att Äckelsand fanns i högsta ligan. Nu vill de avsluta oss helt.
Svin!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:
mb81 skrev:Men vi har ändå en fungerande andraserie som många bryr sig om och där det finns hopp för lag som Bofors, Vik, Karlskrona osv att faktiskt gå upp. Om vi stänger elitserien kommer de döda alla andra lag förutom de 14 som får spela i högsta serien.

Skulle älska det.

Håller med dig i tankarna kring hur det borde utformas med KS osv, det har jag skrivit ett flertal gånger tidigare här.

Men begriper inte hur du kan tycka att matcherna är mer spännande i Hockeyallsvenskan? Allt skriker B kring den här serien, och allt är så osexigt och torftigt tråkigt så man kräks. Finns knappt några lag som är roliga att möta. Nej den här serien har till 50% (and rising...) dödat mitt - och garanterat många fleras - hockeyintresse.

Jag vet inte vad som är rätt och riktigt, men det känns alldeles oavsett vad man kommer fram till som att ett wildcardsystem är generalfel. Det skall inte få gå till på det sättet. Sen vet vi alla att DIF Hockey kommer gå under inom en treårsperiod om vi inte går upp, publiksiffrorna kommer vara som alla andra lag i den här serien redan nästa säsong och sen är det sjukt svårt att återhämta sig och så rullar den där berömda snöbollen helt åt helvete.
The lesser of two evils.

Håller med om att det blir fel både här och där men om alternativet är vår förenings död är jag till 100% klar över vart min röst hamnar.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

John Terry skrev:
Magnutz skrev:
För en aktiv spelare som vunnit platsen genom att vinna matcher så är det världens skillnad. Men för en supporter så är det ingen skillnad, i princip, mellan att laget får sin plats till skänks genom ett systemskifte eller eko-dopning.

Jag tycker kvalserien är skit, men det är för att man berövar en serievinnare en belöning (bortsett från den pengen man får), inte av någon annan anledning.
Mjo. Det är inte enkelt och benar vi ut det hela och kikar på spelarnas uppfattning om att få gå upp en division lite mer ingående och sedan gör samma med supportrarna tror jag att vi kommer se ännu fler avvikelser i uppfattning. Vissa hatar genvägar medan andra älskar dem etc.

Jag ogillar HA för att minst halva serien utgörs av horribla lag med fantastiskt usla hallar och för att de kör 3domarsystem. Jag ogillar serien för den indianarhockey som spelas där. Jag ogillar ligan för att vi inte hör hemma där.

Sammantaget är jag nog beredd att göra i stort sett vad som helst för att komma därifrån. Tror jag. Kluven. Det får smälta och bearbetas genom vidare diskussioner under dagen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SHL:s förslag är tvärtemot vad svenska ishockeyförbundet vill:

”Styrelsen är fullständigt överens om att den modell som har skapat vår position på ishockeyns världskarta även framgent är den modell som ska gälla. Alltså skall sportsliga meriter stå framför kommersiella grunder för en rättighet om tillhörighet”, skriver ordförande Christer Englund i ett brev till distriktsförbunden, enligt Expressen.

Jag undrar vem som har mest makt att fatta beslut här, har Svenska ishockeyförbundet verkligen mandat att sätta sig emot ett förslag som SHL enats om? Någon som vet?
mb81

Inlägg av mb81 »

-daniel- skrev:

Skulle älska det.

Jag tycker inte det är roligare i allsvenskan. Mycket roligare i elitserien såklart. Men det är mer spännande här med två streck och att vi måste vinna så gott som varje match för att komma topp 3 och sen har varje placering betydelse i plats 4-7. Så är det inte i elitserien. mer spännande men såklart tråkigare!
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Döden för svensk hockey!
Även om det borde vara en självklarhet att ekonomin ska skötas rätt skulle jag aldrig kunna vara stolt om vi gick upp igen tack vare vårat varumärke och inte pga våra sportsliga resultat. Ok att det är krav på att ekonomin fungerar om man ska klara sig kvar/gå upp.
Sen att bara vissa städer i Sverige ska få bedriva elithockey är ju helt värdelöst, det vidrigaste jag hört! :shock:
http://www.namninsamling.com/site/list. ... 1213125809

Edit: Flyttade detta svar från SHL 14/15.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Om SHL får som de vill då ser jag en framtida utveckling där man följer sin favoritspelare genom olika lag, från junior-VM till SHL (trejdas mellan klubbarna där) och vidare till NHL i stället för att man följer sitt favoritlag upp genom seriesystemet. Skytteligan blir mer intressant än tabellen, för den är betydelselös. Redan idag när man läser t.ex. NHL-tråden ser man att många fler snackar spelare och ibland kedjor och tränare. SHL blir ännu mer planstskola och reträttplats för större ligor.
Spelarna får mer direkt värde i sina kontrakt, agenterna vinner massor på detta och vi kan i stället se en utveckling mot att varumärket är på individnivå i stället för klubbnivå. Jag fattar inte hur SHL tänker, de lägger sig ju platt för NHL och KHL när de dödar klubbishockeyn till förmån för de individuella spelarna som blir de nya klättrarna.
Senast redigerad av minalman den 2013-12-13 14:05:46, redigerad totalt 1 gånger.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Zephyrox

Inlägg av Zephyrox »

Mindre att spela om, mer fokus på pengar än sport och dödandet av andraligan..
What's not to like?
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Har läst och surrat en del om läget och jag tycker att det mer och mer närmar sig en ståndpunkt för min del.

Det hela börjar kännas som symptombehandling från SHLs sida. Deras produkt har gått i stå och nu vill man lösa det problemet. Sviktande publik, dödstråkiga matcher, själlösa supporter-skaror osv. Känslan är att man vill ha tillbaka livet kring matcherna och vad passar väl bättre än att vi kommer tillbaka?!

Jag sågar härmed förslaget så som jag sett det idag. Ser fram emot en utveckling av tankarna och att samtliga inblandade kommer fram till bra utvecklingsidéer som gynnar alla parter någorlunda lika.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Tanken är god med det nya förslaget. Däremot så vill jag bibehålla kvalserien i nuvarande form. Men utöka gärna, och dela ut wildcards och inför lönetak och minimumlön.
Avskaffa tre mot tre.
Låst