Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

SkönaDjurgårn skrev:
MartinDIF51 skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Det var ett j-la gnäll. Jag tycker det är dåligt, oavsett historia med poliser och styrelser, att inte stödja våra Djurgårdskrigare på plats på Hovet. Det är de och vi som är Djurgården - den kärleken ska övervinna allt.
Bra, ännu en som är på ruta 1 ....
Jag gör det jag alltid gjort - går på DIF Hockey. Kalla det vad du vill.
Woaw du är unik. Ditt stöd till DIF delas inte av någon annan här på forumet. Har du ens gett dig dig att läsa igenom den här diskussionen? F.ö verkar du inte förstå vad jag menade med att du står på ruta 1?
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

MartinDIF51 skrev:
SkönaDjurgårn skrev:
MartinDIF51 skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Det var ett j-la gnäll. Jag tycker det är dåligt, oavsett historia med poliser och styrelser, att inte stödja våra Djurgårdskrigare på plats på Hovet. Det är de och vi som är Djurgården - den kärleken ska övervinna allt.
Woaw du är unik. Ditt stöd till DIF delas inte av någon annan här på forumet. Har du ens gett dig dig att läsa igenom den här diskussionen? F.ö verkar du inte förstå vad jag menade med att du står på ruta 1?
Du är ju väldigt behaglig att diskutera med. Med det sagt så har du rätt i att jag inte är speciellt insatt. Jag har bara lyssnat på poddarna och läst här så jag borde inte ens skrivit i tråden. Sure, fine, ruta 1 (?), förlåt.

Jag är bara frustrerad av situationen i stort, ni verkar ju bedrövliga på att diskutera med varandra? Ta in en medlare?

Situationen måste lösas fort iaf, det går inte att tjura i tiotals år. Hockeyn behöver allt stöd den kan få, den håller ju på att gå under totalt och vi har inte tid med sånt här. Hoppas mötet förde med sig något positivt.
Användarvisningsbild
MartinDIF51

Inlägg av MartinDIF51 »

SkönaDjurgårn skrev:
MartinDIF51 skrev:
SkönaDjurgårn skrev:
MartinDIF51 skrev:
Du är ju väldigt behaglig att diskutera med. Med det sagt så har du rätt i att jag inte är speciellt insatt. Jag har bara lyssnat på poddarna och läst här så jag borde inte ens skrivit i tråden. Sure, fine, ruta 1 (?), förlåt.

Jag är bara frustrerad av situationen i stort, ni verkar ju bedrövliga på att diskutera med varandra? Ta in en medlare?

Situationen måste lösas fort iaf, det går inte att tjura i tiotals år. Hockeyn behöver allt stöd den kan få, den håller ju på att gå under totalt och vi har inte tid med sånt här. Hoppas mötet förde med sig något positivt.

Håller helt med, men det handlar absolut inte om att folk sitter hemma och "tjurar". Grabbar som Tim, Ludde, Adam och Martin (Fonzen alltså) är personer som har gjort så galet mycket för Djurgården och för oss supportrar. Utan dem hade vi varit långt sämre på läktaren stämningsmässigt och tifomässigt. Att dessa personer inte går aktivt har inte med att de är sura. Att tro det handlar någon for av självändamål är felaktigt bedömt.
Användarvisningsbild
dutti

Inlägg av dutti »

minalman skrev:
Kungen skrev:
sm910 skrev:....
Kul att du hittat hit! Kan bara hålla med i allt du skriver, välformulerat och vettigt. Klockrent.
Det har väl aldrig hänt att en ledning skapar kultur? Om inte läktarpubliken har lust så kommer inget att hända.
Mycket av sm910s inlägg tycker jag säger det.
Sedan är det svårt att skilja ansvaret mellan föreningen och bolaget också. Vems är ansvaret för en bra läktarkultur?
Här verkar det i debatten som det alltid är någon annans ansvar/fel.
Styrelsen, bolaget, ordföranden, JK, UCS, ST, ("Abbe"!) o.s.v. Alla verkar vara inblandade i soppan. Några på de anklagades bänk. Några på målsägarens.

Men det är bara den enskilde individen som kan skapa stämning. Läktarkultur är ingen kommittéprodukt.

Mina inlägg har baserats på min egen erfarenhet att när allt går bra för laget så är det lätt att glömma alla sorger. Går det bra tillräckligt länge så kanske allt blir glömt?

Och jag vet att det var tomt i Globen för tio år sedan, jag var där. Men vem tyckte att det gick bra på isen då? Kenta fick sparken för att det gick så dåligt fast vi var ett väletablerat ES-lag om någon minns?

Varför tror vi att ledningen kan göra det roligt att gå på hockey? Det är bara vi själva, med stor hjälp av det som spelarna gör på isen, som kan göra det roligt igen.
Har läst igenom de senaste 5 sidorna nu, och jävlar vad du härjat på. Länge sedan jag såg en större martyr ("efter jag är en sån "djävla idiot"..." osv).

Just den här saken måste jag bara ifrågasätta skarpt. Kolla på vilken organisation eller företag som helst ute i näringslivet - hur tror du företagskultur skapas?

Inte fan är det genom policys, styrdokument eller affischer över pissoaren iallafall. Det är människor, och kulturen sprids alltid uppifrån och ned. När en bra ledning utses måste de enligt mig passa in i kulturen, och kulturen måste passa dem. Blir matchningen helt fel kommer det synas fruktansvärt tydligt nedåt i organisationen, med missnöje och i värsta fall uppsägningar av tidigare kulturbärare.

Förstår du åt vilket håll jag är på väg..? I derbyt för ett par år sen genomförde JK/UCS/alla andra aktiva supportrar en bojkott efter skandalen på derbyt innan. Delar av ledningen (Kaarel var väl där?) tog då chansen att totalt underminera sin organisation genom att ta plats på den bojkottade läktarsektionen.

Precis som i vilken organisation som helst, där de anställda ALLTID kommer vara den viktigaste tillgången för långsiktig framgång, är även supportrarna i en klubb den viktigaste tillgången. Det är dessa som står på läktaren 25 år efter att nuvarande lag bytts ut, och 25 år efter att ledningen är borta.

I mitt huvud borde Kaarel, och resten av DIFs ledning, stå på knä och böna för att få tillbaks de aktiva supportrarna - i detta skeva sportsliga läge är dessa supportrar det enda som skiljer DIF från vilket div1-gäng som helst. Signalerna som skickats sedan vi åkte ur elitserien, när vår sportsliga grund raserades, är dock att inte heller kärnan av supporters är lika viktig.

Varje match som spelas, utan att DIF tydligt markerar att de behöver sina kulturbärare tillbaks, är för mig ett tecken på att klacken och stämningen som den en gång var inte behövs idag.

Det är en farlig utveckling och ett fruktansvärt viktigt skede vi som klubb är inne i nu. Hur ser det ut på våra läktare om 2 år om vi går upp i vår? Om vi fortfarande spelar i allsvenskan?
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
Daniel942

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Daniel942 »

Artiklar som detta kommer DIF aldrig att få om inte man agerar.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2277592.ab

Satt precis och kollade återigen på lite slutspelsklipp från 09/10 och det är två saker jag önskar mig i julklapp. Att DIF spelar i SHL nästa år och att DIFs ledning släpper prestigen och löser denna jävla konflikt.

Omplacera Abbe till nåt betydelselöst om det inte går att sparka honom.
DIF!
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

dutti skrev:
minalman skrev:
Kungen skrev:
Kul att du hittat hit! Kan bara hålla med i allt du skriver, välformulerat och vettigt. Klockrent.
Det har väl aldrig hänt att en ledning skapar kultur? Om inte läktarpubliken har lust så kommer inget att hända.
Sedan är det svårt att skilja ansvaret mellan föreningen och bolaget också. Vems är ansvaret för en bra läktarkultur?
Styrelsen, bolaget, ordföranden, JK, UCS, ST, ("Abbe"!) o.s.v. Alla verkar vara inblandade i soppan. Några på de anklagades bänk. Några på målsägarens.

Men det är bara den enskilde individen som kan skapa stämning. Läktarkultur är ingen kommittéprodukt.

Mina inlägg har baserats på min egen erfarenhet att när allt går bra för laget så är det lätt att glömma alla sorger. Går det bra tillräckligt länge så kanske allt blir glömt?

Och jag vet att det var tomt i Globen för tio år sedan, jag var där. Men vem tyckte att det gick bra på isen då? Kenta fick sparken för att det gick så dåligt fast vi var ett väletablerat ES-lag om någon minns?

Varför tror vi att ledningen kan göra det roligt att gå på hockey? Det är bara vi själva, med stor hjälp av det som spelarna gör på isen, som kan göra det roligt igen.
Har läst igenom de senaste 5 sidorna nu, och jävlar vad du härjat på. Länge sedan jag såg en större martyr ("efter jag är en sån "djävla idiot"..." osv).
....klipp...
Just den här saken måste jag bara ifrågasätta skarpt. Kolla på vilken organisation eller företag som helst ute i näringslivet - hur tror du företagskultur skapas?
Härjat, eller inte... Jag försöker ju säga samma sak som det du säger. Att äkta kultur skapas och bärs genom fotfolkets umbäranden. Företagskultur är artificiell. Läktarkultur är äkta. En bra företagsledare är själv kulturbärare och främst bland fotfolket. Ta IKEA tex. Kamprad har inte byggt IKEAandan genom kommittéer utan att vara den främsta kulturbäraren själv.
Ledningen kan välja att underlätta eller förstöra. Skulle skådespeleri försvinna om inte staten byggde teatrar? Skulle tavlor sluta målas i brist på muséer? Men ledningen kan motarbeta kulturella uttryck, vilket sker när man förbjuder vissa banderoller i stället för att ta en dialog om vad man ser som lämpligt. När man slänger ut representanter för kulturbärarna för att de bär en viss tröja skapar man långvarig skada. I nuläget irreparabel.
Nu kan ledningen skapa förutsättningar för att nya entusiastiska kulturbärare träder fram. De gamla och brända måste vara förebilder, men kan pga sin erfarenhet antagligen inte bli entusiastiska igen. Det som har förstörts uppifrån, måste lagas underifrån, men måste ges förutsättningar. Eftersom dagens ledning (antagligen) anser att hela DIF hockey inte mår bra om de genast avgår så håller de sig undan och hoppas att ny kultur växer fram av sig självt och över tiden. De vill inte ha klapp-kultur, då hade de försökt. De vill ha tillbaka det som varit, men de inser att vi som går på matcher måste själva göra jobbet. Men från publikens sida händer inget på grund av att minnet av tidigare misstag från ledningen hänger kvar hos de som skulle vara förebilderna.
Jag anser att vi måste glömma från bägge sidor och inte älta i gamla oförätter. För Djurgårdens bästa.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
medu82

Inlägg av medu82 »

minimalman:
Jag kan förstå om folk har lite svårt att glömma ett batongslag i huvudet, utkörda på vischan(Upplands Väsby hörde jag någon sa) och det till stor del faller på Abbe...

Som sagt omplacera honom, ta in Mats som SÄK (som på fotbollen) så lär det nog gå betydligt bättre...
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

medu82 skrev:minimalman:
Jag kan förstå om folk har lite svårt att glömma ett batongslag i huvudet, utkörda på vischan(Upplands Väsby hörde jag någon sa) och det till stor del faller på Abbe...

Som sagt omplacera honom, ta in Mats som SÄK (som på fotbollen) så lär det nog gå betydligt bättre...
Om det är enda vägen, alla andra vägar är uttömda så borde han själv förstå det om han är Djurgårdare. Och är han inte det så förstår jag inte varför han jobbar för oss öht.
Användarvisningsbild
dutti

Inlägg av dutti »

minalman skrev:
dutti skrev:
minalman skrev:
Kungen skrev:

....klipp...
Härjat, eller inte... Jag försöker ju säga samma sak som det du säger. Att äkta kultur skapas och bärs genom fotfolkets umbäranden. Företagskultur är artificiell. Läktarkultur är äkta. En bra företagsledare är själv kulturbärare och främst bland fotfolket. Ta IKEA tex. Kamprad har inte byggt IKEAandan genom kommittéer utan att vara den främsta kulturbäraren själv.
Ledningen kan välja att underlätta eller förstöra. Skulle skådespeleri försvinna om inte staten byggde teatrar? Skulle tavlor sluta målas i brist på muséer? Men ledningen kan motarbeta kulturella uttryck, vilket sker när man förbjuder vissa banderoller i stället för att ta en dialog om vad man ser som lämpligt. När man slänger ut representanter för kulturbärarna för att de bär en viss tröja skapar man långvarig skada. I nuläget irreparabel.
Nu kan ledningen skapa förutsättningar för att nya entusiastiska kulturbärare träder fram. De gamla och brända måste vara förebilder, men kan pga sin erfarenhet antagligen inte bli entusiastiska igen. Det som har förstörts uppifrån, måste lagas underifrån, men måste ges förutsättningar. Eftersom dagens ledning (antagligen) anser att hela DIF hockey inte mår bra om de genast avgår så håller de sig undan och hoppas att ny kultur växer fram av sig självt och över tiden. De vill inte ha klapp-kultur, då hade de försökt. De vill ha tillbaka det som varit, men de inser att vi som går på matcher måste själva göra jobbet. Men från publikens sida händer inget på grund av att minnet av tidigare misstag från ledningen hänger kvar hos de som skulle vara förebilderna.
Jag anser att vi måste glömma från bägge sidor och inte älta i gamla oförätter. För Djurgårdens bästa.
Väl skrivet. Dock håller jag inte med om att det som förstörts uppifrån måste lagas underifrån - Jag tror fast att det är precis tvärtom. DIF Hockey har bränt vissa broar runt sin ö, och de har bränt dem rejält. Att tro att de som är på andra sidan ska ta initiativ att bygga upp bron är naivt, enligt mig.

Det räcker inte ens med att DIF Hockey står på andra sidan vattnet och vinkar, eller bjuder in till samtal ute på ön; Ledningen måste själva bygga upp hela bron, och de måste simma över själva till andra sidan. Enligt mig har de aktiva supportrarna, som numera lyser starkt med sin frånvaro på Hovet, inget ansvar att själva laga något.

Valet ligger hos ledningen, tycker jag. Vilken väg de väljer att ta är helt upp till dem, men jag gissar att det kommer krävas stora gester och tydliga genuina handlingar för att kunna bygga den bron igen.

Tror du har mycket rätt i det sista dock. Det här är en så jävla infekterad situation, och tidsmässigt tyvärr i sämsta tänkbara läge. De aktiva supportrarna, kärnan, behövdes inte under finalåret (även om det var dessa som skapat förutsättningarna, och gjorde stämningen möjlig). De hade behövts nu, när natten är som mörkast.
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag tror vi säger samma sak. Ingen förväntar sig att ledningen gör banderoller och skriver sånger. Men de måste skapa förutsättningar. T.ex. lokal för tifobyggare. Men de som fyller läktarna med entusiasm i nästa våg är småsyskon till de som kördes ut för tre år sedan. De äldre kan inspirera, det är viktigt. Men de yngre är också viktiga. De som inte bär på jobbiga minnen.
Användarvisningsbild
Challen

Inlägg av Challen »

Så även om abbe försvinner så är det inte klart att UCS kommer tillbaka, eftersom hockeyn bara är ett tidsfördriv på vintern och medlemmarna inte brinner för det?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
Användarvisningsbild
MartinDIF51

Inlägg av MartinDIF51 »

minalman skrev:Jag tror vi säger samma sak. Ingen förväntar sig att ledningen gör banderoller och skriver sånger. Men de måste skapa förutsättningar. T.ex. lokal för tifobyggare. Men de som fyller läktarna med entusiasm i nästa våg är småsyskon till de som kördes ut för tre år sedan. De äldre kan inspirera, det är viktigt. Men de yngre är också viktiga. De som inte bär på jobbiga minnen.
Dem kan väl börja tillåta tifogruppen gå utan övervakning eller varför inte t.o.m tillåta tifon, innan de börjar med att leta efter en lokal eller något sånt.
Användarvisningsbild
MartinDIF51

Inlägg av MartinDIF51 »

Challen skrev:Så även om abbe försvinner så är det inte klart att UCS kommer tillbaka, eftersom hockeyn bara är ett tidsfördriv på vintern och medlemmarna inte brinner för det?

Dem har inte obligatorisk närvaro, men majoriteten brukar vara där. I hockeyn är det dem som håller i klacken, men låååångt fler som är grunden i kärnan.
Användarvisningsbild
Challen

Inlägg av Challen »

MartinDIF51 skrev:
Challen skrev:Så även om abbe försvinner så är det inte klart att UCS kommer tillbaka, eftersom hockeyn bara är ett tidsfördriv på vintern och medlemmarna inte brinner för det?

Dem har inte obligatorisk närvaro, men majoriteten brukar vara där. I hockeyn är det dem som håller i klacken, men låååångt fler som är grunden i kärnan.
Tack för förklaringen, ville bara dubbelkolla!

Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
Användarvisningsbild
4.9.5

Inlägg av 4.9.5 »

Krüger växer alltså

skickat från min Xperia Z1 med Tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Skriv svar