Jenny Silfverstrand skrev:Eftersom det är många diskussioner om vår relation till UCS och ST vill vi gärna förklara hur vi ser på det.
Först och främst, vi vill ha aktiva supportrar och tifon på matcherna. Den kanske främsta orsaken till vår framgång publikmässigt de senaste åren har varit för att vi haft en fantastisk publik, och särskilt vår klack. Det är ett aktivt val för oss att satsa på klacken (och aktiv sittplats) och därmed har vi valt bort många saker som andra klubbar har runt sina matcher. För oss har det varit, och är även framöver, den enda vägen att gå.
Situationen med UCS och ST är väldigt tråkig. Vi skulle vilja att vår relation skulle vara annorlunda. Därför har vi bjudit in dem till möten för att försöka komma framåt. Senast vi träffades var innan säsongsstarten 2012/13 då vi kom överens om ett antal punkter som vi skulle förändra. Efter det skulle vi ses för en avstämning men tyvärr har de inte velat ses. Vi är övertygade om att det finns saker vi kan göra bättre. Däremot tar det arbete som vi gör nu inte bort de känslor som UCS och ST har upplevt. Det måste man ha full respekt för. Men för att kunna komma framåt måste vi också ha en dialog där vi får konkreta förslag och synpunkter på de ändringar vi gör.
Vår ambition är att alla ska känna sig välkomna på Hovet. Något annat vore märkligt då publiken är en av våra främsta framgångsfaktorer.
Många diskussioner kretsar kring vår säkerhetsansvarige, Albert Törsleff. Han har tidigare fått ta emot kritik för säkerhetsarbetet och i den positionen är det kanske oundvikligt. När vi får in klagomål på honom eller någon annan av våra anställda granskar vi alltid den kritik som kommer in. En del av den kritiken togs upp på vårt senaste möte med UCS/ST men vi har alltså inte fått någon återkoppling på de förändringar vi har gjort. Vi har inte heller fått fler än enstaka klagomål på vårt säkerhetsarbete de två senaste säsongerna och de situationerna har vi rett ut med de inblandade.
Samtidigt får vi inse att vi kanske inte alltid kommer att vara överens om allting. Nu som då vill vi sitta ned i ett möte med samtliga engagerade grupper för att nå så långt som möjligt, och åtminstone om inte annat vara överens om vad vi inte är överens om.
Till sist vill jag också säga att frågor där vi tidigare fått kritik har diskuterats noggrant och vi har tagit till oss av den kritiken. Det är därför vi har gjort förändringar. Därför hoppas jag också att man ska titta på hur vi faktiskt arbetar i dag för att kunna gå framåt.
Jag har tyvärr inte möjlighet att svara på alla frågor på forumet kontinuerligt. Men har ni frågor kan ni alltid maila mig så ska jag försöka besvara dem.
Vänligen,
Jenny
När man lyssnar på företrädare från UCS och andra aktiva som bojkottar så säger alla att dom känner sig förföljda av bl.a säkerhetspersonalen, sen att dom inte känner sig välkomna. Vissa från tifogruppen anser att DIF inte uppskattar tifo lika mycket på grund av diverse städkostnader när det endå är ST som städar upp det mesta. Abbe var ju med i samma skandaler efter derbyt i fotbollen 08, efter det fick han sparken. Så DIF borde granska abbe ännu mer, när det är massvis av supportrar som är missnöjda med hans arbete och inte har något förtroende för honom.
När man pratar med UCS medlemmar så säger alla att dom vill att den här konflikten ska lösa sig och att dom har försökt få till möten med DIF men inte lyckats. Jag tror om DIF verkligen vill lösa den här konflikten så måste man se till att man verkligen vill ha tillbaka dom och lyssna på vad dom har att säga. När det gäller abbe så är det inte svårt att hitta vittnesuppgifter hur mycket han har misskött sitt arbete.
DIF Hockey hade tur att JK valde att fortsätta gå på hockeyn efter derbyskandalerna 2012, hade dom inte gjort det hade stämningen på hovet varit ännu sämre.
Nu gäller det för DIF att vissa att man på allvar vill ha tillbaka dom aktiva supportrarna som bojkottar, annars så kommer stämningen och publiksnittet bli sämre och sämre. Att sparka abbe är ju av högsta prioritet för väldigt många.