Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Andy:

Vill bara börja med att säga att jag anser nivån har varit bra i den här diskussionen. Vi är helt oense men du för ett intressant resonemang (som andra som skrivit här de senaste dagarna) och det är bra att olika åsikter, synvinklar och uppfattningar delas med varandra.

Då DIF gjort lååångt mer än att bara hålla Abbe om ryggen faller det rätt platt att tro att hela problemet ligger kring det, men även att bara det är lösningen. Då DIF inte arbetar med supportrarna längre, så arbetar man inte med att ha en sjungande läktare. När man sedan ställer sig i princip emot 51% regeln anser jag DEM vara en motpool till föreningsdemokrati och supportrarnas chans till att påverka.

Med andra ord så pratar jag om att det är viktigt att frågan är inaktiv och de olika grupperingar som finns är passiva. Detta leder endast åt det felaktiga håll vi går mot just nu. Om vi kan lösa det genom möten (som sagt, har hållits förut och inte gett resultat) är alla nöjda. Dock anser jag att om slutar vara passiva och gör något, talar ut och protesterar så kommer det ske något. Eventuellt en öppnare diskussion (ingen i styrelsen, mer än Abbe, ska behöva avgå eller röstas bort).

Så påtal då om kort-och långsiktigt .... som det är nu eller med mer passiva lösningar kommer ingen förändring ske på vår läktare. De senaste 3-4 åren har talat för det. Däremot att agera, som på kort sikt minskar publiksiffror eller bara stämningen men att klara budskap förs fram ... som i sin tur på långsikt vänder trenden (efter nya möten och förändringar), är i mina ögon det bästa valet.
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
MartinDIF51

Inlägg av MartinDIF51 »

GummiSudd skrev:
MartinDIF51 skrev:
-daniel- skrev:Jag tycker bägge "sidor" har sina välbyggda argument och teser, men till syvende och sist handlar det ju om en konstruktiv plan för att komma framåt. Där kan jag personligen tycka, som jag nämnt i flera tidigare poster, att JK borde skaffa sig en gemensam officiell hållning mot DIF Hockey och säga rakt ut att de kommer lyfta bort sitt engagemang kring matcherna om konfliktfrågorna inte löses. Finns ju ingen chans att Djurgården Hockey kommer ändra sig och försöka göra något åt situationen innan de själva tydligt märker av effekterna av den bojkott som smått verkar byggas upp.

Det ger i mitt tycke en väldigt märklig bild när JK ordnar resor till Umeå och Tyskland, pushar för matcher, skriver om att alla skall sjunga på matcherna osv och sen verkar en stor del av medlemmarna i föreningen inte gå på matcherna för att de är frustrerade över situationen (även fast jag fortfarande vidhåller att en hel del skippar att infinna sig på Hovet för att det helt enkelt är rätt skönt att ha något att skylla på; det är inte så jävla spännande att se DIF vs Almtuna en pissig måndag, exempelvis).

Anyway, DIF kommer helt enkelt inte förstå att det är ett utbrett problem innan JK agerar. Eller först när vi har 2500 på läktarna och står på randen till konkurs.
Agreed! Jag antar att Umeå och Berlin är det sista vi ser JK arrangera den närmsta tiden för hockeyn. Eventuellt att JK-dagens ställs in och, som du sa, att man tar ett tydligt avstånd från den nuvarande situationen.
Ska JK-dagen ställas in för att vi ska bojkotta?

Är det inte lika bra att skita i Berlin då med?

Varför stötta det ena och sen ställa in det andra?
Då folk bokat in resor och det är roliga grejer för Djurgårdare så kommer dem absolut inte ställas in. JK-dagen är ingen party upplevelse som existerar av sig själv. Stämningen skapas inte av automatik. Det krävs ordentligt med engagemang och rätt folk i klacken. Men OM JK bestämmer sig för att göra ett klart budskap till vart man står och vad man vill, så tror jag att JK-dagen ställs in (till att börja med) och att nya planer på att förändra den negativa trend vi har, sätts igång. Om det innebär protester eller fler möten med fler parter är sak samma för mig, däremot så är det nog rätt troligt att OM JK gör något är det ett tydligt meddelande i sådana fall.

Mina åsikter här bara och mina spekulationer på troliga och delvis föredragna alternativ.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Var det inte bojkott på JK-dagen förra året??
Användarvisningsbild
minalman

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:Allvarligt talat DIF hockey. Börjar det inte bli dags att ta tag i problemen på allvar snart? Vilket skulle ha gjorts på en gång för flera år sedan. Istället valde man en negativ spiral som kommer ta åratal att komma tillbaka ifrån. Men det var vad DIF valde så jag antar att man börjar ta tag i problemen först nu när det inte kan bli sämre.

Finns det någon själ kvar som går till Hovet enbart för att uppleva grym stämning? Det fanns för några år sedan i alla fall. Nu vet jag flera som stannar hemma för att det är pinsamt att uppleva den så kallade stämningen klacken bidrar med just nu.

Jag har nog bara lyckats ta mig till Hovet tre gånger den här säsongen sedan allsvenskan började. Har mer eller mindre ångrat besöket varje gång på grund av upplevelsen man får genomlida.

Tyvärr kommer det ta åratal att lösa när man väntade såhär länge. Men det är lika bra att börja så snart som möjligt.
Jag "roade mig" med att gå tillbaka några dagar och ta reda på var den här diskussionen började och fann att det startade med det citerade inlägget från SirDIFalot här. Senast var det väl i våras någon gång frågan var lika het på forumet. Men det var ungefär samma diskussion då.
När jag läser inlägget en gång till är det två saker som jag reagerar över. För det första att man går på hockey "enbart för att uppleva en grym stämning".
Att "uppleva" är inte samma sak som att "bidra" men det kanske är vad många förväntar sig nuförtiden. Att andra ska bidra till att man får uppleva något.
Det andra jag reagerar på är att inlägget skrevs direkt efter matchen mot Karlskoga. En tung förlust en måndag i mörkaste november kanske inte direkt är den bästa stämningshöjaren.
Att den dåliga stämning "som upplevdes" beror på en gammal strid om hur säkerhetsarbetet sköts i föreningen och inte att vi fick noll poäng för första gången i en match på Hovet i år, det tycker jag är minst sagt långsökt.
Jag vill passa på att tacka alla för alla långa läsvärda bidrag i tråden de senaste dagarna, men hade diskussionen över huvud taget hänt om Arnessons skott från blå i tredje inte gick i stolpen? Fan, det är hockey det hela handlar om, inget annat.
Senast redigerad av minalman den 2013-11-21 15:09:26, redigerad totalt 2 gång.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

pulverapa skrev:Var det inte bojkott på JK-dagen förra året??
Nej, två år sen.
DIF!
Användarvisningsbild
android

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av android »

Daniel942 skrev:
Nej, två år sen.
Tiden går fort när man har roligt.
Född till sportchef.
GummiSudd
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av GummiSudd »

Daniel942 skrev:
Nej, två år sen.
Men då kanske vi kan köra en jävligt cool varannan års grej. Bojkott varannat år och sedan satsning vartannat år. Då lär styrelsen haja vad vi betyder när dem ser skilnaden.

Sen kan det va lättare att styra upp bara vart annat år. Behöver vi bara anstänga oss hälften så mycket.

Ingen till Hovet!
Användarvisningsbild
MartinDIF51

Inlägg av MartinDIF51 »

GummiSudd skrev:
Daniel942 skrev:
Nej, två år sen.
Men då kanske vi kan köra en jävligt cool varannan års grej. Bojkott varannat år och sedan satsning vartannat år. Då lär styrelsen haja vad vi betyder när dem ser skilnaden.

Sen kan det va lättare att styra upp bara vart annat år. Behöver vi bara anstänga oss hälften så mycket.

Ingen till Hovet!
Du måste skämta?
Zcheiten

Inlägg av Zcheiten »

Annars är väl förra säsongens JK-dag ett extremt tydligt exempel på hur viktiga UCS och andra aktiva supportrar är. Urusel stämning fram till att Fonz ställer sig på räcket.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Zcheiten skrev:Annars är väl förra säsongens JK-dag ett extremt tydligt exempel på hur viktiga UCS och andra aktiva supportrar är. Urusel stämning fram till att Fonz ställer sig på räcket.
Precis så!
Det handlar inte bara om att UCS och ST ska komma tillbaka, utan även andra aktiva supportrar som brinner för DIF och gör det jävligt bra. Det är de personerna som har byggt upp den stämning som vi hade på Hovet för några år sedan.
DIF!
Användarvisningsbild
MartinDIF51

Inlägg av MartinDIF51 »

Zcheiten skrev:Annars är väl förra säsongens JK-dag ett extremt tydligt exempel på hur viktiga UCS och andra aktiva supportrar är. Urusel stämning fram till att Fonz ställer sig på räcket.
Precis, tror varken han eller en stor del andra som var med då kommer dyka upp till nästa gång (om den hålls). Även om UCS växt sig till att bli kärnan i klacken och de ledande krafterna så var de inte lika konstanta i hockeyn som på fotbollen. Fler äldre stod i klacken och ramsor var ofta spontana, men hade klart bättre nivå, bättre tryck och höll i sig längre.

EDIT: Instämmer alltså med Zcheiten och Daniel942!
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Problemet gäller inte bara UCS utan är mycket större än så.
Personligen tycker jag att UCS kan vara irriterande ibland när dom maler på med en egenkomponerad ramsa i slowmotion i 20 min fast den inte får fäste.
Självklart behövs UCS men vi saknar som sagt MÅNGA gamla s.k klackrävar och annat aktivt folk. Det tappet är möjligen ännu större än UCS.

DIF Hockey, inse allvaret innan det är försent.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:Problemet gäller inte bara UCS utan är mycket större än så.
Personligen tycker jag att UCS kan vara irriterande ibland när dom maler på med en egenkomponerad ramsa i slowmotion i 20 min fast den inte får fäste.
Självklart behövs UCS men vi saknar som sagt MÅNGA gamla s.k klackrävar och annat aktivt folk. Det tappet är möjligen ännu större än UCS.

DIF Hockey, inse allvaret innan det är försent.
Hellre det än "Wikegårds järnkaminer" och "Vad tycker vi om blekinge?".
DIF!
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Daniel942 skrev: Hellre det än "Wikegårds järnkaminer" och "Vad tycker vi om blekinge?".
Självklart

Det finns dock fler sidor än Grisfotsmentalitet vs Slowmotion-sång i 20 min.
Tappet av UCS är gigantiskt men det är inte bara UCS-grabbar som åkte på däng vid derbyt.
Att tappa både UCS och aktivt folk samtidigt är anledningen att det ser ut som det gör idag.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Ber om ursäkt för att jag gör en Rocky3000 här, men det är så här hockey ska vara.
Bilderna skriker stämning och jag ryser bara av tanken på hur vi har haft det. Ska det bli kul att se hockey i denna skruttserie eller någon annan för den delen måste DIF jobba tillbaka detta.

Pucken är hos DIF som måste vara väldigt samarbetsvilliga mot sina "kunder" (för att prata kanslispråk) om detta ska kunna lösa sig. Idag är det en pliktkänsla att vara på Hovet för mig, ibland har det varit kul som JK dagen förra året eller Malmö hemma nu i år. Men allt som oftast är det med handen på hjärtat skittrist att vara på plats.
Inte alls samma feeling som man hade för runt 2-3 år sen när man gick till Hovet, då kunde hela dagen gå åt att kolla in smaskiga youtubeklipp inför match, läsa laguppställningar osv.
Nu kommer man till Hovet till matchstart typ, inte mer än så.

Snälla, snälla, snälla som Caroline af Ugglas säger. Se till att detta löser sig DIF Hockey.
Sparka Abbe.

Bild

Bild

Bild
ANTECKNINGSBLOCK skrev:
Daniel942 skrev: Hellre det än "Wikegårds järnkaminer" och "Vad tycker vi om blekinge?".
Självklart

Det finns dock fler sidor än Grisfotsmentalitet vs Slowmotion-sång i 20 min.
Tappet av UCS är gigantiskt men det är inte bara UCS-grabbar som åkte på däng vid derbyt.
Att tappa både UCS och aktivt folk samtidigt är anledningen att det ser ut som det gör idag.
Självklart är det så.
DIF!
Skriv svar