Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Göran

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Göran »

Pogue Mahone skrev:jag tror att det kommer blir mindre och mindre folk som går, sämre och sämre drag. Jag har fan inte en enda polare som går på hockeyn längre och då är det personer som alltid har säsongskort till fotbollen och brukar ha det till hockeyn eller iaf köpa så mkt lösbiljetter de kan. Nu är det inte ens någon ide att fråga om de kommer vara på plats.

Tror och hoppas att Järnkaminernas dag blir ett helt galet bra drag och att dagen används för att rikta skarp kritik mot styrelsen för som det är nu är det ju bara pinsamt.
Håller helt med!
Staten

Inlägg av Staten »

mforce skrev:Varför ägna JK-dagen åt att protestera? Gör det i rätt forum. Läktaren är inte rätt forum.
Skulle du hellre välja Asplöven hemma då det ändå inte är något drag i klacken? Nej, välj den match där det ska vara förväntad storklack så att styrelsen får upp ögonen för problematiken.
Användarvisningsbild
Arkju
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Arkju »

Staten skrev:
mforce skrev:Varför ägna JK-dagen åt att protestera? Gör det i rätt forum. Läktaren är inte rätt forum.
Skulle du hellre välja Asplöven hemma då det ändå inte är något drag i klacken? Nej, välj den match där det ska vara förväntad storklack så att styrelsen får upp ögonen för problematiken.
För absolut största effekt så ska man välja att genomföra en sån aktion under matchen efter JK-dagen (Björklöven 11/1 alltså).
Under JK-dagen så är det många på plats utan riktig ledning och det kan nog låta ok (men inte mer vilket vi sett flera ggr). Om man i matchen efter sedan går all-in och visar hur otroligt bra det faktiskt kan låta med rätt personer på rätt plats så får man en helt annan tyngd i argumentet för hur mycket man faktiskt betyder.
JK-dagen är något som styrelsen uppenbarligen är nöjda med och då gäller det att visa att ett sånt upplägg inte på något sätt är tillräckligt eller faktiskt ens bra och då måste man få till den jämförelsen för att det ska gå in hos de som bestämmer.

Edit: klargörande av lämplig match
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
Zephyrox

Inlägg av Zephyrox »

-daniel- skrev:Som diskuteras tidigare, är det nån av er alla som verkligen vet hur avtalet med Abbes bolag SE-säk ser ut? Sitter vi fast i ett avtal så går det ju av förklarliga skäl inte bara att bryta, eller menar ni att ni själva vill gå in och sponsra så det täcker upp de (förmodligen) miljonförluster vi pratar om?

Eller är det helt enkelt så att ni vet att vi inte sitter i ett vattentätt avtal med säkerhetsbolaget? Fram med den informationen så fall.

Rent krasst är det ju så att vi de facto inte kan göra ett piss åt situationen om vi sitter fast i ett avtal. Väldigt elementärt.
Det här är mycket viktigare att ta reda på än att bestämma vilken match vi ska sitta tysta på!
Gäller avtalet säsongen ut, eller ännu hellre året ut så är det ju en sak. Men snackar vi 5 års kontrakt så får man nog acceptera kostnaden som blir av att riva kontraktet.

Kort sagt, hur avtalet idag ser ut avgör hur vi bör gå vidare. Ingen som vet mer?
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

minalman skrev:
Kall-El skrev:
Vilket forum skulle vara bättre eller få en större genomslagskraft än på läktarna under match?
Årsmötet. Om alla JK blev medlemmar i DIF hockey och gick unisont på årsmötet och krävde att Abbe-avtalet revs i tusen bitar skulle det ge både önskad effekt och eko i omvärlden.
Jag är inte direkt övertygad om att ett årsmötesbeslut skulle ge något större eko. Media brukar inte vara direkt sugna på att skriva om beslut som tas på dessa t ex. Däremot är de mycket mer intresserade av att skriva om något som händer på läktarna inte minst om det kan ge en smaskig rubrik dessutom.

Kort sagt offentliga protester tror i alla fall jag får större genomslagskraft medialt och därmed också nå en större massa av människor jämfört med ett eventuellt beslut taget på ett årsmöte. Att dessutom från läktarhåll tvinga fram en förändring. utan att använda våld kanske skall tilläggas, ser jag som något mycket större och viktigare ur ett supporterperspektiv jämfört med att beslut tas på ett årsmöte.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tror inte att banderoller med kritik mot Djurgårdens IF, bojkotter av vårat lag eller protester mot enskilda ledare eller spelare är vad vår förening behöver just nu.

Visst är det tungt och visst är det mycket som inte är bra just nu:

- Ingen, absolut ingen, kan vara nöjd med säsongen som den utvecklat sig hitills.

- Ingen, absolut ingen, kan tycka att 6-0 förnedring borta mot Timrå är ok.

- Ingen, absolut ingen, kan tycka att det är ok att inte kunna stänga matcher, leda med tre noll och tappa match efter match.

- Ingen, absolut ingen, kan tycka att det är ok att spelare tar hjärndöda utvisningar, inte visar hjärta eller står upp för laget.

Självklart ska den kritiken framföras. Självklart ska vi inte acceptera att det ser ut som det ser ut just nu. Frågan är bara hur den kritiken bäst framförs och blir till en positiv kraft som skapar energi och bidrar istället för att trycka ner och bidra till negativa spiraler och onda cirklar. Jag tror inte att "anonyma" bojkotter, protester och burop från läktarna är rätt väg att gå. Det känns inte heller som om bojkotter av DIF, protseter mot DIF eller burop till DIF är "Djurgården" - det är i alla fall ingen "supporterkultur", eller "Djurgårdsanda" jag känner igen eller känner mig atraherad av.

Jag är förvisso uppfostrad på våra läktare i en annan tidsålder. Då "att vara djurgårdare" var delvis annorlunda än vad många av er här inne tyks tycka.

En gång i tiden blev engagemanget kring DIF och kraften på Hovets läktare till en extra utespelare som skrämde och förminskade våra motståndare samtidigt som den lyfte våra egna spelare. Vi riktade alltid hatet utåt och inte innåt - i med som motgång - alltid oavsett.

Det betyder inte att vi inte stälde krav då. Det betyder inte heller att vi inte ska ställa krav nu heller.

Det som skilde oss från andra klubbar förr var öppenheten, närheten och "familjekänslan" trots att vi var och är en storstadsklubb. Denna kännsla har många spelare vittnat om och jag vet att flera spelare i årets lag "utifrån" tycker att dte är något unikt. Få klubbar har varit, och är, så öppna i dialogen med sina supportrar. Men jag misstänker att ni som klagar ofta inte ens försökt träffa, kommit på möten eller kontaktat ledare eller styrelse.

En annan sak som alltid särskilt DIF är de hårda krav som stäldes på alla - spelare så väl som supportrar - att alltid bidra. Spelare i DIF har alltid varit pressade av varanadra, av ledningen, av traditionen, av historien och av de extremt kränsna och kunniga egna supportrarna att alltid leverera. När andra klubbar slets söder innifrån av anonyma kvartssamtal och egenhat så kunde vi sakligt, hårt och rakt - men alltid med föreningens bästa framför ögonen lyfta, ventilera och lösa problem och tillsammans jobba oss upp och vidare. Djurgårdsfamiljen var oövervinnerlig. Kombinationen öppenhet - dialog och håda krav skapade ett unikt framgångsrecept som ledde oss till otaliga segrar.

Nu för tiden riktas det destruktiva och anonyma trycket på Hovets läktare och vid sidan av föreningen (inte minst på internet och sociala medier) innåt och bidrar bara till att fördjupa våra problem. Hur många spelare har skrämts bort, eller skrämts från att förlänga eller återvända till vår förening genom anonym, illa formulerad och ogenomtänkt "kritik" via Twitter, mail och telefon? Hade Erik Gustavsson, Andreas Holmqvist eller Pontus Åberg som alla fått sina slängar av sleven tänkt en gång till innan de drog om de inte blivit hånade, förnedrade och nedtryckta av sina egna "fans" när det gick dåligt?

På samma sätt har jag svårt att tro att Sam tar förre puckade utvisningar genom att han blir dränkt med könsord på Twitter av "Djurgårdare", eller att Nisses passningsspel blir bättre av att vi buar ut honom under match eller att Sörensens avslut blir skarpare av att Hovets läktare gapar tomma på grund av "bojkott".

Jag säger inte att vi inte har rätt - eller att vi inte ska vara - kritiska. Tvärt om! Det är både vår rättighet och vårt ansvar att vara kritiska och säga att vi inte accepterar det vi tidvis har sett i år. Frågan är bara hur vi tar och hur vi förvaltar detta ansvar?

Visst krävs det mer mod och kunnande att be om ett möte med en ledare och ventilera sin kritik än att kalla samma ledare könsord bakom tangentbordet anonymt på Internet?

Visst krävs det mer att gå fram till en spelare på Hovet och kritisera hans idiotiska dragning på blå eller den där puckade utvisningen är att hetsa mot samma spelare på Twitter?

Visst är det jobbigare att gå på medlemsmöten, årsmöten och ta ansvar för hur styrelsen sätts samman, hur kansliet bemannas och vilka frågor som drivs än att skriva mängder av inlägg på det här forumet om hur kass styrelsen är? Visst är dett lätt att kräva bojkott när man samtidigt säger att man knapp varit på Hovet i år "för att det är så dålig stämning" samtidigt som man skrivit om inte tusentals, så i all fall hundratals, inlägg om hur viktigt det är med bra stämning på Hovet.

Jag tror att det är betydligt mer effektivt, om vi vill se vår förening resa sig upp, att ställa krav, aktivera sig, konstruktivt kritisera och rätta till det man tycker är fel - på kort och lång sikt - än att ägna sig åt självhat, bojkotta sig själv eller att protestera mot sin egen sköld.

Summa sumarum - självklart ska vi vara kritiska och självklart ska vi framföra vår kritik. Det ska dock göras med ansvar och med föreningens bästa för ögonen.

Livet suger just nu och DIF levererar inte vad vi har rätt att kräva - varken på isen eller vid sidan av. Inget blir dock bättre av att vi ägnar oss åt självdestruktivt, självhat och häller bensin på det brinnande barnet vi älskar. Kavla heller upp ärmarna, ta mod till dig och framför dina åsikter i det verkliga livet, öga mot öga med de du vill kritisera. Ställ dig samtidigt frågan - hur kan jag bidra positivt - hur påverkar mina handlingar föreningen jag älskar?

Jag kan för övrigt meddela att de förtroendevalda, de spelare och de ledare jag talat med är lika frustrerade som alla vi andra...

Tänk efter - ta ansvar!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kall-El skrev:
minalman skrev:
Kall-El skrev:
Vilket forum skulle vara bättre eller få en större genomslagskraft än på läktarna under match?
Årsmötet. Om alla JK blev medlemmar i DIF hockey och gick unisont på årsmötet och krävde att Abbe-avtalet revs i tusen bitar skulle det ge både önskad effekt och eko i omvärlden.
Jag är inte direkt övertygad om att ett årsmötesbeslut skulle ge något större eko. Media brukar inte vara direkt sugna på att skriva om beslut som tas på dessa t ex. Däremot är de mycket mer intresserade av att skriva om något som händer på läktarna inte minst om det kan ge en smaskig rubrik dessutom.

Kort sagt offentliga protester tror i alla fall jag får större genomslagskraft medialt och därmed också nå en större massa av människor jämfört med ett eventuellt beslut taget på ett årsmöte. Att dessutom från läktarhåll tvinga fram en förändring. utan att använda våld kanske skall tilläggas, ser jag som något mycket större och viktigare ur ett supporterperspektiv jämfört med att beslut tas på ett årsmöte.
Skillnaden är möjligen att det är alla vi medlemmar på årsmötet som tillsätter styrelsen och gemensamt beslutar i de frågor vi tycker är viktiga att förändra.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
minalman

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Det är klart det blir rubriker om supporterföreningen tar över hela klubbens årsmöte. Jag vill minnas många stora tidningsrubriker från solnas och bajens årsmöten.
Vi Djurgårdare är kanske är för fina för att störa i dessa salonger och ägnar oss hellre åt "gatans demokrati"?
Vi kanske ska ta hjälp av Greenpeace och hänga uppe i kablarna under Hovets tak?
Min uppfattning är att ni som vill göra banderoller och liknande helst vill synas själva och ni tycker det är tråkigt att göra det på rätt sätt genom föreningsdemokratin. Detta är ett bevis på att 51%-regeln är onödig för medlemmar i dagens föreningsliv har ändå ingen grundutbildning i hur demokrati fungerar.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
minalman

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Tack Andy för forumets genom tiderna bästa inlägg har ovanför!
Jag har väl inte läst alla inlägg genom tiderna, men har svårt att föreställa mig ett bättre brandtal för vår förening och vad Djurgården står för.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

-daniel- skrev:Som diskuteras tidigare, är det nån av er alla som verkligen vet hur avtalet med Abbes bolag SE-säk ser ut? Sitter vi fast i ett avtal så går det ju av förklarliga skäl inte bara att bryta, eller menar ni att ni själva vill gå in och sponsra så det täcker upp de (förmodligen) miljonförluster vi pratar om?

Eller är det helt enkelt så att ni vet att vi inte sitter i ett vattentätt avtal med säkerhetsbolaget? Fram med den informationen så fall.

Rent krasst är det ju så att vi de facto inte kan göra ett piss åt situationen om vi sitter fast i ett avtal. Väldigt elementärt.
Bump. Tycker det är något märkligt att alla har åsikter om man inte ens vet hur situationen med ovanstående ser ut.
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Andy skrev det mycket bra.
Jag tyckte inte att läkteren var rätt forum för protester. Det är rätt forum om man vill att kvällstidningarna ska skriva en feluppfattad historia och om man vill att djurgårdsledningen ska tycka att det ska verka halvseriöst.
Gör istället någon mer fantasifull manifestation. Kanske vid årsmötet. Men gör det seriöst. Om ni tycker ledningen beter sig pajasartat, svara inte med pajaseri själva.
Viktory

Inlägg av Viktory »

1. Eventuella protester eller liknande har ju inte ett skit med den sportsliga prestationen att göra. Det räcker att läsa den här tråden för att fatta det. Personligen tycker jag att en femteplats just nu är okej, men den senaste veckan varit skit.

2. JK-dagen är 6/1 mot Timrå, inget annat.
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Väl talat Andy..Behövs lite nyans på saker och ting just nu..Du bidrar konstruktivt till att försöka lösa problemen i stället för att skapa dom..
Bra jobbat mannen....
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Om UCS vill tillbaka till DIFhockey, vilket jag tror och hoppas att de vill, så tycker jag det vore en bra grej att visa på JK-dagen hur det är när de styr upp klacken. En match för att visa hur det ska vara, hur det KAN vara.
Det vore respektfullt mot JK också, då JK-dagen de senaste 2 åren varit... ja, inte som JK-dagen borde vara helt ärligt. Ifjol så var det bra tryck, men ganska mycket som fattades ändå.

Jag håller även med Andy till 100%, det är inte banderoller som behövs. Ta upp detta på årsmötet eller något annat möte om det är möjligt. Men jag skulle även vilja tillägga att man skulle kunna visa det på läktaren genom sång efter mötet, "Vi vill ha - UCS" typ. Men något måste göras och det är vi supportrar som får ta tag i det.
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Läktaren ÄR rätt plats att visa sina åsikter.
Skriv svar