Om du menar att vi saknar bra hockeyspelare håller jag med. Vi har en drös med OK spelare, men inga som är bra. Challe borde värva bra spelare i stället för OK spelare. Då löser det sig. Analys klar.sensei skrev:Jag håller ju kramapaktigt fast vid min analys så här långt. Vi saknar vissa spelartyper enormt mycket. Det skadar inte bara laget resultatmässigt; underhållningsvärdet har också tagit rejält med stryk.-daniel- skrev:Djurgården Hockey är inte tillräckligt ödmjuka, det är den enkla sanningen (ingen analys; bara fakta). Man trodde som tog upp i en tidigare post att de senaste säsongernas ökenvandring skulle präntat in lite ödmjukhet i den här klubbens väggar, men verkar inte så.
Allsvenskan 2013/2014
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Allsvenskan 2013/2014
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- -daniel-
Re: Allsvenskan 2013/2014
Det är som jag varit inne på flertal gånger (dvs typ i varenda jäkla post jag gör) självklart så att spelare i den här klubben känner en press. En enorm press t.om på sina håll.Lee Harvey Oswald skrev:-daniel- skrev:Djurgården Hockey är inte tillräckligt ödmjuka, det är den enkla sanningen (ingen analys; bara fakta). Man trodde som tog upp i en tidigare post att de senaste säsongernas ökenvandring skulle präntat in lite ödmjukhet i den här klubbens väggar, men verkar inte så.
Jag vet inte
DIF:s trupp består ju mestadels av Allsvenska spelare, dvs såna som inte spelat en hel karriär i ES/SHL.
Känns en smula märkligt om det vore så att DIF tröjan i sig genererar ett drygt självgott beteende, -vi kan minsann vinna på halvfart (även om det ser ut så ibland).
Däremot är det en stressfaktor att prestera i en klubb som DIF, där en välfylld klack dessvärre inte är garanti för framgång på isen
Men gång på gång efter vinster så seglar man ändå iväg på några små moln och tror att man är världsbäst. Det verkar sitta inpräntat i väggarna. Vi är DIF. Vi borde vinna över er alldeles oavsett.
I övrigt så tror jag det är mer en belastning att spela i DIF än det är roligt för många av våra spelare. Tydligen mycket mysigare att harva runt i någon bonnhåla där ingen än de närmast sörjande bryr sig om man presterar.
Allsvenskan 2013/2014
Tycker den mentaliteten finns av stor grad här på forumet... Känns som flera här inne inte kan förstå att vi inte för tillfället är en storklubb (sett till det sportsliga), utan i dagsläget spelar i samma serie som tex: Troja, Oskarshamn, Asplöven. Det är tyvärr dessa lagen som vi ska jämförs oss med nu. Bara för att motståndarna kommer ifrån "en håla", och vi är stora starka DIF, innebär inte det att en vinst är givet.-daniel- skrev:Det är som jag varit inne på flertal gånger (dvs typ i varenda jäkla post jag gör) självklart så att spelare i den här klubben känner en press. En enorm press t.om på sina håll.Lee Harvey Oswald skrev:-daniel- skrev:Djurgården Hockey är inte tillräckligt ödmjuka, det är den enkla sanningen (ingen analys; bara fakta). Man trodde som tog upp i en tidigare post att de senaste säsongernas ökenvandring skulle präntat in lite ödmjukhet i den här klubbens väggar, men verkar inte så.
Jag vet inte
DIF:s trupp består ju mestadels av Allsvenska spelare, dvs såna som inte spelat en hel karriär i ES/SHL.
Känns en smula märkligt om det vore så att DIF tröjan i sig genererar ett drygt självgott beteende, -vi kan minsann vinna på halvfart (även om det ser ut så ibland).
Däremot är det en stressfaktor att prestera i en klubb som DIF, där en välfylld klack dessvärre inte är garanti för framgång på isen
Men gång på gång efter vinster så seglar man ändå iväg på några små moln och tror att man är världsbäst. Det verkar sitta inpräntat i väggarna. Vi är DIF. Vi borde vinna över er alldeles oavsett.
I övrigt så tror jag det är mer en belastning att spela i DIF än det är roligt för många av våra spelare. Tydligen mycket mysigare att harva runt i någon bonnhåla där ingen än de närmast sörjande bryr sig om man presterar.
En förlust mot tex Asplöven den här säsongen, är inget större sportsligt nederlag, än en förlust mot Luleå för 10 år sedan.
Samma inställning finns till att vi "bara" ligger 4 i serien. Borde inte det vara positivt att ligga där vi ligger trots spelet vi har?! (Hade vi lirat i SHL, hade en fjärde placering inneburit frid å fröjd)...
Personligen tror jag på det här, vi ligger 4 med risigt spel(vilket innebär att vi förhoppningsvis har en bit kvar till vår högsta nivå), inga motståndarlag är oroväckande bra, och det är inte nu, utan om några månader vi ska vara som bäst... Exempel på det senaste åren: Rögle och Örebro.
Innan säsongen var det flera som var inställda på en "mellansäsong", med tanke på truppen, men det verkar ha glömts bort nu...
Det stora sportsliga nederlaget var för 2 sen, nu lirar vi i Allsvenskan å får jämföra oss i det sportsliga med motståndarna där, oavsett storlek på stad/samhälle/klubb.
Däremot är det en helt annan sak, om spelet suger hästba..e, och man har synpunkter på det...
Senast redigerad av Rolv den 2013-11-18 10:59:41, redigerad totalt 2 gång.
-
Jag hoppas att du larvar dig, för att tänka att spelare är antingen bra eller OK oberoende av andra faktorer och att budgeten och spelartillgången inte skulle spela in bidrar inte direkt till diskussionen. Eller du kanske tänker att det fanns en uppsjö bra spelare till samma pris som Challe bara valde bort för att han är korkad? Jag tycker att han har värvat väldigt bra utifrån den information han har haft.minalman skrev:Om du menar att vi saknar bra hockeyspelare håller jag med. Vi har en drös med OK spelare, men inga som är bra. Challe borde värva bra spelare i stället för OK spelare. Då löser det sig. Analys klar.sensei skrev:Jag håller ju kramapaktigt fast vid min analys så här långt. Vi saknar vissa spelartyper enormt mycket. Det skadar inte bara laget resultatmässigt; underhållningsvärdet har också tagit rejält med stryk.-daniel- skrev:Djurgården Hockey är inte tillräckligt ödmjuka, det är den enkla sanningen (ingen analys; bara fakta). Man trodde som tog upp i en tidigare post att de senaste säsongernas ökenvandring skulle präntat in lite ödmjukhet i den här klubbens väggar, men verkar inte så.
- minalman
Allsvenskan 2013/2014
Jag larvar mig ganska ordentligt. Eller gör narr av alla sk experter här inne som vet så mycket när de analyserar.Túrin Turambar skrev:Jag hoppas att du larvar dig, för att tänka att spelare är antingen bra eller OK oberoende av andra faktorer och att budgeten och spelartillgången inte skulle spela in bidrar inte direkt till diskussionen. Eller du kanske tänker att det fanns en uppsjö bra spelare till samma pris som Challe bara valde bort för att han är korkad? Jag tycker att han har värvat väldigt bra utifrån den information han har haft.minalman skrev:Om du menar att vi saknar bra hockeyspelare håller jag med. Vi har en drös med OK spelare, men inga som är bra. Challe borde värva bra spelare i stället för OK spelare. Då löser det sig. Analys klar.sensei skrev:Jag håller ju kramapaktigt fast vid min analys så här långt. Vi saknar vissa spelartyper enormt mycket. Det skadar inte bara laget resultatmässigt; underhållningsvärdet har också tagit rejält med stryk.-daniel- skrev:Djurgården Hockey är inte tillräckligt ödmjuka, det är den enkla sanningen (ingen analys; bara fakta). Man trodde som tog upp i en tidigare post att de senaste säsongernas ökenvandring skulle präntat in lite ödmjukhet i den här klubbens väggar, men verkar inte så.
Själv anser jag att om vi slutar tro att vi är en klubb som hör hemma i SHL kommer vi aldrig dit igen. Detta gäller alla inblandade. Spelare, tränare, sponsorer, supportrar, forumiter, arenabolaget, klacken. Vi är inte nöjda med en fjärdeplats i HA. Kommer aldrig att vara det.
Det räcker långt om alla inblandade tänkte SHL varje match. Då ska inget bonngäng tillåtas köra över oss igen.
Din tanke tycks vara att det bara finns valmöjligheter i det övre segmentet av spelare, så är det givetvis inte.minalman skrev:Om du menar att vi saknar bra hockeyspelare håller jag med. Vi har en drös med OK spelare, men inga som är bra. Challe borde värva bra spelare i stället för OK spelare. Då löser det sig. Analys klar.sensei skrev:Jag håller ju kramapaktigt fast vid min analys så här långt. Vi saknar vissa spelartyper enormt mycket. Det skadar inte bara laget resultatmässigt; underhållningsvärdet har också tagit rejält med stryk.-daniel- skrev:Djurgården Hockey är inte tillräckligt ödmjuka, det är den enkla sanningen (ingen analys; bara fakta). Man trodde som tog upp i en tidigare post att de senaste säsongernas ökenvandring skulle präntat in lite ödmjukhet i den här klubbens väggar, men verkar inte så.
Sen tror jag också att fingertoppskänslan hos en sportchef är viktigare ju längre ner i prisklass man kommer, då det finns störra variationer och brister i det utbudet. Det är lite grand det vi ser exempel på i DIF. Vi kommer på efter en tredjedel av säsongen att vi behöver en spelare som kan tacklas också.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- minalman
Allsvenskan 2013/2014
Frågan är inte varför Challe inte värvar "bra" spelarare. Snarare varför inga spelare blir "bra" när de kommer till Djurgården?
Sedan kan ni andra diskutera ihjäl er om vad "bra" är för något.
Min expertanalys av det är ju som sagt att lagsammansättningen gör att spelare ofta inte får ut maximalt av sitt spel, oavsett vilken roll de har. Eller har du någon mer ockult förklaring i tankarna?minalman skrev:Frågan är inte varför Challe inte värvar "bra" spelarare. Snarare varför inga spelare blir "bra" när de kommer till Djurgården?
Challe säger ju precis detta i intervjuer, det är därför Kalus värvades. För att ge andra utrymme och möjligheter, ge energi osv. Det jag kan tycka är att det är lite sent påkommet så här dags, och jag har ju också gnällt på det i stort sett hela silly season.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- -daniel-
Jag tror tyvärr precis tvärtom; vi kommer inte gå upp till SHL förrens DIF blivit precis lika ointressanta som alla andra klubbar i den här skitserien. Dvs när vi har 3000 på läktarna, och det har blivit mer vardag för alla bonnlag att möta Djurgården. Tror det kan dröja 5-6 säsonger innan vi på allvar har chansen... det är min magkänsla, men hoppas naturligtvis jag har galet fel.minalman skrev:Jag larvar mig ganska ordentligt. Eller gör narr av alla sk experter här inne som vet så mycket när de analyserar.Túrin Turambar skrev:Jag hoppas att du larvar dig, för att tänka att spelare är antingen bra eller OK oberoende av andra faktorer och att budgeten och spelartillgången inte skulle spela in bidrar inte direkt till diskussionen. Eller du kanske tänker att det fanns en uppsjö bra spelare till samma pris som Challe bara valde bort för att han är korkad? Jag tycker att han har värvat väldigt bra utifrån den information han har haft.minalman skrev:Om du menar att vi saknar bra hockeyspelare håller jag med. Vi har en drös med OK spelare, men inga som är bra. Challe borde värva bra spelare i stället för OK spelare. Då löser det sig. Analys klar.sensei skrev:Jag håller ju kramapaktigt fast vid min analys så här långt. Vi saknar vissa spelartyper enormt mycket. Det skadar inte bara laget resultatmässigt; underhållningsvärdet har också tagit rejält med stryk.-daniel- skrev:Djurgården Hockey är inte tillräckligt ödmjuka, det är den enkla sanningen (ingen analys; bara fakta). Man trodde som tog upp i en tidigare post att de senaste säsongernas ökenvandring skulle präntat in lite ödmjukhet i den här klubbens väggar, men verkar inte så.
Själv anser jag att om vi slutar tro att vi är en klubb som hör hemma i SHL kommer vi aldrig dit igen. Detta gäller alla inblandade. Spelare, tränare, sponsorer, supportrar, forumiter, arenabolaget, klacken. Vi är inte nöjda med en fjärdeplats i HA. Kommer aldrig att vara det.
Det räcker långt om alla inblandade tänkte SHL varje match. Då ska inget bonngäng tillåtas köra över oss igen.
- Andy
Och även om Klaus inte direkt var i matchtempo när han kom hit så nog såg de två matcher han lirade ganska annorlunda ut mot många andra matcher i höst? Det finns något där hos spelare som Fimpen och Klaus som inte går att ta på, men som gör ett lag bättre.sensei skrev:Min expertanalys av det är ju som sagt att lagsammansättningen gör att spelare ofta inte får ut maximalt av sitt spel, oavsett vilken roll de har. Eller har du någon mer ockult förklaring i tankarna?minalman skrev:Frågan är inte varför Challe inte värvar "bra" spelarare. Snarare varför inga spelare blir "bra" när de kommer till Djurgården?
Challe säger ju precis detta i intervjuer, det är därför Kalus värvades. För att ge andra utrymme och möjligheter, ge energi osv. Det jag kan tycka är att det är lite sent påkommet så här dags, och jag har ju också gnällt på det i stort sett hela silly season.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
- minalman
Allsvenskan 2013/2014
Det är inte ockult, men det ligger i det som diskuterats här innan. Man blir sällan bättre av att dra på sig Djurgårdströjan. Det borde vara tvärtom. Ingen verkar blomma ut av att spela hos oss. De talangfulla blir värvade innan de gjort den avgörande skillnaden.sensei skrev:Min expertanalys av det är ju som sagt att lagsammansättningen gör att spelare ofta inte får ut maximalt av sitt spel, oavsett vilken roll de har. Eller har du någon mer ockult förklaring i tankarna?minalman skrev:Frågan är inte varför Challe inte värvar "bra" spelarare. Snarare varför inga spelare blir "bra" när de kommer till Djurgården?
Och apropå ditt ständiga krav om fysiska spelare: Om det helt enkelt beror på att det är trångt på tunnelbanan så det är därför små killar värvas, jag vet inte. De större lirarna får mer plats på landet.
- minalman
Allsvenskan 2013/2014
Jag tror tyvärr att du har rätt. Har man slagit Djurgården har man gjort en bra säsong även fast man ligger på undre halvan av HA. Så kommer det vara några år till. Därför måste vi tänka annorlunda än vad vi gör nu. Varje match är en biljett till SHL. Men har vi en trupp för det? Eller är dagens trupp nöjda med att vara ett hyggligt HA-lag?-daniel- skrev:
Jag tror tyvärr precis tvärtom; vi kommer inte gå upp till SHL förrens DIF blivit precis lika ointressanta som alla andra klubbar i den här skitserien. Dvs när vi har 3000 på läktarna, och det har blivit mer vardag för alla bonnlag att möta Djurgården. Tror det kan dröja 5-6 säsonger innan vi på allvar har chansen... det är min magkänsla, men hoppas naturligtvis jag har galet fel.
- minalman
Allsvenskan 2013/2014
En annan fråga är varför det inte gör ont att möta Djurgården längre? Man är glad att få möta trycket från Djurgårdspubliken. Det sporrar motståndarlagen lika mycket som det ställer jobbiga förväntningar på våra egna.minalman skrev:Frågan är inte varför Challe inte värvar "bra" spelarare. Snarare varför inga spelare blir "bra" när de kommer till Djurgården?
Men vem är rädd att få en rejäl fysisk omgång när de möter oss nuförtiden? Motståndarna ska vara så rädda att åka på stryk så de inte märker publiken...
- Andy
Hank the Tanks förvandling från en manglade stridsvagn till en ganska "snäll" forward är ett bra exempel på detta.minalman skrev:En annan fråga är varför det inte gör ont att möta Djurgården längre? Man är glad att få möta trycket från Djurgårdspubliken. Det sporrar motståndarlagen lika mycket som det ställer jobbiga förväntningar på våra egna.minalman skrev:Frågan är inte varför Challe inte värvar "bra" spelarare. Snarare varför inga spelare blir "bra" när de kommer till Djurgården?
Men vem är rädd att få en rejäl fysisk omgång när de möter oss nuförtiden? Motståndarna ska vara så rädda att åka på stryk så de inte märker publiken...
Tycker vi oftare får se hur våra spelare bromsar upp och undviker att dela ut en schysst och regelrätt bröstvärmare än vad vi får se dem fullfölja.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
- -daniel-
Vi har ett lag för top7, om allt stämmer top3. Chans på SHL? Ja teoretiskt - om allt faller in och vi får en formtopp.minalman skrev:Jag tror tyvärr att du har rätt. Har man slagit Djurgården har man gjort en bra säsong även fast man ligger på undre halvan av HA. Så kommer det vara några år till. Därför måste vi tänka annorlunda än vad vi gör nu. Varje match är en biljett till SHL. Men har vi en trupp för det? Eller är dagens trupp nöjda med att vara ett hyggligt HA-lag?-daniel- skrev:
Jag tror tyvärr precis tvärtom; vi kommer inte gå upp till SHL förrens DIF blivit precis lika ointressanta som alla andra klubbar i den här skitserien. Dvs när vi har 3000 på läktarna, och det har blivit mer vardag för alla bonnlag att möta Djurgården. Tror det kan dröja 5-6 säsonger innan vi på allvar har chansen... det är min magkänsla, men hoppas naturligtvis jag har galet fel.
Tror vi fans måste sänka våra krav, det är den verklighet vi lever i. Sen ska man inte acceptera 6-0 förluster mot bottenlag men du förstår säkert vad jag menar.