Högdalen skrev:Raus skrev:Men det har aldrig varit och kommer aldrig vara JKs ansvar att "ta fram" en klackledare. Dom som har stått där har gjort det frivilligt.
Kanske inte ansvar, men som supporterförening ser nog de flesta det som en sak som ligger hos dom mer än att dela ut diplom på isen. Tror många, inklusive mig själv, inte ser dom göra så mycket mer än arrangera bortaresor. Rätta mig gärna och berätta vad som görs då jag faktiskt inte har en aning. Någon som vet? Hur ser en säsong ut för JK, vad gör dom och hur arbetas det? Vart går deras intäkter och hur brukas dessa? Vad gör de för alla oss fans?
Några saker vi gjort inför och under den här säsongen:
- Vi har arrangerat en bortaresa hittills och det blir fler. Till Björklöven nästa lördag har vi förhandlat med "Löven" så att vi fick sälja matchbiljetter via vår hemsida.
- Förhandlat ned säsongskortspriser i klacken som annars skulle höjas.
- Tagit fram Storklackskortet med DIF samt bollat flera andra erbjudanden.
- Sålt souvenirer på Stadion/Tele2 och Hovet för mer pengar än någonsin – något som kommer gagna våra medlemmar i framtiden.
- Jag har personligen suttit i ett tiotal möten med DIF och IDH, framför allt inför säsongen.
- Inför premiären drog vi igång Hylla Jimmie med hashtag och dagliga uppdateringar på Facebook, eftersom han var den i vår mening största karaktären av de som lagt av. Efter kampanjen drog försäljningen till matchen igång på riktigt och vi nådde nästan slutsålt.
- Varje år har vi "Järnkaminernas dag" efter nyår. Då är vi matchvärdar, fixar innehåll till jumbotron, för/efterfest, delar ut matchens lirare. Nu när många aktiva slutat gå mer eller mindre i protest försöker vi också få dessa personer att i alla fall gå på den matchen.
- I år har vi fått in ett tiotal personer under 18 år i föreningen som hjälper till med lite allt möjligt. Dessa personer hade kanske inte kunnat gå på matcherna överhuvudtaget om det inte vore för JK:s verksamhet.
---
När det gäller klackledare så har det aldrig fungerat så att JK "anställer" eller "tvingar" någon att vara. Det handlar inte om att stöta sig med UCS eller något liknande. Det har länge varit så att JK:s verksamhet gått ut på att agera talespersoner och fixa bästa möjliga förutsättningar för alla djurgårdare.
Om man inte följer en uppmaning från JK för att JK:s souvenirpersonal står i nära anslutning till souvenirbåset och inte sjunger hela matchen så har man nog inte fattat grejen helt och hållet.