Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Kall-El

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Kall-El »

sensei skrev:Just det. Engelskan har ju förfinat det lite med fler karaktärsbegrepp. Håller med om att Kalus kan kallas powerforward.

Jag tänkte ta upp exemplen Sörensen vs. Kalus -- två spelare som gör ungefär lika mycket poäng på en säsong. Dock kallas den ena "lirare" och den andra för "brunkare" av vissa användare. Det är lite intressant.

Nu kommer sirDif påpeka att Kalus har tur, men då kan jag redan nu påpeka att Kalus fick minst två matchstraff förra året och alltså sannolikt hade gjort mer än .5 ppg om han fått vara kvar på isen. Dessutom så är det ju bara bra om vi kan signa spelare som har tur, jag föredrar att våra spelare har tur istället för otur alla dagar i veckan.
Nu är väl bara haken den att jag inte tycker att Kalus är en powerforward utan snarast en brunkare. Hoppas han motbevisar och gör en hel del poäng dock.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Hade Kalus fått fullfölja dom två matcherna där han fick matchstraff, det sista var väl typ i sista minuten mot Örebro? Så hade han möjligtvis gjort en poäng till ja. Men det gör ju varken till eller från så det är väl rätt onödigt att ta upp.

Jag tror Kalus inleder starkt som ifjol och ligger rätt bra till poängmässigt för att sedan dala lite. Men visst kan han landa på 0.5 ppg.
Expert.
ciirree
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av ciirree »

bastis7 skrev:Guter-Ljungh-Sören
Saviano-Johner-Kalus
Hank-Honken-Ahlen
Heinerö-Jocke-Kalin

Så skulle jag sätta ihop kedjorna tror Heinerö och Kalin skulle höja sig rejält med Jocke jämte och Kalus funka bra med Johner förra säsongen!
Jag tror inte att dem vill sätta in Johner där som center. Dem va ju sjukt positiva till att Ljungh höjt sig denna säsong så Johner får spela på kanten!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Kall-El skrev:
sensei skrev:Just det. Engelskan har ju förfinat det lite med fler karaktärsbegrepp. Håller med om att Kalus kan kallas powerforward.

Jag tänkte ta upp exemplen Sörensen vs. Kalus -- två spelare som gör ungefär lika mycket poäng på en säsong. Dock kallas den ena "lirare" och den andra för "brunkare" av vissa användare. Det är lite intressant.

Nu kommer sirDif påpeka att Kalus har tur, men då kan jag redan nu påpeka att Kalus fick minst två matchstraff förra året och alltså sannolikt hade gjort mer än .5 ppg om han fått vara kvar på isen. Dessutom så är det ju bara bra om vi kan signa spelare som har tur, jag föredrar att våra spelare har tur istället för otur alla dagar i veckan.
Nu är väl bara haken den att jag inte tycker att Kalus är en powerforward utan snarast en brunkare. Hoppas han motbevisar och gör en hel del poäng dock.
Jaha, ok. Då fattar jag kanske inte. Han är en brunkare som gör 0.5PPG alltså? Hur mycket mer poäng ska han göra på en säsong för att "kvala upp" till en powerforward poängmässigt enligt ditt sätt att se det?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag tycker du har fel där Kall-El. Kalus passar perfekt under powerforward epitetet enligt mig.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Kan ju vara hur man väljer att definiera begreppen där. Jag ser en powerforward som en spelare som är fysiskt stark och jobbig att möta kombinerat med att samma spelare gör poäng. ( Ordentligt med poäng. )

Detta då för att särskilja dem från stora och starka spelare som inte gör så mycket poäng. ( Brunkare )

Mina definitioner behöver inte alls vara riktiga, men det är ett sätt för mig i alla fall att särskilja på olika spelartyper.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Spontant håller jag med dig, men Kalus har ju onekligen potential att göra mer poäng än exempelvis urtypen av brunkare som är Henrik Eriksson.
1962FenderStrat

Inlägg av 1962FenderStrat »

Kalus är, tror jag, kapabel att över tid ligga på nånstans 0.5-0.8p/match. Jag skulle absolut inte klassa honom som en brunkare. Han påminner en del om Gabbe, men en sämre version. Tacklas mycket, rätt bra playmaking skills, skjuter bra, täcker puck bra. Epitetet powerforward är mer passande: se Landeskog, Hörnqvist, Ölvestad m.fl. Vi kommer ha stor nytta av honom, det är mina fulla övertygelse.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Sv: Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första

Inlägg av BaronVonDif »

1962FenderStrat skrev:Kalus är, tror jag, kapabel att över tid ligga på nånstans 0.5-0.8p/match. Jag skulle absolut inte klassa honom som en brunkare. Han påminner en del om Gabbe, men en sämre version. Tacklas mycket, rätt bra playmaking skills, skjuter bra, täcker puck bra. Epitetet powerforward är mer passande: se Landeskog, Hörnqvist, Ölvestad m.fl. Vi kommer ha stor nytta av honom, det är mina fulla övertygelse.
Sant. Nu har han ju bara tre matcher i benen så det kan ta ett tag innan han är i toppform, det roligaste med Kalus tycker jag är att han verkligen vill spela här. Inga sega förhandlingar, girighet eller dyl.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
1962FenderStrat

Re: Sv: Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i för

BaronVonDif skrev:
1962FenderStrat skrev:Kalus är, tror jag, kapabel att över tid ligga på nånstans 0.5-0.8p/match. Jag skulle absolut inte klassa honom som en brunkare. Han påminner en del om Gabbe, men en sämre version. Tacklas mycket, rätt bra playmaking skills, skjuter bra, täcker puck bra. Epitetet powerforward är mer passande: se Landeskog, Hörnqvist, Ölvestad m.fl. Vi kommer ha stor nytta av honom, det är mina fulla övertygelse.
Sant. Nu har han ju bara tre matcher i benen så det kan ta ett tag innan han är i toppform, det roligaste med Kalus tycker jag är att han verkligen vill spela här. Inga sega förhandlingar, girighet eller dyl.
Exakt, det är inte så ofta man ser hockeyspelare som inte har någon anknytning till orten som verkligen genuint älskar att spela i DIF. Saviano och Lofquist är dock två bra exempel på detta också.
Användarvisningsbild
minalman

Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Inlägg av minalman »

1962FenderStrat skrev:
BaronVonDif skrev:
Exakt, det är inte så ofta man ser hockeyspelare som inte har någon anknytning till orten som verkligen genuint älskar att spela i DIF. Saviano och Lofquist är dock två bra exempel på detta också.
Tauer-klass!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
1962FenderStrat

Hoppas bara man lyckas knyta till sig Kalus på ett längre kontrakt framöver. Han verkar ha en förmåga att byta klubb varje år, ibland flera ggr per säsong.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

-daniel- skrev:Spontant håller jag med dig, men Kalus har ju onekligen potential att göra mer poäng än exempelvis urtypen av brunkare som är Henrik Eriksson.

Finns ju självfallet grader i de olika kategorierna också och kanske är det så att Kalus ligger precis på gränsen mellan brunkare och powerforward.

För att jag skall sätta Kalus som just Powerforward skulle han behöva bli lite jämnare i sitt poängplockande samt självfallet också vara lite mer produktiv.

Här kan mitt minne svika mig, men var det inte så att Kalus var väldigt produktiv under en del av sin låneperiod för att sedan nästan helt trilla bort från poängprotokollet?

Hoppas dock innerligt att han överbevisar mig till tusen...Om han skall göra detta tror jag dock det krävs att han får byta plats med Guter...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Spontant håller jag med dig, men Kalus har ju onekligen potential att göra mer poäng än exempelvis urtypen av brunkare som är Henrik Eriksson.
Minns hur både du och jag ville ha kvar Kalus tidigt i Silly Season. Men till skillnad från vår vän Sensei så såg väl vi andra behov en bara power, power, power allt eftersom truppen formade sig.

I grunden gillar jag Kalus. Hade gärna re-signat honom redan i somras. Men kan förstå att han prioriterades bort.

Min priolista såg ut typ såhär

1. Målskytt för topp 6 (helst center).
2. Defensiv back.
3. Powerforward som kan göra poäng.

Kalus fyller ju ändå ett visst behov.

Framför allt har han ju förmågan att tända laget som just nu är lite sömnigt. Och när inte Jimmie är kvar längre kanske det behövs ännu mer. Ahlén och Hank har inte riktigt samma förmåga att ändra en hel matchbild med en tackling som Jimmie kunde, som vi ändå såg glimtar av oss Kalus.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Faktum kvarstår var att han var godkänd i en enda bortamatch. Det måste ändras.
Säg den glädje som varar
Låst