Allsvenskan 2013/2014
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Allsvenskan 2013/2014
Jag är fortfarande inte speciellt imponerad över VIK, såg matchen mot Malmö igår (dock inte hela) och tyckte de var väldigt slätstrukna. De har ju förbenat svårt att göra mål, men har i gengäld en stark defensiv. Inte helt övertygad om att de kommer vara ett topplag framöver... naturligtvis finns ju en grym potential men tror laget kan börja svaja om några förluster radas upp.
Rögle & SSK skulle jag inte räkna bort från toppstriden, är rent allmänt lite restriktiv till att dra några större slutsatser i det här tidiga skedet. RBK har en stor potential i laget, börjar de få ihop lite bättre självförtroende så tror jag det kommer lossna. SSK är ju i regel ett väldigt starkt hemmalag och har en bra känsla av att ligga där i toppen. Tror de kommer klättra också.
Det är verkligen vidöppet...
Rögle & SSK skulle jag inte räkna bort från toppstriden, är rent allmänt lite restriktiv till att dra några större slutsatser i det här tidiga skedet. RBK har en stor potential i laget, börjar de få ihop lite bättre självförtroende så tror jag det kommer lossna. SSK är ju i regel ett väldigt starkt hemmalag och har en bra känsla av att ligga där i toppen. Tror de kommer klättra också.
- SirDIFalot
Skulle inte förvåna mig om inget lag i serien går upp. Inget lag i SHL känns sådär svindåliga att de riskerar att åka ur. Och inget lag i allsvensken känns så pass starkt att man vet att de verkligen kommer utmana. Men å andra sidan kan ju vad som helst hända över ett par matcher i en kvalserie.-daniel- skrev:Jag är fortfarande inte speciellt imponerad över VIK, såg matchen mot Malmö igår (dock inte hela) och tyckte de var väldigt slätstrukna. De har ju förbenat svårt att göra mål, men har i gengäld en stark defensiv. Inte helt övertygad om att de kommer vara ett topplag framöver... naturligtvis finns ju en grym potential men tror laget kan börja svaja om några förluster radas upp.
Expert.
- Lee Harvey Oswald
Just nu, så här tidigt in på säsongen är jag beredd att hålla med.SirDIFalot skrev: Skulle inte förvåna mig om inget lag i serien går upp. Inget lag i SHL känns sådär svindåliga att de riskerar att åka ur. Och inget lag i allsvensken känns så pass starkt att man vet att de verkligen kommer utmana. Men å andra sidan kan ju vad som helst hända över ett par matcher i en kvalserie.
Jag må ha sågat DIFs uppträdande längs fotknölarna i vissa matcher (även vid vinst) men när man bevittnar andra "topp konkurrenter" är det ju inte direkt så man skakar av rädsla över deras skicklighet.
Känns som ett gigantiskt kvalitetshopp upp till de sämsta SHL-lagen, just nu...
Saker kan komma att falla på plats under resans gång och då tror jag också att RBK & SSK tar upp kampen.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
- -daniel-
Gigantiskt kvalitetshopp till ES-lagen? Hum, håller faktiskt inte alls med. Jag har sett en hel del SHL-hockey hittills och slagits varje gång över hur dåligt det varit. I alla fall lag som HV / FBK / Frölunda har spelat en sämre hockey än vad jag någonsin sett de lagen prestera tidigare.
Sen är väl inte lagen i HA sådär fantastiskt imponerande heller, men tycker inte det känns som någon stor skillnad direkt.
Sen är väl inte lagen i HA sådär fantastiskt imponerande heller, men tycker inte det känns som någon stor skillnad direkt.
Jag tror det är lite psykologiskt.
Överst i HA ser vi Karlskrona och nederst i SHL ser vi HV. Bara att jämföra dom två tar emot då det i vanliga fall ska skilja ca +20 lag mellan dom.
Jag har jättesvårt att se HV som ett "dåligt" lag men verkligheten brukar vara den att när det kommer till kvalserien skiljer det inte så mycket mellan botten i SHL och toppen i HA. Så kommer det vara i år också, det är jag tämligen övertygad om. Oavsett vilka lag som hamnar där.
Överst i HA ser vi Karlskrona och nederst i SHL ser vi HV. Bara att jämföra dom två tar emot då det i vanliga fall ska skilja ca +20 lag mellan dom.
Jag har jättesvårt att se HV som ett "dåligt" lag men verkligheten brukar vara den att när det kommer till kvalserien skiljer det inte så mycket mellan botten i SHL och toppen i HA. Så kommer det vara i år också, det är jag tämligen övertygad om. Oavsett vilka lag som hamnar där.
- Lee Harvey Oswald
I de SHL-matcher jag sett med "bottenlag" (typ halva tabellen) så tycker jag mig se hur lagen vill och försöker spela, sedan är det inte alltid man lyckas.
Vad lagen vill med sitt spel i HA har jag ingen aning om för det går inte att se, riktig dumnivå emellanåt (skulle inte sett en match i denna serie om DIF inte spelat där)
Där i ligger det "gigantiska kvalitetshoppet"
Men det betyder ju inte att SHL-lagen i mars månad kommer ha nån nytta av det, när kvalångesten väl slår till är det som bekant helt nya förutsättningar
Vad lagen vill med sitt spel i HA har jag ingen aning om för det går inte att se, riktig dumnivå emellanåt (skulle inte sett en match i denna serie om DIF inte spelat där)
Men det betyder ju inte att SHL-lagen i mars månad kommer ha nån nytta av det, när kvalångesten väl slår till är det som bekant helt nya förutsättningar
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
- -daniel-
Tycker just det där du skriver om SHL lagen inte stämmer med vad jag sett, tycker det sett ovanligt virrigt ut. I både anfalls samt försvarszonen, faktiskt tänkt på det flera gånger under inledning av säsongen att ES mer och mer börjar likna den (urusla) kvalitén i Hockeyallsvenskan. Tänk så olika man kan tycka.Lee Harvey Oswald skrev:I de SHL-matcher jag sett med "bottenlag" (typ halva tabellen) så tycker jag mig se hur lagen vill och försöker spela, sedan är det inte alltid man lyckas.

Vi är dock rörande överens om att HA i övrigt är ett enda stort skämt till serie, framförallt är det alla intetsägande bondlag som är så sjukligt tråkiga att jag somnar om jag ens tänker på att vi skall möta dem 4 (!) gånger...
Tycker faktiskt att årets HV påminner väldigt mycket om DIF 11/12. På pappret, löjligt bra backbesättning och spännande mix på forwardssidan. Ute på isen fungerar ingenting. Så det kommer bli en väldigt jobbig säsong för HV innan kvalångesten slår till.
Vore ganska sjukt om DIF och HV möts i kvalserien. 4 år efter SM-finalen...
Vore ganska sjukt om DIF och HV möts i kvalserien. 4 år efter SM-finalen...
Niklas Wikegård till Fimpen: När jag säger att du ska vara på kuklängdsavstånd från motståndaren då menar jag inte Joaquin Gages utan din & det är VÄLDIGT nära.
- -daniel-
Bra försvarsspel på Hovet ikväll mellan Solna & FHC. Sjuk skillnad på SHL och HA! (...)
Då måste dom vara bättre på att göra mål också med sju mål på två perioder.-daniel- skrev:Bra försvarsspel på Hovet ikväll mellan Solna & FHC. Sjuk skillnad på SHL och HA! (...)
HV är bedrövliga mot ett LIF som tveksam är bättre än förra året.
- -daniel-
Det var internet-ironi i sitt esse (med hänvisning till diskussionen om klasskillnad mellan SHL / HA tidigare).sthlm19 skrev:Då måste dom vara bättre på att göra mål också med sju mål på två perioder.-daniel- skrev:Bra försvarsspel på Hovet ikväll mellan Solna & FHC. Sjuk skillnad på SHL och HA! (...)
Är det här säsongen då DIF-logiken tar över helt?
Var väl säsongen vi åkte ur som vi var konsekventa. 4vinster-4 torsk-4 vinster-4 torsk...
Det räcker med så lite för att ställa DIF-logiken på ända, det enda som krävs är en vinst på fredag.
Till något annat, satan vad kul det är att titta på poängligan. Det finns ju faktiskt spelare med från DIF på topp 20. Vi har grabbar som snittar 1p/match. Visst säsongen är inte så långt gången men skulle grabbarna hålla sina snitt så är det många som presterat över förväntan...och några få som underpresterat.
Kul att Ljungh vuxit med förtroendet (som han självklart fått för att han jobbat hårt och några killar före i hierarkin försvunnit).
Får vi en fjärde kedja som drar ett större lass än vad dom gjort så här långt så är allt över förväntan, iaf för mig.
Var väl säsongen vi åkte ur som vi var konsekventa. 4vinster-4 torsk-4 vinster-4 torsk...
Det räcker med så lite för att ställa DIF-logiken på ända, det enda som krävs är en vinst på fredag.
Till något annat, satan vad kul det är att titta på poängligan. Det finns ju faktiskt spelare med från DIF på topp 20. Vi har grabbar som snittar 1p/match. Visst säsongen är inte så långt gången men skulle grabbarna hålla sina snitt så är det många som presterat över förväntan...och några få som underpresterat.
Kul att Ljungh vuxit med förtroendet (som han självklart fått för att han jobbat hårt och några killar före i hierarkin försvunnit).
Får vi en fjärde kedja som drar ett större lass än vad dom gjort så här långt så är allt över förväntan, iaf för mig.
Vi tog väl inte två trepoängare i rad på hela den säsongen när vi åkte ut? Vann enbart två bortamatcher efter full tid, Timrå och HV? Eller har jag fel?crike skrev:Är det här säsongen då DIF-logiken tar över helt?
Du har faktiskt rätt (typ), det var 3 matcher...2*Timrå. Var nog mer säsongen innan jag då tänkte på och även där hade jag fel, där var det mer av 3-3 cykler.Sjöwall skrev:Vi tog väl inte två trepoängare i rad på hela den säsongen när vi åkte ut? Vann enbart två bortamatcher efter full tid, Timrå och HV? Eller har jag fel?
Känns bra att jag hade helt fel för då kan inte DIF-logiken vinna den här gången

- diftobbe89
Vilken fruktansvärd jävla skit match det spelas i Västerås, sällan skådat så dåliga lag, gäller båda.
Tragisk serie.
Tragisk serie.
Spela fult