BIK Karlskoga - Djurgårdens IF 3/10 2013
Re: BIK Karlskoga - Djurgårdens IF 3/10 2013
Så skönt att vi har folk som kan skjuta från blå i år. Det tvingar motståndarna att skydda sig mot detta hot, vilket ger oss större ytor att spela runt pucken och behålla den i offensiv zon. Förra året kunde bonde kötta ihop sig totalt framför egen kasse och stänga igen den helt när våra ärtbössor small av. Nu måste de ut och täcka seriens hårdaste skott. Jag myser varje gång Sam skjuter, oavsett om det går på mål eller inte. Han får gärna skjuta sönder en bonde eller två innan varje match. Det bokför jag bara som en investering inför framtida möten.
En detalj med Nisse; han är riktigt bra på att fånga pucken på blå när bonde försöker skicka ut den via sargen. Förra säsongen tappade vi mycket tryck pga ingen back kunde fånga puckarna som kom farande ut via rundeln. I år står Nisse där som portvakt och skickar ner puckarna igen.
En detalj med Nisse; han är riktigt bra på att fånga pucken på blå när bonde försöker skicka ut den via sargen. Förra säsongen tappade vi mycket tryck pga ingen back kunde fånga puckarna som kom farande ut via rundeln. I år står Nisse där som portvakt och skickar ner puckarna igen.
Kalla mig långsint men jag har svårt att släppa Heinerös vansinnigt onödiga 2:a.
Nu hoppas jag att han visar att det var en engångsföreteelse så kanske till och med jag kan släppa detta vartefter.
Nu hoppas jag att han visar att det var en engångsföreteelse så kanske till och med jag kan släppa detta vartefter.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Underbart med 3 pinnar, en väl genomförd bortamatch.
Angående Sam, 8 poäng på 7 matcher varav 5 poäng på de 2 senaste, hur kan man klaga på det?Han är värvad för sina offensiva egenskaper, ni som klagar kan ju inte på allvar ha trott att han är en spelare som producerar framåt och är en klippa defensivt när man presenterade värvningen. Han gör det ok defensivt och grymt bra offensivt mer än så kan man inte begära.
Vågar inte ens tänka på hur vårt powerplay skulle sett ut utan han och Nils Andersson i PP uppställningarna.
Apropå Nils Andersson, jäklar vad han har imponerat på mig. Hoppas han kan hålla i det fina spelet.
//Niclas
Angående Sam, 8 poäng på 7 matcher varav 5 poäng på de 2 senaste, hur kan man klaga på det?Han är värvad för sina offensiva egenskaper, ni som klagar kan ju inte på allvar ha trott att han är en spelare som producerar framåt och är en klippa defensivt när man presenterade värvningen. Han gör det ok defensivt och grymt bra offensivt mer än så kan man inte begära.
Vågar inte ens tänka på hur vårt powerplay skulle sett ut utan han och Nils Andersson i PP uppställningarna.
Apropå Nils Andersson, jäklar vad han har imponerat på mig. Hoppas han kan hålla i det fina spelet.
//Niclas
Det var inget skönlir från vår sida, men man kan inte förvänta sig att alla matcher ska utföras på det sättet. Vi spelade vi ett kontrollerat spel i likhet med VIK-matchen. Ingen ville gå bort sig i onödan.
Det positiva är väl att vi spelar hyfsat disciplinerat och att vi bara släpper in ett mål trots tolv minuter av tjugo i BP i andra perioden. Reideborn va väldigt stabil idag trots Deilerts mål.
Det negativa är att vi slarvar för mycket i passningsspelet vid uppspel. Vi drar på oss på tok för mycket utvisningar. Vi sätter för lite press på backarna i motståndarzonen.
Tankeställare: Jag har reagerat på att vi väldigt ofta ställer upp i box utan någon nämnvärd press när motståndarlaget har kontroll på puck i vår zon i 5v5. Är detta en taktisk grej spelarna har fått lära sig eller är det omedvetet? Det känns som att spelarna hellre vill styra ut motståndarna i position istället för att överbelasta på puckförare. Någon annan som tänkt på detta? Jämför man med våra motståndare så är det nästen alltid överbelastning som gäller.
Det positiva är väl att vi spelar hyfsat disciplinerat och att vi bara släpper in ett mål trots tolv minuter av tjugo i BP i andra perioden. Reideborn va väldigt stabil idag trots Deilerts mål.
Det negativa är att vi slarvar för mycket i passningsspelet vid uppspel. Vi drar på oss på tok för mycket utvisningar. Vi sätter för lite press på backarna i motståndarzonen.
Tankeställare: Jag har reagerat på att vi väldigt ofta ställer upp i box utan någon nämnvärd press när motståndarlaget har kontroll på puck i vår zon i 5v5. Är detta en taktisk grej spelarna har fått lära sig eller är det omedvetet? Det känns som att spelarna hellre vill styra ut motståndarna i position istället för att överbelasta på puckförare. Någon annan som tänkt på detta? Jämför man med våra motståndare så är det nästen alltid överbelastning som gäller.
Senast redigerad av Stulle den 2013-10-04 09:58:54, redigerad totalt 1 gånger.
Jag är inte arg, och inte besviken.
-
- Säsongskort: Ja
Tråkigt att se DIF spelare vars ögon skriker rädsla när motståndare närmar sig. Det har tyvärr inte varit någon engångsföreteelse än så länge. Likadant varje byte. Tyvärr har Huddinge linan inte haft ett rätt än så länge. Har svårt för en lina som ser ut att be om ursäkt för att de är på isen var gång de är inne. Hoppas verkligen att de rycker upp sig. Tålamodsensei skrev:Kalla mig långsint men jag har svårt att släppa Heinerös vansinnigt onödiga 2:a.

- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Det är ju egentligen tämligen orättvist att spela hela Huddinge-linan tillsammans också, det är ungefär som att matcha en kedja med enbart junisar. Jag förstår dock att man inte vill bryta någon (trots allt) fungerande konstellation men det bästa hade naturligtvis varit att matcha in spelarna i olika uppställningar.
-
Tycker vi borde testa med att slänga in Kalin. Han gjorde det faktiskt riktigt bra på försäsongen. Hittills har Heinerö varit bäst och ska således få vara kvar. Peta Sunberg eller Krüger i några matcher.
- -daniel-
Har funderat i de banorna också, såfall peta Sundberg och kör Kalin som center. Nu är det väl kanske lite fräckt då Sundberg knappast gjort något specifikt misstag som jag noterat, men för att få lite liv i konstellationen. Why not?Metal Machine skrev:Tycker vi borde testa med att slänga in Kalin. Han gjorde det faktiskt riktigt bra på försäsongen. Hittills har Heinerö varit bäst och ska således få vara kvar. Peta Sunberg eller Krüger i några matcher.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Skrämmande läsning för mig, fast på ett positivt sättStulle skrev:Det var inget skönlir från vår sida, men man kan inte förvänta sig att alla matcher ska utföras på det sättet. Vi spelade vi ett kontrollerat spel i likhet med VIK-matchen. Ingen ville gå bort sig i onödan.

Jag störde mig mycket på de flertalet missade passningarna. Passningar som man verkligen inte ska kunna missa. Minns särskilt en då Henke missade Ahlen som annars fått ett kanonläge.
(Nu är de två inte de mest tekniskt skickliga i laget, men ändå).
Utan större press från motståndaren ska man kunna sätta pucken på bladet eller i varje fall så bra passning att han inte ska behöva tappa fart.
Sedan är vi stereotypa i våra uppspel. Alltid ut till vänster (djupt i egen ficka) och sedan kommer någon och avlastar. Alltid....
Vidare att vi alltid under "lagom" press i egen zon vänder upp tillbaka på egen kant trots att det finns uppenbara alternativ, (ofta att skicka kort eller långt bakom egen bur).
Vi spelar på så vis ofta fast oss i onödan då vi blir lättlästa.
Det är viktigt med rutiner och linjer i spelet, särskilt i stressade situationer, men det får inte gå till överdrift.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Många lag överbelastar i hörnen, det gjorde bland annat BIK igår då de kör back center, forward i hörnen. Det finns ju en risk att man går bort sig och att det blir lite mer chansartat på så vis. Tycker det känns tryggare att spela avvaktande positionsspel när inte spelet satt sig och man spelar på bortaplan. Dessutom leder.Stulle skrev: Tankeställare: Jag har reagerat på att vi väldigt ofta ställer upp i box utan någon nämnvärd press när motståndarlaget har kontroll på puck i vår zon i 5v5. Är detta en taktisk grej spelarna har fått lära sig eller är det omedvetet? Det känns som att spelarna hellre vill styra ut motståndarna i position istället för att överbelasta på puckförare. Någon annan som tänkt på detta? Jämför man med våra motståndare så är det nästen alltid överbelastning som gäller.
Det är min analys iaf.
Jag skolkade under telepatilektionerna i skolan så jag kan inte skylla å detBOMBOM BOUCHARD skrev:Skrämmande läsning för mig, fast på ett positivt sättStulle skrev:Det var inget skönlir från vår sida, men man kan inte förvänta sig att alla matcher ska utföras på det sättet. Vi spelade vi ett kontrollerat spel i likhet med VIK-matchen. Ingen ville gå bort sig i onödan.
Tankeställare: Jag har reagerat på att vi väldigt ofta ställer upp i box utan någon nämnvärd press när motståndarlaget har kontroll på puck i vår zon i 5v5. Är detta en taktisk grej spelarna har fått lära sig eller är det omedvetet? Det känns som att spelarna hellre vill styra ut motståndarna i position istället för att överbelasta på puckförare. Någon annan som tänkt på detta? Jämför man med våra motståndare så är det nästen alltid överbelastning som gäller.. Du sätter fingret på exakt samma saker jag själv noterat. Hur kan man upptäcka och tycka så lika?
Jag störde mig mycket på de flertalet missade passningarna. Passningar som man verkligen inte ska kunna missa. Minns särskilt en då Henke missade Ahlen som annars fått ett kanonläge.
(Nu är de två inte de mest tekniskt skickliga i laget, men ändå).
Utan större press från motståndaren ska man kunna sätta pucken på bladet eller i varje fall så bra passning att han inte ska behöva tappa fart.
Sedan är vi stereotypa i våra uppspel. Alltid ut till vänster (djupt i egen ficka) och sedan kommer någon och avlastar. Alltid....
Vidare att vi alltid under "lagom" press i egen zon vänder upp tillbaka på egen kant trots att det finns uppenbara alternativ, (ofta att skicka kort eller långt bakom egen bur).
Vi spelar på så vis ofta fast oss i onödan då vi blir lättlästa.
Det är viktigt med rutiner och linjer i spelet, särskilt i stressade situationer, men det får inte gå till överdrift.

Ja, jag glömde skriva det också. Vi låser fast oss på tok för mycket i egen zon när back är först på pucken vid dump. Antingen så saknas det avlastare efter kortsidan eller så är kommunikationen usel på banan mellan spelare. Precis som du skriver så försöker man istället lite halvhjärtat passa upp pucken längst långsidan, som oftast fastnar på en motståndare.
Yes, det var inte menat som någon kritik till spelet, det var mer en tanke jag hade. Detta bör ju förhindra passningsvägar mer effektivt samtidigt som utvisningarna borde bli färre i egen zon.sthlm19 skrev:Många lag överbelastar i hörnen, det gjorde bland annat BIK igår då de kör back center, forward i hörnen. Det finns ju en risk att man går bort sig och att det blir lite mer chansartat på så vis. Tycker det känns tryggare att spela avvaktande positionsspel när inte spelet satt sig och man spelar på bortaplan. Dessutom leder.Stulle skrev: Tankeställare: Jag har reagerat på att vi väldigt ofta ställer upp i box utan någon nämnvärd press när motståndarlaget har kontroll på puck i vår zon i 5v5. Är detta en taktisk grej spelarna har fått lära sig eller är det omedvetet? Det känns som att spelarna hellre vill styra ut motståndarna i position istället för att överbelasta på puckförare. Någon annan som tänkt på detta? Jämför man med våra motståndare så är det nästen alltid överbelastning som gäller.
Det är min analys iaf.
Jag vill mest poängtera att vi är lite unika i serien med detta spelsätt.
-
Jag gillar att vi nyttjar styrspel i försvarszonen dock. Överbelastning känns rätt riskfyllt jämfört med att styra ut motståndare och hoppas på stressade skott.
Powerplayet är ljusår bättre än vad det varit på länge. Vi biter oss verkligen fast i zon i år, till skillnad mot tidigare år och man ser ju direkt att det ger utdelning. Tackar gudarna av special teams att vi har det flytet i år!
Powerplayet är ljusår bättre än vad det varit på länge. Vi biter oss verkligen fast i zon i år, till skillnad mot tidigare år och man ser ju direkt att det ger utdelning. Tackar gudarna av special teams att vi har det flytet i år!
25/4-2025
När DIF för en gångs skull visas på TV och man har kanalerna så sammanfaller matchen med min och flickvännens sexårsdag. Självklart får man offra den TV-kvällen som på förhand trots allt kändes som något som inte kunde sluta lyckligt. Av en händelse kunde jag se när vi gjorde 1-0 men inte mycket mer.
Självklart går vi och vinner. Vet inte direkt hur spelet såg ut, ska försöka få se någon repris, men det spelar mindre roll för mig just nu (någon som kan berätta lite?), för det var så jävla underbart att få se text-tv senare på kvällen och inse att vi snuvat rallykepsarna på ALLA poängen!
Att bli väckt av grannens musik klockan 7 på morgonen gjorde absolut ingenting när jag kom att tänka på segern igår, utan istället klev jag upp med ett brett leende på läpparna.
Men varför, å varför, kan vi inte spela så här (hur vi nu spelade) LITE oftare?
Självklart går vi och vinner. Vet inte direkt hur spelet såg ut, ska försöka få se någon repris, men det spelar mindre roll för mig just nu (någon som kan berätta lite?), för det var så jävla underbart att få se text-tv senare på kvällen och inse att vi snuvat rallykepsarna på ALLA poängen!
Att bli väckt av grannens musik klockan 7 på morgonen gjorde absolut ingenting när jag kom att tänka på segern igår, utan istället klev jag upp med ett brett leende på läpparna.
Men varför, å varför, kan vi inte spela så här (hur vi nu spelade) LITE oftare?
Vem var det som frågade chans?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel