Djurgårdens IF - Timrå IK 1/10 2013

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 1/10 2013

Inlägg av pulverapa »

Någon får gärna lägga upp höjdpunkter på Youtube. Aftonhoran TV funkar inte från min position... :(
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Re: Sv: Djurgårdens IF - Timrå IK 1/10 2013

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

pulverapa skrev:Någon får gärna lägga upp höjdpunkter på Youtube. Aftonhoran TV funkar inte från min position... :(
Luta dig tillbaka och njut istället av att du missade eländet, sånt här ska ingen människa egentligen behöva bevittna
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Axel_K

Re: Djurgårdens IF - Timrå IK 1/10 2013

Inlägg av Axel_K »

Lägg upp första perioden iallafall!
Göran

Inlägg av Göran »

Donkels skrev:Börja med att avyttra spelare som Liddtröm - Challe hur i helvete kunde du skriva långtidskontrakt med en sådan medioker spelare
. Du får gärna ha dina favorter i DIF ,men du måste väl ändå se till helheten vad vissa spelar tillför .
Tag gärna reda på korrekta fakta om spelarna innan du yttrar dig om dessa.
I matchen igår tillhörde Lidström inte den skaran som föll ur konceptet helt och hållet.
Jag vill däremot rikta kritik mot Falk och Pettersson denna dag .Arnesson måste även han sluta ta idiotiska utvisningar .Att Arnesson och Falk inte spelade på slutet tycker jag var ett bra beslut av coacherna denna kväll. Mediokra kan man lungt säga . Holm tog bänkning på rätt sätt och var bra ,sen kan man undra hur dom coachar en sittandespelare . Holm satt i 36 min och 57 sekunder och sen helt plötsligt skall han in och spela boxplay . Han gjorde det bra .
Mer analys kommer senare när jag har tittat på matchen på teven en gång till ...
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Göran skrev:
Donkels skrev:Börja med att avyttra spelare som Liddtröm - Challe hur i helvete kunde du skriva långtidskontrakt med en sådan medioker spelare
. Du får gärna ha dina favorter i DIF ,men du måste väl ändå se till helheten vad vissa spelar tillför .
Tag gärna reda på korrekta fakta om spelarna innan du yttrar dig om dessa.
I matchen igår tillhörde Lidström inte den skaran som föll ur konceptet helt och hållet.
Jag vill däremot rikta kritik mot Falk och Pettersson denna dag .Arnesson måste även han sluta ta idiotiska utvisningar .Att Arnesson och Falk inte spelade på slutet tycker jag var ett bra beslut av coacherna denna kväll. Mediokra kan man lungt säga . Holm tog bänkning på rätt sätt och var bra ,sen kan man undra hur dom coachar en sittandespelare . Holm satt i 36 min och 57 sekunder och sen helt plötsligt skall han in och spela boxplay . Han gjorde det bra .
Mer analys kommer senare när jag har tittat på matchen på teven en gång till ...
+1, Lidström spelar gudomligt i jämförelse med ifjol. Stor skillnad! Bra i defensiven också, la faktiskt märke till det. Tänkte "Åh nej, inte Lidström just nu när de pressar" men han var bra. Lofquist verkar snitta 1 ppm fastän att han träffar spelare istället för mål, så länge han gör det får han skjuta ner varje spelare. Igår så brast det inte i offensiven, utan i defensiven(Eller ja, hos domarna egentligen)
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av minalman »

All analys måste läggas på vad som hände med psykologin i laget efter 3-0. Det finns potential för det fantastiska spel vi såg i början av första, men det intressanta är nu vad det är som händer när de tappar det spelet. Det handlar inte om att stänga matchen så tidigt. Mer om hur vi ska behålla tron på att "detta är verkligen vår hockey" hela vägen fram. Vad är det som händer i laget när vi öppnar upp för att motståndarna ska få komma tillbaka? Vilka signaler måste Zabel och de informella ledarna i laget skicka ut till resten precis när man ser att det börjar hända? Alla i publiken såg att det var på väg minuterna innan 3-1.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
-daniel-

Re:

Inlägg av -daniel- »

minalman skrev:All analys måste läggas på vad som hände med psykologin i laget efter 3-0. Det finns potential för det fantastiska spel vi såg i början av första, men det intressanta är nu vad det är som händer när de tappar det spelet. Det handlar inte om att stänga matchen så tidigt. Mer om hur vi ska behålla tron på att "detta är verkligen vår hockey" hela vägen fram. Vad är det som händer i laget när vi öppnar upp för att motståndarna ska få komma tillbaka? Vilka signaler måste Zabel och de informella ledarna i laget skicka ut till resten precis när man ser att det börjar hända? Alla i publiken såg att det var på väg minuterna innan 3-1.
Ja men det är som jag tjatat om i år. Det är till 90% psykologiskt. Våra spelare klarar inte att spela i DIF när alla matcher gäller precis allting.

Vi behöver en välutbildad idrottspsykolog. Tror det är den bästa investeringen Djurgårdshjälpen skulle kunna bidra med. På allvar nu.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Såg inte matchen så jag kan inte bidra med något idag.

Kanske onödigt att påpeka det inser jag nu men det är ju redan skrivet, så... 8)

Om det behövs en psykolog för att få spelarna att smälla på och stå upp när motståndaren börjar åka skridskor och riva i närkamper, så visst. Dock tror jag det hade vart enklare att välja andra spelartyper redan från början. Jag saknar hyfsat skridskostarka tacklingsspelare iår.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:Såg inte matchen så jag kan inte bidra med något idag.

Kanske onödigt att påpeka det inser jag nu men det är ju redan skrivet, så... 8)

Om det behövs en psykolog för att få spelarna att smälla på och stå upp när motståndaren börjar åka skridskor och riva i närkamper, så visst. Dock tror jag det hade vart enklare att välja andra spelartyper redan från början. Jag saknar hyfsat skridskostarka tacklingsspelare iår.
Det finns en stor potential i det här laget, jag är övertygad om det. Samma som förra året. Men av någon anledning får vi inte ut i närheten av maxnivå för att det stundtals blir mentala blockeringar.

I det stora hela handlar det om självförtroende. När frustrationen på läktarna sprids, och spelarna själva känner sig obekväma tar man dåliga beslut. Efter 3-0 igår så tappar man sitt eget spel i takt med att Timrå börjar ta för sig mer (eftersom de i sin tur inte har ett skit att förlora när laget ligger under med tre puckar).

På bortaplan blir det ett likvärdigt scenario men med något annorlunda utfall; vi kan inleda matcherna utmärkt och sätta upp en hög press. Men får vi inte utdelning börjar man tänka och blir rädda för att förlora. Till slut tar man överilade beslut och drar på sig korkade utvisningar som naturligtvis leder till att man förlorar viktiga poäng.

Du kan skrika efter att vi saknar hur många brunkare som helst men jag tror min analys ovan är betydligt närmre sanningen.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Hela din text beskriver ju vad som händer i en hockeymatch när det ena laget inte har spelare som kan ta den fysiska hettan. Helt otroligt att man kan se så olika på saker och ting, är du från en annan planet där allt är tvärt om? :shock: :shock:
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Hela din text beskriver ju vad som händer i en hockeymatch när det ena laget inte har spelare som kan ta den fysiska hettan. Helt otroligt att man kan se så olika på saker och ting, är du från en annan planet där allt är tvärt om? :shock: :shock:
Ibland undrar jag om du driver med alla oss här på forumet när du konstant efter varje match konstaterar att vi inte har tagit den fysiska kampen tillräckligt. Och varje värvning som inte är av brunkar-slaget är en felvärvning.

Seriöst, det finns över hundra andra element till att lyckas prestera i ishockey utöver inställningen till den fysiska kampen.

Då är jag ändå en stark förespråkare av fysisk hockey.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:Hela din text beskriver ju vad som händer i en hockeymatch när det ena laget inte har spelare som kan ta den fysiska hettan. Helt otroligt att man kan se så olika på saker och ting, är du från en annan planet där allt är tvärt om? :shock: :shock:
Ja det är ganska intressant att man kan se det så annorlunda. I det här fallet spelar den fysiska faktorn väldigt liten roll. Vi äger ju matchen fullständigt och skulle vi fortsätta spela samma spel vi inleder hade vi kört över Timrå. Men när vi leder så blir vi nervösa, spelarna tänker "oj nu har vi helt plötsligt något vi kan förlora".

Det skadar inte att ha spelare som spelar fysiskt, men att enkom hänvisa till brist på fysiskt spel så fort man förlorar är för mig fullkomligt obegripligt. Som SirDIFAlot skriver undrar jag också ibland om du bara trollar med omgivningen...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag vill börja med att understryka att jag delar den frustration och ångest många av er andra delar. Jag känner likadant.

Fler av er berör kärnan i den problematik vi såg på isen i går - nämligen det psykologiska spelet. DIF-sköden väger tungt. Räddslan att misslyckas är förlamande - samtidigt är det så att om man inte vågar misslyckas så kommer man heller aldrig att kunna lyckas.

Där i huvudet på spelarna sitter knuten tror jag... Den knuten är i och för sig lättare att lösa än om vi hade ett felbalanserat lag bestående av kassa spelare. Frågan är bara hur?

Jag ser en enorm potential i årets lag. Det känns välbalanserat, motiverat och de agerar som ett lag. Tar vi med oss positiva bilder från hemmaplan såsom första perioden i går eller matchen mot Oskarshamn tror jag att vi alla (spelare och supportrar) kommer må bättre, vara gladare och dessutom ge spelarna en rimlig chans att hitta och hålla fast vid det där positiva för att på detta bygga framgång.

Några snabba reflektioner och iaktagelser:

- Våra kjedjor känns välbalanserade.

- Flera av våra backar hänger inte alltid med, blir stressade och tar felbeslut.

- Vi har potential att få ett riktigt fint PP i år.

- Huddinge måste matchas klokare - de behöver bygga självförtroende och erfarenhet. Spelar man tre så unga spelare tillsammans samtidigt måste man matcha klokt. Att stoppa in dem när så skedde i går var inte bra. Man skulle väntat ett par byten till.

- Nisse A ser bra ut, svårt att tro att han varit borta så länge, ge honom tio omgångar och han kommer att kunna växa ut till en av seriens bästa.

- Den hockey som producerades under delar av första perioden var fantastisk.

- Det finns många mentala bitar att arbeta med i laget.

- Honken är en helt fantastisk ledare på isen och i båset. Kanske borde C:et sitta på hans bröst.

- Hovets hemmapublik kan antingen bli en extra hemmaspelare eller en extra bortaspelare. I går var vi under perioder det ena och under andra perioder det andra. Vi måste vara medvetna om att vi kan vinna matcher åt DIF, men att vi också kan förlora matcher åt DIF. Vi kan välja att se det och ta ansvar eller inte.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Bra post Andy, delar väldigt många av tankarna. Har Djurgårdshjälpen på allvar funderat på att spendera pengarna på en idrottspsykolog? :wink:

Tror det skulle ha potential att hjälpa laget bra mycket mer än en enskild spelare. Åtminstone i nuläget.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:

Då är jag ändå en stark förespråkare av fysisk hockey.
Bra. Vi borde teama ihop, så kanske vi kan få -daniel- att konvertera från sin kärlek av pet och psykolog-hockeyn.

Du får också gärna ge mig en alternativ och enligt dig mer trovärdig teori om hur vi lyckas tappa en stor ledning när det andra laget "steppar upp" och blir mer aggresivt.

Jag har sett alla matcher utom just denna, och misstänker att det nu välbekanta mönstret är just vad som hände igår. Det är också förklaringen till att jag ofta klagar på samma sak, logiskt nog.
Skriv svar