DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Mattias_87 »

Angående det där vad som ska hända med lagen i botten som inte har något att spela för så skulle man ju kunna göra en tävling emellan dom lagen (Dock inte ett förlorarslutspel som KHL har) och kanske har chans att vinna något särskilt som inte dom övriga lagen kommer ha nästa säsong. Lite prispengar eller få någon typ av fördel till säsongen efter?

Vi får hitta lösningar.
Avskaffa tre mot tre.
ciirree
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av ciirree »

Men hur stor är chansen att det lyckas med ett sådant beslut då? Måste inte alla parter godkänna först? Och Hockeyallsvenskan ville ju inte detta!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
Vidare så är ångestmatcherna kring strecket helt ointressanta ur ett spelperspektiv. Riktigt pissiga och defensiva tråkmatcher faktiskt, som bara de närmast sörjande vill se -- uttryckligen drivet av ångest.
Kan vara ett av de märkligaste påstående jag läst på det här forumet. Det är ju när det verkligen gäller något som det är intressant. Som andra också säger blir det ju sjukt ointressant för bottenlagen om inte just de här streckstriderna skulle finnas. Att folk går och ser på matcher i NHL är för att det är världsstjärnor på i praktiken varenda position. Det går liksom inte alltid att snegla mot nordamerika för att hitta vägar att gå där förutsättningarna är helt annorlunda.

Vidare har du fortfarande inte bemött min kritik om vad som händer med alla spelare som "inte får plats" i högsta serien. Tror du på fullaste allvar att en Hockeyallsvenska / Div1 utan chans till avancemang skulle intressera en endaste kotte? Väldigt många yngre spelare kommer inte få samma utvecklingsmöjligheter.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Fick en lite rolig brainstorm nu då ändå 10/12 lag går till slutspel i SHL nu så kan vi ju utöka till 16 lag och stänga serien där alla går till åttondelsfinal. :lol:

Och för att krydda till det lite extra så kan vi köra att det lag som förlorar mellan lag 1 och 16 går till kvalserien och får spela en slutsspelsserie mot vinnaren i AS.
Avskaffa tre mot tre.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:
sensei skrev:
Vidare så är ångestmatcherna kring strecket helt ointressanta ur ett spelperspektiv. Riktigt pissiga och defensiva tråkmatcher faktiskt, som bara de närmast sörjande vill se -- uttryckligen drivet av ångest.
Kan vara ett av de märkligaste påstående jag läst på det här forumet. Det är ju när det verkligen gäller något som det är intressant. Som andra också säger blir det ju sjukt ointressant för bottenlagen om inte just de här streckstriderna skulle finnas. Att folk går och ser på matcher i NHL är för att det är världsstjärnor på i praktiken varenda position. Det går liksom inte alltid att snegla mot nordamerika för att hitta vägar att gå där förutsättningarna är helt annorlunda.

Vidare har du fortfarande inte bemött min kritik om vad som händer med alla spelare som "inte får plats" i högsta serien. Tror du på fullaste allvar att en Hockeyallsvenska / Div1 utan chans till avancemang skulle intressera en endaste kotte? Väldigt många yngre spelare kommer inte få samma utvecklingsmöjligheter.
Hehe, så pass. Så du följde kvalserien slaviskt när inte DIF var inblandat?

Jag fattar kanske inte frågan. Det är väl redan idag med kvalserie, det normala att individuella spelare avancerar i seriesystemet genom förvärv snarare än att deras egna lag går upp en serie?!

När jag drog en parallell med NHL så var det på det filosofiska planet där de fascineras av vinnare medan vi är osunt intresserade av förlorare -- så pass att vi till och med har skapat en specialserie för dem för att suga ut den allra sista ångesten trots att det är otidsenligt och destruktivt för hockeyn som helhet.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev:

Hehe, så pass. Så du följde kvalserien slaviskt när inte DIF var inblandat?

Jag fattar kanske inte frågan. Det är väl redan idag med kvalserie, det normala att individuella spelare avancerar i seriesystemet genom förvärv snarare än att deras egna lag går upp en serie?!

När jag drog en parallell med NHL så var det på det filosofiska planet där de fascineras av vinnare medan vi är osunt intresserade av förlorare -- så pass att vi till och med har skapat en specialserie för dem för att suga ut den allra sista ångesten trots att det är otidsenligt och destruktivt för hockeyn som helhet.
Jag förstår inte hur du kan dra slutsatsen att vi fascineras och intresserade av förlorare. Ser inte alls den kopplingen. Man är ute efter dramatiken och spänningen när allt skall avgöras... vad menar du egentligen?

Och ja, Kvalserien har alltid varit intressant för mig. Fajten runt strecken i Elitserien har alltid varit intressant. Utan de skulle ju läktarna max vara fyllda till en tredjedel under halva säsongen när en drös med lag inte har ett skit att spela för? Hur menar du att man skall hålla intresset vid liv när lagen inte har ett skit - mer än heder - att spela för?

Förstod inte riktigt vad du menade med det här stycket:
"Jag fattar kanske inte frågan. Det är väl redan idag med kvalserie, det normala att individuella spelare avancerar i seriesystemet genom förvärv snarare än att deras egna lag går upp en serie?!"
Användarvisningsbild
Rudi

Inlägg av Rudi »

sensei skrev:Jag fattar kanske inte frågan. Det är väl redan idag med kvalserie, det normala att individuella spelare avancerar i seriesystemet genom förvärv snarare än att deras egna lag går upp en serie?!
Visst, men hur ska du få lägre serier att gå runt? Vem ska gå och titta på lag i nuvarande Hockeyettan om det inte ens går att fantisera om playoff? Jag har svårt att se dessa supportrar omfamna en stängd serie som är ett enda stort hittepå, instiftad så att storklubbarna kan få "lite lugn och ro" för att utveckla sporten och öka sina egna intäkter. Jag skulle gissa att det blir ganska knepigt med återväxten, men jag kan ju ha fel.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Man kan prata om många negativa effekter om en liga stängs. Men det finns idag redan absurda saker som vi tar för givet...

Titta på Örebro till exempel. De gick upp förra året och spelarna firade som om de vunnit SM-Guld. Hur många av de spelarna är kvar i dagens trupp och "har fått sitt pris", en plats i ett SHL-lag? Vad är, för många spelare i Örebro, skillnaden på att vinna Guld i HockeyAllsvenskan gentemot att gå upp i SHL? De är ju inget traditionellt lag för toppdivisionen såsom vi är.

Jag vet att till exempel Tyskland tillämpar ett slutspel i DEL.2 (den stängda tyska andradivisionen) med pokal och allt. Spelarna och fansen vet att de hör hemma i andradivisionen, de firar för fullt ändå. Varför kan inte Örebro eller Rögle fira ett guld i HockeyAllsvenskan?

Tittar man på hockeyn runt om i världen så är det vi som är avarten.
nevyn

Inlägg av nevyn »

Mycket spekulerande, hade varit bra med fakta. Är det någon som vet effekterna när man går från stängd till öppen liga? Hur gick det i Finland, till exempel?

Hur förändrades publiksnittet i de lägre divisionerna? Den högre?
Hur valdes lagen som skulle tillhöra toppen ut?
ciirree

Inlägg av ciirree »

nevyn skrev:Mycket spekulerande, hade varit bra med fakta. Är det någon som vet effekterna när man går från stängd till öppen liga? Hur gick det i Finland, till exempel?

Sökte lite om finska högstaligan, de stängde säsongen 00/01 och 04 beslutades det att de som vinner Mestis, andradivisionen i Finland, ska få en chans att spela i den högsta ligan. Dock hittade jag inget om hur det går till, men det står att klubben måste ha sportsliga och ekonomiska förutsättningar.
Men eftersom man ändrade redan efter 4 år så känns de ju som att det inte gick sådär jättebra att ha en helt stängd liga.

Mestis = finaste liganamnet jag nånsin skådat :lol:
Honken

Inlägg av Honken »

nevyn skrev:Mycket spekulerande, hade varit bra med fakta. Är det någon som vet effekterna när man går från stängd till öppen liga? Hur gick det i Finland, till exempel?

Om inte jag missminner mig så bjöd de finländska lagen som inte skulle gå till slutspel, ut sina spelare inför sista trejd fönstret för att minska sina kostnader. Kul liga att titta på när elitserie lag förvandlas till blåbärsgäng sista 1/4 delan av serien.
Upp och nerflyttning av lag fungerar bra i övriga sporter i Europa.
Vi kan inte jämnföra med NHL där det är flera års väntekö på att få säsongskort.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Rix

Inlägg av Rix »

Honken skrev:

Om inte jag missminner mig så bjöd de finländska lagen som inte skulle gå till slutspel, ut sina spelare inför sista trejd fönstret för att minska sina kostnader. Kul liga att titta på när elitserie lag förvandlas till blåbärsgäng sista 1/4 delan av serien.
Vi kan inte jämnföra med NHL där det är flera års väntekö på att få säsongskort.
Dessutom så har NHL majoriteten av dem absolut bästa spelarna i världen. Om SHL vill ha en stängd liga så måste man skrota 51 % regeln, annars kommer fortfarande alla bra spelare lämna Sverige till KHL eller NHL.
Honken

Inlägg av Honken »

Rix skrev:
Honken skrev:

Dessutom så har NHL majoriteten av dem absolut bästa spelarna i världen. Om SHL vill ha en stängd liga så måste man skrota 51 % regeln, annars kommer fortfarande alla bra spelare lämna Sverige till KHL eller NHL.
Det kommer de ändå att göra tills dess Sverige inför 10% i skatt (Ryssland) samt att något företag går in och sponsrar SHL. Typ Gazprom som sponsrar KHL och som "bara" gjorde en vinst på 250 miljarder förra året.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Honken skrev:

Tror risken för detta i längden är ganska liten. Det går ju emot all form av kontinuitet, dessutom blir det ju inte så kul att se de återstående matcherna. I slutändan bygger ju hela skiten på att folk kommer till arenan, så..

Samtidigt borde det finnas tradingmöjligheter på något sätt. Det blir lite extra krydda kan jag tycka. Men det laget som missbrukar fansen blir inte långvarigt framgångsrikt.

Sen tycker jag visst att vi skall inspireras av NHL men då tänker jag främst på regelverket. Som sagt, min personliga drömlösning är en stängd liga tillsammans med finnarna där vi bildar två konferenser och sedan åker på roadtrips. En sådan lösning ger både rivalitet och omväxling som tillsammans med ett nordamerikanskt sportreglemente skulle göra underverk för populariteten tror jag.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

För övrigt tror jag knappast att den relativt sett lilla skillnaden i skicklighet mellan europeiska ligor och exempelvis NHL är den stora "skillnaden", det är snarare amerikanarnas fantastiska kompetens rörande service i kombination med ett sportsligt reglemente som faktiskt har en koppling till vad fansen gillar.
Skriv svar