Allsvenskan 2013/2014
Re: Allsvenskan 2013/2014
Angående Adam Ollas Mattsson, han är stor och tung också, kan ju behövas, hoppas han spelar tufft 

Allsvenskan 2013/2014
Adam är riktigt bra. Förbättrade sin rörlighet rejält förra året. Spelar rejält i alla situationer. Synd att hypa en ung kille för mycket men påminner en hel del om Ragge i sin spelstil. Hård och lugn. Sen hur hård han kan vara mot seniorspelare är ju en annan sak.
Född till sportchef.
- Lee Harvey Oswald
Alltså, hur tänker folk? (inte vilket folk som helst utan i detta fall allsvenska hockeytränare)
För att DIF vunnit några matcher med uddamålet mot gäspande motståndare på halvfart i ploj-turneringen ET så är vi plötsligt favoriter att tom vinna hela allsvenskan.
Kom igen, om Zabel beskylls för hyckleri för att han inte själv vill tippa DIF som lag 1-3, vad ska man då kalla dessa nya hyllningskörer?
Alla vet att segrar på försäsongen alltid är trevliga och att dom ger en positiv kortvarig effekt i säsongsuppstarten, men egentligen betyder det inte ett smack med 3p.
Hur matcherna ser ut, hur spelarna agerar i ny omgivning osv är ju betydligt intressantare än själva resultaten
Näe, jag går inte på den finten från övriga allsvenska tränare.
Topp 3, en stor bonus isf.
Förkval, ja högst troligt men långt ifrån självklart.
Tik smyger med i bakvattnet utan att någon ens nämner dom, kommer bli ett getingbo.
För att DIF vunnit några matcher med uddamålet mot gäspande motståndare på halvfart i ploj-turneringen ET så är vi plötsligt favoriter att tom vinna hela allsvenskan.
Kom igen, om Zabel beskylls för hyckleri för att han inte själv vill tippa DIF som lag 1-3, vad ska man då kalla dessa nya hyllningskörer?
Alla vet att segrar på försäsongen alltid är trevliga och att dom ger en positiv kortvarig effekt i säsongsuppstarten, men egentligen betyder det inte ett smack med 3p.
Hur matcherna ser ut, hur spelarna agerar i ny omgivning osv är ju betydligt intressantare än själva resultaten
Tik smyger med i bakvattnet utan att någon ens nämner dom, kommer bli ett getingbo.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Fast helt ärligt, vilka lag anser du vara starkare än Djurgården så här på förhand?Lee Harvey Oswald skrev:Alltså, hur tänker folk? (inte vilket folk som helst utan i detta fall allsvenska hockeytränare)
Rögle då kanske.
Kanske Västerås? Ja, dom är väl bättre om samtliga nordamerikanska importer lyckas... Och ja, den historian har väl alla hört förut. För mycket importer slutar sällan i succé. Västerås värvar för att imponera, få nyförvärv känns genomtänkta.
I övrigt imponerar inte mycket tycker jag, möjligtvis Malmös trupp som ser klart starkare ut än ifjol, dom kan väl om någon skrälla.
Vi känns tillsammans med Rögle som två givna topplag. Västerås med stor potential till att göra den skaran till tre lag. Sen lär vi se ett hopp ner till övriga lag, det är jag ganska övertygad om. Att få favoritstämpeln på sig är aldrig kul, men jag förstår det. Vi förtjänar den, och det gör vi inte enbart pga resultaten i EP. Truppen är välbyggd. Visst finns det frågetecken, men i vilket lag gör det inte det inför en ny säsong?
Men HA.se är ju Hockeyallsvenskans sida, de pengarna går ju inte till DIF?Amadeus skrev:Visst kan det kännas som rena rånet om man jämför, men om pengarna går oavkortat till DIFs kassa tror jag flera är beredda att betala det. Fatta vad mycket pengar det skulle kunna dra in.ciirree skrev:100 kr för en enstaka match!? Det är fan rena rånet.
Jag har Viaplay och de sänder alla matcher som Viasat Hockey sänder. Ibland (iaf 90% av alla gånger jag kollade förra säsongen) så sänder Viaplay en till match, det är många gånger då jag gått in och sett: Oj, fan DIF spelar ju - även fast de inte ens stått med i tablån! Dessutom kostar Viaplay 249:-/mån, det är ingen bindningstid heller!
Tror många skulle tycka att det kändes bra att vara med och bidra till DIF på det sättet. Dessutom om man skulle få ha Challe som kommentator

- Lee Harvey Oswald
Min poäng är att vinster mot bättre motstånd i ET på försäsongen inte säger just nånting.
På det kan man inte bygga ett så starkt favoritskap.
Det är själva segrarna som på utomstående imponerat, spelet i sig själv har varit precis som det är på försäsong, spridda skurar med både bra & dåligt.
Rögle & Västerås känns på förhand som lag vi får svårt att ha bakom oss.
MIF är bättre i år (tror jag).
Tik är bättre än ryktet (ingen har nämnt dom ens).
Sedan finns en drös med äckel-lag, BIK-BOK (& några till jag inte ens vill komma ihåg) där minst 1-2 av de lagen kommer överraska positivt
Men visst, man kan tippa DIF som topp 3.
Men inte med resultaten i ET som grund, det är alldeles för enkelt
På det kan man inte bygga ett så starkt favoritskap.
Det är själva segrarna som på utomstående imponerat, spelet i sig själv har varit precis som det är på försäsong, spridda skurar med både bra & dåligt.
Rögle & Västerås känns på förhand som lag vi får svårt att ha bakom oss.
MIF är bättre i år (tror jag).
Tik är bättre än ryktet (ingen har nämnt dom ens).
Sedan finns en drös med äckel-lag, BIK-BOK (& några till jag inte ens vill komma ihåg) där minst 1-2 av de lagen kommer överraska positivt
Men visst, man kan tippa DIF som topp 3.
Men inte med resultaten i ET som grund, det är alldeles för enkelt
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Personligen tror jag inte alls på Västerås. Förkval lär det bli ja, men har lite svårt att se att deras hopkok kommer fungera klockrent. Folk säger de har fått behålla stommen, men har de verkligen? Förmodligen 6st utländska spelare i top 6...
Tror SSK kommer bli farliga (trots deras urusla genrep på Hovet mot Solna ikväll), Rögle tar sig garanterat till KS och även Malmö har en god chans. Tror även BIK kommer ha goda möjligheter att vara dära uppe och nosa.
DIF är oerhört svårbedömt, vi har ju inte haft några motgångar ännu. Vad händer när det går tungt ett par matcher? Känns lite som det kan gå åt vilket håll som helst, men som vanligt vid den här tiden på året så spritter det av förväntningar och förhoppningar. Jag tror på det här laget, men sen är det så jädrans mycket som skall falla på plats för att det verkligen skall bära.
Tror SSK kommer bli farliga (trots deras urusla genrep på Hovet mot Solna ikväll), Rögle tar sig garanterat till KS och även Malmö har en god chans. Tror även BIK kommer ha goda möjligheter att vara dära uppe och nosa.
DIF är oerhört svårbedömt, vi har ju inte haft några motgångar ännu. Vad händer när det går tungt ett par matcher? Känns lite som det kan gå åt vilket håll som helst, men som vanligt vid den här tiden på året så spritter det av förväntningar och förhoppningar. Jag tror på det här laget, men sen är det så jädrans mycket som skall falla på plats för att det verkligen skall bära.
- Jim Morrison
Det som jag tycker talar för DIF är att det verkar vara ett bra omklädningsrum denna säsong. En bra grupp. Många ledargestalter som kan ta motgångar. Till skillnad från förra säsongen. Rutinerade elitserierävar som knappast förväntade sig att spela i Allsvenskan och ännu mindre att förlora där.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- -daniel-
Ja, helt enig och det är nog så viktigt. Förmodligen en av de största anledningarna till att det känns som det här laget, trots en rejält minskad budget, har en lika stor chans som förra årets upplaga.Jim Morrison skrev:Det som jag tycker talar för DIF är att det verkar vara ett bra omklädningsrum denna säsong. En bra grupp. Många ledargestalter som kan ta motgångar. Till skillnad från förra säsongen. Rutinerade elitserierävar som knappast förväntade sig att spela i Allsvenskan och ännu mindre att förlora där.
- Lee Harvey Oswald
Allt det där är så otroligt sant, tyckte mig se fragment av det redan i första matchen.Jim Morrison skrev: Det som jag tycker talar för DIF är att det verkar vara ett bra omklädningsrum denna säsong. En bra grupp. Många ledargestalter som kan ta motgångar. Till skillnad från förra säsongen. Rutinerade elitserierävar som knappast förväntade sig att spela i Allsvenskan och ännu mindre att förlora där.
Vi är ett lag i år, det kan räcka långt, men en tydlig favorit till seriesegern......njaa
- Jim Morrison
Absolut inte någon storfavorit till serieseger. Men att truppen är enad och sammanhållen är nog den största skillnaden från förra säsongen. Jag tror att värvningarna av Saviano och Eriksson kan vara mycket viktigare än folk tror. Även Ahlén tror jag är en sådan människa. Ödmjukhet när man stirrar en blöt jävla Haparandsk novemberkväll i vitögat och har nyss torskat tre i följd.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- diftobbe89
Mycket i denna ligan handlar ju om inställning, attityd och att vinna till varje pris hur det än ser ut.
Inte mycket finlir med andra ord.
Där har redan Västerås och BIK mycket vunnet som alltid har det där i sig och värvar spelare av den typen. Dom kommer som vanligt ligga i toppen när serien är slut är min gissning. Båda föreningarna brukar ha en förmåga att få ihop en riktigt bra grupp av skiten också.
Slutar vi top 7 är jag nöjd, tycker vi är sjukt svårtippade denna säsongen.
Värvningen av Ahlén är en av dom viktigaste tillsammans med Jocke E och Sam.
Förövrigt så tror jag stenhårt på Reideborn denna säsongen, kan bli en av ligans bästa målvakter.
Inte mycket finlir med andra ord.
Där har redan Västerås och BIK mycket vunnet som alltid har det där i sig och värvar spelare av den typen. Dom kommer som vanligt ligga i toppen när serien är slut är min gissning. Båda föreningarna brukar ha en förmåga att få ihop en riktigt bra grupp av skiten också.
Slutar vi top 7 är jag nöjd, tycker vi är sjukt svårtippade denna säsongen.
Värvningen av Ahlén är en av dom viktigaste tillsammans med Jocke E och Sam.
Förövrigt så tror jag stenhårt på Reideborn denna säsongen, kan bli en av ligans bästa målvakter.
Spela fult
En grej man ska komma ihåg är ju att det här faktiskt är Tony Zabels första riktiga säsong som huvudtränare. Det är lätt att glömma bort, men nu ska det bli kul att se vad han kan göra med gruppen och vad han kan implementera för grundspel nu när han får hålla i spakarna ifrån dag 1.
Känner mig dock otroligt trygg i Zabel, man märkte direkt när han kom in säsongen vi åkte ur, nästan alla junisar höjde sig flera nivåer direkt. Han har ju massvis med erfarenhet att träna unga killar och han vet vilka knappar man ska trycka på för att dom ska prestera, och det kan bli guld värt i ett lag med 17 killar födda på -90talet.
Men jag förstår ändå vad du försöker poängtera, inför säsongen så rankade jag oss någonstans fyra, femma, men efter de fina resultaten i ET så har man ju ändå börjat tänka att "jamen vafan, vi kan nog lätt gå till kvalserien direkt!", fastän man vet hur farligt det är att börja få hybris på grund av försäsongsmatcher.
Känner mig dock otroligt trygg i Zabel, man märkte direkt när han kom in säsongen vi åkte ur, nästan alla junisar höjde sig flera nivåer direkt. Han har ju massvis med erfarenhet att träna unga killar och han vet vilka knappar man ska trycka på för att dom ska prestera, och det kan bli guld värt i ett lag med 17 killar födda på -90talet.
Det märktes ju väldigt tydligt på upptaktsträffen att favoritskapet är en het potatis som ingen verkar vilja ta i. Zabel poängterade det ju själv i intervjun med Expressen efteråt, det är mycket klyschor om hur bra alla andra lag är medans man själv har mycket att jobba med. Den enda tränare som tippade sig själv som vinnare var ju Mats Lusth och hans Malmö. Och själv kan jag tycka att det finns en baksida med att i gått så bra i ET, det hade varit skönt att slippa den där favoritstämpeln i år igen. Men kanske har vi lyckats pränta in lite vinnarmentalitet i gruppen i år?Lee Harvey Oswald skrev:Alltså, hur tänker folk? (inte vilket folk som helst utan i detta fall allsvenska hockeytränare)
Men jag förstår ändå vad du försöker poängtera, inför säsongen så rankade jag oss någonstans fyra, femma, men efter de fina resultaten i ET så har man ju ändå börjat tänka att "jamen vafan, vi kan nog lätt gå till kvalserien direkt!", fastän man vet hur farligt det är att börja få hybris på grund av försäsongsmatcher.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Fast det är mer "match" och aningens mer "tempo" i ET-matcherna jämfört med våra riktiga motståndares träningsmatcher mot klart sämre motstånd. Och vi vinner våra, de förlorar sina. Att inte sätta en favoritstämpel då vore att döda sin egen karriär som journalist eller expert.
Sen vill jag självklart att vi ska tippas någonstans där svenskaspel satt oss, nämligen 4:e plats. Lite mindre press. Men vi vet ju oavsett vad så kommer alla lag vilja spöa oss detta år också.
Sen vill jag självklart att vi ska tippas någonstans där svenskaspel satt oss, nämligen 4:e plats. Lite mindre press. Men vi vet ju oavsett vad så kommer alla lag vilja spöa oss detta år också.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
- -daniel-
Spelar ju egentligen inte så stor roll vart man blir tippade innan serien, när det hela väl drar igång och man är 10-15 matcher in i serien så kan man alltsomoftast se en relativt träffsäker trend. Där och då får ju de lag som går bra lika stor favoritstämpel som de som tippas i toppen innan det startar. Man "tjänar" ju egentligen ingenting (sett ur favoritstämpel & press-på-laget perspektivet) att gå dåligt på försäsongen för att sen gasa på och vinna allt i början av serien. Det är liksom inte nu det avgörs.
Rörigt resonemang, men någon kanske hängde med på vad jag menar...
Rörigt resonemang, men någon kanske hängde med på vad jag menar...