Challen skrev:Ni som sett matcherna, hur har powerplay sett ut? Har noterat att vi har gjort en del mål men tänkte mer på hur spelet ser ut. Förra året var ju PP katastrofalt dåligt.
Jag såg bara matchen mot TPS, men där tyckte jag att PP stundtals såg riktigt bra ut, i år har vi äntligen hittat en bra back som kan lira PP, nämligen Sam Lofquist. Otroligt stabil med pucken, har ett bra skott och har den rätta kylan.
Jag tror absolut att vi kommer att ha ett bättre PP i år.
Challen skrev:Ni som sett matcherna, hur har powerplay sett ut? Har noterat att vi har gjort en del mål men tänkte mer på hur spelet ser ut. Förra året var ju PP katastrofalt dåligt.
Jag såg bara matchen mot TPS, men där tyckte jag att PP stundtals såg riktigt bra ut, i år har vi äntligen hittat en bra back som kan lira PP, nämligen Sam Lofquist. Otroligt stabil med pucken, har ett bra skott och har den rätta kylan.
Jag tror absolut att vi kommer att ha ett bättre PP i år.
Jag tyckte med de, såg riktigt bra ut! Intressant också att Sam är ensam back + 4 forwards. Dessutom hade dem några luriga varianter med!
Gäller bara att hitta en ny "Linkan" som kan slå avgörande passningar. Med Lofquist verkar vi ha fått en riktigt bra PP-back. Något vi inte haft sen Honken Jr. MEN han kan inte göra allt själv. Vi behöver en riktigt bra kantlirare som kan sticka in puckarna i rätt lägen. Den rollen är fortfarande öppen för någon att fylla. Jocke? Saviano? Krüger?(som förövrigt måste få MASSA istid i PP, där finns potential)...
Jag tycker att Jocke sett riktigt bra ut när det gäller att hitta passningar i PP.
Han och Sam kommer nog att skapa många bra PP iår.
Resten får bara hålla klubban i isen.
Manijock skrev:Gäller bara att hitta en ny "Linkan" som kan slå avgörande passningar. Med Lofquist verkar vi ha fått en riktigt bra PP-back. Något vi inte haft sen Honken Jr. MEN han kan inte göra allt själv. Vi behöver en riktigt bra kantlirare som kan sticka in puckarna i rätt lägen. Den rollen är fortfarande öppen för någon att fylla. Jocke? Saviano? Krüger?(som förövrigt måste få MASSA istid i PP, där finns potential)...
Lofquist
Jocke
Guter
Sörensen
Krüger
Nisse?
Lidström
Saviano
Honken
Johner
Kanske?
Jag tycker att förstalinan vi lirade mot TPS känns lovande, så byt ut Krüger mot Honken som kan kötta framför kassen.
pulverapa skrev:Honken Jr bra i PP? Visst gjorde han något mål ibland på skott men maken till stillastående spelare har vi aldrig skådat.
Kanske gjorde han en bra säsong i Tyskland, men vad hjälper det?
Honken var smart. Inte för att han sprutade in kassar men med lite skickligare medspelare så hade han varit Elitseriens bästa PP-back. Kommer alltid minnas hans sinnessjukt välplacerade slagskottspassningar rätt igenom slottet som vi gång efter annan sumpade på grund av att våra killar var så satans rädda av att stå framför kassen. Finalåret dock så hade vi flertalet spelare som tog den rollen och på så sätt vart vi smått kända på grund av den varianten. En variant som Honken skötte med perfektion alla sina säsonger här. Den bästa PP-backen vi haft på år och dagar!
Som många har påpekat innan är det inte bara de tekniska färdigheterna, skottet, o.s.v. som är Sams fördelar, utan främst hans rörlighet. Han vill ha puck och rör sig längs blå för att vara spelbar hela tiden, sticker upp vid läge. Riktigt, riktigt bra. Älskar den spelartypen.
Dessutom har Sörensen sett oförskämt bra ut i PP såhär långt. Även Guter passar bra in i konstellationen.
Manijock: Honken är för stillastående. Annars har han fina kvalitéer.
Metal Machine skrev:
Manijock: Honken är för stillastående. Annars har han fina kvalitéer.
Point taken, men hävdar fortfarande att det inte märktes i PP. Dock i övriga spelformer där hans stabbighet var en klar svaghet. Men i PP kom hans offensiva smartness väl till användning och stod allt som oftast rätt likförbannat. Han är en optimal PP-back och hoppas verkligen att vi får se honom i DIF igen när hans utlandsäventyr är över.
pulverapa skrev:Honken Jr bra i PP? Visst gjorde han något mål ibland på skott men maken till stillastående spelare har vi aldrig skådat.
Honken var smart. Inte för att han sprutade in kassar men med lite skickligare medspelare så hade han varit Elitseriens bästa PP-back. Kommer alltid minnas hans sinnessjukt välplacerade slagskottspassningar rätt igenom slottet som vi gång efter annan sumpade på grund av att våra killar var så satans rädda av att stå framför kassen. Finalåret dock så hade vi flertalet spelare som tog den rollen och på så sätt vart vi smått kända på grund av den varianten. En variant som Honken skötte med perfektion alla sina säsonger här. Den bästa PP-backen vi haft på år och dagar!
Själv minns jag alla puckar han tappade på offensiv blå så vi fick kontring mot oss och titt som tätt kostade det oss en kasse.
Själv minns jag alla puckar han tappade på offensiv blå så vi fick kontring mot oss och titt som tätt kostade det oss en kasse.
Vilket, återigen, kan skyllas på att han är för stillastående.
Sam har ju en ganska fin skridskoåkning i övrigt också. Han är definitivt elitseriemässig. Helt otroligt att vi fick honom.
Är det bara jag som helst inte vill se Lidström i PP så länge hans spel i 5 mot 5 inte förbättras? Jag vet att han definitivt har potentialen att vara en bra PP-back (det visade han inte minst i BIK) men jag känner mig nervös varje gång han har pucken uppe vid blålinjen.
Henke95 skrev:Är det bara jag som helst inte vill se Lidström i PP så länge hans spel i 5 mot 5 inte förbättras? Jag vet att han definitivt har potentialen att vara en bra PP-back (det visade han inte minst i BIK) men jag känner mig nervös varje gång han har pucken uppe vid blålinjen.
Slänger gärna in fyra forwards istället för att tvinga in backar som inte klarar av att spela PP.
Henke95 skrev:Är det bara jag som helst inte vill se Lidström i PP så länge hans spel i 5 mot 5 inte förbättras? Jag vet att han definitivt har potentialen att vara en bra PP-back (det visade han inte minst i BIK) men jag känner mig nervös varje gång han har pucken uppe vid blålinjen.
Slänger gärna in fyra forwards istället för att tvinga in backar som inte klarar av att spela PP.
Fast Lidström har ju uppenbara kvalitéer som är nyttiga att ha i ett PP. Problemet han har är att han verkar vara en av de spelare som har så satans svårt att spela med våran tunga sköld på bröstet. Märker hur lätt han har att bli nervös i vår tröja, medan han i Bik förmodligen var en av seriens absolut skickligaste PP-backar. Får vi honom att våga slappna av så kommer han vara en fruktansvärd tillgång, det är jag säker på. Han är fruktansvärt puckskicklig och träffar alltid mål när han skjuter.
Men det är som sagt, OM han vågar slappna av. Frågan är då om det är rätt väg att gå att bänka honom, eller att lira honom? Beats me, en fråga Zabel/Nyman måste ställa sig inför säsongen.
Fast Lidström har ju uppenbara kvalitéer som är nyttiga att ha i ett PP. Problemet han har är att han verkar vara en av de spelare som har så satans svårt att spela med våran tunga sköld på bröstet. Märker hur lätt han har att bli nervös i vår tröja, medan han i Bik förmodligen var en av seriens absolut skickligaste PP-backar. Får vi honom att våga slappna av så kommer han vara en fruktansvärd tillgång, det är jag säker på. Han är fruktansvärt puckskicklig och träffar alltid mål när han skjuter.
Men det är som sagt, OM han vågar slappna av. Frågan är då om det är rätt väg att gå att bänka honom, eller att lira honom? Beats me, en fråga Zabel/Nyman måste ställa sig inför säsongen.
Intressant att du säger det. För det jag tycker var det stora problemet med honom i PP ifjol var att han ALDRIG träffade mål. Detsamma gällde Timmy. Vilket i alla fall Murray klarade av att göra.