Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av SirDIFalot »

Andrew Raycroft klar för Björklöven.

En gång i tiden årets rookie i NHL. Och en gång i tiden trejdad från Toronto till Boston i utbyte mot Tuuka Rask.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:Andrew Raycroft klar för Björklöven.

En gång i tiden årets rookie i NHL. Och en gång i tiden trejdad från Toronto till Boston i utbyte mot Tuuka Rask.
Bra, då värvar vi Tuukka Rask nästa säsong! :)
Användarvisningsbild
Jepe
Medlem: Ja, vanlig medlem

Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Jepe »

Galenhöken om topp3 målvaktspar i allsvenskan:

@MrMadhawk: @Gronvitasumo Om man säger topp3par är typ DIF, VIK och SSK. Utan inbördes ordning
Nära sanningen då va?
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag skulle nog inte sätta vårt målvaktspar i topp 5. Känns extremt oprövat på den här nivån. Och dessutom inte uträttat särskilt bra grejer i andra ligor heller.
Expert.
Användarvisningsbild
Jepe

Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Jepe »

SirDIFalot skrev:Jag skulle nog inte sätta vårt målvaktspar i topp 5. Känns extremt oprövat på den här nivån. Och dessutom inte uträttat särskilt bra grejer i andra ligor heller.
Tror en hel del på Adam, många som sett honom mycket mer var förvånade över att han inte fick spela mer förra säsongen. Mattsson har jag noll koll på men ssk kontakter hade gärna sett honom där. Vet inte själv vart man placerar vårar målvaktspar men på nätt sätt är jag inte orolig.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Man måste ju ha rökt på om man på förhand tycker att vi har en av seriens starkaste målvaktsuppsättningar? Alltså det är inte kritik (utan oavsett hur det går tycker jag DIF gjort rätt här, och jag tror våra bägge keeprar har potential), men liksom...va? :shock:
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Har funderat lite på linorna, och kommit fram till följande (istället för det mer uppenbara med Sörensen - Johner - Saviano):

Saviano - J.Eriksson - Johner

Tre stycken hårt jobbande spelare där Jocke får vara hjärnan. Johner kan ju egentligen likaväl spela vinge som center.

Sörensen - Ljungh - Guter

En andralina som har hög potential, hoppas framförallt att Ljungh kan hitta tillbaka till sitt spel i VIK. Föredrar att ha honom som center.

Huddinge-linan.

Får hoppas de har kvar den påstådda kemin på den här högre nivån.

Hank - Honken - Ahlén

Här handlar det om att vara en finnjävel i röven på motståndarna.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag skulle definitivt dela upp Jocke och Johner som känns som de enda två värda topp 6-centrarna.

Saviano-Johner-Sörensen (Har föreställt mig dom hela sommaren)
Krüger-Jocke-Guter (Playmaker, tvåvägscenter och målskytt)
Sundberg-Ljungh-Heinerö (Det som blir över från övriga kedjor)
Hank - Honken - Ahlén (Dock inte omöjligt att Ljungh eller Sundberg flyttas ner hit om de inte håller nivå och Honken fortsätter leverera)
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tre anledningar till min uppställning:

1) Jag tror vi skall ge Ljungh en rejäl chans i en producerande miljö. Han kan definitivt växa in i rollen med två offensiva pjäser som Sören o Guter.

2) Helt övertygad om att Huddingelinan kommer få chansen tillsammans. Fungerar det dock inte har jag funderat de banorna med Krüger i en andralina.

3) Johner har egentligen halvrisiga centerkvalitéer som att hålla puck, fördela spelet och sen skall man inte förringa hans rätt taffliga tekningar.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag skulle definitivt hellre lira Johner som vinge också. Ha honom och Guter som sniper i på varsin kant i första och andrakedjan vore i mitt tyckte optimalt. Men med rådande övrig centersituation... Jocke och Ljungh känns sådär.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Håller delvis med, men tycker egentligen i grunden att Ljungh har bättre centeregenskaper än Johner (med det inte sagt han är en bättre spelare för det är tämligen uppenbart inte korrekt).

Ett annat alternativ är ju att peta in Honken för att centra en andralina, men tror det är ett sämre alternativ.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Håller delvis med, men tycker egentligen i grunden att Ljungh har bättre centeregenskaper än Johner (med det inte sagt han är en bättre spelare för det är tämligen uppenbart inte korrekt).

Ett annat alternativ är ju att peta in Honken för att centra en andralina, men tror det är ett sämre alternativ.
Annars kanske Krüger kan centra bakom Jocke? Han är ju center i grunden.

Saviano - Jocke - Johner
Sörensen - Krüger - Guter

Spontant skulle jag vara väldigt nöjd med den topp 6.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ja, om nu Krüger har lite av de grundegenskaper som brorsan (spelsinne ja, men krävs ju åtminstone 2-3 komponenter till för att lyckas även på den här tämligen blygsamma nivån) så skulle det så klart kunna bli riktigt bra. Men har sett honom åt helskotta för lite för att bilda mig någon direkt klar uppfattning.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Ja, om nu Krüger har lite av de grundegenskaper som brorsan (spelsinne ja, men krävs ju åtminstone 2-3 komponenter till för att lyckas även på den här tämligen blygsamma nivån) så skulle det så klart kunna bli riktigt bra. Men har sett honom åt helskotta för lite för att bilda mig någon direkt klar uppfattning.
Tror våra coacher får ta lite större ansvar med matchningen likt man gör i NHL. En kedja med Sörensen-Krüger-Guter ska ju aldrig spela när motståndarna har en stark offensiv kedja inne exempelvis. Det är jävligt intressant att följa dom coachduellerna i NHL som inte ens existerar i Sverige. Som när Boston möte Pens för några månader sedan och Boston lyckas ha Chara på isen VARJE byte när Crosby är inne förutom ETT... Då avgör Crosby matchen.
Expert.
Användarvisningsbild
Fricke

Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Fricke »

Satt och gjorde en klassisk glädjekalkyl avseende poäng och (mål) per spelare. Typ Vad varje spelare är kapabel till och ska leverera för att få betyget "bra" efter säsongen för sin offensiva prestation.

Någon kommer så klart falla ut ramen och någon överraska men nedan är typ minimum prestation för toppbetyg.

Guter 35 (18)
Joehner 45 (20)
Saviano 45 (20)
Sörensen 40 (15)
Eriksson 30 (10)
Ljungh 25 (5)
Heinerö 20 (5)
Sundberg 15 (3)
Krüger 25 (5)
Hank 25 (10)
Honk 25 (10)
Ahlén 25 (10)