Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kentta
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Kentta »

Ska bli oerhört intressant att se svaret på brevet.

Hoppas det kan hända nåt, det är på tiden.
Grimster

Inlägg av Grimster »

Om det kommer ett.
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

När hyresvärden tjänar 8 miljoner på försäljning på våra evenemang får vi 450 000 kr... Plus att vi betalar 10 miljoner för att hyra Sveriges mest omoderna elitidrottsarena...

Redan här är vi alltså nästan 20 miljoner back gentemot andra klubbar.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:När hyresvärden tjänar 8 miljoner på försäljning på våra evenemang får vi 450 000 kr... Plus att vi betalar 10 miljoner för att hyra Sveriges mest omoderna elitidrottsarena...

Redan här är vi alltså nästan 20 miljoner back gentemot andra klubbar.
Och ändå säger folk "Kan en klubb som XXXXX betala för spelare X så borde vi som stockholmsklubb kunna det också"
Expert.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det som oroar mig mer än taskig avtal är att styrelsen verkar börja dilla om "socialt ansvar" som att sprida hockeyn till andre delar av stan samt öppna upp för ett damlag. Vi borde satsa all vår kraft och energi på att få ordning på det vi har nu, inte på att tå på oss mer grejer.

Däremot måste tankarna om träningsanläggning ges stora plus.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Kall-El skrev:Det som oroar mig mer än taskig avtal är att styrelsen verkar börja dilla om "socialt ansvar" som att sprida hockeyn till andre delar av stan samt öppna upp för ett damlag. Vi borde satsa all vår kraft och energi på att få ordning på det vi har nu, inte på att tå på oss mer grejer.

Detta är ett sätt att sätta press på beslutsfattarna, mångfald klingar bättre i deras öron.

Brevet är mycket bra skrivet, dock lär det inte få någon effekt överhuvudtaget. I och med Stockholms Stad senaste försäljning av driften till kapitalistbolag har de dödat framgångsrik hockey för en lång tid framöver.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

pulverapa skrev:
Kall-El skrev:Det som oroar mig mer än taskig avtal är att styrelsen verkar börja dilla om "socialt ansvar" som att sprida hockeyn till andre delar av stan samt öppna upp för ett damlag. Vi borde satsa all vår kraft och energi på att få ordning på det vi har nu, inte på att tå på oss mer grejer.

Detta är ett sätt att sätta press på beslutsfattarna, mångfald klingar bättre i deras öron.
Ja, exakt. Ett tämligen smart drag faktiskt. Håller också med om att brevet var bra författat.

Tror dock inte det här i sig kommer göra ett skvatt skillnad men däremot om både Solna och DIF gör gemensam sak och vägrar skriva på nya arenaavtal (möjligt förvisso att Aik's kontrakt inte löper ut närmaste tiden) så är det en fingervisning om att man menar allvar. På kort sikt kommer det inte hända ett skit, men förhoppningsvis spär detta på i frågan om en ny arena...
Användarvisningsbild
Malto

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Malto »

Djävligt genomtänkt, och de skjuter där det gör ont. Tror Stockholm i största allmänhet har mindre sportintresserade politiker än landet i övrigt, i vart fall de jag träffat på, men de är nog djävligt rädda för att (ännu en gång) riskera att framstå som de sålt stadens egendom till "kapitalet" för en spottstyver. Att det framstår som att de skiter i förorten gör det ju bara ännu bättre.

Klevius är bra som fan. Hoppas att detta får henne på spåret.
Användarvisningsbild
Byström

Inlägg av Byström »

pulverapa skrev:Jag vet inte om jag tycker att paralleller till engelsk fotboll är rätt. Det känns väldigt avlägset. Cardiff är en miljardindustri. Arsenal likaså. Vi håller på med kaffepengar...

Som någon sa tidigare, nivån på svensk hockey kommer att sjunka successivt och när vi till sist blir tvingade att släppa på 51%-regeln så är det en lång väg upp till nivån där elitserien är världens näst bästa liga. Frågan är om vi någonsin kommer tillbaka till elitserien med problemen vi brottas med.
Nu tar jag upp diskussionen igen, förlåt. Men jag känner mig tvingad att påtala 51%-regelns enorma viktighet en dag som denna. Jokerit blir uppköpta av ett ryskt företag och flyttas till KHL. Försök inte glida undan från det här också, Finland är vårat grannland. Finland är i liknande ranking som oss och det är samma sport.

Tack och lov för att vi behöll 51%-regeln. Annars hade det kunna vara vi.

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=20 ... new%3dtrue
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

Byström skrev:
pulverapa skrev:Jag vet inte om jag tycker att paralleller till engelsk fotboll är rätt. Det känns väldigt avlägset. Cardiff är en miljardindustri. Arsenal likaså. Vi håller på med kaffepengar...

Som någon sa tidigare, nivån på svensk hockey kommer att sjunka successivt och när vi till sist blir tvingade att släppa på 51%-regeln så är det en lång väg upp till nivån där elitserien är världens näst bästa liga. Frågan är om vi någonsin kommer tillbaka till elitserien med problemen vi brottas med.
Nu tar jag upp diskussionen igen, förlåt. Men jag känner mig tvingad att påtala 51%-regelns enorma viktighet en dag som denna. Jokerit blir uppköpta av ett ryskt företag och flyttas till KHL. Försök inte glida undan från det här också, Finland är vårat grannland. Finland är i liknande ranking som oss och det är samma sport.

Ja, jag läste det där. Det är chockartat. Nu vet jag inte exakt hur det ligger till med 51-procentsregeln i Finland, men visst håller jag med om att en sån här grej är möjlig i vår klubb om en miljardär tar över.

Nu verkar det iofs som att några ryssar har köpt arenan, inte själva klubben, men i och med köpet övertalat Jokerit att gå med i KHL. Det känns obehagligt, men samtidigt spännande.

Sen är jag tämligen övertygad om att Jokerit till stor del är tok-plast. Jag tror inte motståndet mot den här flytten är särskilt stor bland "fansen". Dessutom har Jokerit enormt mycket bättre förutsättningar än vad vi har...

Jag har utvecklat vidare resonemang i KHL-tråden.

Jag vill också upprepa mig och säga att det här naturligtvis är en farlig indikation på vad som skulle kunna hända i vår förening.
Användarvisningsbild
Nyberabb

Re: Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nyberabb »

pulverapa skrev:
Byström skrev:

Ja, jag läste det där. Det är chockartat. Nu vet jag inte exakt hur det ligger till med 51-procentsregeln i Finland, men visst håller jag med om att en sån här grej är möjlig i vår klubb om en miljardär tar över.

Nu verkar det iofs som att några ryssar har köpt arenan, inte själva klubben, men i och med köpet övertalat Jokerit att gå med i KHL. Det känns obehagligt, men samtidigt spännande.

Sen är jag tämligen övertygad om att Jokerit till stor del är tok-plast. Jag tror inte motståndet mot den här flytten är särskilt stor bland "fansen". Dessutom har Jokerit enormt mycket bättre förutsättningar än vad vi har...

Jag har utvecklat vidare resonemang i KHL-tråden.

Jag vill också upprepa mig och säga att det här naturligtvis är en farlig indikation på vad som skulle kunna hända i vår förening.
Det finns bara ETT lag i mitt kära Helsingfors och det är HIFK, HIFK är stolthet, historia och tradition, jokerit är ett äckligt jävla populistlag grundat på 60talet som bara sjuder plast och så äckligt mer nhl franchise än något annat lag
Först och Främst- ALLTID OAVSETT
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Det ska bli intressant att imorgon höra mer om hyresavtalet som ännu inte är påskrivet. Ni som är där, uppdatera oss gärna under kvällen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:Det ska bli intressant att imorgon höra mer om hyresavtalet som ännu inte är påskrivet. Ni som är där, uppdatera oss gärna under kvällen.
Så länge han inte väntar 2-3 år med att signa så.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:
pulverapa skrev:Det ska bli intressant att imorgon höra mer om hyresavtalet som ännu inte är påskrivet. Ni som är där, uppdatera oss gärna under kvällen.
Lite oklart från min sida, men syftade på hyresavtalet med SGA gällande Hovet. :)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:
SirDIFalot skrev:
Lite oklart från min sida, men syftade på hyresavtalet med SGA gällande Hovet. :)
Oj, trodde vi snackade om Wennberg i andra tråden. Snurrigt.
Expert.
Skriv svar