Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Metal Machine

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Metal Machine »

SirDIFalot skrev:
Metal Machine skrev:Jag vill ha Garpen som ordförande eller sportchef!
Ska Garpen in så ska han jobba med sporten på daglig basis enligt mig. En ordförande roll känns inte alls som hans grej. Men det kanske är vad han vill? Vad vet jag.
Tänker mer på att Challe redan är ansvarig för den biten och det är i så fall inte förrän han avgår som Garpen kan bli aktuell för posten.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Metal Machine skrev:
SirDIFalot skrev:
Metal Machine skrev:Jag vill ha Garpen som ordförande eller sportchef!
Ska Garpen in så ska han jobba med sporten på daglig basis enligt mig. En ordförande roll känns inte alls som hans grej. Men det kanske är vad han vill? Vad vet jag.
Tänker mer på att Challe redan är ansvarig för den biten och det är i så fall inte förrän han avgår som Garpen kan bli aktuell för posten.
Mm, tyvärr. Skulle gärna sett honom i rollen som "president of hockey operations" som de har i NHL. Det vill säga den som är chef över hela sportsliga organisationen. Så att Challe i det fallet skulle vara under honom. Men vi kommer ju inte direkt utöka den sportsliga organisationen i detta ekonomiskt pressade läge.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Hur lyder egentligen historien om Hovet och globenområdet? Har Stockholms Stad en gång i tiden ägd det och sålt ut skiten till något bolag - och därmed försatt de främsta klubbarna i Stockholm i en omöjlig sits?

I så fall är det dags att köpa tillbaka hela området och se till att elitidrott fungerar i Stockholm.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Medlem: Ja, vanlig medlem

Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av BaronVonDif »

pulverapa skrev:Hur lyder egentligen historien om Hovet och globenområdet? Har Stockholms Stad en gång i tiden ägd det och sålt ut skiten till något bolag - och därmed försatt de främsta klubbarna i Stockholm i en omöjlig sits?

I så fall är det dags att köpa tillbaka hela området och se till att elitidrott fungerar i Stockholm.
SGA äger arenan, SGA ägs av Stockholms kommun, AEG sköter driften och är evenemangs ansvarig.
Edit. Enligt wiki äger AEG SGA.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Mattias_87 »

BaronVonDif skrev:
pulverapa skrev:Hur lyder egentligen historien om Hovet och globenområdet? Har Stockholms Stad en gång i tiden ägd det och sålt ut skiten till något bolag - och därmed försatt de främsta klubbarna i Stockholm i en omöjlig sits?

SGA äger arenan, SGA ägs av Stockholms kommun, AEG sköter driften och är evenemangs ansvarig.
Enligt SGA's hemsida "Stockholm Globe Arena Fastigheter AB (SGA Fastigheter) ägs till 100 % av Stockholm Stadshus AB, Stockholms stad."
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
pulverapa

Re: Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

Mattias_87 skrev:
BaronVonDif skrev:

Enligt SGA's hemsida "Stockholm Globe Arena Fastigheter AB (SGA Fastigheter) ägs till 100 % av Stockholm Stadshus AB, Stockholms stad."
Och Stockholms Stad säljer 100% av rättigheterna på kontrakt till AEG som bajsar oss i munnen? Hahahahaha
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

Vi har runt 6 000 på våra matcher, köper öl som galningar under matcherna och har en lönebudget på ca 12 miljoner. Salavat i KHL snittar ca 7 500 åskådare, säljer i stort sett ingenting runt matcherna men har en lönebudget på 210 miljoner.

Rättvis värld vi lever i...
sensei
Kontakt:

Re: Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av sensei »

pulverapa skrev:Vi har runt 6 000 på våra matcher, köper öl som galningar under matcherna och har en lönebudget på ca 12 miljoner. Salavat i KHL snittar ca 7 500 åskådare, säljer i stort sett ingenting runt matcherna men har en lönebudget på 210 miljoner.

Ja. Vi har ju valt 51%-regler, öppen liga, inget samarbete och annat sosseri helt frivilligt och demokratiskt. Det är givetvis rättvist att vi får leva med alla konsekvenser av det.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

sensei skrev:
pulverapa skrev:Vi har runt 6 000 på våra matcher, köper öl som galningar under matcherna och har en lönebudget på ca 12 miljoner. Salavat i KHL snittar ca 7 500 åskådare, säljer i stort sett ingenting runt matcherna men har en lönebudget på 210 miljoner.

Ja. Vi har ju valt 51%-regler, öppen liga, inget samarbete och annat sosseri helt frivilligt och demokratiskt. Det är givetvis rättvist att vi får leva med alla konsekvenser av det.
Det kommer nog en tid då vi måste bort från det i Sverige, precis som amatörismen som avskaffades för 30-40 år sedan.

Att säga nej till avskaffandet av 51%-regeln för att man är rädd att DIF byter namn till Globen Falcons är lite som att vara emot FRA-lagen. Man kommer aldrig råka ut för någonting ändå... Det handlar bara om principen...
Användarvisningsbild
Byström
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Sv: Re: Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Byström »

pulverapa skrev:
sensei skrev:

Det kommer nog en tid då vi måste bort från det i Sverige, precis som amatörismen som avskaffades för 30-40 år sedan.

Att säga nej till avskaffandet av 51%-regeln för att man är rädd att DIF byter namn till Globen Falcons är lite som att vara emot FRA-lagen. Man kommer aldrig råka ut för någonting ändå... Det handlar bara om principen...
Verkligen inte.

Avskaffandet av 51%-regeln innebär att valfri rik person kan kliva rakt in i Djurgården och köpa upp så mycket del av klubben den personer känner för. I rent vinstintresse kan någon bestämma att biljettpriserna ska höjas till summor som innebär att en hel supporterkultur raderas ut. Att en ståplats görs omöjlig av att biljettpriserna höjs med 1000% för att spelarlöner behöver finansieras.

Att sedan möjligheten för en ägare ska finnas att kunna sudda ut en förenings historia genom att byta namn på föreningen eller ändra föreningens logotyp är bara en klick av allt ont som skulle kunna ske om 51%-regeln suddas ut.

Jag tror att många drömmer sig iväg när man ser europeisk toppfotboll idag som exempel, alternativt NHL-hockey. Rika plånböcker som leder till att världsklasspelare kan köpas in, att ligakvaliteten höjs avsevärt och att man varje år har chansen på att utmana om en Champions League-trofé eller en Stanley Cup-buckla.

Välj då att titta på valfritt NHL-lag hur kulturen på läktarna ser ut, hur Salzburgs diverse lag blivit uppköpta av Red Bull som också bytt namn på klubben eller hur Paris Saint Germains historia suddats ut av att någon person tagit över kontrollen över klubben.

Jag vill ha kontrollen över hur mitt Djurgården ser ut, vad vi heter och hur läktarkulturen bevaras. Min röst är inte till salu, inte för något jävla pris.
sensei
Kontakt:

Re: Sv: Re: Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av sensei »

Byström skrev:
pulverapa skrev:
sensei skrev:

Verkligen inte.

Avskaffandet av 51%-regeln innebär att valfri rik person kan kliva rakt in i Djurgården och köpa upp så mycket del av klubben den personer känner för. I rent vinstintresse kan någon bestämma att biljettpriserna ska höjas till summor som innebär att en hel supporterkultur raderas ut. Att en ståplats görs omöjlig av att biljettpriserna höjs med 1000% för att spelarlöner behöver finansieras.

Att sedan möjligheten för en ägare ska finnas att kunna sudda ut en förenings historia genom att byta namn på föreningen eller ändra föreningens logotyp är bara en klick av allt ont som skulle kunna ske om 51%-regeln suddas ut.

Jag tror att många drömmer sig iväg när man ser europeisk toppfotboll idag som exempel, alternativt NHL-hockey. Rika plånböcker som leder till att världsklasspelare kan köpas in, att ligakvaliteten höjs avsevärt och att man varje år har chansen på att utmana om en Champions League-trofé eller en Stanley Cup-buckla.

Välj då att titta på valfritt NHL-lag hur kulturen på läktarna ser ut, hur Salzburgs diverse lag blivit uppköpta av Red Bull som också bytt namn på klubben eller hur Paris Saint Germains historia suddats ut av att någon person tagit över kontrollen över klubben.

Jag vill ha kontrollen över hur mitt Djurgården ser ut, vad vi heter och hur läktarkulturen bevaras. Min röst är inte till salu, inte för något jävla pris.
Jag tror vi vet alla argument vid det här laget.

Det viktiga är att man är medveten om vilka konsekvenser ett visst ställningstagande får. Nu har vi ju valt den svenska modellen, fine. Vi får då acceptera att vi inte kan mäta oss med andra ligor som utnyttjar den fulla kommersiella potentialen i sina respektive ligor och lags varumärken.

Vad jag kan tycka är lite oroväckande är att när svensk hockey tids nog ligger i nedre botten på alla tänkbara rankingar, så har vi liksom ingen hand kvar att spela. Tåget har gått och vi är sannolikt dömda till en evig eller åtminstone jävligt lång framtid av låglöne-spelare i en liga som inte kommer ges någon större notis.

Men absolut -- vi har ju i alla fall bevarat vår modell med fans som inte kan "köpas".
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Djurgårdens IF är ett alltför starkt varumärke för att någon skulle ändra någonting. Varför skulle biljettpriset höjas med 1000%?? En säsongsbiljett kan väl för fan inte kosta 50.000 kr!?

Det här med namnbyte på klubb och nya loggor är egentligen inget unikt för lag med ägare. I Sverige har vi t.ex. Växjö som sålt ut sig som horor. Likaså BIK. Vi försökte för några år sedan men det blev ramaskri. Att någon skulle komma in och vända upp och ner på klubben är helt otänkbart.

Men vi kan sitta här med vårt 49%-tjafs och spela i HockeyAllsvenskan tillsammans med Tingsryd och Almtuna, vars arenor liknar mest lador... Visst. Jävla loserklubb är vad vi är, spyr fan på det.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Håller helt med Pulverapa.
Avskaffa tre mot tre.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Var det inte Cardiff eller någon engelsk klubb som bytte färg på lagets tröjor och emblem. Kanske någon rik ryss köper oss och byter en svartgul logga med svartgula färger. Osannolikt säger ni. Men risken finns där. Fråga Cardiff-fansen om det är omöjligt.

Släpper vi kontrollen över DIF så kan allt hända.

Om jag minns rätt så är väl även Real Madrid och Barcelona medlemsägda och dem har inga problem med ekonomin.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Highwind skrev:
Om jag minns rätt så är väl även Real Madrid och Barcelona medlemsägda och dem har inga problem med ekonomin.
I de spanska ligorna har de ingen "sosse-fördelning" när det gäller TV-rättigheter etc. Real och Barca får väl själva in upp mot 80-90% av TV-pengarna.

Sen har de ju skyhöga skulder trots det, men det är en annan sak.
Skriv svar