Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev:
Jaha, vad sjukt. Jag ser inte riktigt samma likheter. Ahlén vill jag ha i en formation som spelar 0-0 mot motståndets bästa formation. Hank har inte i speeden eller passningsspelet som Kalus har.

Kalus skall däremot spela i våra ledande formationer och vinna puckar i offensiv zon, samtidigt som han kan tända laget med en tung propp då och då och skapa ytor och tveksamhet hos motståndaren.

Jag tror du tänker lite för "svenskt". Om man kan dela ut en tackling -- enligt dig -- så är man en viss typ av spelare. Så resoneras det nog bara i sverige, det är snarare ett krav internationellt och de som kommer undan utan att spela fysiskt i nordamerika är väldigt få.

Desvärre tror jag att det blir svårt att signa Kalus ens med extrapengar, det är ju bara att kolla på hans CV så ser man varför. Men det är ju en annan fråga.
De tre spelarena är alla fysiska
Har begränsat spelsinne
Halvknackligt passningsspel
Ingen kan skjuta

Är viktiga rollspelare för laget
Det som skiljer dem åt är skridskoåkningen; Kalus är betydligt bättre på grillorna än de bägge andra, samt att han behärskar ovanstående moment något bättre än Hank & Ahlén.

Vad har det med se "svenskt" att göra? Är ju bara konstaterade av fakta.

Du är som vanligt helt förblindad över att en spelare faktiskt kan tacklas, och tror det är den enda viktiga egenskapen som krävs och förbiser allt annat som är "ganska" viktigt i hockey. But I'm not surprised. :)
De tre punkter som är fetmarkerade är ju din egna subjektiva bedömning, de kan jag inte bemöta med annat än att konstatera att Kalus trots allt gör mycket poäng, med en fördelning på ca 50/50 mellan poäng och mål.

Dock har du en tendens att övervärdera spelare som elegant vickar på röven i en "spelfördelande roll" i PP. Ledsen, men jag blir inte lika imponerad av en spelare som helt oattackerad håller i pucken lite snyggt i pp.

En annan punkt som du ofta tar upp är "kreativitet". Även det är ytterst diffust och jag har heller aldrig hört en spelare säga att man har förlorat en match för man inte var tillräckligt kreativ.

Nej, det är de gamla hederliga sakerna som gör ett lag vinnande när det hettar till. Se NHL-slutspelet nu och låt dig inspireras (av spelartyper, säger jag i preventivt syfte så vi slipper "ähh jämför inte x med y").
Skämtar du nu angående kreativtet? Det handlar om att vara en irrationell spelartyp, även kallat "mönsterbrytare" som liksom vågar sig på något extra. Säger du att matcher aldrig förlorats pga att ett lag bara tuggar på i samma mönster och som exempel endast dumpar puck? :shock:

Att vara spelfördelare handlar om att kunna värdera lägen och veta när man skall släppa pucken samt hitta passningsvägar. Utan sådana spelartyper är ett lag extremt slätstruket.

Din jämförelse med NHL tycker jag alltid är lite sådär smårolig och jag har raljerat över det tidigare. Du jämför spelare som är kompletta och i regel är betydligt bättre på samtliga moment vi har pratat om här, i svensk hockey (i synnerhet andraligan...) får man liksom ta spelare som har enorma brister, endera är det i det fysiska spelet, spelförståelsen, skott etc.

Här handlar det än mer om att försöka få till ett lag med lite mer distinkta skillnader i spelartyper, eftersom ekonomin helt enkelt inte tillåter kompletta spelare som har allt. Att bygga ett lag med 90% tacklande fysmonster som har enorma brister i det övriga spelet håller liksom inte. Likväl som att det inte håller att enbart ha kreativa spelfördelare.
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

Innan jag skriver det här så vet jag att det är för att det är sillytorka. Men jag orkar inte med den ständiga diskussionen kreativ/brunkare som pågår ovan.

Min fråga är Kent McDonell slut?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8745

Han lämnar Karlskrona. Har producerat sådär i en förstasäsong i HA, men verkade missa en del matcher. Artistkontrakt? Kan 34-åringen få en nytändning eller vore det en urusel värvning?
mb81

Inlägg av mb81 »

Jag ser gärna Kalus i laget. Linkan till exempel var ju som bäst då han fick spela med Kalus! Känns som han har positiv inverkan på kedjekamrater(kan mest vara blaj från min sida men min känsla). Kedjan Linkan-Johner-Kalus var väl enda tiden Linkan funkade och den var väldigt bra komponerad tycker jag!

Min tanke är en kedja med istället för Linkan så går Sörensen in.
Sörensen-Johner-Kalus.
Sen den andra av de två topplinorna borde isf se ut såhär:
Ljungh-Ny center(Jocke Eriksson, eller någon duktig playmaker från nordamerika?)-Guter

Tycker det skulle vara två bra kedjor med allsvenskt mått men skulle gärna sett någon annan på Ljunghs plats men han kanske kan ta ett steg i rätt riktning iår. Sen är det ett måste att Johner och Guter ligger på 20+ mål då det finns för få målskyttar i laget. Svårt att veta vad Heinerö kan göra i allsvenskan så inget att lita på. Har väldigt höga krav på Johner och Guter att de ska fixa det!
litto

Inlägg av litto »

mb81 skrev:Jag ser gärna Kalus i laget. Linkan till exempel var ju som bäst då han fick spela med Kalus! Känns som han har positiv inverkan på kedjekamrater(kan mest vara blaj från min sida men min känsla). Kedjan Linkan-Johner-Kalus var väl enda tiden Linkan funkade och den var väldigt bra komponerad tycker jag!

Min tanke är en kedja med istället för Linkan så går Sörensen in.
Sörensen-Johner-Kalus.
Sen den andra av de två topplinorna borde isf se ut såhär:
Ljungh-Ny center(Jocke Eriksson, eller någon duktig playmaker från nordamerika?)-Guter

Tycker det skulle vara två bra kedjor med allsvenskt mått men skulle gärna sett någon annan på Ljunghs plats men han kanske kan ta ett steg i rätt riktning iår. Sen är det ett måste att Johner och Guter ligger på 20+ mål då det finns för få målskyttar i laget. Svårt att veta vad Heinerö kan göra i allsvenskan så inget att lita på. Har väldigt höga krav på Johner och Guter att de ska fixa det!

Dessutom är Söresen ett år äldre, då hoppas jag att han blir ännu bättre och kapabel till producera i en förstakedja i Allsvenskan. Söresen- Johner - Kalus skulle smaka bra. Fixar vi en center som kan producera poäng så har vi två bra kedjor framåt. Kan Huddingekedjan också producera så är det bara positivt, vågar inte förvänta mig något av Huddingekedjan.
Niklas Wikegård till Fimpen: När jag säger att du ska vara på kuklängdsavstånd från motståndaren då menar jag inte Joaquin Gages utan din & det är VÄLDIGT nära.
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Morwin »

Orka om både Jimmie och Kalus ska in....
http://www.expressen.se/sport/hockey/ho ... jurgarden/
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Då var det klart. Bäcklin lämnar sin post som ass. tränare och tar samma roll i Solna.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6880230.ab

Let the hate...commence!
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

jaha, vem blir assisterande nu då?
Användarvisningsbild
_Skogis

Inlägg av _Skogis »

sthlm1891 skrev:jaha, vem blir assisterande nu då?
Säcken?

Anledning till att DIF släpper Bäcklin, pengar!?
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
brsk

Inlägg av brsk »

Skulle vi ta in en tränare från råttpacket skulle jag fan gå i taket. Att dom tar en av oss känns bara dåligt.

Hoppas det går åt helvete för dig Bäcklin.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Då var det bekräftat!

http://www.aikhockey.se/artikel/38052/

Jag kan inte säga att jag är avundsjuk på aiks tränartrojka direkt...

Jag vill ha in Montén nu!
Senast redigerad av isolerad den 2013-05-31 12:03:41, redigerad totalt 1 gånger.
i
Användarvisningsbild
Jepe

Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Inlägg av Jepe »

Bekräftat av aik nu också, kräver att Challe går ut med exakta uppgifter om denna övergång! Ska inte finnas ett frågetecken!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Sv: Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Vikas skrev:Då var det klart. Bäcklin lämnar sin post som ass. tränare och tar samma roll i Solna.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6880230.ab

Let the hate...commence!
Han är ju ingen DIF-ikon direkt, hoppas han inte lyckats lura alltför många...

Lycka till. Inte.
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Morwin »

Underbart en av landets bästa Istränare oxå borta. Top 4a poäng görarna i laget sen Mats oxå fan va nice. Div 4 here we come.
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
DIFtomppa

Inlägg av DIFtomppa »

-När vi gick in i den förra säsongen hade vi en tretränarlösning. Nu ser det annorlunda ut och vi har velat få in en tränare med ett större fokus på backsidan, dels för utbildning men också för att stärka vårt defensiva spel.

Kan det tänka sig vara Marcus Ragnarsson??
Användarvisningsbild
dutti

Inlägg av dutti »

Bäcklin är ju fan inte värd en påse nötter ens. Ta ditt jävla medlemskap och cykla till bahamas, som vraken skulle sagt.

– Nej jag har kontrakt med Djurgården ett år till. Jag blir kvar där, absolut, säger Bäcklin till bloggen.
– Jag skrev på ett tvåårskontrakt med Djurgården då för ett år sedan, jag har ett rakt tvåårskontrakt så det vill jag fullfölja.
Det råder inga tveksamheter där?
– Nej, det är inga tveksamheter alls.

Skönt för Djurgårn att slippa en lönepost om den nu är så fet, och just nu är jag glad att slippa Bäcklin också.. Nog för att man hört mycket skitsnack förr, men det är fantastiskt hur man kan blåneka så fantastiskt två dagar innan. Hoppas vi syns i kvalserien.
Du är med oss överallt, Stefan.
Låst