DIF Fotboll
Re: DIF Fotboll
Kan säga att efter att ha tagit del av videoklippen så tänker jag inte kasta skit alls på dem som kastar stolar. De ska vara glada att Friends södra läktare överhuvudtaget står upp och att varje polis och blåvitare inte ligger i gipsvagga. Hade förmodligen gått bananas själv när ett antal personer tillåts försöka sätta eld på våra läktare. Där någonstans går gränsen. Personer som kastar in skit på planen för att DIF torskat eller för att domaren sugit, dem har jag noll respekt för. Men när man blir utsatt för mordförsök av ett gäng personer med ordningsmakten som medbrottslingar då måste man ta till fight or flight. Är glad över att jag inte åkte upp och såg matchen på plats då jag förmodligen isåfall fått spendera natten i häkte efter att ha försökt undkomma matchen utan skador från Polisen/Fiskrensarna/SvFF. En gemensam aktion för att håna och skada Djurgårdare och förmodligen kommer förbundet dra sitt strå till stacken genom att bötfälla DIF hårdast. Media hoppar på tåget då man så uppenbart inte vågar kritisera polisen. Svenska samhället ligger längre ner än Nordkorea när det kommer till moral i nuläget.
Bara att inse hur korrumperat hela jävla samhället är och just nu är det Stockholmsfotbollen som är måltavlan.
Bara att inse hur korrumperat hela jävla samhället är och just nu är det Stockholmsfotbollen som är måltavlan.
Har försökt hänga med i inläggen här och inser att mycket gått fel.
En sak som är intressant är hur SvFF:s Anders Sigurdson i intervjun efter matchen kan stå och säga till Wille "det är knappast arrangörens fel att man väljer att göra en planinvasion" (1.39 in https://diftv.solidtango.com/video/derby-eftersnack) hur kan då DIF lastas för det som hände i Mjällbymatchen, med poängtapp mm? Detta vore intressant att veta, kanske vi borde ringa eller maila SvFF och be dem räta ut det frågetecknet? Ju fler destå bättre. Ev kanske man skall be dem vidarebefodra frågan till någon av följande personer i besvärdnämden: Lars Nilsson, ordförande, samt Johan Fröjelin, Ulrika Kalte, Jonas Löfgren och Åsa Lönnqvist.
Det finns egentligen två intressanta frågor den ena som ovan och den andra om inte en bengal på planen efter IFK:s mål kan medföra fara för spelare och innebära avbruten match och skrivbordsseger?
Detta är ju så inkonsekvent så man blir tokig.
Läs vad besvärsnämden tyckte här: http://fogis.se/tavling/namnder-och-kom ... allby-aif/
En sak som är intressant är hur SvFF:s Anders Sigurdson i intervjun efter matchen kan stå och säga till Wille "det är knappast arrangörens fel att man väljer att göra en planinvasion" (1.39 in https://diftv.solidtango.com/video/derby-eftersnack) hur kan då DIF lastas för det som hände i Mjällbymatchen, med poängtapp mm? Detta vore intressant att veta, kanske vi borde ringa eller maila SvFF och be dem räta ut det frågetecknet? Ju fler destå bättre. Ev kanske man skall be dem vidarebefodra frågan till någon av följande personer i besvärdnämden: Lars Nilsson, ordförande, samt Johan Fröjelin, Ulrika Kalte, Jonas Löfgren och Åsa Lönnqvist.
Det finns egentligen två intressanta frågor den ena som ovan och den andra om inte en bengal på planen efter IFK:s mål kan medföra fara för spelare och innebära avbruten match och skrivbordsseger?
Läs vad besvärsnämden tyckte här: http://fogis.se/tavling/namnder-och-kom ... allby-aif/
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Skrivbordsseger blir det ju inte tal om eftersom det inte går att avbryta en match som är slut.
baate skrev:Har försökt hänga med i inläggen här och inser att mycket gått fel.
Nej naturligtvis inte och det är ju inte det jag är ute efter. Skulle bara vilje veta varför en arrangör kan straffas ena gången och inte andra. Maila SvFF och fråga vettja? Om vi är många som ställer frågan bör vi ju få någon form av svar?Túrin Turambar skrev:Skrivbordsseger blir det ju inte tal om eftersom det inte går att avbryta en match som är slut.
Det snackas om att det är "onödigt att föra över pengar mellan olika konton inom SvFF. För fan, SvFF borde betala skadestånd till DIF.
Flytta pengar mellan konton är onödigt såklart, som att äta upp sitt eget bajs.pulverapa skrev:Det snackas om att det är "onödigt att föra över pengar mellan olika konton inom SvFF. För fan, SvFF borde betala skadestånd till DIF.
Jag vill veta varför DIF som arrangör kan straffas hårt när en annan arrangör (SvFF) inte kan straffas eller ens beskyllas för att det händer tråkigheter? Det är inkonsekvent...
-
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serie ... r-javligt/pulverapa skrev:Det snackas om att det är "onödigt att föra över pengar mellan olika konton inom SvFF. För fan, SvFF borde betala skadestånd till DIF.
Det är också spännande att Disciplinnämnden inte kan ge straff om SvFF gjort bort sig arrangörsmässigt. Hur ska man då vända sig, någon Riksdagsstyrd ombudsman, typ DO/JO? Rent ut fördjävligt att det ska se ut så här i Sverige... Får vi något som är ens nära ett straff finns det inget annat läge än att börja bojkotta SvFF med alla medel, på något sätt.
Jag har idag läst många extremt rörande foruminlägg med folk som blivit utsatta för polisövervåld, hur faan ska man kunna göra något mot en sådan övermakt som man inte ens får anmäla utan att få en motanmälan som väger 100x tyngre mot sig?
Nej, SvFF är fan skyldiga att be supportrarna en rejäl ursäkt, t ex genom att ge tillbaka biljettkostnaderna till samtliga på läktarna.

Hej förresten! Jag har hängt här en hel del fast bara inte skrivit något...

- Lee Harvey Oswald
Men arrangören hade ju knappast straffats (i päron-matchen) om bortalagets fans slängt fruktsallad på valfri DIFspelare, då hade Mjällby ställts som ansvariga, då klubbarna alltid har ansvar för sina egna supportrar.baate skrev:[
Skulle bara vilje veta varför en arrangör kan straffas ena gången och inte andra. Maila SvFF och fråga vettja? Om vi är många som ställer frågan bör vi ju få någon form av svar?
I detta fall är matchen avslutad, planen fylls av segerrusiga fiskrensare som slänger bengaliska eldar upp på DIF-läktaren = det är IFK:s ansvar.
Sedan slänger DIF-fans stolar och andra lösa föremål tillbaka = DIF:s ansvar.
Svff:s del i denna soppa är möjligen att man valt en otroligt billig säkerhetslösning till denna match som utan tvivel måste inräknats på förhand som en högriskmatch.
Som jag fattat det hela så "får man det man betalar för" när det gäller personal & staket/stängsel på Vänners-arena.
Men det kan ju bara inte få vara så löjligt enkelt för så många att ta sig in på planen
---------------------------------------------------------------------------------
Btw, så gör DIF en helt godkänd insats (första 10min borträknat).
Detta ifk är ju guldfavoriter, aik har även dom ett lag iaf på pappret som skulle kunna utmana i guldracet.
Vi har i de 2 senaste matcherna spelat hyfsat jämnt med dessa, det borde ingjuta nåt sorts hopp i spelarnas psyke.
Att dom själva börjar tro lite på att det finns nån sorts kunskap ändå i denna trupp
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Jag baserar endast det jag skrivit på just den videon. Vid 0 sekunder in i klippet ser jag; Inga Glenn vid Djurgårdens planhalva, en massa Djurgårdare bredvid poliserna, en del som försöker rusa mot fiskrensarna och ja, inget mer. Det som jag SER i videon är att en supporter lyckas ta sig förbi poliserna och rusar mot IFK fansen ENBART för att skapa gräl. Han får en spark och springer därifrån för att han antagligen förstod att det inte var en bra idé att bli ihjälslagen. Poliserna ger han ett par slag och sedan halkar snubben/blir nerdragen av en polis. DÅ börjar stolarna regna mot poliserna. Det jag säger är att snubben som springer ut på planen är den som startar hela upploppet. Och HAN är Djurgårdare. Visst, det stod en person från IFK som provocerade klacken lite. Jaha? Så jävla onödigt att rusa ut på planen för att ge han en smäll. Så jävla skämmigt.18DIF91 skrev:Godnoken, har sett tillräckligt med videos för att kunna säga följande.Godnoken skrev:Gå in på min profil och gör mig till ovän. Varsågod.
Se på videorna. Om ni inte ser vad som pågår innan så vet jag inte vad..
När situationen startar är det i princip tomt framför vår planhalva, detta pga att polisen är där på två röda sekunder och hindrar supportrar från att komma in på planen. Visst fanns det kanske försök att ta sig in på planen, det skall jag inte förneka, dock så stoppas detta från vad jag kan se från videos. Jag ser EN person lyckas slinka igenom eftersom en av snutarna inte förmår hålla honom kvar. När detta sker är göteborgsklacken ca 20-25 meter från slutet av vår planhalva, LÅNGT från där den BORDE vara. Denna individ går fram och vad jag kan se försöker mota tillbaka en göteborgssupporter som svarar med att sparka mot individen.
En snubbe i orange väst kutar fram mot dessa två, men incidenten avbryts av att personen från djurgårdens sida retirerar, snubben i orange väst halkar på planen samtidigt som en snut vänder sig om och ser situationen och får väl för sig att orange västen blivit nersparkad eller nåt av Djurgårdaren. Snuten slår 2 eller 3 gånger mot Djurgårdaren med batongen och föser honom bakåt tillbaka mot Djurgårdsklacken. Framme vid linjen med poliser så är det en annan polis som VÄLDIGT hårdhänt drar ner denne person MITT framför klacken. Det är DÅ stolarna börjar fara på riktigt.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/f ... 6848955.ab
Kolla mellan 22 sekunder in på detta klipp, högre hörnet av straffområdet från Djurgårdsklacken sett och följ sedan situationen därifrån och in mot mitten av straffområdet framför mål. Du kan höra hur publiken reagerar när polisen drar ner supportern tämligen så hårdhänt på marken mitt framför klacken. Det är då först jag ser stolar börja hagla. Vid detta laget är göteborgsklacken längre in på vår planhalva än de ens var tänkta att vara.
Säger inte att det är OK att börja kasta stolar, men den bild du målar upp av händelsen kan jag verkligen inte se skymten av i nåt av klippen jag sett från matchen.
Dessutom är göteborgsklacken redan längre in på planen än de skulle varit OAVSETT. Att man sedan fortsätter framåt har INGET med provokation från DIF klacken att göra. Vad det handlar om är att man ser klart och tydligt att polisen har en järnring mot DIF klacken, och man passar därför på att komma så nära man kan för att egga upp situationen ytterligare i tryggt försvar av polisen som barriär mellan DIF klacken och sig själva.
Pågick det något långt innan dess så var snäll och ge mig den informationen, onödigt att gå bananas och kalla mig en ajkåare.
Nej, jag var ej på plats. Och jag såg inte vad som hände efteråt på TV'n eftersom att jag gick därifrån utav frustration pga dem utvalda straffskyttarna.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Bra, då vet vi varför du missuppfattar det mesta som hände.Godnoken skrev:Jag baserar endast det jag skrivit på just den videon. Vid 0 sekunder in i klippet ser jag; Inga Glenn vid Djurgårdens planhalva, en massa Djurgårdare bredvid poliserna, en del som försöker rusa mot fiskrensarna och ja, inget mer. Det som jag SER i videon är att en supporter lyckas ta sig förbi poliserna och rusar mot IFK fansen ENBART för att skapa gräl. Han får en spark och springer därifrån för att han antagligen förstod att det inte var en bra idé att bli ihjälslagen. Poliserna ger han ett par slag och sedan halkar snubben/blir nerdragen av en polis. DÅ börjar stolarna regna mot poliserna. Det jag säger är att snubben som springer ut på planen är den som startar hela upploppet. Och HAN är Djurgårdare. Visst, det stod en person från IFK som provocerade klacken lite. Jaha? Så jävla onödigt att rusa ut på planen för att ge han en smäll. Så jävla skämmigt.18DIF91 skrev:Godnoken, har sett tillräckligt med videos för att kunna säga följande.Godnoken skrev:Gå in på min profil och gör mig till ovän. Varsågod.
När situationen startar är det i princip tomt framför vår planhalva, detta pga att polisen är där på två röda sekunder och hindrar supportrar från att komma in på planen. Visst fanns det kanske försök att ta sig in på planen, det skall jag inte förneka, dock så stoppas detta från vad jag kan se från videos. Jag ser EN person lyckas slinka igenom eftersom en av snutarna inte förmår hålla honom kvar. När detta sker är göteborgsklacken ca 20-25 meter från slutet av vår planhalva, LÅNGT från där den BORDE vara. Denna individ går fram och vad jag kan se försöker mota tillbaka en göteborgssupporter som svarar med att sparka mot individen.
En snubbe i orange väst kutar fram mot dessa två, men incidenten avbryts av att personen från djurgårdens sida retirerar, snubben i orange väst halkar på planen samtidigt som en snut vänder sig om och ser situationen och får väl för sig att orange västen blivit nersparkad eller nåt av Djurgårdaren. Snuten slår 2 eller 3 gånger mot Djurgårdaren med batongen och föser honom bakåt tillbaka mot Djurgårdsklacken. Framme vid linjen med poliser så är det en annan polis som VÄLDIGT hårdhänt drar ner denne person MITT framför klacken. Det är DÅ stolarna börjar fara på riktigt.
Kolla mellan 22 sekunder in på detta klipp, högre hörnet av straffområdet från Djurgårdsklacken sett och följ sedan situationen därifrån och in mot mitten av straffområdet framför mål. Du kan höra hur publiken reagerar när polisen drar ner supportern tämligen så hårdhänt på marken mitt framför klacken. Det är då först jag ser stolar börja hagla. Vid detta laget är göteborgsklacken längre in på vår planhalva än de ens var tänkta att vara.
Säger inte att det är OK att börja kasta stolar, men den bild du målar upp av händelsen kan jag verkligen inte se skymten av i nåt av klippen jag sett från matchen.
Dessutom är göteborgsklacken redan längre in på planen än de skulle varit OAVSETT. Att man sedan fortsätter framåt har INGET med provokation från DIF klacken att göra. Vad det handlar om är att man ser klart och tydligt att polisen har en järnring mot DIF klacken, och man passar därför på att komma så nära man kan för att egga upp situationen ytterligare i tryggt försvar av polisen som barriär mellan DIF klacken och sig själva.
Pågick det något långt innan dess så var snäll och ge mig den informationen, onödigt att gå bananas och kalla mig en ajkåare.
Nej, jag var ej på plats. Och jag såg inte vad som hände efteråt på TV'n eftersom att jag gick därifrån utav frustration pga dem utvalda straffskyttarna.
Göteborgarna springer tvärs över hela planen, bengaler och nävar i högsta hugg, och hetsar mot klacken helt enkelt. Detta sker mer eller mindre direkt när de är inne på planen, inte när de är över halva planen.
Nu är det ju förvisso lite en tolkningsfråga detta, men som det var överenskommet skulle inte fiskrensarna gå längre än till halva planen, om ens det. De skulle hålla sig på SIN planhalva.Godnoken skrev:Jag baserar endast det jag skrivit på just den videon. Vid 0 sekunder in i klippet ser jag; Inga Glenn vid Djurgårdens planhalva, en massa Djurgårdare bredvid poliserna, en del som försöker rusa mot fiskrensarna och ja, inget mer. Det som jag SER i videon är att en supporter lyckas ta sig förbi poliserna och rusar mot IFK fansen ENBART för att skapa gräl. Han får en spark och springer därifrån för att han antagligen förstod att det inte var en bra idé att bli ihjälslagen. Poliserna ger han ett par slag och sedan halkar snubben/blir nerdragen av en polis. DÅ börjar stolarna regna mot poliserna. Det jag säger är att snubben som springer ut på planen är den som startar hela upploppet. Och HAN är Djurgårdare. Visst, det stod en person från IFK som provocerade klacken lite. Jaha? Så jävla onödigt att rusa ut på planen för att ge han en smäll. Så jävla skämmigt.18DIF91 skrev:Godnoken, har sett tillräckligt med videos för att kunna säga följande.Godnoken skrev:Gå in på min profil och gör mig till ovän. Varsågod.
När situationen uppstår med denne djurgårdare är fiskrensarna redan LÅNGT in på FEL sida om mittlinjen. De har gått över på fel sida redan vid 0:08 i videon och fortsätter avancera framåt mot Djurgårdsklacken. Vid 0:14 har du den främsta delen av fiskrensarpacket i princip snudd på straffområdet framför Djurgårdsklacken.
De hade fortsatt fram emot Djurgårdsklacken oavsett om någon sprungit in eller inte. Delvis för att de visste att det var i princip lugnt då polisen enbart fokuserade på att hålla tillbaka Djurgårdsklacken, och därför kan man i lugn och ro stå och skrika och hetsa Djurgårdsklacken utan att löpa några större risker.
Vi kan älta detta fram och tillbaka i evigheter, men jag är 100% övertygad om att huruvida en Djurgårdare sprang ut på planen eller ej så hade packet från göteborg fortsatt upp mot vår klack oavsett, baserat på att de kunde göra det obehindrat plus att de visste att polisen kommer hålla tillbaka Djurgårdsklacken skulle de försöka något.
Alltid Oavsett.
- Silverminken
Var du inte där så ska du knipa igen. Hånandet började omedelbart med gester och ett gäng gick raka vägen mot oss i klacken. Orkar inte riktigt diskutera det här heller, blir bara upprörd och säger kanske onödiga saker. Kastade inget och gick iväg en liten stund efter bengalen kom inflygande då jag inte litade på att jag kunde hålla känslorna i styr men kokar fortfarande.Godnoken skrev:
Jag baserar endast det jag skrivit på just den videon. Vid 0 sekunder in i klippet ser jag; Inga Glenn vid Djurgårdens planhalva, en massa Djurgårdare bredvid poliserna, en del som försöker rusa mot fiskrensarna och ja, inget mer. Det som jag SER i videon är att en supporter lyckas ta sig förbi poliserna och rusar mot IFK fansen ENBART för att skapa gräl. Han får en spark och springer därifrån för att han antagligen förstod att det inte var en bra idé att bli ihjälslagen. Poliserna ger han ett par slag och sedan halkar snubben/blir nerdragen av en polis. DÅ börjar stolarna regna mot poliserna. Det jag säger är att snubben som springer ut på planen är den som startar hela upploppet. Och HAN är Djurgårdare. Visst, det stod en person från IFK som provocerade klacken lite. Jaha? Så jävla onödigt att rusa ut på planen för att ge han en smäll. Så jävla skämmigt.
"Ett till powerplay mål skulle smaka fisk, eller vad säger man? tårta?" - Niklas Wikegård
Tack Lee Harvey Oswald för förtydligandet på ansvarsfrågan, låter härligt SvFF-ologiskt.
Kanske du kanske svara på detta med:
SvFF hänger ut domaren om att han inte avbröt matchen när bengalen kom in på planen. Är inte SvFF ansvariga för domaren och därmed ansvariga för händelserna iom detta?
Kul också att höra hur SvFF tänker runt päron-gate och varför matchen fick fortsätta med ovannämda bengal. Det står till och med i besvärsnämdens rapport att föremålet (päronet) inte är lika farligt som en t ex bengal. Regelverk och tillämpningar, skulle vara intressant att höra SvFF:s tankar runt detta.
SvFF hänger ut domaren om att han inte avbröt matchen när bengalen kom in på planen. Är inte SvFF ansvariga för domaren och därmed ansvariga för händelserna iom detta?
Kul också att höra hur SvFF tänker runt päron-gate och varför matchen fick fortsätta med ovannämda bengal. Det står till och med i besvärsnämdens rapport att föremålet (päronet) inte är lika farligt som en t ex bengal. Regelverk och tillämpningar, skulle vara intressant att höra SvFF:s tankar runt detta.
Försök inte hitta någon logik i hur SvFF resonerar. Så här låter det i Sportbladet (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/f ... 6854819.ab):baate skrev:Tack Lee Harvey Oswald för förtydligandet på ansvarsfrågan, låter härligt SvFF-ologiskt.
"Djurgårdens säkerhetsansvarige Mats Jonsson säger till tidningen att han inte utesluter en polisanmälan, men att man inte pratat om det inom föreningen.
Men på förbundet ställer sig Gerhard Sager, ordförande i tävlingskommittén, tveksam till en anmälan när Sportbladet pratar med honom.
– För mig låter det där helt orimligt och märkligt. Vad ska de anmäla? Och till vilka ska de anmäla?
Till polisen. Det får väl vem som helst göra?
– Jag förstår inte logiken i det. Ska de polisanmäla sig själva då alltså? Förbundet utgörs ju utav klubbarna, jag förstår inte hur det skulle gå till. Det blir som att anmäla sig själv, säger Sager.
Det står sedan tidigare klart att disciplinnämnden inte kan utdöma straff till SvFF.
Istället är det klubbarna som kommer få ta känna av eventuella böter och andra åtgärder"
Argumenten hänger inte ihop någonstans:
Om förbundet utgörs av klubbarna och disciplinnämnden inte kan utdöma straff till SvFF (som ju utgörs av klubbarna) så borde alltså inte disciplinnämden heller kunna utdöma straff till klubbarna (som tillsammans är SvFF) men det har man lyckats med tidigare och det lär man även lyckas med i framtiden. Jag får ont i huvudet av att försöka förstå hur han tankevurpat ihop sitt uttalande.
Det är fan en prestation att SvFF ALLTID lyckas hamna snett. Det kräver någon särskild form av "talang"!
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Fattar ingenting... De kan ju fortfarande polisanmäla de inslängda bengalerna och övervåld från polisman, eller är det hela klubben som hamnar i fängelse om en Djurgårdare begår ett mord innen på en arena i samband med match? Eller ska då klubben anmäla sig själv? Helt sinnessjukt. Bara för att klubbarna ska stå för vad deras egna supportrar gör så kan de ju då självklart anmäla vad någon från en annan klubb gjort?Arkju skrev:Försök inte ..... ta känna av eventuella böter och andra åtgärder"baate skrev:Tack Lee Harvey Oswald för förtydligandet på ansvarsfrågan, låter härligt SvFF-ologiskt.
SvFF hänger.... t ex bengal. Regelverk och tillämpningar, skulle vara intressant att höra SvFF:s tankar runt detta.
Argumenten hänger inte ihop någonstans:
Om förbundet utgörs av klubbarna och disciplinnämnden inte kan utdöma straff till SvFF (som ju utgörs av klubbarna) så borde alltså inte disciplinnämden heller kunna utdöma straff till klubbarna (som tillsammans är SvFF) men det har man lyckats med tidigare och det lär man även lyckas med i framtiden. Jag får ont i huvudet av att försöka förstå hur han tankevurpat ihop sitt uttalande.
Det är fan en prestation att SvFF ALLTID lyckas hamna snett. Det kräver någon särskild form av "talang"!
Om det nu är så att alla klubbar utgör förbundet och alltså tillsammans är ansvariga för allt som händer så skulle även Mjöällby fått 0-3 i baken för päronet. För fan, då skulle väl ALLA lag få 0-3 i den omgången?
Vet inte vad de har rökt för jävla svampar allvarligt talat. Ska såna förbannade virrpannor få sitta och bestämma över någon överhuvudtaget?!!