Osäker på namnet men det stämmer nog.pulverapa skrev:Är det de som kallas Eventhouse? Jag har sett att det står så på mina kontoutdrag...BaronVonDif skrev:AEG leasar försäljning i arenan till ett annat bolag, hur länge detta avtal löper vet jag ej men tills det gått ut får vi leva med det, dom plockar alltså inte all försäljning i egen ficka. Vårt mål att sälja en Djurgårdsöl i arenan nobbades direkt, vi får ha ett öltält men vem ställer sig där när det är minus 20 ute? En bojkott berör inte AEG alls utan företaget som säljer.
Total bojkott av AEG nästa säsong?
- BaronVonDif
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Sv: Re: Sv: Total bojkott av AEG nästa säsong?
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
http://www.djurgardshjalpen.com/
Re: Total bojkott av AEG nästa säsong?
Googlade lite efter restaurang/kiosk försäljning
Det första jag hittade var Brynäs säsong 2011/2012
Antar att öl försäljningen ligger i restaurang delen.
240.095 Besökare (Inkl slutspel)
Kioskförsäljning: 4 667 529 kr
Restaurangförsäljning: 24 979 491 kr
Snitt per besökare 123,48 kr
För Djurgårdens del skulle detta betyda
160.789 besökare (Grundserie 2012/2013)
Kioskförsäljning: 3 125 793 kr
Restaurangförsäljning: 16 728 492 kr
Totalt: 19 854 285 kr (763 626 kr /Match)
http://www.brynas.se/upload/Dokument/Ve ... lowres.pdf
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Tack för detta Honken. Ska genast uppdatera mitt första inlägg.Honken skrev:Googlade lite efter restaurang/kiosk försäljning
Rätt bisarrt att räkna på intäkter iofs. AEG har ju såväl direkta kostnader för försäljningen som kostnader för drift av arenan, finansieringskostnader och sådant.pulverapa skrev:Tack för detta Honken. Ska genast uppdatera mitt första inlägg.Honken skrev:Googlade lite efter restaurang/kiosk försäljning
Gör de det riktigt, riktigt bra kanske de nettar en hundring per match, vilket är pengar det också, men intäkter =/= vinst.
Har inte skrivit att det är vinst.Leksand skrev:Rätt bisarrt att räkna på intäkter iofs. AEG har ju såväl direkta kostnader för försäljningen som kostnader för drift av arenan, finansieringskostnader och sådant.pulverapa skrev:Tack för detta Honken. Ska genast uppdatera mitt första inlägg.Honken skrev:Googlade lite efter restaurang/kiosk försäljning
Gör de det riktigt, riktigt bra kanske de nettar en hundring per match, vilket är pengar det också, men intäkter =/= vinst.
Sv: Re: Total bojkott av AEG nästa säsong?
Driften kostar knappast en halv miljon per match..Leksand skrev:Rätt bisarrt att räkna på intäkter iofs. AEG har ju såväl direkta kostnader för försäljningen som kostnader för drift av arenan, finansieringskostnader och sådant.pulverapa skrev:Tack för detta Honken. Ska genast uppdatera mitt första inlägg.Honken skrev:Googlade lite efter restaurang/kiosk försäljning
Re: Sv: Re: Total bojkott av AEG nästa säsong?
Nej, du blandar intäkter och vinst friskt i första inlägget. Det är det som är problemet.Honken skrev:Har inte skrivit att det är vinst.

Nej, marginalkostnaden för en DIF-match är knappast en halv mille, men det finns ju fasta kostnader också. Man kan inte bara se det till de timmar matchen pågår. Det går inte att räkna som vissa här gör. En vaktmästare, ett par gubbar som kör ismaskin, ett par popcorntjejer. Max 15 000!pulverapa skrev:Driften kostar knappast en halv miljon per match..
Har mycket svårt att tro att det går att föra en dialog med AEG på den nivån, och jag tror inte att gnäll och bojkotter hjälper heller. Det gör bara DIF till en mindre intressant hyresgäst, vilket inte gynnar er. AEG har alldeles säkert räknat på både plus och minus och skulle det ske ett radikalt tapp i försäljningen, kommer dra in pengarna på något annat. Kanske hallhyran. Kalkylen måste gå ihop.
Däremot är säkert AEG intresserade av en konstruktiv dialog. Ni är DIF-supportrar. Ni är en maktfaktor. Det engagemang ni visade för DIF hockey förra säsongen, trots spel i Allsvenskan under stundtals kalkonartade former, lär knappast har försvagat er position som sådan. Särskilt inte som det skedde utan hot (varken förtäckta, upplevda eller andra) och sådant trams.
Det intressanta vore att få veta vad andra lag betalar.
Vad dom har för procent osv.
Och nu menar jag inte några vilda spekulationer efter egna känslor och hatlag,
Utan ren fakta svart på vitt.
Ibland önskar jag att jag vore riktigt bra på datorer.
Vad dom har för procent osv.
Och nu menar jag inte några vilda spekulationer efter egna känslor och hatlag,
Utan ren fakta svart på vitt.
Ibland önskar jag att jag vore riktigt bra på datorer.
När jag gick på match med min tjej senast hade hon en coca cola eller milkshake (?) från donken med sig, men hon fick inte ta med den in på Hovet utan dricka upp den utanför. Så om DIF börjar sälja utanför arenan får folk äta och dricka upp det innan de får komma in, antar jag...Kall-El skrev:Att få sälja mat och liknande inne på arenorna kan vi glömma, men varför inte direkt utanför?
Där borde det inte vara omöjligt att få till försäljningstillstånd och sedan är det bara för besökarna att klampa in på Hovet med sitt snask och liknande. Dessutom borde vi kunna ordna det så att man kan gå in och ut från arenan enkelt och smidigt även under periodpauser.
-
Svårt att sitta som leksing och döma. Vad gör du ens här?Leksand skrev:Nej, du blandar intäkter och vinst friskt i första inlägget. Det är det som är problemet.Honken skrev:Har inte skrivit att det är vinst.
Nej, marginalkostnaden för en DIF-match är knappast en halv mille, men det finns ju fasta kostnader också. Man kan inte bara se det till de timmar matchen pågår. Det går inte att räkna som vissa här gör. En vaktmästare, ett par gubbar som kör ismaskin, ett par popcorntjejer. Max 15 000!pulverapa skrev:Driften kostar knappast en halv miljon per match..
Har mycket svårt att tro att det går att föra en dialog med AEG på den nivån, och jag tror inte att gnäll och bojkotter hjälper heller. Det gör bara DIF till en mindre intressant hyresgäst, vilket inte gynnar er. AEG har alldeles säkert räknat på både plus och minus och skulle det ske ett radikalt tapp i försäljningen, kommer dra in pengarna på något annat. Kanske hallhyran. Kalkylen måste gå ihop.
Däremot är säkert AEG intresserade av en konstruktiv dialog. Ni är DIF-supportrar. Ni är en maktfaktor. Det engagemang ni visade för DIF hockey förra säsongen, trots spel i Allsvenskan under stundtals kalkonartade former, lär knappast har försvagat er position som sådan. Särskilt inte som det skedde utan hot (varken förtäckta, upplevda eller andra) och sådant trams.
Äsch, han för en dialog på en vettig nivå, låt honom skriva här. Se det positivt, det finns några därifrån som inte är hjärndöda.Metal Machine skrev: Svårt att sitta som leksing och döma. Vad gör du ens här?
Han tillför lite kvalitet i en diskussion som annars hittills mest präglats av ekonomisk okunskap och naivitet gällande affärer.Metal Machine skrev:Svårt att sitta som leksing och döma. Vad gör du ens här?Leksand skrev:Nej, du blandar intäkter och vinst friskt i första inlägget. Det är det som är problemet.Honken skrev:Har inte skrivit att det är vinst.
Andra stycket som handlar om en konstruktiv dialog med AEG är viktigt. Ska vi komma någonstans och se till att Djurgården får mer pengar från försäljningen är det där vi ska börja, inte direkt på med offerkofta och gnälla om att andra klubbar får si eller så mycket mer på försäljningen.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag tycker också att användaren Leksand alltid diskuterar med en civiliserad ton och tillför ett utifrånperspektiv. Att vara otrevlig tillbaka då tycker jag bara sänker bilden av oss som djurgårdssupportrar.
-
Jag är mer kritisk till honom i avseendet att han förmodligen inte har någon förståelse för vår situation. Han verkar inte vilja kännas vid det faktum att vi förfördelas jämfört med vad vi brukar kalla för landsortsklubbarna. Sedan är jag uppriktigt nyfiken på vad en leksing ens har för intresse av att hänga på vårt forum och lägga sig i diskussionerna. Att dialogen med AEG måste vara sansad och saklig behöver väl heller knappast påpekas, ty det torde varje normalbegåvad människa begripa alldeles på egen hand.
Så åkte offerkoftan på direkt iaf!Metal Machine skrev:Jag är mer kritisk till honom i avseendet att han förmodligen inte har någon förståelse för vår situation. Han verkar inte vilja kännas vid det faktum att vi förfördelas jämfört med vad vi brukar kalla för landsortsklubbarna. Sedan är jag uppriktigt nyfiken på vad en leksing ens har för intresse av att hänga på vårt forum och lägga sig i diskussionerna. Att dialogen med AEG måste vara sansad och saklig behöver väl heller knappast påpekas, ty det torde varje normalbegåvad människa begripa alldeles på egen hand.
Att "vi förfördelas" jämfört med andra klubbar är inte något som sakligt går att ta upp med
AEG då det handlar om helt utomstående parters affärsuppgörelser som inte har någon som helst bäring på vår situation. Andra lag, andra företag, andra förutsättningar osv, osv.
För övrigt är mitt intryck att "Leksand" verkar fullt medveten om att situationen är olika för olika klubbar men det kanske är jag som tolkat övriga tidigare inlägg fel?
Det enda som är intressant att diskutera med AEG och Eventhouse (?) eller vilka det är som driver kioskerna/barerna är det affärsmässiga i de avtalen som man skrivit på. Att komma med att den klubben får si eller så mycket är totalt meningslöst och ger INTE ett seriöst intryck, man framstår bara som en gnällig fjortis.
AEG och Eventhouse är vinstdrivande företag och deras enda uppgift är att ge en vinst till ägarna. Då gäller det att kunna visa att det är en bättre affär i det långa loppet för AEG och Eventhouse att ge en större del av kakan till Djurgården än vad fallet är idag.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”