Djurgårdshjälpen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av android »

Ifrågasätt inte? Är väl ganska relevanta frågor som tagits upp här? Var går mina pengar och hur ser beslutsvägarna ut. Inga konstigheter.

Att det är sanktionerat av DIFhockey säger ingenting. DIFhockey har väl inte ett grymt track-record senaste åren.

Så, inga konstigheter även om en del har lite mindre rolig ton ibland.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av -daniel- »

Andy, cCat och Baron. Roligt med engagemang, tycker verkligen det är roligt att ni tar tag i det här!

Men precis som förra gången så vägrar ni att verka ta till er av all form av kritik och tror istället att vi alla sågar själva konceptet och återkommer med "DUGER DET INTE SÅ GÖR DET SJÄLVA!-attityden vilket är rätt löjligt. Förstår inte varför man hela tiden skall tro att folk hugger efter en istället för att acceptera att folk har avvikande åsikter och istället bemöta kritiken?

Vi alla vill DIF's bästa, det är ju tämligen uppenbart.

Jag tycker förutom själva värvningsfrågan (dvs till vilken spelare det hela skall gå till) att just beloppet 2 MSEK känns tämligen poänglöst att gå ut med initialt. Tror väldigt många blir avskräckta av att sätta in pengar och tycker deras futtiga hundringar bara försvinner i mängden när en summa som 2.000 000 SEK nämns i det här skedet. Är jag ensam att tycka det? Dessutom undrar jag vilken typ av spelare de inspelade summorna skall gå till, om man nu lyckas med erat mål? Vi kommer ju inte ha en enda som är i närheten av att ligga på de summorna i årets trupp - är tanken flera spelare? En hel kedja?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Andy skrev:Det är verkligen bara i Djurgården ett initiativ syftande till att förstärka spelarbudgeten med 2 MSEK, i ett läge då vi står vid avgrundens rand, kan ifrågasättas.

Man känner igen tongångarna från Rädda Otto och det är återigen ungefär samma personer som är mot initiativ syftande till att ge DIF bättre sportliga förutsättningar.

Min egen uppfattning är enkel - det är bättre att göra något än ingenting. Jag driver hellre en kampanj som är 25% fel (och därmed 75 % rätt) än gör ingenting (och därmed 100% fel).

Om världen delas upp i de som gör något och dr som sitter bakom en skärm, gör ingenting utom att klaga på de som gör något väljer jag alla dagar att tillhöra den förstnämnda gruppen.

Till er som vill vara med och hjälpa DIF att få en slagkraftigare trupp och som tror på det Djurgårdshjälpen står för - välkomna att vara med och skapa kampanjen - den tillhör och görs av oss alla.

Till er som tror att det är bättre att driva en annan kampanj, samla pengar till något annat eller bara tycker att man ska hjälpa DIF på något annat sätt - till er säger jag - ni har mitt fulla stöd - lycka till med ert!

Till er som inte vill engagera er på något sätt och samtidigt klanka ner på andra som försöker bidra till er vill jag bara säga - fundera på om det ni gör på något sätt bidrar till klubben ni säger er älska.
Och återigen tar ni frågor och kritik som "gnäll" och inte som något ni kan göra för att förbättra. Om nu många påpekar att det låter bättre om Challe och ingen annan har något att säga till om är det väl bara bra om ni fick veta det? Vad är problemet?

Jag har inte sett en enda person som uttalat sig negativt om initiativet så sluta hitta på sånt. Alla som har något att säga försöker ju bara hjälpa till.
Expert.
Användarvisningsbild
cCat

Sv: Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av cCat »

android skrev:Ifrågasätt inte? Är väl ganska relevanta frågor som tagits upp här? Var går mina pengar och hur ser beslutsvägarna ut. Inga konstigheter.

Att det är sanktionerat av DIFhockey säger ingenting. DIFhockey har väl inte ett grymt track-record senaste åren.

Lite ledsamt bara att man (jag i alla falla) alltid får känslan av att många på forumet letar efter saker att ifrågasätta.

Det är sällan någon kommentar av typen "Oj! Nu har ni verkligen tänkt till! Vilket bra initiativ!".

Utan det är oftast av typen "Jag måste få fråga om ni verkligen vet vad ni gör, för det kan vän inte vara möjligt att..." eller "Jag skulle aldrig skänka pengar till ett projekt som inte är upplagt som jag tycker och tänker.".

Lite tråkigt att höra detta varje gång man sliter arslet av sig för att hjälpa Djurgården.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

android skrev:Ifrågasätt inte? Är väl ganska relevanta frågor som tagits upp här? Var går mina pengar och hur ser beslutsvägarna ut. Inga konstigheter.

Det var nog så jag menade.

Det är på sin plats att ställa frågor och undra. Helt klart. Däremot blir det allt som oftast en ganska trist ton på det hela. Det stjäl energi.

Kontot är DIF Hockeys egna så inga pengar trillar in i okänd mans ficka. Alla pengar in är viktiga, oavsett vad de går till (nåja).

Jag håller med om att det är lite vanskligt att insamlingen ska ha veto i värvningsfrågan men eftersom jag känner både Martin och Andy vet jag att det kommer att skötas rent och snyggt. (Har svårt att tro att någon inblandad skulle lägga sig i Challes värvningar så vetot känns mer som en "försäkring") :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Re: Sv: Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra de

Inlägg av -daniel- »

cCat skrev:

Lite ledsamt bara att man (jag i alla falla) alltid får känslan av att många på forumet letar efter saker att ifrågasätta.

Det är sällan någon kommentar av typen "Oj! Nu har ni verkligen tänkt till! Vilket bra initiativ!".

Utan det är oftast av typen "Jag måste få fråga om ni verkligen vet vad ni gör, för det kan vän inte vara möjligt att..." eller "Jag skulle aldrig skänka pengar till ett projekt som inte är upplagt som jag tycker och tänker.".

Lite tråkigt att höra detta varje gång man sliter arslet av sig för att hjälpa Djurgården.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Det beror nog på hur man tar till sig kritiken som framförs, tål man inte att någon ifrågasätter så kanske man inte skall syssla med det här?

Missförstå mig inte nu, tycker som jag skrev ovan att ert engagemang är väldigt positivt. Det tror jag de allra flesta tycker men ifall man blir ledsen som du skriver av att folk har synpunkter så bör man nog försöka göra något åt det hela.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Ursäkta, men varför går ni ens ut med hela grejen på ett forum om ni inte vill ha synpunkter och förslag på förbättring?

Jag har inte sett någon som tyckt att hela grejen är fel. Bara ett par som påpekat några synpunkter på hur man kan göra för att få in mer pengar, för Djurgården.

Exemeplvis Jepes inlägg, det är ju sånt som måste komma fram i ett tidigt skedde av projektet. Ledsen men.. Endast forumryggdunk gör ingen nytta.
Expert.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

-daniel- skrev:Andy, cCat och Baron. Roligt med engagemang, tycker verkligen det är roligt att ni tar tag i det här!

Men precis som förra gången så vägrar ni att verka ta till er av all form av kritik och tror istället att vi alla sågar själva konceptet och återkommer med "DUGER DET INTE SÅ GÖR DET SJÄLVA!-attityden vilket är rätt löjligt. Förstår inte varför man hela tiden skall tro att folk hugger efter en istället för att acceptera att folk har avvikande åsikter och istället bemöta kritiken?

Jag tycker förutom själva värvningsfrågan (dvs till vilken spelare det hela skall gå till) att just beloppet 2 MSEK känns tämligen poänglöst att gå ut med initialt. Tror väldigt många blir avskräckta av att sätta in pengar och tycker deras futtiga hundringar bara försvinner i mängden när en summa som 2.000 000 SEK nämns i det här skedet. Är jag ensam att tycka det? Dessutom undrar jag vilken typ av spelare de inspelade summorna skall gå till, om man nu lyckas med erat mål? Vi kommer ju inte ha en enda som är i närheten av att ligga på de summorna i årets trupp - är tanken flera spelare? En hel kedja?
Det är ju lite annorlunda denna gång, Otto kampanjen hade ett enkelt mål, 500 k och en legend alla visste om skulle värvas, denna kampanj startar utan nån specifik spelare i kikaren utan är mer en 'öka budgeten' kampanj. Denna kampanj har heller inte bara donationer som syfte, många vill ha valuta för det dom ger så en djurgårdsöl mm är på tapeten där du kan få dig en fylla samtidigt som DIF får en slant. Att målsättning är 2 mille ser jag inte som ett hinder, bättre att sikta mot månen än att sikta mot sjön. Vi är heller inga sportchefer som letar spelare åt Challe, DIF vill ha denna hjälp och vi får inget ut av det alls, det är mycket jobb. Hade Challe ansett att han får ihop en bättre trupp utan vår hjälp hade vi gladligen hoppat över denna kampanj.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Staten

Re: Sv: Re: Sv: Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi

Inlägg av Staten »

Daniel942 skrev: Du verkar ta dig själv på för stort allvar, ärligt talat nu. Samla in pengar till spelartruppen om ni känner för det, men sen ska ni ju inte lägga er i Challes jobb alls.
Men ge heder åt dem för initiativet istället för att klaga på småsaker. Jag vet att man blivit lite bitter av att vara Djurgårdare senaste tiden men man kan kanske ändå kan tänka på att lägga upp saker på ett annat sätt om man har synpunkter.
Användarvisningsbild
-daniel-

Re: Sv: Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra de

Inlägg av -daniel- »

BaronVonDif skrev:
-daniel- skrev:Andy, cCat och Baron. Roligt med engagemang, tycker verkligen det är roligt att ni tar tag i det här!

Det är ju lite annorlunda denna gång, Otto kampanjen hade ett enkelt mål, 500 k och en legend alla visste om skulle värvas, denna kampanj startar utan nån specifik spelare i kikaren utan är mer en 'öka budgeten' kampanj. Denna kampanj har heller inte bara donationer som syfte, många vill ha valuta för det dom ger så en djurgårdsöl mm är på tapeten där du kan få dig en fylla samtidigt som DIF får en slant. Att målsättning är 2 mille ser jag inte som ett hinder, bättre att sikta mot månen än att sikta mot sjön. Vi är heller inga sportchefer som letar spelare åt Challe, DIF vill ha denna hjälp och vi får inget ut av det alls, det är mycket jobb. Hade Challe ansett att han får ihop en bättre trupp utan vår hjälp hade vi gladligen hoppat över denna kampanj.
Ja, jag förstår helt klart att upplägget är annorlunda den här gången men det jag menade med just 2 MSEK var som jag skrev ovan att folk kanske snarare blir avskräckta av den rätt höga summan och anser att deras hundralapp(ar) är en piss-i-havet in the grand scheme of things och således väljer att avstå.

Men jag kanske överdriver just den problematiken, reagerade på det när jag läste på sajten dock.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Allt över 200-250k vore fantastiskt att värva för under pågående säsong för en klubb som har en budget på 12 miljoner. Det kan man ju nästan värva en klasspelare för sista halvan av säsongen.
Expert.
Erik I

Inlägg av Erik I »

... Jävligt enkel, säkerligen naiv - kanske inte ens ny, orkar inte vada igenom hela forumet - idé:

Kan man inte få sponsorerna att tillsammans gå ut med ett "krona-för-krona"-matchande av Djurgårdshjälpsinitiativet? Inte bara innebär varje lagd fan-krona 2 kr för DIF, fan-donationerna skulle dessutom i sig vara större. Tror personligen att slutresultatet med detta kunde bli mellan 5-6 miljoner istället för 2. De individuella sponsorernas andel kunde räknas ut procentuellt, eller de kunde till och med matcha varje lagd krona med säg 20-30 öre; tillsammans skulle den där matchningskronan då till och med bli mer än 1 kr. En tanke, men en god sådan... :)
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

SirDIFalot skrev:Allt över 200-250k vore fantastiskt att värva för under pågående säsong för en klubb som har en budget på 12 miljoner. Det kan man ju nästan värva en klasspelare för sista halvan av säsongen.
Exakt, pratade med Challe om just en eller två riktigt bra januari värvningar nästa säsong för att spetsa till kvalet, finns inget som säger att en värvning sponsrad av fansen måste ske i september.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vi har inga problem att ta till oss av kritik. Det blir bara tröttsamt att höra klagomål från samma gamla gnällspikar som alltid klagar på allt, men nästan aldrig är beredda att göra något själva.

Det absolut bästa vi vet är när folk tycker att något är mindra bra och hjälper oss att fixa till det - som i fjol när Linus svängde ihop en hemsida åt oss.

Vi har ingen ambition att "äga" våra kampanjer utan tycker att det är fantastiskt om folk vill vara med, göra på sitt sätt, utveckla och göra något vi inte tänkt på eller kunnat få till själva.

När man arbetar nätverksbaserat och låter alla som vill vara med kommer det inte alltid bli som man själv vill eller hade tänkt. Hade jag gjort de flyers som delades ut utanför Stadion idag hade jag säkert gjort dem annorlunda - nu blev jag bara glad och stolt över att någon hade hoppat på "Djurgårdshjälpen tåget", gjort sin egen grej och baldade järnet utanför Stadion.

När folk bara står vid sidan och kommer med "kritik". När det dessutom är samma gamla gnälliga röster och när kritiken som vanligt mest går ut på att något är fel, men att man varken kan, vill eller orkar vara med och bidra. Ja - då blir det ganska tröttsamt.

Tråkigt att du tycker att det är "poänglöst" med målet 2 MSEK. Vi tror att det är ett bra mål och fullt realistiskt. Dessutom är det ett mål - var vi hamnar kommer bara framtiden kunna utvisa. Kunde vi dra ihop en halvmiljon på tre veckor under semestern förra året borde 2 MSEK från maj - september, dessutom i en mer välförberedd och välorganiserad kampanj som dessutom avslutas med "En dag för DIF" som bara den kommer att dra in en bra slant vara fullt realistiskt.

Vilken eller vilka typer av spelare de insamlade medlen skall gå till får väl avgöras av Challes behov och vad som finns på marknaden just då.

Det kan väl aldrig vara ett problem om Djurgården får möjlighet att värva 2 i stället för en klasspelare tack vare vår insamling? Eller hur tänker du?
Senast redigerad av Andy den 2013-05-01 21:29:19, redigerad totalt 1 gånger.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

SirDIFalot skrev:Ursäkta, men varför går ni ens ut med hela grejen på ett forum om ni inte vill ha synpunkter och förslag på förbättring?

Jag har inte sett någon som tyckt att hela grejen är fel. Bara ett par som påpekat några synpunkter på hur man kan göra för att få in mer pengar, för Djurgården.

Exemeplvis Jepes inlägg, det är ju sånt som måste komma fram i ett tidigt skedde av projektet. Ledsen men.. Endast forumryggdunk gör ingen nytta.
Det är ingen som tyckt hela grejen är fel - bara målet, sättet vi samlar in det på, hur vi presenterar det, vilken dialog och vilket samarbete vi har med DIF, vad vi skriver på forumet och hur vår hemsida ser ut - bortsett från det är det ingen som tycker något är fel.

Vi har inget behov av forum ryggdunk - det finns det så många andra som uppenbarligen både har behov av och gör allt de kan för att lapa i sig.

Däremot behöver vi folk som är beredda att kavla upp ärmarna och jobba hårt för att hjälpa till att skapa förutsättningar för DIF att ta sig tillbaks till eliten.
Senast redigerad av Andy den 2013-05-01 21:31:04, redigerad totalt 1 gånger.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Skriv svar