Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Erik af Sibirien
Inlägg: 282
Blev medlem: 2007-08-21

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Erik af Sibirien »

Tanken om huddingekedjan som blivande stomspelare känns rätt bra.

Någon klagade över att de var småkillar, så jag ägnade delar av morgonen åt att kolla måtten på spelare jag vet har varit framgångsrika: huddingekedjans längdmått (176, 177 & 184) är precis jämförbara med en viss trio bestående av Challe Berglund-Micke Johansson-Johan Garpenlöv. Lägger de på sig några kilo muskler, 1-9 kg, vilket inte är några problem för 21-åriga hockeyspelare, är viktmåtten också i de samma.

Jag vet att hockeyspelare bara blir större och större för varje säsong, inte minst i NHL där Wayne Gretzky knappast hade satt lika många rekord om han spelat idag, men evolutionen är inte så snabb att dessa herrar är för små för elitserien och framför allt inte Allsvenskan.

Jag kollade även:

Ottosson, 179/84, Stomspelare DIF
Johan Davidsson, 184/87, NHL, sedan stomspelare HV
Espen Knutsen, 180/88, NHL
Wayne Gretzky, 183/84, NHL

Min poäng är: skickliga spelare som är drygt 180 cm långa försvinner till NHL eller KHL. Skickliga spelare som är strax under 180 blir stomspelare i ES/HA.

Huddingekedjan = stomspelare och framtida DIF-ikoner? Jajjamensan!
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Sv: Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Caveman skrev:
JohanPez skrev:
-daniel- skrev:
Caveman skrev:
-daniel- skrev: Tycker personligen att han inte såg riktigt sådär supermotiverad ut alla gånger föregående säsong. Men när det gäller som mest klev Jimmie fram. Som man är van att se honom.

Tror liksom det delvis är en ekonomisk fråga...Jimmie vet hur mycket slit det är att ligga på topp, vara borta från familjen etc. Att då sänka sin lön med X antal procent den kommande säsongen lockar helt enkelt inte. Då kan han få lika mycket pengar via ett vanligt kneg, och han kanske dessutom är sugen på att testa något nytt?
Det där tror jag inte riktigt på.
...och varför gör du inte det? Tror du att man tycker det är OK att sänka sin lön med runt hälften första säsongen för att sen göra ytterligare stora uppoffringar? När man är 33 år så har man ju som hockeyspelare kommit ganska lång i livet, och liksom "vet sitt värde". Svårt att motivera all den träning som krävs, att vara borta från familjen obekväma tider osv för en spottstyver jämfört med vad han tjänade tidigare.
Jag pratade som sagt med en bekant vars kollega är släkting till Jimmie och pengar ska enligt honom inte vara en issue alls.
Det är ju det jag försökt att få fram på detta forum.

Han har nog inga problem att sänka sin lön, men känner han sig inte riktigt motiverad (hel) för att åka runt för att möta Asplöven & Troja & allt var dom heter i denna trista serie så är det lika bra att han slutar.
Jimmie håller själv knappt Asplöven-nivå nuförtiden så det är verkligheten han får finna sig i tycker jag.
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Rocky3000 »

Rocky3000 skrev:Min topp fyra lista på, full fart framåt!

1. Jimmie Ölvestad (Ger Djurgårdsandan ett ansikte, otrolig viktig kugge!)

2. Martin Strandfeldt (Djurgårdshjärta, och en poängspruta! Kliver fram när det gäller!)

3. Jordan Smotherman (Taif har blivit ett Division 1 lag, passa på att signa han innan det är försent! Han nätade 24 mål näst bäst av alla i HA förra säsongen! Ett bra alternativ till Petr Kalus.)

4. Fredrik Näslund (En poängspruta i Division 1! GP: 32 G: 39 A: 25, säger väl allt!)

Min topp fyra lista på, håll tätt bakåt!

1. Mark Owuya (Gör om och gör rätt, kom hem nu!)

2. Alexander Bergh (Talangfull målvakt är värd att blomma ut i ett bättre lag, så varför inte i vårat fina lag?)

3. Johan Backlund (Är han aktuell för spel i Sverige, så ska vi definitivt vara med i den dragkampen!)

4. Lubos Pisar (Har HA rutin, har en GAA på 1.64 efter 39 matcher i AL-Bank Liga, varför inte ge han chansen?)
Jag har nu ansträngt mig nu med denna fina lista :D (Med det menat, jag har skrivit vad jag tycker vilka styrkor och egenskaper de besitter, som jag har fått klagomål på att inte ha gjort förut)

Hur går Era åsikter om den? Förutom att "Jimpa" är ovärderlig såklart!

Skulle vara kul med lite in puts!

Nu när jag ser lista så här i efterhand så vill jag ha Jordan Smotherman hit alla dagar i veckan!
Bild
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Metal Machine »

Undra om Donati-tvillingarna skulle bli för dyra. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av pulverapa »

Jag är helt inne på -daniel-s teori. Det känns ganska självklart att den sänkta lönen är en stor del i brist på motivation hos Jimmie. Pengar spelar in, även för de största av ikoner i vår förening. Titta på Kristofer Ottosson. För honom är det självklart att det är en förhandling om lön. Det är praxis att lägga ett högre motbud, oavsett om man ligger i Allsvenskan eller Elitserien. Mackan Nilson har ju också stämt DIF på en miljon kronor. Pengar är moroten för en spelare, och den pengakarriären är kort.
Användarvisningsbild
XantE
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-03-28
Säsongskort: Ja

Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Inlägg av XantE »

Luktar lite dubbelmoral kring Lill-Krüger, först sågar han DIF totalt för att sedan komma tillbaka? :S
MadDIF
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-04-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av MadDIF »

XantE skrev:Luktar lite dubbelmoral kring Lill-Krüger, först sågar han DIF totalt för att sedan komma tillbaka? :S
Vet inte direkt om det luktar dubbelmoral enligt mig. Det kan ju helt enkelt ha att göra med att det sitter nya (bättre?) människor i organisationen nu.

Sedan tycker jag att det många gånger är lite för mycket sågningar av nyförvärv, visst man kan ha en dålig magkänsla för vissa nyförvärv/förlängningar, men jag tycker inte man behöver uttrycka sig direkt dåligt om dem, bara hoppas att det hela går vägen istället.
Och jag kan inte heller låta bli att uttrycka mig om Jimmie... Älskar karlns inställning och attityd, nu är det bara att inse en sak, spelare kan inte vara med hur länge som helst, så de som säger att de lägger ner säsongen i förtid om inte Jimmie är med, har ni tänkt att ska spela tills han är 50, 60 eller vad vet jag, kanske 100 år?
Hej förresten, ny här, men har läst forumet länge!
Kan inte rå för att jag är näst intill perfekt
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Rocky3000 »

Metal Machine skrev:Undra om Donati-tvillingarna skulle bli för dyra. Vad tror ni?
Dyra? Det finns väl bara en på det här forumet som vet det, frodeh.

Men gör man en snabbsökning på Google vad en lirare tjänar i Get Ligaen kan man förhoppningsvis finna svaren här:

http://vgd.no/sport/ishockey/tema/17336 ... 13/side/52

http://puckprat.com/viewtopic.php?f=9&t=1364

---------------------------------------------------------------------------

Justin Donati

GP: 44 G: 37 A: 32

Tyler Donati

GP: 39 G: 18 A: 42

Bilda en kedja med Jordan Smotherman eller Strandfeldt, Mumma!
Bild
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Metal Machine »

Om Jimmie inte vill fortsätta tänker jag Donatis + Strandfeldt. Hade gett oss ett riktigt starkt lag.
Användarvisningsbild
Fiskmaesen
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-29
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Fiskmaesen »

Tycker att det ser grymt skört ut på backsidan, det känns fruktansvärt otryggt att gå in i säsong med den besättningen. Nu kan vi kanske inte göra så mycket åt det men jag hade gärna sätt att man lagt lite extra krut på en tung backpjäs som kan spela 20+ minuter per match och ge defensiv stadga. Gärna en elak AHL-transatlant.
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Metal Machine »

Håller med fullständigt. Dessutom är jag osäker på om Falk klarar en topp 7-plats. Det blir alltid skador. Tänk om Sam och Philip blir borta några matcher. Oh, my...
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Kalliasson »

Fiskmaesen skrev:Tycker att det ser grymt skört ut på backsidan, det känns fruktansvärt otryggt att gå in i säsong med den besättningen. Nu kan vi kanske inte göra så mycket åt det men jag hade gärna sätt att man lagt lite extra krut på en tung backpjäs som kan spela 20+ minuter per match och ge defensiv stadga. Gärna en elak AHL-transatlant.

Jag tror personligen Linus Arnesson kommer ta ett STORT kliv som spelare det här året. Han fick aldrig riktigt chansen förra året pga sin ringa ålder (jämför inte med Wennberg tack, han är 1 på 100), ges det mer speltid och förtroende till honom så kommer han spela mycket stabilare vågar jag lova. De som kollade då han lirade JVM vet att han kan bättre än vad han visade i Djurgårdströjan.

Huddinge-kedjan komer säsong 2014/2015 ta Djurgården tillbaka Elitserien, vänta bara och se (kanske lite långsökt menmen...).

På Eliteprospects finns Timmy Pettersson med i "team roster", är han kontrakterad till nästkommande säsong eller hur ser det ut för hans del i Djurgården?
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4804
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av diftobbe89 »

Kalliasson skrev:
Fiskmaesen skrev:Tycker att det ser grymt skört ut på backsidan, det känns fruktansvärt otryggt att gå in i säsong med den besättningen. Nu kan vi kanske inte göra så mycket åt det men jag hade gärna sätt att man lagt lite extra krut på en tung backpjäs som kan spela 20+ minuter per match och ge defensiv stadga. Gärna en elak AHL-transatlant.

Jag tror personligen Linus Arnesson kommer ta ett STORT kliv som spelare det här året. Han fick aldrig riktigt chansen förra året pga sin ringa ålder (jämför inte med Wennberg tack, han är 1 på 100), ges det mer speltid och förtroende till honom så kommer han spela mycket stabilare vågar jag lova. De som kollade då han lirade JVM vet att han kan bättre än vad han visade i Djurgårdströjan.

Huddinge-kedjan komer säsong 2014/2015 ta Djurgården tillbaka Elitserien, vänta bara och se (kanske lite långsökt menmen...).

På Eliteprospects finns Timmy Pettersson med i "team roster", är han kontrakterad till nästkommande säsong eller hur ser det ut för hans del i Djurgården?
Ja, det har varit klart ett tag.
Spela fult
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Metal Machine »

Kalliasson skrev:
Fiskmaesen skrev:Tycker att det ser grymt skört ut på backsidan, det känns fruktansvärt otryggt att gå in i säsong med den besättningen. Nu kan vi kanske inte göra så mycket åt det men jag hade gärna sätt att man lagt lite extra krut på en tung backpjäs som kan spela 20+ minuter per match och ge defensiv stadga. Gärna en elak AHL-transatlant.

Jag tror personligen Linus Arnesson kommer ta ett STORT kliv som spelare det här året. Han fick aldrig riktigt chansen förra året pga sin ringa ålder (jämför inte med Wennberg tack, han är 1 på 100), ges det mer speltid och förtroende till honom så kommer han spela mycket stabilare vågar jag lova. De som kollade då han lirade JVM vet att han kan bättre än vad han visade i Djurgårdströjan.

Huddinge-kedjan komer säsong 2014/2015 ta Djurgården tillbaka Elitserien, vänta bara och se (kanske lite långsökt menmen...).

På Eliteprospects finns Timmy Pettersson med i "team roster", är han kontrakterad till nästkommande säsong eller hur ser det ut för hans del i Djurgården?
Fast det är väl ingen som har ifrågasatt Arnesson? Jag är osäker på Falken. Dessutom måste Timmy höja sig och Lidström måste hålla samma höga nivå hela säsongen. Men när det kommer skador blir det jobbigt.
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Rocky3000 »

Fiskmaesen skrev:Tycker att det ser grymt skört ut på backsidan, det känns fruktansvärt otryggt att gå in i säsong med den besättningen. Nu kan vi kanske inte göra så mycket åt det men jag hade gärna sätt att man lagt lite extra krut på en tung backpjäs som kan spela 20+ minuter per match och ge defensiv stadga. Gärna en elak AHL-transatlant.
Metal Machine skrev:Håller med fullständigt. Dessutom är jag osäker på om Falk klarar en topp 7-plats. Det blir alltid skador. Tänk om Sam och Philip blir borta några matcher. Oh, my...
Värva hit Sebastian Owuya, 192 cm och 91 kg, problemet löst! :wink:
Bild
Låst