Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget
-
Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä
Nej, fan. Inte Ölvestad. Hemskt att ha en spelare som producerar 6p på 6 matcher när alla andra viker ner sig. Bort med honom!
Ja du skrev ju " Känns sådär. Blir det så att ni värvar en hel kedja med junisar från Huddinge och sedan ett gäng 30-plussare med dalande karriärer, blir det samma fiasko igen. " Och det där tror då inte jag på ett dugg. Förra året så hade vi TOM en annan målvakt som skulle ha 1a spaden men som backade ur. Och ni har varit topp 3 i allsvenskan sen ni åkte ner. Men är det så konstigt att ni vann förra året ? när ni fuska er upp, alla pengar ni fick från alla möjliga ställen för att ens existeraLeksand skrev:Här var det taggarna utåt, minsann...Morwin skrev:Knappast så att ni ska yttra er med tanke på att ni hade 4-5 pensionärer i laget så. Kommer bli skit bra, tror mer på Challe än " nicka-pucken-i-mål-från-halva-planen "Leksand skrev:Känns sådär. Blir det så att ni värvar en hel kedja med junisar från Huddinge och sedan ett gäng 30-plussare med dalande karriärer, blir det samma fiasko igen.DIF#1 skrev:DIF verkar intresserade av Steve Saviano, Växjö, alltså. Enligt AB.. Vad tycks?
Givetvis finns det plats för rutinerade rävar i ett lag, liksom för unga spelare, men guldklimparna är oftast däremellan. Spelare som är 24-28, som är "färdiga" spelare, men som ändå har en uppåtgående utvecklingskurva.
Det var där vi hittade rätt, i spelare som Johan Ryno, Jacke Blomqvist, Kevin Kapstad, Pär Edblom, Mark Hurtubise, Michael Raffl etc. Där hade vi stommen.
Sedan var det kryddat ett gäng tongivande egna unga spelare, som Filip Forsberg, och några några rävar på det, som Timander.
Den balansen, och sedan en satsning på minst två år istället för ett, är nyckeln för Dif att ta steget upp.
Vi vann Allsvenskan och gick upp förra säsongen, medan ni inte ens tog er till KS, med samma lönebudget (skulle gissa att ni hade något högre, men tror inte att det är någon stor skillnad). Det är väl ett kvitto på att vi gjorde någonting bättre?
Det stämmer att vi hade en del äldre spelare i truppen. Timander, Svedberg och Gabbe t ex, samt en del unga egna spelare, F. Forsberg, T. Forsberg, Knuts och Bibic t ex, precis som jag skrev i mitt förra inlägg, så jag förstår inte riktigt vad din invändning är?
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
ja det var väl det ända han gjorde sen oxå. Så du menar att vi ska ha en spelare som bara gör rätt för sig i Boxplay och få vänta tills KS för att få igång honom ?Metal Machine skrev:Nej, fan. Inte Ölvestad. Hemskt att ha en spelare som producerar 6p på 6 matcher när alla andra viker ner sig. Bort med honom!
Såg på ABs kommentatorsfält en som tyckte att vi skulle ta Jordan Smotherman från Tingsryd. Det har han ju alldeles rätt i, undra om Challe är på han?
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Fantastiskt med Saviano ju om det går i lås, det fattar väl alla. Han har varit i AS och spelat upp lag till ES förut, och den rutinen är viktig. Sen tror jag på en nytändning vid en återförening med Johner. Vi SKA ha en producerande transatlant-kedja, så är det bara. Jag sa här på forumet att det med största sannolikhet skulle bli Soares och/eller Saviano redan för flera månader sen.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Oavsett var pengarna kom ifrån så hade ju Leksand flera miljoner högre spelarbudget. Men visst, Djurgårdens budget var ju hög också så vi kan väl konstatera att pengar inte är allt.Morwin skrev:Ja du skrev ju " Känns sådär. Blir det så att ni värvar en hel kedja med junisar från Huddinge och sedan ett gäng 30-plussare med dalande karriärer, blir det samma fiasko igen. " Och det där tror då inte jag på ett dugg. Förra året så hade vi TOM en annan målvakt som skulle ha 1a spaden men som backade ur. Och ni har varit topp 3 i allsvenskan sen ni åkte ner. Men är det så konstigt att ni vann förra året ? när ni fuska er upp, alla pengar ni fick från alla möjliga ställen för att ens existeraLeksand skrev:Här var det taggarna utåt, minsann...Morwin skrev:Knappast så att ni ska yttra er med tanke på att ni hade 4-5 pensionärer i laget så. Kommer bli skit bra, tror mer på Challe än " nicka-pucken-i-mål-från-halva-planen "Leksand skrev:Känns sådär. Blir det så att ni värvar en hel kedja med junisar från Huddinge och sedan ett gäng 30-plussare med dalande karriärer, blir det samma fiasko igen.DIF#1 skrev:DIF verkar intresserade av Steve Saviano, Växjö, alltså. Enligt AB.. Vad tycks?
Givetvis finns det plats för rutinerade rävar i ett lag, liksom för unga spelare, men guldklimparna är oftast däremellan. Spelare som är 24-28, som är "färdiga" spelare, men som ändå har en uppåtgående utvecklingskurva.
Det var där vi hittade rätt, i spelare som Johan Ryno, Jacke Blomqvist, Kevin Kapstad, Pär Edblom, Mark Hurtubise, Michael Raffl etc. Där hade vi stommen.
Sedan var det kryddat ett gäng tongivande egna unga spelare, som Filip Forsberg, och några några rävar på det, som Timander.
Den balansen, och sedan en satsning på minst två år istället för ett, är nyckeln för Dif att ta steget upp.
Vi vann Allsvenskan och gick upp förra säsongen, medan ni inte ens tog er till KS, med samma lönebudget (skulle gissa att ni hade något högre, men tror inte att det är någon stor skillnad). Det är väl ett kvitto på att vi gjorde någonting bättre?
Det stämmer att vi hade en del äldre spelare i truppen. Timander, Svedberg och Gabbe t ex, samt en del unga egna spelare, F. Forsberg, T. Forsberg, Knuts och Bibic t ex, precis som jag skrev i mitt förra inlägg, så jag förstår inte riktigt vad din invändning är?
Absolut. Förstår inte folk som tycker att detta är negativt. Vi ska vara glada om vi får Saviano. En spelare som levererat på allsvensk nivå. Vi har inga pengar för några mer spektakulära värvningar. Vi har 12-13 miljoner. Minns det. Vill han gå ned till en resonlig lön är det bara att hoppas att han levererar. Vi måste få in mer spets bland forwards.Roppan skrev:Fantastiskt med Saviano ju om det går i lås, det fattar väl alla. Han har varit i AS och spelat upp lag till ES förut, och den rutinen är viktig. Sen tror jag på en nytändning vid en återförening med Johner. Vi SKA ha en producerande transatlant-kedja, så är det bara. Jag sa här på forumet att det med största sannolikhet skulle bli Soares och/eller Saviano redan för flera månader sen.
Leksand skrev: Vi vann Allsvenskan och gick upp förra säsongen, medan ni inte ens tog er till KS, med samma lönebudget (skulle gissa att ni hade något högre, men tror inte att det är någon stor skillnad). Det är väl ett kvitto på att vi gjorde någonting bättre?
Jag är ganska säker på att ni hade 2-3 miljoner mer än oss i löner även om jag inte sett siffrorna själv och har inget intresse i att ta reda på källa på det men vad jag hört så hade ni definitivt högst budget.
Vi betala även våra löner själva vilket ni inte gjorde. Så att säga att ni gjorde saker bättre (som förening) tycker jag inte du kan skriva om man ska vara seriös. Att laget på isen gjorde det bättre är det ingen tvekan om. Men föreningen leksand kan inte med rak rygg sitta på motståndares forum och påstå att man som förening gjort det bättre. Ni har ju tagit till er metoder som vi dels inte vill men även om vi velat inte heller har möjlighet att göra.
Det är möjligt att våra budgetar var ungefär lika, men ni hade en sponsor som ur egen ficka betala Prestberg. Och han var väl inte gratis?Leksand skrev:Här var det taggarna utåt, minsann...Morwin skrev:Knappast så att ni ska yttra er med tanke på att ni hade 4-5 pensionärer i laget så. Kommer bli skit bra, tror mer på Challe än " nicka-pucken-i-mål-från-halva-planen "Leksand skrev:Känns sådär. Blir det så att ni värvar en hel kedja med junisar från Huddinge och sedan ett gäng 30-plussare med dalande karriärer, blir det samma fiasko igen.DIF#1 skrev:DIF verkar intresserade av Steve Saviano, Växjö, alltså. Enligt AB.. Vad tycks?
Vem vet, han kanske betalade mer? Så om man räknar in det så skiljer det nog en del.
glöm inte Asenfeldt
Pelle kostade 200/månad ungefär. Dock tveksamt hur mycket han egentligen kostade då han mest var skadad (och försäkrad). Ni hade å andra sidan NHL-proffsen som betalades externt. Dessutom rekryterade ni under säsongen, medan vi gjorde oss av med spelare (och plockade in Alsenfelt, som förvisso finansierades externt, men som ändå ska räknas in, men totalt sett blir det ändå en minskning).Mellen skrev:Det är möjligt att våra budgetar var ungefär lika, men ni hade en sponsor som ur egen ficka betala Prestberg. Och han var väl inte gratis?
Vem vet, han kanske betalade mer? Så om man räknar in det så skiljer det nog en del.
Jag skulle tro att vi har ganska jämförbara lönebudgetar totalt sett, men sätter mina slantar på att ni la ut något mer.
Metoder och metoder. Det är inte precis någon metod att totalt förstöra ekonomi och tvingar genomgå en rekonstruktion för att överleva. Det är bara idioti och dålig hantering av pengar. (Och nej, jag tror inte att er rekonstruktion heller var en medveten metod.)laxen skrev:Jag är ganska säker på att ni hade 2-3 miljoner mer än oss i löner även om jag inte sett siffrorna själv och har inget intresse i att ta reda på källa på det men vad jag hört så hade ni definitivt högst budget.Leksand skrev: Vi vann Allsvenskan och gick upp förra säsongen, medan ni inte ens tog er till KS, med samma lönebudget (skulle gissa att ni hade något högre, men tror inte att det är någon stor skillnad). Det är väl ett kvitto på att vi gjorde någonting bättre?
Vi betala även våra löner själva vilket ni inte gjorde. Så att säga att ni gjorde saker bättre (som förening) tycker jag inte du kan skriva om man ska vara seriös. Att laget på isen gjorde det bättre är det ingen tvekan om. Men föreningen leksand kan inte med rak rygg sitta på motståndares forum och påstå att man som förening gjort det bättre. Ni har ju tagit till er metoder som vi dels inte vill men även om vi velat inte heller har möjlighet att göra.
Eller spelarna vi gjorde oss av med...Morwin skrev:glöm inte Asenfeldt
Men skitsamma. Skrev inte inlägget för att diskutera eller försvara Leksands ekonomi, utan skrev ett inlägg om era SPELARE och jämförde det med våra SPELARE. Men det gick visst inte.
Hade inte tänkt på det. Nu inser jag efter att ha läst ditt inlägg att det ni gjorde var helt korrekt och det finns inga som helst moraliska tvivelaktigheter i det. Även sportsligt så är det ju helt rättvist. All heder åt er. Fattar inte hur jag kunde missat det. Shame on me.Leksand skrev:
Metoder och metoder. Det är inte precis någon metod att totalt förstöra ekonomi och tvingar genomgå en rekonstruktion för att överleva. Det är bara idioti och dålig hantering av pengar. (Och nej, jag tror inte att er rekonstruktion heller var en medveten metod.)
- Amadeus
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Med tanke på att två av våra mest rutinerade spelare slutat och kanske även Fimpen och Ölvestad behövs några sådana till, annars har vi bara Timmy o Honken kvar med rutin. Ja, visst behövs 24-28 åringar, men fiaskot förra året berodde mer på den usla starten och den undermedvetna underskattningen. DIF spelade oftast bra mot bra lag och uselt mot tex Tingsryd och Karlskrona.Leksand skrev:Känns sådär. Blir det så att ni värvar en hel kedja med junisar från Huddinge och sedan ett gäng 30-plussare med dalande karriärer, blir det samma fiasko igen.DIF#1 skrev:DIF verkar intresserade av Steve Saviano, Växjö, alltså. Enligt AB.. Vad tycks?
Även det sena tränarbytet bidrog .
Ungdomar som Wennberg o Åberg spelade bra i samma kedja med gubbar som Otto och Ölve, men visst hade det varit bra med en och annan 26-åring till. Men tränarbytet kom försent. Efter tränarbytet var DIF det lag som tog mest poäng av alla lagen i AS. Hade väl räckt med 1 eller 2 vinster till så hade vi varit i direktkval. Men uppvaknandet kom försent.
"Jag spelar hellre i division 4 iklädd DIF-tröjan än att spela med något annat lag i elitserien"
Fimpen
Fimpen
En spontan fråga: Om vi knyter till oss Steve Saviano, finns det några pengar kvar då, att signa åt oss Josh Soares med? Så blir den kedjan komplett! Eller blir det billigare att signa Martin Strandfeldt istället?Mattebo skrev:Absolut. Förstår inte folk som tycker att detta är negativt. Vi ska vara glada om vi får Saviano. En spelare som levererat på allsvensk nivå. Vi har inga pengar för några mer spektakulära värvningar. Vi har 12-13 miljoner. Minns det. Vill han gå ned till en resonlig lön är det bara att hoppas att han levererar. Vi måste få in mer spets bland forwards.Roppan skrev:Fantastiskt med Saviano ju om det går i lås, det fattar väl alla. Han har varit i AS och spelat upp lag till ES förut, och den rutinen är viktig. Sen tror jag på en nytändning vid en återförening med Johner. Vi SKA ha en producerande transatlant-kedja, så är det bara. Jag sa här på forumet att det med största sannolikhet skulle bli Soares och/eller Saviano redan för flera månader sen.