informationsmöte

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Lidingö DIF
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: informationsmöte

Inlägg av Lidingö DIF »

Var helt klart ett konstruktivt och givande möte. Måste dock vara Svarte-Petter och säga att magkänslan jag fick kring ekonomin inte var den gosigaste. Att ekonomin är ansträng är ju inte direkt någon högoddsare, men hur sköts egentligen upphandling och löpande intern kontroll? Nu lider jag dock av en rejäl arbetsskada inom detta område, men kvarstår dock att laget DIF Hockey byggs inte utifrån backarna utan ifrån balansräkningen.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
Användarvisningsbild
minalman

informationsmöte

Inlägg av minalman »

Lidingö DIF skrev:Var helt klart ett konstruktivt och givande möte. Måste dock vara Svarte-Petter och säga att magkänslan jag fick kring ekonomin inte var den gosigaste. Att ekonomin är ansträng är ju inte direkt någon högoddsare, men hur sköts egentligen upphandling och löpande intern kontroll? Nu lider jag dock av en rejäl arbetsskada inom detta område, men kvarstår dock att laget DIF Hockey byggs inte utifrån backarna utan ifrån balansräkningen.
Skulle inte förvåna mig om vi har en av de bästa/starkaste ekonomierna i HA..... Faktiskt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Lidingö DIF

Inlägg av Lidingö DIF »

minalman skrev:
Lidingö DIF skrev:Var helt klart ett konstruktivt och givande möte. Måste dock vara Svarte-Petter och säga att magkänslan jag fick kring ekonomin inte var den gosigaste. Att ekonomin är ansträng är ju inte direkt någon högoddsare, men hur sköts egentligen upphandling och löpande intern kontroll? Nu lider jag dock av en rejäl arbetsskada inom detta område, men kvarstår dock att laget DIF Hockey byggs inte utifrån backarna utan ifrån balansräkningen.
Skulle inte förvåna mig om vi har en av de bästa/starkaste ekonomierna i HA..... Faktiskt.
Är minus i mångmiljonklassen lika med bästa/starkast? Då är minsann kraven lågt satta. Nåväl jag är inte insatt i hur "hockey"-ekonomi fungerar så jag tar dig på orden. Skönt. Då kan jag släppa det och sova gott....
Användarvisningsbild
antti-pekka
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av antti-pekka »

-daniel- skrev:Hur gjorde egentligen SSK med sin "fansens lirare"? Samlades det in till spelartruppen rent generellt och sen så värvade sportchefen den som passade bäst efter sitt eget tycke? De lyckades ändå få ihop en respektabel summa.
Den här säsongen visste fansen vilken spelare, Cam Fowler tror jag att det var, SSK ville värva. Så var det inte tidigare.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Är mycket positiv efter mötet.

Det var mycket bra som sades, men också hur det sades var viktigt och sände signaler.

Utgångspunkten var en kombination av självinsikt och självkritik kombinerat med en underbar revanschlust och framåtblickande vilja att "komma igen".

Challe var tydlig med sina misstag, att han lärt sig något och att han var beredd att göra ett ännu bättre jobb i framtiden.

Det finns också en bra balans mellan viljan att å ena sidan snabbt komma tillbaks och samtidigt å andra sidan att bygga ett långsiktigt och hållbart Djurgården hockey.

Denna balans avspeglar sig i hur föreningen kombinerar kortsiktiga åtgärder med långsiktiga satsningar på egen träningsanläggning, juniorer, den breda Stockholms hockeyn och så vidare.

Balansen avspeglas och i hur Challe ser på lagbygget där han å ena sidan vill ha en bra trupp som kan ta oss upp till Eliten och å andra sidan bygga en ny stomme som kan hålla i många år (uppfattar att han ser Adam, Guter, Sörensen och Hank som framtida stomspelare).

Är också grymt imponerad av Jenny - hon växer hela tiden. Vi ska vara rädda om en så engagerad och kompetent VD!

Otroligt skön känsla efter mötet! Tillsammans grejar vi detta.

Vi ska tillbaks!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
laxen

Inlägg av laxen »

Daniel942 skrev:Vad var det för snack om att samla in pengar till Kalus? Ska det vara något bör man samla in till spelarbudgeten i stort istället för att sikta in sig på en enskild spelare.
Nu låter du som de i leksand som tror att skolor och hockeylag kommer från olika budgetar :)

Att pengarna går till Kalus är självklart en symbolisk sak. Om tränarteamet vill ha Kalus, vilket man självklart clearat innan får man anta, så blir det ju till "spelarbudgeten i stort". Samma konto som kommer att betala spelarlönerna i slutändan.
Erik I

Inlägg av Erik I »

Hej allihop,

det jag saknar i mötesrapporteringen är långsiktiga tankar/planer
ifråga om ekonomin, i den betydelsen att även OM vi skulle
ta oss tillbaka till ES har vi långt ifrån de ekonomiska muskler som
krävs för att hävda oss, inte minst ifråga om att konkurrera om spelare.

Vill vi verkligen ha ett DIF i ES som år ut och år in agerar lindansare
vid nedre strecken och kanske tar 3-4p av varje 10 man spelar om?

Såvida inte klubben tas över av Stenbeckaktig typ, vilket ändå
känns som mindre önskvärt, så MÅSTE arenafrågan lösas. Så länge
vi sitter i händerna på arenabolag som låter oss skörda smulorna från bordet (500 000 i kringförsäljning på en hel säsong?! Lägg ägg...) har vi inte en chans. Andra kommuner (med bara ett elitlag att ta hänsyn till) har ibland gett/sålt arenor till laget på orten, vilket inte lär hända i Stockholm. I mina ögon bör DIF på något sätt göra gemensam (affärsmässig) sak med AjK i syfte att ändra på detta, antingen gemensamt söka ta över Hovet (åtminstone försöka ta över hela arrangemangen kring hockeyn; kalla det en allmosa om ni vill, men ingen klubb blir favoriserad) eller i nödfall till och med bojkotta såväl Hovet som Globen. Stan får helt enkelt bestämma om man vill ha derbyn i ES aller i AS, för AjK lär inte kunna klamra sig fast i ES särskilt många år till.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Sv: Re: informationsmöte

Inlägg av BaronVonDif »

Andy skrev:Är mycket positiv efter mötet.

Det var mycket bra som sades, men också hur det sades var viktigt och sände signaler.

Utgångspunkten var en kombination av självinsikt och självkritik kombinerat med en underbar revanschlust och framåtblickande vilja att "komma igen".

Challe var tydlig med sina misstag, att han lärt sig något och att han var beredd att göra ett ännu bättre jobb i framtiden.

Det finns också en bra balans mellan viljan att å ena sidan snabbt komma tillbaks och samtidigt å andra sidan att bygga ett långsiktigt och hållbart Djurgården hockey.

Denna balans avspeglar sig i hur föreningen kombinerar kortsiktiga åtgärder med långsiktiga satsningar på egen träningsanläggning, juniorer, den breda Stockholms hockeyn och så vidare.

Balansen avspeglas och i hur Challe ser på lagbygget där han å ena sidan vill ha en bra trupp som kan ta oss upp till Eliten och å andra sidan bygga en ny stomme som kan hålla i många år (uppfattar att han ser Adam, Guter, Sörensen och Hank som framtida stomspelare).

Är också grymt imponerad av Jenny - hon växer hela tiden. Vi ska vara rädda om en så engagerad och kompetent VD!

Otroligt skön känsla efter mötet! Tillsammans grejar vi detta.

Vi ska tillbaks!
Håller med, det enda som oroar är hur ekonomin sköts , ingen hade en enda siffra i huvudet och dessa frågor bollades mellan styrelsemedlemmar som hänvisade till nån kollega som inte hade nåt svar. Nu kanske dom inte vill avslöja några siffror utåt och spelade ovetande?
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Lidingö DIF

Inlägg av Lidingö DIF »

Andy skrev:Är också grymt imponerad av Jenny - hon växer hela tiden. Vi ska vara rädda om en så engagerad och kompetent VD!
Detta håller jag med om till 100%. Henne vill jag ha kvar. Rak, rättfram och inge jävla gullesnuttande. Hoppas dock att de har bättre koll på ekonomin än vad de gav sken av. Nu ligger det förvisso ABSOLUT inte i deras jobbeskrivning att ödsla tid på att stilla min kroniska finanspessimism men det var allt lite "titta inte på mig" när siffrorna kom på tal.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

laxen skrev:
Daniel942 skrev:Vad var det för snack om att samla in pengar till Kalus? Ska det vara något bör man samla in till spelarbudgeten i stort istället för att sikta in sig på en enskild spelare.
Nu låter du som de i leksand som tror att skolor och hockeylag kommer från olika budgetar :)

Att pengarna går till Kalus är självklart en symbolisk sak. Om tränarteamet vill ha Kalus, vilket man självklart clearat innan får man anta, så blir det ju till "spelarbudgeten i stort". Samma konto som kommer att betala spelarlönerna i slutändan.
Det hör inte hemma i den här tråden, men ett förtydligande kan vara på sin plats, bara för att räta ut ett antal frågetecken:

Vi är några hängivna supportarar som lärde känna varandra under "Rädda Otto" som vill hjälpa till att skapa bästa möjliga sportsliga förutsättningar för Djurgården hockey.

Vi har skissat på ett projekt - vi kan kalla det för en kampanj - i några månader. Ett av syftena med kampanjen kommer att vara att samla in pengar till en rejäl förstärkning av truppen utöver befintlig spelar budget

Vi har fört en dialog med Djurgården hockey en tid. Den dialogen har förts med både den sportsliga sidan - för att säkerställa att det vi vill göra passar in i deras syn på lagbygget. Dialogen har också första med marknadssidan för att det vi vill göra ska jacka väl in i deras planer och prioriteringar.

Vi lärde oss mycket under "Rädda Otto" och vi har dessutom mer resurser nu i och med att vi är fler och genom att vi knutit till oss specifika kompetenser för att kunna göra något mycket bättre och större än "Rädda Otto".

Vi har valt att ha en låg profil tills dess att våra planer är klara.

Inom kort kommer vi att kunna berätta mer.

Det jag kan säga redan nu är att:

Vårt initiativ kommer att ha en tydlig början och ett tydligt slut. Slutet på den här kampanjen kommer att infalla i samband med en av seriens första matcher.

Ett av syftena blir att samla in pengar som öronmärks för satsningar och värvningar utöver spelarbudgeten.

Vårt initiativ är ett suporterinitiativ, men sanktionerat av DIF-hockey. Det betyder att vi har en god och nära dialog med såväl VD som sportchef, men att det är vårt (dvs alla Djurgårdssuportrars) initiativ. DIF-hockey kommer att, precis som under "Rädda Otto" tillhandahålla ett konto för de insamlade medlen, men inte kunna använda dom utan vårt godkännande.

Vi kommer att bjuda in alla Djurgårdare och alla olika supporter-organisationer, grupper och nätverk som vill vara med och bidra till att vår älskade förening så snabbt som möjligt kommer tillbaks till finrummet. Det handlar om att stötta våra grabbar på isen och att göra deras lag så slagkraftigt som möjligt.

Det vi gör skall komplettera det DIF-hockey gör. Våra insamlade medel skall inte stoppas i ett svart hål utan användas till att krydda truppen med spelare som har den karaktär vi supportrar vill se i våra färger. Det är viktigt för oss att i alla fall ha "makten" att kunna ge en nick till Challe innan kontraktet signas. Detta för att säkerställa att vårt arbete och våra pengar inte går till någon spelare vi absolut inte vill se i DIF. Här har vi en bra och tät dialog med DIF. Så var det ju också under "Rädda Otto" vi hade aldrig dragit i gång kampanjen om inte både Challe och Otto sagt att de ville ha vårt stöd och finna en lösning.

Vi vill samla Djurgårdsfamiljen kring vår kampanj. "Rädda Otto" visar hur mycket kärlek och hur stor vilja att bidra det finns i våra led. I nöden prövas vännen - våra spelare och vår förening behöver alla sina vänner mer än någonsin.

Vi har många gånger bevisat att vi har Sveriges bästa publik på läktarna. Nu ska vi visa att vi också har Sveriges bästa publik utanför läktarna. Kan bönder runt om i landet så ska väl vi kunna minst dubbelt så bra.

Ni vet vad som gäller - "Alltid oavsett" och "För evigt trogen".

Så snart vi har våra planer klara så kommer vi att berätta mer.

En sak kan vi dock lova att vi kommer att behöva allas hjälp. Vår kampanj är ett gräsrotsinitiativ och vi kommer att arbeta nätverksbaserat. Alla kan och ska kunna bidra. Tänk "Rädda Otto" fast mer välplanerat och större. Vårt initiativ kommer att tillhöra oss alla.

Det kommer mera....
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Henke_F

Inlägg av Henke_F »

-daniel- skrev:Tack Sjöwall för ditt twittrande, extremt uppskattat för oss kvällsjobbare.
Ja väldigt uppskattat, även för oss som har långt till Stockholm.
DIFtorped

Inlägg av DIFtorped »

Erik I skrev:Hej allihop,

vi sitter i händerna på arenabolag som låter oss skörda smulorna från bordet (500 000 i kringförsäljning på en hel säsong?! Lägg ägg...) har vi inte en chans. Andra kommuner (med bara ett elitlag att ta hänsyn till) har ibland gett/sålt arenor till laget på orten, vilket inte lär hända i Stockholm. I mina ögon bör DIF på något sätt göra gemensam (affärsmässig) sak med AjK i syfte att ändra på detta, antingen gemensamt söka ta över Hovet (åtminstone försöka ta över hela arrangemangen kring hockeyn; kalla det en allmosa om ni vill, men ingen klubb blir favoriserad) eller i nödfall till och med bojkotta såväl Hovet som Globen. Stan får helt enkelt bestämma om man vill ha derbyn i ES aller i AS, för AjK lär inte kunna klamra sig fast i ES särskilt många år till.
Om jag förstod saken rätt så penetreras just storföretag med stockholmsbakgrund av styrelsen för att de skall gå in och stötta/sponsra oss. Skulle inte vara fel med exempelvis HM som huvudsponsor.

En egen reflektion, vi har 8000 medlemmar i Djurgårnhockey, målet Jenny målade upp var 10000 denna säsong, tycker vi borde ha högre mål med tanke på hur många som är djurgårdare. Själv tänker jag ge bort tre medlemskap i present, ett till min fru och två till mina barn.
Jaha!

Inlägg av Jaha! »

Erik I skrev:Hej allihop,

Du har helt rätt. Tar vi oss upp till elitserien kommer vi tyvärr inte bli annat än ett strykgäng i botten tills vi åker ur igen. Det spelar ingen roll hur mycket vi jobbar med ekonomin. Det gör ju alla lag i elitserien också, skillnaden är de får ut så ofantligt mycket mer av det jobbet genom de ekonomiska förutsättningar de har med egen arena.

Jag har hittills aldrig hört en enda tanke på hur vi ska kunna mäta oss ekonomiskt med elitserielagen med egen arena. Inte ens en orealistisk tanke har man hört. Och det finns väl en enkel anledning till det. Det finns nämligen inte något sätt. Vi kommer helt enkelt inte att kunna konkurrera om de bästa spelarna.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

Erik I skrev:
Jaha! skrev:Du har helt rätt. Tar vi oss upp till elitserien kommer vi tyvärr inte bli annat än ett strykgäng i botten tills vi åker ur igen. Det spelar ingen roll hur mycket vi jobbar med ekonomin. Det gör ju alla lag i elitserien också, skillnaden är de får ut så ofantligt mycket mer av det jobbet genom de ekonomiska förutsättningar de har med egen arena.

Jag har hittills aldrig hört en enda tanke på hur vi ska kunna mäta oss ekonomiskt med elitserielagen med egen arena. Inte ens en orealistisk tanke har man hört. Och det finns väl en enkel anledning till det. Det finns nämligen inte något sätt. Vi kommer helt enkelt inte att kunna konkurrera om de bästa spelarna.
Känner lite sådär också. På infomötet pratade dom bara om att vi ska försöka få mer pengar för omkringförsäljningen men det kommer ju knappast göra några underverk, och att bygga en egen arena var inget alternativ då konkurrensen är för stor. Dom pratade om att "Vi ska försöka få kommunen att förstå att Stockholm behöver DIF hockey" men det säger inte mycket.
Avskaffa tre mot tre.
Jaha!

Inlägg av Jaha! »

Mattias_87 skrev:
Erik I skrev:
Jaha! skrev:Du har helt rätt. Tar vi oss upp till elitserien kommer vi tyvärr inte bli annat än ett strykgäng i botten tills vi åker ur igen. Det spelar ingen roll hur mycket vi jobbar med ekonomin. Det gör ju alla lag i elitserien också, skillnaden är de får ut så ofantligt mycket mer av det jobbet genom de ekonomiska förutsättningar de har med egen arena.

Känner lite sådär också. På infomötet pratade dom bara om att vi ska försöka få mer pengar för omkringförsäljningen men det kommer ju knappast göra några underverk, och att bygga en egen arena var inget alternativ då konkurrensen är för stor. Dom pratade om att "Vi ska försöka få kommunen att förstå att Stockholm behöver DIF hockey" men det säger inte mycket.
Nä! tyvärr gör det inte det. Men det är helt rätt av DIF att försöka bygga en trygg ekonomi. Det man önskade var att de var tillräckligt ärliga och sa rätt ut att något annat en relativt hög allsvenska klass på ekonomin kommer vi inte att få. Jag tror DIF skulle tjäna på den ärligheten.
Skriv svar