Svensk hockey gräver sin egen grav
Visst är det tråkigt med så många utlänningar, många håller hög klass dock långt ifrån alla men det är oundvikligt så kommer det alltid att vara.
Mora har sin väg att gå medans DIF har valt sin, sen kan man tycka att dem i Mora har valt en oerhört tråkig väg men det finns säkert dem som tycker att DIF har valt konstig väg.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det aldrig eller åtminstone var länge sen det var så många junorspelare som har spelat i Elitserien i år. Så att juniorerna inte får chansen är bullshit, och är man tillräckligt bra så får man spela man kan inte ta upp en junis bara för sakens skull.
Mora har sin väg att gå medans DIF har valt sin, sen kan man tycka att dem i Mora har valt en oerhört tråkig väg men det finns säkert dem som tycker att DIF har valt konstig väg.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det aldrig eller åtminstone var länge sen det var så många junorspelare som har spelat i Elitserien i år. Så att juniorerna inte får chansen är bullshit, och är man tillräckligt bra så får man spela man kan inte ta upp en junis bara för sakens skull.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag har inga siffror heller men jag tror helt klart att det är ungefär som tidigare, vad gäller antalet juniorer. Vad som gör att det känns som att det är fler junisar nu är att tränarna ÄNTLIGEN börjat inse att vi faktiskt har junisar som är likvärdiga, eller rent av bättre än importerna, och därför nu vågar satsa på dem i större utsträckning än tidigare. Förut satt dem på bänken, men nu spelar dem istället och har skickat importerna till bänken. Så modet hos tränarna går åt rätt håll, synd då att sportcheferna lever kvar i det gamla tänket och fortsätter att värva utifrån, trots tränarnas filosofi och handlande.pekka21 skrev:Visst är det tråkigt med så många utlänningar, många håller hög klass dock långt ifrån alla men det är oundvikligt så kommer det alltid att vara.
Exempel: Ganska snart förstod Mårts att han skulle satsa på Ersberg istället för Langkow. Trots att svenske andrakeepern som nu plockats upp för att täcka för Langkow som dragit, och som gjorde en jättematch mot Mora igår, så vill ledningen enligt uppgifter värva en ny backup för Ersberg... Jävligt märkligt, vilka signaler ger inte det?? Man litar inte på gruppen.
Fransson har satt Chechmanek på bänken.
Gistedt har satt Salo på bänken.
Larsson satte inledningsvis Lassila på bänken.
Modig har satt Leinonen på bänken.
Det är nästan hälften av lagen, och det gäller bara målvvakterna!
Blue Brigade Sthlm
Ja ni har rätt att fler juniorer får chansen nu vilket kan bero på att svensk junior ishockey har blivit bättre de senaste åren. Dessutom har vi några riktigt bra årgångar framför oss. Hoppas att klubbarna litar på sina juniorer.
Hade fler juniorer fått chansen iår i ES så är jag säker på att vi hade tagit oss till final
Hade fler juniorer fått chansen iår i ES så är jag säker på att vi hade tagit oss till final
Här har ni lite info om den nya finnen i Brynäs.
Förra säsongen i HIFK var väl den enda anmärkningsvärda. Får väl hoppas han floppar. Jesse Niinimäki i Luleå är ännu en utlänning som ryktas bort från Elitserien. Han gjorde 2 mål i sin första match, efter det har han inte gjort så mycket väsen av sig. Nej, satsa på juniorer i fjärdekedjan och sen värva bara en utlänning om han är riktigt scoutad och inga mer chansvärvningar som dom flesta klubbar verkar göra.
- HasseBasse
Re: Svensk hockey gräver sin egen grav
Jag vet att ni hatar FBK här men nu får ni väl lugna er lite...DIFGUTE skrev:Jag har skrivit det förr men igår så brisera ytterligare en bomb. Färjestad värvar ytterligare en utlänning som man inte ens kan stava till. Samtidigt har de junior-vms bästa spelare i Bofors, Martin Johansson. Va fn är han för billig eller vad är det som händer. 99 stycken ytisar i elitserien det är tom. fler än under lockouten. Sen kommer nästa bomb, Toggan lägger av som coach för småkronorna. Han har gjort ett enormt jobb men troligen har han tröttnat på att inte juniorerna får chansen. Nu får småkronorna säkert någon som är mellan två jobb och det är aldrig bra. JAG ÄR STOLT ATT VARA DJURGÅRDARE SOM INTE FÖLJER MED I DENNA KARUSELL. Inför max antal utländska spelare i elitserien INNAN svensk hockey åker ner i B-gruppen.
Till Säcken, Challe och övriga i ledningen säger jag bara, fortsätt så som ni gör nu och värva svenskt. Ett tips är att ringa ett samtal till Karlstad för där finns en kille som vill spela i elitserien. Det gick bra med Bäcker så Martin lär inte misslyckas han heller.
Den tredje januari kunde ni läsa denna nyhet:
http://www.farjestadsbk.se/showpage.asp?PID=85731968
FBK har haft nio olika spelare födda -85 eller senare med i startuppställningen under säsongen. Fem av dessa är födda -87 eller senare och är därmed juniorer. Störst intryck har backen Johan Motin gjort som plockades upp från Skåre/J18 när skadorna på backsidan blev för stor. Han har nu en given plats i laget.
Sedan förstår jag inte invändningarna mot att värva en lettisk back när man har forwarden Martin Johansson att tillgå... Om man har backbrist, ska man då plocka upp en juniorforward som ersättare? För inte menar ni finske Eero Somervuori som kommer NÄSTA säsong?
Av de utländska spelare som finns i FBK är de flesta av toppklass.
Pentikäinen, Niskala och Pirnes var de enda utlänningarna från säsongstart och där är Niskala och Pirnes av yttersta toppklass i ES. Pentikäinen var här på try-out och skulle nog inte fått förlängt om det inte vore för skadelistan på backsidan. Efter det har hårdskjutande Kantor tillkommit som inte gjort någon besviken och nu Tribuntsovs som jag inte sett än.
Själv tycker jag att utlänningar är ok så länge de tillför något. Vissa lag fyller laget med medelmåttor från andra länder och det kommer vi få leva med så länge den något märkliga artistskatten finns kvar. Tycker dock att FBK är ett dåligt exempel på dåliga utlandsvärvningar.
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Äntligen!
Det var det vettigaste som kommit fram på länge, förutom möjligheten att ta över Hovet. Skulle detta gå igenom tjänar DIF mest på detta av alla lag, som någon skrev lite högre upp.
Det verkar som att våran debatt hörsammats...
http://expressen.se/index.jsp?a=847753
Det var det vettigaste som kommit fram på länge, förutom möjligheten att ta över Hovet. Skulle detta gå igenom tjänar DIF mest på detta av alla lag, som någon skrev lite högre upp.
Det verkar som att våran debatt hörsammats...
http://expressen.se/index.jsp?a=847753
Blue Brigade Sthlm
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
-