DIF Fotboll
Re: DIF Fotboll
Kollektiv bestraffning är förbjudet och fördöms i alla sammanhang förutom när det drabbar idrottspublik.
Varför ska jag behöva frysa i 50 minuter i onödan för att sedan få gå hem pga avbruten match för att idiot kastar in ett päron på en annan idiot som ska ligga och låtsas ha ont?
Nej ett päron gör inte så ont, särskilt inte i den väldigt sneda vinkel som det träffar (kolla Ravellis twitter).
Sen hoppas jag att de som kastade stängs av 5 år och att killen som tog över micken aldrig mer kommer i närheten av ett PA-system.
Varför ska jag behöva frysa i 50 minuter i onödan för att sedan få gå hem pga avbruten match för att idiot kastar in ett päron på en annan idiot som ska ligga och låtsas ha ont?
Nej ett päron gör inte så ont, särskilt inte i den väldigt sneda vinkel som det träffar (kolla Ravellis twitter).
Sen hoppas jag att de som kastade stängs av 5 år och att killen som tog över micken aldrig mer kommer i närheten av ett PA-system.
Re: Sv: DIF Fotboll
Vid en kollektiv bestraffning så blir oskyldiga drabbade ja, men det kanske inte handlar om att straffa, utan om att visa att man inte accepterar sådant.sthlm1891 skrev:
kollektiv bestraffning är aldrig en lösning, det kommer bara drabba massa oskyldiga.
I det här fallet så handlar det tydligen inte bara om ett föremål som kastades in. Så det är inte bara en skyldig.
Eller är det "det är inte olagligt så länge du inte blir tagen" som gäller. Frågan är hur skall man då markera att det är fel
Vänd på steken och säg att det varit Djurgården som gjort mål, och samma sak hade hänt, hade man då ylat om att domaren skulle blåst för frispark innan, det är spelarens fel som firar framför klacken osv.
Jag är helt övertygad om att då hade motståndarnas klack varit hatobjektet no:1
Allt är som sagt relativt

Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Otroligt trist, såklart. Beslutet var väntat och till fullo korrekt. Att det sedan var ett päron och inte en glasflaska som träffade spelaren spelar givetvis ingen roll. Det hade kunnat vara tvärtom, och vilka skador en kastad glasflaska kan få om den skulle träffa illa torde t.o.m. den mest adrenalinstinna huliganen förstå. Dessutom vore det fullständigt förödande från förbundets sida att tillåta händelser likt denna. En faktiskt konsekvens av ett sådant beslut vore att det är fritt fram för åskådare att kasta in saker på spelare, utan att matchen riskerar att avbrytas. Det skulle i så fall endast vara en tidsfråga innan en spelare skadas på allvar - vilket jag är tämligen övertygad om att de flesta inte vill.
Det enda som man möjligtvis kan kritisera med den uppkomna situationen är den märkligt långa tid det tog att fatta beslutet i fråga. Stackars de 99,9% av åskådarna som tvingades vänta i 45 minuter innan beslutet kunde tillkännages.
Det enda som man möjligtvis kan kritisera med den uppkomna situationen är den märkligt långa tid det tog att fatta beslutet i fråga. Stackars de 99,9% av åskådarna som tvingades vänta i 45 minuter innan beslutet kunde tillkännages.
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett

Då hoppas vi på att allt det här var en otäck mardröm! Sen när vi vaknar i morgon, så har det här aldrig hänt! Kan Ni tänka Er, vad ett litet päron kan ställa till med! Vem fan hade trott det? När man vaknade i morse.
Inte för att försvara någon av dom som kastade, men det var plastflaskor och inte glasflaskor som kastades in på plan.kotten skrev:Otroligt trist, såklart. Beslutet var väntat och till fullo korrekt. Att det sedan var ett päron och inte en glasflaska som träffade spelaren spelar givetvis ingen roll. Det hade kunnat vara tvärtom, och vilka skador en kastad glasflaska kan få om den skulle träffa illa torde t.o.m. den mest adrenalinstinna huliganen förstå. Dessutom vore det fullständigt förödande från förbundets sida att tillåta händelser likt denna. En faktiskt konsekvens av ett sådant beslut vore att det är fritt fram för åskådare att kasta in saker på spelare, utan att matchen riskerar att avbrytas. Det skulle i så fall endast vara en tidsfråga innan en spelare skadas på allvar - vilket jag är tämligen övertygad om att de flesta inte vill.
Sen undrar jag vem som har med sig päron på en fotbollsmatch? Det verkar som att det var fler än bara ett päron som flög in på plan.
Det intressanta är att alla pratar om inkastade föremål som om det vore en ny företeelse. Det innebär inte att jag legitimerar det, utan snarare ta ett steg tillbaka och reflektera över det som hände.
Håller med Dan om att det var dumt att blåsa av matchen. Det som saknas är konsekvensen där det tydligen är mer okej att kasta bananer på Dembo eller äntra planen än att kasta ett päron. Om så är fallet: varför fick Kalmar-matchen förra året spelas klart?
Vad som krävs är tydliga riktlinjer över hur man ska hantera situationer. Någon riktig hotbild fanns det inte att tala om - varken före, under eller efter målet (ja förutom ett inkastat päron från en individ) - så varför ta detta beslut som delegaterna gjorde?
Än om större problem får de när man tänker på konsekvenserna av dessa prejudikatliknande omständigheter. Kan jag ta på mig en AIK-halsduk och se till att deras match blir avblåst? Det blir väldigt skevt i längden och det är dags att SvFF tänker till hur de vill ha det i framtiden.
Håller med Dan om att det var dumt att blåsa av matchen. Det som saknas är konsekvensen där det tydligen är mer okej att kasta bananer på Dembo eller äntra planen än att kasta ett päron. Om så är fallet: varför fick Kalmar-matchen förra året spelas klart?
Vad som krävs är tydliga riktlinjer över hur man ska hantera situationer. Någon riktig hotbild fanns det inte att tala om - varken före, under eller efter målet (ja förutom ett inkastat päron från en individ) - så varför ta detta beslut som delegaterna gjorde?
Än om större problem får de när man tänker på konsekvenserna av dessa prejudikatliknande omständigheter. Kan jag ta på mig en AIK-halsduk och se till att deras match blir avblåst? Det blir väldigt skevt i längden och det är dags att SvFF tänker till hur de vill ha det i framtiden.
It's easier to be an asshole to words than to people
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
DIF Fotboll
De kanske har gjort det inför den här säsongen? Satt ner foten och bestämt att det inte är tillåtet att kasta in saker från läktaren. Vad som gällt innan behöver inte vara avgörande för vad som gäller nu. Regler kan ändras. Det gäller att fundera på vad som ligger i begreppet "fotbollsmördare". Att kasta in saker på plan är väl inte direkt fotboll? Att fortsätta att se på när saker kastas in från läktaren, utan att direkt vidta åtgärder är kanske fel sätt att motverka "fenomenet".Rojk skrev: Det blir väldigt skevt i längden och det är dags att SvFF tänker till hur de vill ha det i framtiden.
Om uttrycket "fotbollsmördare" anspelar på att det finns krafter inom förbundet som vill förstöra vår läktarkultur och att inte samtidigt inse att vi fått en kultur där vi tycker att inslängda saker inte har någon betydelse för vad som håller på att hända, det är inte konsekvent. Kollektiv bestraffning pratas det om. Ja, just det. Kollektiv bestraffning utdöms på grund av att kollektivet har en fotbollskultur som inte ser ett problem med att saker slängs in från läktaren. Det är faktiskt kollektivets fel att det slängdes in saker. Tänk tanken att de fem, sex personer som slängde in saker igår stått helt ensamma på läktaren. Hade de vågat då? Om de stått i en Mjällbyklack med hundra mjällbyfans? Om de stått bland väktare och poliser? Det är bara i skydd av vår egen klack ("kollektivet" som "drabbats") som de vågade göra detta. Därför kan man tycka att kollektivet på sätt och vis är medskyldiga. SvFF vill ändra på läktarkulturen så att det blir lika otänkbart att det slängs in saker även när man står i sin egen klack och de tror att de måsta börja statuera exempel mot hela kulturen för att något skall börja förändras. Själv vore jag glad om den enskilde tog ett ansvar och lät bli, men om den enskilde tror sig kunna göra vad som helst i skydd av en accepterande kultur, då är vi ute på en farlig väg. Inte bara i fotbollen.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
DIF Fotboll
Helt sjukt irriterande och precis vad Djurgården och Stockholmsfotbollen inte behövde. Att det finns sådana idioter är inte så konstigt men så jäkla synd att de beger sig till ett idrottsevenemang.
Än konstigare är det att folk, även i denna tråd tycker att ett päron inte är så farligt eller att det inte alls gör så ont. Ni har ju missat hela poängen. Det är inte smärtan de blåser av för, det är akten. Först kommer ett päron, vad kommer sen? Fördöm akten, oavsett vad som kastas och peka ut han bredvid dig som kastade, du gör väldigt många en tjänst om förbrytaren åker fast.
Än konstigare är det att folk, även i denna tråd tycker att ett päron inte är så farligt eller att det inte alls gör så ont. Ni har ju missat hela poängen. Det är inte smärtan de blåser av för, det är akten. Först kommer ett päron, vad kommer sen? Fördöm akten, oavsett vad som kastas och peka ut han bredvid dig som kastade, du gör väldigt många en tjänst om förbrytaren åker fast.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Nog spelar det roll vad som kastas in. Har sett allt ifrån mynt till bläckfiskar kastas in i hockeyn, och skulle arenan utrymmas på grund av sånt så skulle jag minst sagt bli förvånad. Vissa lag har till och med som rolig grej att det kastas in saker efter mål och vinster etc.
Samtidigt är det ganska naturligt för de flesta vad som är OK och inte, mitt tips till de som har bekanta som kastar in saker som verkligen inte är OK är att be dem jobba på sin impulskontroll..
Dock är det fundamentala problemet att ingen i sverige någonsin behöver ta konsekvenserna av sitt agerande, det är alltid någon annans fel. Det är för kallt, det har serverats alkohol, det saknas staket, etc etc. Den stora massan får istället ta konsekvenserna -- en svensk och tillika idiotisk modell som vi ser överallt i samhället.
Samtidigt är det ganska naturligt för de flesta vad som är OK och inte, mitt tips till de som har bekanta som kastar in saker som verkligen inte är OK är att be dem jobba på sin impulskontroll..
Dock är det fundamentala problemet att ingen i sverige någonsin behöver ta konsekvenserna av sitt agerande, det är alltid någon annans fel. Det är för kallt, det har serverats alkohol, det saknas staket, etc etc. Den stora massan får istället ta konsekvenserna -- en svensk och tillika idiotisk modell som vi ser överallt i samhället.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
DIF Fotboll
Då anser jag att vi har ett ännu större problem om det handlar om bristande kommunikation, för iaf jag har inte hört något sådant uttalande.minalman skrev:De kanske har gjort det inför den här säsongen? Satt ner foten och bestämt att det inte är tillåtet att kasta in saker från läktaren. Vad som gällt innan behöver inte vara avgörande för vad som gäller nu. Regler kan ändras. Det gäller att fundera på vad som ligger i begreppet "fotbollsmördare". Att kasta in saker på plan är väl inte direkt fotboll? Att fortsätta att se på när saker kastas in från läktaren, utan att direkt vidta åtgärder är kanske fel sätt att motverka "fenomenet".Rojk skrev: Det blir väldigt skevt i längden och det är dags att SvFF tänker till hur de vill ha det i framtiden.
Klacken står alltså och vrålar att förbundet är fotbollsmördare.. Tillåt mig att asgarva. Det är en, allmänt, för hög toleransnivå för huliganism och stök inom supporterkretsar som gör att sådana här saker sker - det är synnerligen inte fotbollsförbundets fel.
Är trött på allt hat, våld och alla inkastade föremål. Det är ingen slump att det nästan enbart sker på våra matcher. Det finns alldeles för många rötägg som tycker sig vara coola. Står där med solglasögon på och halsduk för munnen och spelar allan.
Och för helvete, ''fira inte vid klacken'', måste vara det absolut dummaste man kan säga. Proffesionella fotbollspelare struntar väl fullständigt i var de firar någonstans efter att de har gjort ett viktigt mål. De struntar väl fullständigt i att det står ett gäng pubertala tonåringar som tror de är världens centrum och gapar på långsidan.
Det regnade in föremål från klacken. Det finns inga ursäkter.
Är trött på allt hat, våld och alla inkastade föremål. Det är ingen slump att det nästan enbart sker på våra matcher. Det finns alldeles för många rötägg som tycker sig vara coola. Står där med solglasögon på och halsduk för munnen och spelar allan.
Och för helvete, ''fira inte vid klacken'', måste vara det absolut dummaste man kan säga. Proffesionella fotbollspelare struntar väl fullständigt i var de firar någonstans efter att de har gjort ett viktigt mål. De struntar väl fullständigt i att det står ett gäng pubertala tonåringar som tror de är världens centrum och gapar på långsidan.
Det regnade in föremål från klacken. Det finns inga ursäkter.
- minalman
Sv: Re: DIF Fotboll
I så fall har vi ett ännu ännu större problem med att vi har en läktarkultur som innebär att förbundet uttryckligen måste upplysa om att de har gett domarna möjlighet att bryta en match pga saker slängs in. Nästa gång måste det väl finnas skyltar på Systemet som säger att man måste betala för varorna annars skulle det vara tillåtet att ta med sig vad man behövde om man bara är några som gör det samtidigt och ingen ser en.Rojk skrev:Då anser jag att vi har ett ännu större problem om det handlar om bristande kommunikation, för iaf jag har inte hört något sådant uttalande.minalman skrev:De kanske har gjort det inför den här säsongen? Satt ner foten och bestämt att det inte är tillåtet att kasta in saker från läktaren. Vad som gällt innan behöver inte vara avgörande för vad som gäller nu. Regler kan ändras. Det gäller att fundera på vad som ligger i begreppet "fotbollsmördare". Att kasta in saker på plan är väl inte direkt fotboll? Att fortsätta att se på när saker kastas in från läktaren, utan att direkt vidta åtgärder är kanske fel sätt att motverka "fenomenet".Rojk skrev: Det blir väldigt skevt i längden och det är dags att SvFF tänker till hur de vill ha det i framtiden.
Re: Sv: DIF Fotboll
Fortfarande ett par flaskor och ett päron flög in vad jag såg, det är fortfarande närmare 10.000 oskyldiga, vi kan inte låta alla andra drabbas för någon/någras idioti.Eriksson skrev:Vid en kollektiv bestraffning så blir oskyldiga drabbade ja, men det kanske inte handlar om att straffa, utan om att visa att man inte accepterar sådant.sthlm1891 skrev:
kollektiv bestraffning är aldrig en lösning, det kommer bara drabba massa oskyldiga.
I det här fallet så handlar det tydligen inte bara om ett föremål som kastades in. Så det är inte bara en skyldig.
Eller är det "det är inte olagligt så länge du inte blir tagen" som gäller. Frågan är hur skall man då markera att det är fel
Vänd på steken och säg att det varit Djurgården som gjort mål, och samma sak hade hänt, hade man då ylat om att domaren skulle blåst för frispark innan, det är spelarens fel som firar framför klacken osv.
Jag är helt övertygad om att då hade motståndarnas klack varit hatobjektet no:1
Allt är som sagt relativt
Vi msåte bli bättre på att identifiera de som kastade och straffa den personen och inte döma massa oskyldiga.
Nej jag hade tyckt samma sak om det drabbad Djurgården,.
DIF Fotboll
Är väl inte märkligare än att domarbasen går ut inför en säsong och säger att de kommer vara hårdare på till exempel hakningar eller filmningar.minalman skrev:I så fall har vi ett ännu ännu större problem med att vi har en läktarkultur som innebär att förbundet uttryckligen måste upplysa om att de har gett domarna möjlighet att bryta en match pga saker slängs in. Nästa gång måste det väl finnas skyltar på Systemet som säger att man måste betala för varorna annars skulle det vara tillåtet att ta med sig vad man behövde om man bara är några som gör det samtidigt och ingen ser en.Rojk skrev: Då anser jag att vi har ett ännu större problem om det handlar om bristande kommunikation, för iaf jag har inte hört något sådant uttalande.
Jag skulle snarare dra parallellen att köra 15 km/h för fort och få fängelsestraff. "Nej men du vet att man inte ska köra för fort så nu får du åka in i finkan istället."
- minalman
DIF Fotboll
@Rojk. Det är svårt med gränsdragningar. Det håller jag med om.
Frågan är om det hade hjälpt om förbundet innan säsongen berättat att alla matcher med inslängda föremål kommer avbrytas omedelbart denna säsong? Jag tror vi sett samma händelseförlopp ändå igår. Enda skillnaden skulle varit att alla kunde gått hem på en gång i stället för att vänta 45 minuter.
Frågan är om det hade hjälpt om förbundet innan säsongen berättat att alla matcher med inslängda föremål kommer avbrytas omedelbart denna säsong? Jag tror vi sett samma händelseförlopp ändå igår. Enda skillnaden skulle varit att alla kunde gått hem på en gång i stället för att vänta 45 minuter.