Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Rix

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Rix »

baate skrev:Peter Andersson slutar som tränare för Örebro (vet inte om han är klar någon annanstans) men en sån tjurskallig lirare vore super att leda nya DIF, eller?

http://www.dn.se/sport/ishockey/orebros ... m-slutspel
Han ryktas väl till aik? Tror att han hamnar i ES eller utomlands, tycker faktiskt inte heller att vi ska byta ut Zabel/Bäcklin.
Göran

Inlägg av Göran »

Det har varit intressant att följa diskussionerna här på forumet den sista tiden om vilka som har kontrakt ,vilka som får kontrakt och sen vad dom har i lönekuvertet.
Min syn på det hela är väl vad dom presterade och vad dom kommer att kunna prestera (om dom blir kvar) .
Om man tittar på backarna (som många har har synpunkter på med all rätt ) så ser det väl inte så ljust ut inför nästa säsong kan man tro. Men att stå och falla med Timmy och Lidström bara för att dom eventuellt blir kvar är en felaktig analys tycker jag. Timmy kan så mycket mer än vad han visade den här säsongen och han drogs med skador och förkylningar. LIdström började bäst av alla under European Trophy och ett par matcher in serien och sen kom fallet när han skulle spela ihop med Murray och han bänkades i samma veva som tränarbytet blev ett faktum - Erik G börjades då coachas in på ett helt annat sätt en tidigare och spelade oerhört bra .I nov-dec-började det fungera bra för Lidström igen och samtidigt började Erik svaja . Holm stabil under större delen säsongen ,men även han började svaja betänkligt . Lidström spelade upp sig och jag måste nog säga att han var bästa back från nyår och till det bittra slutet .Erik föll tillbaka och borde ha bänkats på samma sätt som LIdström gjordes ,men tyvärr det skedde inte och där tappade vi mycket .
Granath har inte varit bra på hela året . Arnesson och Falk bra till och från ,men absolut inte backar för den övre halvan på allsvenskan .Kim L inte bra ,men han har inte fått något förtroende heller.
Alla forwards har blandat enormt under hela året och sämst har det kanske gått för Ljung . Bäst Johner . Det är bra att några av dom äldre funderar på pension för jag tror att man behöver hitta en jävla bra målgörare och inte en bra defensiv back som alla tycker .
Jag hoppas att Johner får ett år till hos oss .
Jag tror att det är nyttigt för laget att Erik G ,Åberg och ev Wennberg har lämnat. Speciellt Erik och Åberg har varit lite egoistiska i sitt sätt mot laget är min syn.
Nyförvärvet Sam L är intressant spelare ,men att vara bra i Oskarshamn innebär inte att man kan lysa i Djurgården . Det fick Lidström erfara gångna säsongen.

Mina synpunkter :
1. Bra om man kan behålla stora delar av laget till en rimlig penning
2. Challe gör ett bra jobb med små medel och har ett bra kontakt nät som kan vara bra för framtiden så han bör vara kvar
3. Ny lagkapten måste utses ,mot en som har lite pondus och kan få med sig "gänget" när det går motigt .
4 Man bör jobba stenhårt hela sommaren på att hitta ett eget spel utifrån det manskap man kommer att ha tillgång till .
5.Mentalträning kan också vara på sin plats.
6.Nils Anderson vet vi inget om ännu och vilken betydelse hans skada har varit för honom . Han höjs just nu till skyarna , men jag sätter upp ett varningens finger för hans spel och det grundar jag på att jag har följt honom några år tidigare i Växjö och där var det si och så . Men givetvis om han kan vara med och lyfta det bakre ledet så inte mig emot .
7.Till sist så blir jag inte ledsen om man byter tränare ,för gänget behöver en annan röst och en spelide som alla vill och kan ansluta sig till .
-------------------------------------------------------------------------------------------
PS.Att det skulle hänga på Timmys och Lidströms löner om vi skulle har råd med Johner är ett så dumt uttryck efter som personen i fråga inte har en aning om vad dom har i lönekuvertet.
Tiden när det betalades bra löner i Djurgården är förbi vill jag lova , men om vi gör en Örebroare nästa år så förändras ju den förutsättningen till bra löner.
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Göran skrev:Det har varit intressant att följa diskussionerna här på forumet den sista tiden om vilka som har kontrakt ,vilka som får kontrakt och sen vad dom har i lönekuvertet.

klippt citat

Tiden när det betalades bra löner i Djurgården är förbi vill jag lova , men om vi gör en Örebroare nästa år så förändras ju den förutsättningen till bra löner.
Tack för ett bra, genomtänkt och välskrivet inlägg.

Det är inlägg som ditt som fortfarande gör detta forum läsvärt och som får mig att längta tillbaks till DIF.net
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Fricke

Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Inlägg av Fricke »

Andy skrev:
Tack för ett bra, genomtänkt och välskrivet inlägg.

Det är inlägg som ditt som fortfarande gör detta forum läsvärt och som får mig att längta tillbaks till DIF.net
Amen
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Om nu Otto valt att sluta så ökar nog risken att Jimmie gör det också... Att se ett DIF utan Otto och Jimmie nästa år vore en rejäl stöt i hjärtat.
Expert.
Staten

Inlägg av Staten »

Det här tjatet om att vi behöver "kulturbärarna" i Djurgårn.. gör vi verkligen det? Hur har det gått de senaste åren egentligen? Har "kulturbärarna" höjt sig när Djurgårn behövt det som mest? Nej. Otto och Ölvestad är väldigt bra hockeyspelare när de är som bäst men de är inte helt oersättliga, och det är inte världens undergång om vi tappar dem. Jag blir givetvis glad om vi lyckas behålla dem men jag tror som sagt inte de är oersättliga. Det är dags att förnya, skapa en ny stomme i Djurgårn. Jag ser gärna att Sörensen blir en av dem tex.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Staten skrev:Det här tjatet om att vi behöver "kulturbärarna" i Djurgårn.. gör vi verkligen det? Hur har det gått de senaste åren egentligen? Har "kulturbärarna" höjt sig när Djurgårn behövt det som mest? Nej. Otto och Ölvestad är väldigt bra hockeyspelare när de är som bäst men de är inte helt oersättliga, och det är inte världens undergång om vi tappar dem. Jag blir givetvis glad om vi lyckas behålla dem men jag tror som sagt inte de är oersättliga. Det är dags att förnya, skapa en ny stomme i Djurgårn. Jag ser gärna att Sörensen blir en av dem tex.
Håller fullständigt med! Dessutom, vi måste satsa och bygga för framtiden och tyvärr är varken Otto eller Ölvestad en del utav den. Detta säger jag trots att dessa två herrar ligger mig varmt om hjärtat.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Staten skrev:Det här tjatet om att vi behöver "kulturbärarna" i Djurgårn.. gör vi verkligen det? Hur har det gått de senaste åren egentligen? Har "kulturbärarna" höjt sig när Djurgårn behövt det som mest? Nej. Otto och Ölvestad är väldigt bra hockeyspelare när de är som bäst men de är inte helt oersättliga, och det är inte världens undergång om vi tappar dem. Jag blir givetvis glad om vi lyckas behålla dem men jag tror som sagt inte de är oersättliga. Det är dags att förnya, skapa en ny stomme i Djurgårn. Jag ser gärna att Sörensen blir en av dem tex.
Ölvestad är väl urtypen av en spelare som höjer sig när det behövs som mest? Det är ju bara kolla på hans prestationer då. Däremot kan han försvinna i en längre serielunk. Ottosson är lite mer tvärtom dock. Kanske inte killen du vill ha i fronten när det blåser som hårdast.

Det kommer alltid komma nya kulturbärare. Men jag har svårt att sätta ord på hur viktigt jag tycker det är att man också har kvar några som varit med ett tag. Som Challe snackade om när hans tröja hissades. När han var ny i DIF fick han lära sig från Thomas Eriksson och de andra vad det innebar att spela i Djurgården, hur man skulle agera, hur man skulle träna, att vara en bra ambassadör för klubben.

Det var någonting han tog till sig och förde vidare till yngre spelare, som Ottosson och Ölvestad, som förhoppningsvis fört det vidare till yngre spelare som Sörensen. Men jag tror det är livsfarligt att köra någon renodlad re-build och skeppa ut alla äldre bara för att de varit en del av ett förlorande lag. Otto och Jimmie är inga jag hänger för de senaste årens misslyckanden. Kan peka ut ett dussintal som har större skuld i allt detta.

Jag hoppas ni som vill rensa ut rejält bland de som varit i laget länge blir nöjda när laget består av spelare som varit här ett år eller två på sin höjd. Det är ett Djurgården jag skulle ha svårt att identifiera mig med.
Expert.
MGC

Inlägg av MGC »

SirDIFalot skrev:
Ölvestad är väl urtypen av en spelare som höjer sig när det behövs som mest? Det är ju bara kolla på hans prestationer då. Däremot kan han försvinna i en längre serielunk. Ottosson är lite mer tvärtom dock. Kanske inte killen du vill ha i fronten när det blåser som hårdast.

Det kommer alltid komma nya kulturbärare. Men jag har svårt att sätta ord på hur viktigt jag tycker det är att man också har kvar några som varit med ett tag. Som Challe snackade om när hans tröja hissades. När han var ny i DIF fick han lära sig från Thomas Eriksson och de andra vad det innebar att spela i Djurgården, hur man skulle agera, hur man skulle träna, att vara en bra ambassadör för klubben.

Det var någonting han tog till sig och förde vidare till yngre spelare, som Ottosson och Ölvestad, som förhoppningsvis fört det vidare till yngre spelare som Sörensen. Men jag tror det är livsfarligt att köra någon renodlad re-build och skeppa ut alla äldre bara för att de varit en del av ett förlorande lag. Otto och Jimmie är inga jag hänger för de senaste årens misslyckanden. Kan peka ut ett dussintal som har större skuld i allt detta.

Jag hoppas ni som vill rensa ut rejält bland de som varit i laget länge blir nöjda när laget består av spelare som varit här ett år eller två på sin höjd. Det är ett Djurgården jag skulle ha svårt att identifiera mig med.
Håller helt med. Personligen skulle nog intresset och engagemanget minska rejält om det blev en trend. Gillar verkligen att ha spelare som jag kan identifiera med DIF.
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

Precis. Vill inte att DIF hockey ska ta rygg på DIF fotboll på just den biten. Där man har kastat ut samtliga spelare som var kultbärare och förknippade med klubben. Vilket gör att jag har svårt med att identifiera mig med laget, trots att Adde har anlänt. Nu är det väl Petter G som har varit längst i klubben och han kom väl hit 09 om jag inte minns helt fel.. Sen att utrensningen är/var nödvändig är en annan femma.

Skriver från luren, ber om ursäkt för eventuella stavfel.
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Sv: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av BaronVonDif »

Slutar Otto och Ölvestad är det troligast för att dom saknar motivation eller anser att lönen inte är värd mödan och inte för att DIF vill rensa ut bland trotjänare. Det finns många spelare som vi kunnat knyta till klubben i flera år om vi spelade i ES, namn som Fernholm, Hannula, Engqvist hade inte varit en omöjlighet som en ny generation trotjänare men Allsvensk hockey lockar inte. Det lag som tar upp DIF i ES kommer bli heligt i vår historia med eller utan trotjänare.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Tänkte på en sak... Granath och Hank står inte med pga klausuler. Dock så står Sörensen med, betyder det att Sörensen bestämt sig för att inte lämna för ES? :D :D :D
Användarvisningsbild
robin975

Inlägg av robin975 »

Axel_K skrev:Tänkte på en sak... Granath och Hank står inte med pga klausuler. Dock så står Sörensen med, betyder det att Sörensen bestämt sig för att inte lämna för ES? :D :D :D
Han skrev ju på för 2 säsonger för ett tag sen.
VI ÄR TILLBAKA!!!
Användarvisningsbild
robin975

Inlägg av robin975 »

Om nu Ölvestad & Ottosson lägger av. Då borde vi satsa på spelare som har likadan karaktär som Kalus. Spelare som blir älskad efter 2-3 matcher i skölden. Vi måste då fixa in lirare i 25-30 års ålder med stort hjärta.
VI ÄR TILLBAKA!!!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Personligen tror jag inte alls det finns ett samband mellan att Otto slutar och att eventuellt Jimmie gör detsamma.

Tror helt enkelt inte att Kristofer anser sig ha den rätta motivationen att fortsätta för de pengar DIF anser sig kunna erbjuda. Hoppas Ölvestad, i kraft av yngre år, anser det vara ett privilegium att spela hockey på heltid och ser en morot i att få vara med att spela DIF tillbaka till Elitserien. Kämpa Jimpa!

Det är alltid tråkigt när "kulturbärare" och ikoner lägger av, men finns inte motivationen där så är det helt menlöst att försöka pressa fram den. Tack för allt Ottosson, I really do love you! En av mina största legender i DIF-dressen. :cry:

Mest spänd på vad Challe kan tänkas hitta som ersättare för Otto...

EDIT: stavar som en lodis.
Senast redigerad av -daniel- den 2013-03-30 00:25:09, redigerad totalt 1 gånger.
Låst