Välkommen Petr Kalus

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Caveman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Välkommen Petr Kalus

Inlägg av Caveman »

SirDIFalot skrev:Förlänger gärna till rätt pris. Men hans sista tio matcher var inte i närheten av lika imponerande som hans tio första. Han kom ner på jorden rätt rejält.

Tycker verkligen Ölvestad är en bättre spelare än Kalus.
Ja, så är det.

Angående välja Kalus före Ölvestad,

Nu var det ju så att Ölvestad klev fram när det gällde som mest, han tog ansvar, han producerade, han bidrog mest & bäst i DIF. Kalus försvann helt när det började att brinna. Ölvestad är en fysisk spelare som bidrog med fysik, poäng, PK, ledarskap.

(Jag behåller dom gärna båda två.)
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

henka83 skrev:
Men mannen väx upp och kamma dig. Kallus är på den övre halvan i vårat lag. Han är garanterat värd 50 000 i månaden. Dels för hans attityd och dels för hans kunskaper.

Problemet i år är att vi har en pajasaktig headcoach som ger han direktiv att vara en grovjobbare. Ni som kan hockey såg att när han fick chansen bredvid mer spets så gjorde han det med bravur och kunskap. Den som inte håller Kalus högre än så får antingen gå till en optiker eller anse sig okunnig. Punkt slut.

Trodde du skämtade, men ju mer ni diskuterar verkar du vara seriös.

Tar Kalus hellre än Ölvestad alla dagar i veckan. In med nytt blod.
Kalus är en helt OK spelare, absolut, men inte en chans att han platsar bland top 6 forwards. Vi har helt enkelt inte råd att ha brunkare på en hög lön harvande i en tredjelina. Tar Ölvestad alla dar i veckan året om, även fast jag är rätt besviken på Jimmie också.

Vill dock Kalus stanna för samma pröjs han hade den här sejouren så är han mer än välkommen. Sen behöver jag varken kamma mig eller växa upp, då bägge delar redan är gjorda.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev: Ok, så enligt dig så är 50% av den dåvarande truppen bättre än Kalus?

Du kan väl inte menar allvar. Givetvis är Kalus i den högre halvan, och han fick också speltid som reflekterade detta faktum.

Sen överdriver du som vanligt om hans bortainsatser 8)

Råkar även veta som ett faktum att han minst en match fick order att smälla på extra, vilket som vi vet ledde till en tveksam avstängning som kronan på verket för Rådbjers karriär. Vem vet, efter det kanske han fick andra direktiv.

Oavsett vilket, så gör han ju bevisligen det han blir tillbedd om, och behärskar väldigt många moment på isen. Han tekar till och med jävligt bra.
Njae jo Kalus är definitivt en intressant spelartyp, och han är ju hästlängder bättre än exempelvis en menlös lirare som Tim Eriksson, men ser helt inte hur han skall få plats i en top6 roll. Således är han inte värd en hög lön, speciellt inte när vi ju kommer få en lägre budget.

Jag tycker förövrigt inte jag överdriver när det gäller Kalus insatser på bortaplan.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:
sensei skrev: Ok, så enligt dig så är 50% av den dåvarande truppen bättre än Kalus?

Du kan väl inte menar allvar. Givetvis är Kalus i den högre halvan, och han fick också speltid som reflekterade detta faktum.

Råkar även veta som ett faktum att han minst en match fick order att smälla på extra, vilket som vi vet ledde till en tveksam avstängning som kronan på verket för Rådbjers karriär. Vem vet, efter det kanske han fick andra direktiv.

Oavsett vilket, så gör han ju bevisligen det han blir tillbedd om, och behärskar väldigt många moment på isen. Han tekar till och med jävligt bra.
Njae jo Kalus är definitivt en intressant spelartyp, och han är ju hästlängder bättre än exempelvis en menlös lirare som Tim Eriksson, men ser helt inte hur han skall få plats i en top6 roll. Således är han inte värd en hög lön, speciellt inte när vi ju kommer få en lägre budget.

Jag tycker förövrigt inte jag överdriver när det gäller Kalus insatser på bortaplan.
Ok, om inte en spelare med Kalus egenskaper räknas in på "top-6" i nästa års lag så är vi inte på samma planet.

För kul, namnge 6 forwards som i säsongens lag var bättre totalt sett. Tänk helhetshockey nu, inte någon enstaka grej. Tänk lagmaskin. Tänk attityd, uppoffringsvilja och vinnarskalle.

Jag menar herregud, när man har en spelare som utöver allt detta härliga, har bra handleder (*) och speluppfattning så är han en optimal DIF-spelare så som jag ser det.

(*)

Prova själv att slå in en puck på volley med en ilsken back i ryggen nästa gång ni kör ett ispass.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Alltså du missförstår mig, Kalus är grym när han är på spelhumör. Dvs när det är hemmaplan, mycket folk, och han går ut och tar en propp eller två i första bytet. Det skedde dock alldeles för sällan, och för varje match som gick vart han sämre (åtminstone senare hälften av hans vistelse i laget). Dessutom stör det mig något enormt att han ärligt talat var urusel på bortaplan.

Jag vill ha spelare som höjer sig när det verkligen gäller, och jag trodde som du att han var en sådan spelartyp men fick fel.

Han får gärna motbevisa mig nästa säsong dock, i varje fall om han kan spela för runt 35k/månad som han gjorde nu.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
-daniel- skrev:

Ok, om inte en spelare med Kalus egenskaper räknas in på "top-6" i nästa års lag så är vi inte på samma planet.

För kul, namnge 6 forwards som i säsongens lag var bättre totalt sett. Tänk helhetshockey nu, inte någon enstaka grej. Tänk lagmaskin. Tänk attityd, uppoffringsvilja och vinnarskalle.

Jag menar herregud, när man har en spelare som utöver allt detta härliga, har bra handleder (*) och speluppfattning så är han en optimal DIF-spelare så som jag ser det.

(*)

Prova själv att slå in en puck på volley med en ilsken back i ryggen nästa gång ni kör ett ispass.
Det är nog du som måste tänka mer "helhetshockey" och inte bara attityd, tacklingar och uppoffringsvilja.

Jag tycker inte att Kalus är tillräckligt skicklig för att spela i topp 6. Ölvestad kan komma undan med det. Men Kalus är inte en lika smart spelare som Jimmie och är inte heller lika snabb.
Expert.
Túrin Turambar

Inlägg av Túrin Turambar »

sensei skrev: För kul, namnge 6 forwards som i säsongens lag var bättre totalt sett. Tänk helhetshockey nu, inte någon enstaka grej. Tänk lagmaskin. Tänk attityd, uppoffringsvilja och vinnarskalle.
Jag gillar Kalus jättemycket och hoppas verkligen att han signas om, men jag tycker att det finns åtminstone sex forwards som var bättre än Kalus sett till helheten och sitt sammanlagda bidrag.

Ottosson
Wennberg
Sörensen
Ölvestad
Åberg
Johner

Sedan kanske jag skulle kasta in Holmqvist där också, men det är mest att han bidrog väldigt mycket i BP. Kalus när han är som bäst är fruktansvärt bra, men i många matcher kom han bort och i än fler matcher tröttnade han under andra halvan och orkade inte bidra lika mycket.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Túrin Turambar skrev:
sensei skrev: För kul, namnge 6 forwards som i säsongens lag var bättre totalt sett. Tänk helhetshockey nu, inte någon enstaka grej. Tänk lagmaskin. Tänk attityd, uppoffringsvilja och vinnarskalle.
Jag gillar Kalus jättemycket och hoppas verkligen att han signas om, men jag tycker att det finns åtminstone sex forwards som var bättre än Kalus sett till helheten och sitt sammanlagda bidrag.

Ottosson
Wennberg
Sörensen
Ölvestad
Åberg
Johner

Sedan kanske jag skulle kasta in Holmqvist där också, men det är mest att han bidrog väldigt mycket i BP. Kalus när han är som bäst är fruktansvärt bra, men i många matcher kom han bort och i än fler matcher tröttnade han under andra halvan och orkade inte bidra lika mycket.
Nu kan vi ju räkna bort Åberg.... (Och förmodligen Wennberg)
Expert.
Túrin Turambar

Inlägg av Túrin Turambar »

Jo, men frågan var "namnge 6 forwards som i säsongens lag var bättre totalt sett" ...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Johan Svensson ?@MrMadhawk
Den största frågan just nu är varför Petr "Jag älskar Djurgården och kysser klubbmärket" Kalus ännu inte förlängt sitt kontrakt.

Hehe, alla gillar inte publikfrieri.
Expert.
Användarvisningsbild
Lakrisal

Inlägg av Lakrisal »

Hahaha oväntat att Höken är upprörd. Alltid varit oerhört sur och bitter när jag stött på honom iallafall
henka83

Inlägg av henka83 »

Men grabbar.....

Ni är jävligt enögda när ni påstår att Kalus inte levererat efter sin lön eller är top6 i vårat lag.

Ni har inte tänkt på att snubben har 30 000 i månaden och förmodligen är en av de lägst avbetalda spelarna, sett till det så har han varit våran ÖVERLÄGSET mest värdefulla spelare. Om inte DIF signar snubben för ponera 40 000 nu så har jag gett min sista krona till DIF i biljettintäkter och sponsorskap.

Lägg även vikt i att killen signades inte för att vara i våra 2:a första formationer vilket för mig är helt skevt i efterhand. Istället valde våra "tränare" (om man nu kan kalla Snabeln tränare, troligtvis mer leksaksfarbror) att fortsätta mala honom som 3:e center. Tillslut verkade tom Snabeln insätt att han kanske va bättre eller hade bättre handleder för att vara i en 3:e formation i allsvenskan. Problemet va att då hade dom kastat bort hans kunskaper en hel säsong för småkids som "skulle" ta oss upp i elitserien. Får Kalus veta sin roll direkt och vara en 2:a formationsspelare och bidra mer med sin spetskompetens så kommer killen göra 20-30 pts nästa år, utan snack. Troligtvis har han även då gett oss Djurgårdare energi under resans gång precis som många aikare gjorde på deras resa upp i eliten. Sånna spelare växer inte på träd som ger fansen/publiken energi med publikfrieri.

Signa snubben nu!

Däremot ska inte Ölvestad eller Ottosson vara i någonting annat än en 3:e line nästa säsong. Räknas dom högre så ser jag HA som en självklarhet även 2014/2015. Dom ska vara med som "pappor" och spela BP. Absolut inte producera, för det va längesen dom gjorde.

Går inte Leksand upp, vilket dom till 99% gör, så bör vi signa Ryno. Totalt överlägsen för den här nivån nu när han får vara skadefri för första gången. Även Weinstock från Örebro är ett måste om dom misslyckas.

Tycker även vi ska kontakta Sandberg som mycket väl kan ta nästa steg som förstemålvakt hos oss om han är uttalad det. Djurgårdare sen barnsben och dör för klubben. Känns tragiskt att vi släppt en sånn kille när man idag ser vilka såll vi har i kassen.
Användarvisningsbild
Alexander

Inlägg av Alexander »

henka83 skrev:Men grabbar.....

Ni är jävligt enögda när ni påstår att Kalus inte levererat efter sin lön eller är top6 i vårat lag.

Ni har inte tänkt på att snubben har 30 000 i månaden och förmodligen är en av de lägst avbetalda spelarna, sett till det så har han varit våran ÖVERLÄGSET mest värdefulla spelare. Om inte DIF signar snubben för ponera 40 000 nu så har jag gett min sista krona till DIF i biljettintäkter och sponsorskap.

Lägg även vikt i att killen signades inte för att vara i våra 2:a första formationer vilket för mig är helt skevt i efterhand. Istället valde våra "tränare" (om man nu kan kalla Snabeln tränare, troligtvis mer leksaksfarbror) att fortsätta mala honom som 3:e center. Tillslut verkade tom Snabeln insätt att han kanske va bättre eller hade bättre handleder för att vara i en 3:e formation i allsvenskan. Problemet va att då hade dom kastat bort hans kunskaper en hel säsong för småkids som "skulle" ta oss upp i elitserien. Får Kalus veta sin roll direkt och vara en 2:a formationsspelare och bidra mer med sin spetskompetens så kommer killen göra 20-30 pts nästa år, utan snack. Troligtvis har han även då gett oss Djurgårdare energi under resans gång precis som många aikare gjorde på deras resa upp i eliten. Sånna spelare växer inte på träd som ger fansen/publiken energi med publikfrieri.

Signa snubben nu!

Däremot ska inte Ölvestad eller Ottosson vara i någonting annat än en 3:e line nästa säsong. Räknas dom högre så ser jag HA som en självklarhet även 2014/2015. Dom ska vara med som "pappor" och spela BP. Absolut inte producera, för det va längesen dom gjorde.

Går inte Leksand upp, vilket dom till 99% gör, så bör vi signa Ryno. Totalt överlägsen för den här nivån nu när han får vara skadefri för första gången. Även Weinstock från Örebro är ett måste om dom misslyckas.

Tycker även vi ska kontakta Sandberg som mycket väl kan ta nästa steg som förstemålvakt hos oss om han är uttalad det. Djurgårdare sen barnsben och dör för klubben. Känns tragiskt att vi släppt en sånn kille när man idag ser vilka såll vi har i kassen.
Håller helt med, Ottosson har varit så sjukt kass den här säsongen.
henka83

Inlägg av henka83 »

Glömde även tillägga (vet att det är feltråd men är en fortsättning på föregående inlägg) att dom vi värvar till en första formation bör kunna vara välbetalda och ska vara den formationen som tar oss tillbaka. Det här med 3-4 jämna formationer är ingenting jag föredrar. Vårat pp blir otroligt lidande. Våran 1:a line bör göra åtminstone 40pts i snitt / spelare minst om vi ska ha en chans när det vankas kvalserie. Tyvärr va det längesen vi hade en fruktad första formation som övriga "bra" lag har. Örebro, Leksand, BIK, västerås, SSK och även Oskarshamn har alla en bättre första line och PP än oss.

Jag håller knappt Johner i en fruktad första line. Men höjer han sig ytterligare ett snäpp kan han få vara sniper där men då ska dom andra två vara riktigt jävla bra...

Sen efterfrågar jag även bra passningsspelare. Tycker våran trupp är alldeles för dåligt med puck och tekniskt. Känns klumpigt och chansaktigt så fort vi gör nåt om man ser lag som Örebro, BIK och Leksand. Viktigt vi skapar andra verktyg även där för framtiden.

Sen till sist: In med Säcken som HC.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Lakrisal skrev:Hahaha oväntat att Höken är upprörd. Alltid varit oerhört sur och bitter när jag stött på honom iallafall
För en gångs skull håller jag med Höken. Kalus fjäskar för mycket.
Låst