Challe Berglund

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Challe Berglund

Inlägg av Stulle »

SirDIFalot skrev:
Stulle skrev:Vad är det Challe har gjort så dåligt som sportchef att många vill att han avgår?
Förmodligen för att väldigt få av hans nyförvärv har nu, med facit i hand, varit lyckade. När vi dessutom hade störst budget i Allsvenskan och satsade "allt på ett kort" och ändå inte lyckades få ihop ett lag som gick till kvalserien..

Jag förespråkar ändå kontinuitet och ser gärna att Challe får 2-3 säsonger till på sig.
Jag trodde på förhand att vi hade ett av HAs starkaste lag på pappret inför säsongen med dom spelarna Challe värvade. Sett till pappret så borde vi vara i kvalserien nu enligt mig. Sen att spelarna inte presterat har jag svårt att beskylla Challe för. Det enda felet jag ser så här i efterhand är att Challe startade som coach, men det är som alla vet lätt att vara efterklok.

Materialet ser jag inget fel på i sin helhet.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: Challe Berglund

Inlägg av Arkju »

SirDIFalot skrev:Varför diskuterar vi ens tränarfrågan? Zabel och Bäcklin är väl de enda som bör sitta stebsäkert typ.
Gissningvis förs diskussionen för att de flesta är funtade på det sättet att om något inte går som man vill så tycker man att det måste göras någon förändring och då är det enklaste sättet att sparka den som är ansvarig. Enklast är det för att det inte kräver någon som helst analys av varför det gick som det gick utan man tittar bara på vem som sitter på vilken katapultstol och därefter trycker man på motsvarande knapp. Poff, personen borta, problemet löst! Eller?

Själv tycker jag att Djurgården hockey borde genomföra en "Haveriutredning" där folk, med bred erfarenhet från olika verksamheter, utan kopplingar till styrelse eller andra ledande positioner i föreningen genomlyser allt från ledning, organisation till hur träning/coachning bedrivs och hur Kellerstam viker matchtröjorna efter tvätt. Ett sånt arbete behövs verkligen för att lyfta fram allt som inte är optimalt. Det kräver dock en hel del av en organisation att ta emot en sån utredning och faktiskt genomföra de förslag som kommer fram.

Jag hoppas att krismedvetenheten nu nått även styrelse och ledning så att någon form av sånt här arbete påbörjas. Om inte skulle jag inte ha något emot att det föreslås via motion på årsmötet att styrelsen är ansvarig för att ett sånt inleds.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Challe Berglund

Inlägg av seppuko »

Vi ska inte glömma bort att vi gjort ett tränarbyte, och efter det har vi varit riktigt bra. Tony/Bäcklin fick fart på ett slaget lag. Tränarbytet sker efter omgång 21. Gör du en tabell från omgång 22 till omgång 52 får du denna tabell med poäng efter dessa omgångar:

Leksand 65
Södertälje 65
Djurgården 64
Västerås 58
Örebro 52
BIK Karlskoga 51
Oskarshamn 46
Mora 44
Malmö 39
Asplöven 39
Troja/Ljunbgy
Almtuna 33
Tingsryd 33
Karlskrona 25

Vi hamnar alltså som tredje bästa lag endast 1 poäng efter de svåra och bra lagen leksand och ssk. Detta skjuter oss från plats 10 till plats 5.

Tycker det är ställt bortom allt rimligt tvivel att Tony/Bäcklin skötte sitt jobb. Och allt som inte räckte till var på grund av allt för ojämn backlinje, ojämna formkuvor och massor av individuella misstag. De två sista delarna kommer alltid att finnas, man kan begränsa men de kommer aldrig försvinna. Ojämn backlinje kan man ändra på inför en säsong, knappt men möjligt under säsong. Inget skedde, men det har ju Challe tagit på sig.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Challe Berglund

Inlägg av jensa öhling »

Samtidigt så spelade vi bara bra under Zabel/Bäcklin när vi var utan riktig press. Så fort vi hade chansen att verkligen komma någonstans torskade vi igen.

Oskarshamns tränare verkar intressant. Gjort det bra 2 år i rad med knappa resurser.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Challe Berglund

Inlägg av JohanPez »

jensa öhling skrev:Samtidigt så spelade vi bara bra under Zabel/Bäcklin när vi var utan riktig press. Så fort vi hade chansen att verkligen komma någonstans torskade vi igen.

Oskarshamns tränare verkar intressant. Gjort det bra 2 år i rad med knappa resurser.
Jag är nog mer inne på att man till sist brakade ihop efter att ha spelat måstematcher i mer än en halv säsong.
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Challe Berglund

Inlägg av Metal Machine »

Jag tror som Johan. Man spelade med kniven mot strupen för länge. Till slut kollapsade man istället. Tyvärr.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Challe Berglund

Inlägg av seppuko »

JohanPez skrev:
jensa öhling skrev:Samtidigt så spelade vi bara bra under Zabel/Bäcklin när vi var utan riktig press. Så fort vi hade chansen att verkligen komma någonstans torskade vi igen.

Oskarshamns tränare verkar intressant. Gjort det bra 2 år i rad med knappa resurser.
Jag är nog mer inne på att man till sist brakade ihop efter att ha spelat måstematcher i mer än en halv säsong.
Precis exakt helt rätt. Men det går alltid att vända på allt och få allt till det negativa. Men sådan är pöbeln :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Challe Berglund

Inlägg av Caveman »

seppuko skrev:
JohanPez skrev:
jensa öhling skrev:Samtidigt så spelade vi bara bra under Zabel/Bäcklin när vi var utan riktig press. Så fort vi hade chansen att verkligen komma någonstans torskade vi igen.

Oskarshamns tränare verkar intressant. Gjort det bra 2 år i rad med knappa resurser.
Jag är nog mer inne på att man till sist brakade ihop efter att ha spelat måstematcher i mer än en halv säsong.
Precis exakt helt rätt. Men det går alltid att vända på allt och få allt till det negativa. Men sådan är pöbeln :)
DIF presterade inte när det gällde som mest, det är fakta, Leksand, Ssk, Vik, Örebro & Karlskoga kom alla före DIF.
DIF slog IKO i playoffserien, tog 2 poäng av Örebro sedan blev det inte mer.
Men sådan är pöbeln, dom har bestämt sig för att Zabel & Bäcklin är bra, då får inte någon annan komma dragandes med något som kan uppfattas som negativt, helst så får man inte ens diskutera Zabel & Bäcklins misslyckande.
För många måstematcher, vilket trams.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Challe Berglund

Inlägg av seppuko »

Så allt är då tränarnas fel?
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12863
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Challe Berglund

Inlägg av -daniel- »

Caveman skrev:
seppuko skrev:
JohanPez skrev:
jensa öhling skrev:Samtidigt så spelade vi bara bra under Zabel/Bäcklin när vi var utan riktig press. Så fort vi hade chansen att verkligen komma någonstans torskade vi igen.

Oskarshamns tränare verkar intressant. Gjort det bra 2 år i rad med knappa resurser.
Jag är nog mer inne på att man till sist brakade ihop efter att ha spelat måstematcher i mer än en halv säsong.
Precis exakt helt rätt. Men det går alltid att vända på allt och få allt till det negativa. Men sådan är pöbeln :)
DIF presterade inte när det gällde som mest, det är fakta, Leksand, Ssk, Vik, Örebro & Karlskoga kom alla före DIF.
DIF slog IKO i playoffserien, tog 2 poäng av Örebro sedan blev det inte mer.
Men sådan är pöbeln, dom har bestämt sig för att Zabel & Bäcklin är bra, då får inte någon annan komma dragandes med något som kan uppfattas som negativt, helst så får man inte ens diskutera Zabel & Bäcklins misslyckande.
För många måstematcher, vilket trams.
Men det stämmer ju, om man har någon som helst förståelse för psykologi.

Efter det sista uppehållet (innan Malmö och VIK-matcherna) tror jag spelarna omedvetet andades ut, sen kunde de aldrig riktigt växla upp igen.
Bild
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Challe Berglund

Inlägg av Caveman »

seppuko skrev:Så allt är då tränarnas fel?
Nej, allt är inte tränarnas fel men dom har misslyckats precis som alla andra. Men det verkar som vissa vägrar att inse det. Dom gjorde ett bättre jobb än Challe, men dom gjorde inte ett tillräckligt bra jobb då dom var sämst när det gällde som mest.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Challe Berglund

Inlägg av Caveman »

-daniel- skrev:
Caveman skrev:
seppuko skrev:
JohanPez skrev:
jensa öhling skrev:Samtidigt så spelade vi bara bra under Zabel/Bäcklin när vi var utan riktig press. Så fort vi hade chansen att verkligen komma någonstans torskade vi igen.

Oskarshamns tränare verkar intressant. Gjort det bra 2 år i rad med knappa resurser.
Jag är nog mer inne på att man till sist brakade ihop efter att ha spelat måstematcher i mer än en halv säsong.
Precis exakt helt rätt. Men det går alltid att vända på allt och få allt till det negativa. Men sådan är pöbeln :)
DIF presterade inte när det gällde som mest, det är fakta, Leksand, Ssk, Vik, Örebro & Karlskoga kom alla före DIF.
DIF slog IKO i playoffserien, tog 2 poäng av Örebro sedan blev det inte mer.
Men sådan är pöbeln, dom har bestämt sig för att Zabel & Bäcklin är bra, då får inte någon annan komma dragandes med något som kan uppfattas som negativt, helst så får man inte ens diskutera Zabel & Bäcklins misslyckande.
För många måstematcher, vilket trams.
Men det stämmer ju, om man har någon som helst förståelse för psykologi.

Efter det sista uppehållet (innan Malmö och VIK-matcherna) tror jag spelarna omedvetet andades ut, sen kunde de aldrig riktigt växla upp igen.
Tidigare så har folk sagt att tränarna måste ta sitt ansvar men det verkar inte gälla nu, om det är så att spelarna andas ut när dom har chans på att ta en 3:e plats så måste något göras.

Det är så jävla mycket uppehåll i hockeyn så jag tror inte på en massa snack om måstematcher, det är något man måste klara av som spelare & ledare, spelar man "måstematcher" varje dag så blir det tillslut för tufft, men nu använder folk det för att "skydda" Zabel & Bäcklin. DIF var som sämst när dom skulle prestera.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Sv: Re: Challe Berglund

Inlägg av BaronVonDif »

Caveman skrev:
seppuko skrev:Så allt är då tränarnas fel?
Nej, allt är inte tränarnas fel men dom har misslyckats precis som alla andra. Men det verkar som vissa vägrar att inse det. Dom gjorde ett bättre jobb än Challe, men dom gjorde inte ett tillräckligt bra jobb då dom var sämst när det gällde som mest.
Tiderna förändras, vi kickade Lill-Kenta ca 11 år sedan när vi hamnade trea i ES och åkte ut i kvarten, vilken besvikelse att hamna trea och missa semi! Missa kvalserien är inte lika känsligt.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 577
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Challe Berglund

Inlägg av Don66-2 »

Personligen är jag jävligt trött på att ständigt känna denna lynchstämning! Visst, det gick åt helvete denna säsong också så nu måste vi bygga vidare på erfarenheten från AS. Det sista vi behöver är att röra till det igen med nya tränare! Jag tror på Zabel/Bäcklin och vi måste åtminstone ge dem en chans att coacha en hel säsong från början, kanske t.o.m. två!

Jag tror inte att vi har en chans att gå upp nästa säsong utan vill se att man bygger nåt för framtiden, och kontinuitet är ledordet.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Challe Berglund

Inlägg av Caveman »

Vilken lynchstämning??

Bara för inte alla tycker likadant så är det en lynchstämning?

Tycker det är hälsosamt att folk reagerar lite efter ytterligare en fiaskosäsong, man kan inte hela tiden stå och klappa, jubla & sjunga vi älskar er ändå, tack för att ni försökte kämpa osv...
Skriv svar