DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

DIF i Media

Inlägg av minalman »

Malin Fransson talar klarspråk i Dagens Nyheter idag. Kan inte länka första dygnet så jag kopierar in hela texten.

Frågan är om DIF någonsin tar sig tillbaka
Inblick ishockey
I kväll kan Djurgårdens chans att ta sig till kvalserien försvinna.
Det vore ett misslyckande som kommer att få efterverkningar i flera år framåt.

T?ar Örebro tre poäng i kvällens hemmamatch mot Karlskoga spelar det ingen roll om Djurgården vinner sin bortamatch mot Oskarshamn.
Djurgårdens chans att nå kvalserien är ändå borta.
Djurgårdens fans måste med andra ord hålla tummarna för att Karlskoga, men även i det scenariot är Djurgårdens väg mot kvalserien kantad av svårigheter eftersom de ändå inte har avgörandet i egna händer inför den sista omgången som spelas på onsdag.
Man ska akta sig för att ta till allt för stora ord, men Djurgården är på väg mot en mycket dyster framtid.
Frågan är inte längre när Djurgården är tillbaka i elitserien, utan om klubben över huvud taget kommer att lyckas att ta sig tillbaka.
Djurgårdens förvandling från ett SM-finallag 2010 till ett lag som tre år senare är på väg att till och med missa kvalserien är ett förfall som har flera förklaringar.
Ett av dem är felrekryteringen av spelare.
Klubben missade att värva spelare, den egna juniorverksamheten var inte lika framgångsrik, som i dag skulle ha varit mellan 25–30 år.
De här spelarna hade inte behövt vara bäst i laget, men de skulle ha stått för tryggheten, stabiliteten och fört arvet efter Kristofer Ottosson och Jimmie Ölvestad vidare.
I säsongens Djurgården finns bara fyra spelare i den här ålderskategorin, Dustin Johner, Petr Kalus, Elias Granath och David Lindström.
Samtliga fyra är nya för säsongen.
Men trots de tidigare gjorda misstagen borde Djurgården ha lyckats ta sig till kvalserien.
Även om säsongens trupp är skev åldersmässigt, finns det tillräckligt med kunnande och talang i laget för att Djurgården till och med skulle ha tagit en direktplats till kvalserien utan den jobbiga och chansartade förkvalsserien.
Den chansen förstördes dock redan i inledningen av serien.
Djurgårdens spelare och ledare verkade helt överraskade över vad som väntade dem i allsvenskan.
Gång efter gång gnällde de över hur defensivt motståndarna spelade mot just Djurgården, och motståndarnas målvakt stod alltid på huvudet.
Självkritiken var minimal.
Men vad hade de väntat sig? Varför skulle motståndarna bjuda upp?
I stället för att klaga borde fokus ha varit att hitta ett sätt att hantera motståndarnas defensiva spel.
Så småningom nådde Djurgården dit, men det tog alldeles för lång tid och kostade alldeles för många poäng och ett tränarbyte.
Malin Fransson
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
minalman

DIF i Media

Inlägg av minalman »

Min egen kommentar är att vi måste i fortsättningen fokusera på att bli ett stabilt topplag i HA.
Sedan om vi ger oss själva en bättre start så att vi inte behöver ha mentalt och fysiskt jobbiga matcher precis före kvalserie och playoff, kanske en formtopp när allvaret börjar (i och med Kvalserie och en eventuell Playoff) är vår chans att gå upp.
Staten

Re: DIF i Media

Inlägg av Staten »

Jag kanske är naiv men jag tror att vår största chans att gå upp är om vi förblir Sveriges bästa hockeypublik. Det ÄR jobbigt som fan att möta oss på Hovet när vi är på bönderna och domaren hela tiden och vi är i samklang och driver på våra spelare. Så vi måste fortsätta gå, det kommer att bli vår edge nästa år om spelarna tar tillvara på det.
Användarvisningsbild
minalman

DIF i Media

Inlägg av minalman »

Staten skrev:Jag kanske är naiv men jag tror att vår största chans att gå upp är om vi förblir Sveriges bästa hockeypublik. Det ÄR jobbigt som fan att möta oss på Hovet när vi är på bönderna och domaren hela tiden och vi är i samklang och driver på våra spelare. Så vi måste fortsätta gå, det kommer att bli vår edge nästa år om spelarna tar tillvara på det.
Jag är lika naiv. Vi är enda publiklaget i Stockholm och måste så förbli. gnaget kommer aldrig få samma hockeytradition som vi har. Mycket hänger nu på att styrelsen och JK blir vänner.
Praetori

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:
Staten skrev:Jag kanske är naiv men jag tror att vår största chans att gå upp är om vi förblir Sveriges bästa hockeypublik. Det ÄR jobbigt som fan att möta oss på Hovet när vi är på bönderna och domaren hela tiden och vi är i samklang och driver på våra spelare. Så vi måste fortsätta gå, det kommer att bli vår edge nästa år om spelarna tar tillvara på det.
Jag är lika naiv. Vi är enda publiklaget i Stockholm och måste så förbli. gnaget kommer aldrig få samma hockeytradition som vi har. Mycket hänger nu på att styrelsen och JK blir vänner.
Precis. DIF har potentialen att vara en enormt stark klubb ur ett ekonomiskt perspektiv. Ingenstans finns det så mycket publik eller så mycket pengar och sponsorer som i Stockholm.
Det är ett massa gnäll från medier och andra om att Svensk Hockey behöver Stockholmslagen men samtidigt är det dags för sagda lag att bjuda upp till dans. Skapar föreningen de ekonomiska förutsättningarna för att kunna behålla de egenfostrade talangerna och skaffa sig valfrihet vid värvningar i resten av landet så är grunden lagd. De vi supportrar kan bidra med är att dra med vänner och bekanta på hockey och sprida intresset så att det är fullsatt varenda match. Nu är det inte läge att gnälla om klackturister utan istället skapa en välkomnande attityd för alla och få hela Hovet att förvandlas till ett gul-rött-blått hav. Älskar inramningen på JK-matcherna, mer sånt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Boharta

Inlägg av Boharta »

Sen kan man alltid fundera över ev förändrade bolagiseringsregler skulle påverka. Jag kan tänka mig att DIF skulle vara mycket intressant att gå in i för en större investerare. Dock vill man ju inte hamna i en Redhwaks-situation eller för all del Bajen fotboll dito.
Användarvisningsbild
minalman

DIF i Media

Inlägg av minalman »

Boharta skrev:Sen kan man alltid fundera över ev förändrade bolagiseringsregler skulle påverka. Jag kan tänka mig att DIF skulle vara mycket intressant att gå in i för en större investerare. Dock vill man ju inte hamna i en Redhwaks-situation eller för all del Bajen fotboll dito.
Ägarna av Hovet/Globen måste ha intresse av ett starkt hockeylag.
Boharta

Inlägg av Boharta »

Från aftonbladet.se:

"Tar farväl av Dif - med en sågning. 'Linkan' ledsnade på laget och lägger ner karriären"

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6415890.ab

Trist sorti. På så många plan.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Boharta skrev:Från aftonbladet.se:

"Tar farväl av Dif - med en sågning. 'Linkan' ledsnade på laget och lägger ner karriären"

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6415890.ab

Trist sorti. På så många plan.
@FBremberg och @HvonZ
Fredrik Bremberg ?@fbremberg
Bra skrivet Aftonbladet , inte direkt mina ord kan jag säga! Rubriken är helt felaktig, pinsamt skrivet av dem!

4 mins Henric v Zweigbergk ?@HvonZ
@fbremberg inte första gången…

now Fredrik Bremberg ?@fbremberg
@HvonZ jag vet, men blir så jävla fel bara. Allt bra? Bra jobbat i Melo
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Det finns inget man kan säga till aftonbladet som inte kan vänta med att sägas. I evighet. Noll ethos i den jävla blaskan.

Jag tycker spelare ska knipa igen som mussla storlek X-Large så fort rosa plasket kommer ålande för inget (nåja) de skriver om är bra.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Linkan säger ju att han inte gillar att dom kallade det för "sågning" när Emil Karlsson frågar vad som var fel.

Jag vet inte vad som är en sågning om inte det där är en sågning.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Han är säkert irriterad på att de skriver "Linkan sågar LAGET" när han i själva verket säger "Men det är kvalitén i spelet som fått mig att ledsna - Hur laget spelade, utförandet och kvalitén."

Det blir en jävla skillnad. I rubriken låter det som att Linkan sågar enskilda spelare och sätter sig själv som lagets bästa spelare.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:Han är säkert irriterad på att de skriver "Linkan sågar LAGET" när han i själva verket säger "Men det är kvalitén i spelet som fått mig att ledsna - Hur laget spelade, utförandet och kvalitén."

Det blir en jävla skillnad. I rubriken låter det som att Linkan sågar enskilda spelare och sätter sig själv som lagets bästa spelare.
Jag är förvånad att han trots över 20 års erfarenhet av att prata med medier inte vet vad man sak säga för att undvika fel rubriker. Det är ju inte första gången den här säsongen som han gnäller på AB's rubriksättning heller.

Han verkar vara en märklig figur i alla fall.
Expert.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

pulverapa skrev:Han är säkert irriterad på att de skriver "Linkan sågar LAGET" när han i själva verket säger "Men det är kvalitén i spelet som fått mig att ledsna - Hur laget spelade, utförandet och kvalitén."

Klassisk äcklande skräptidningsjournalistik. Det enormt tragiska här är att folk tror på det som står. De trodde att Otto var en girig gris utan hjärta och tror säkert nu med att Linkan dissar alla och tycker han själv var bäst. Horribelt.
Boharta

Inlägg av Boharta »

Magnutz skrev:

Klassisk äcklande skräptidningsjournalistik. Det enormt tragiska här är att folk tror på det som står. De trodde att Otto var en girig gris utan hjärta och tror säkert nu med att Linkan dissar alla och tycker han själv var bäst. Horribelt.

Jag tycker bara att det hade varit bättre om han inte uttalat sig på ett sätt som kan misstolkas i det här läget, mest för hans egen skull. Han har ingenting att vinna på det och det lämnar en sur eftersmak. Det är ju dessutom inte första gången han tvingas dementera sina uttalanden. Men i mina ögon är han för alltid en stor hockeyspelare.
Skriv svar