Svensk hockey gräver sin egen grav

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
DIFGUTE

Svensk hockey gräver sin egen grav

Inlägg av DIFGUTE »

Jag har skrivit det förr men igår så brisera ytterligare en bomb. Färjestad värvar ytterligare en utlänning som man inte ens kan stava till. Samtidigt har de junior-vms bästa spelare i Bofors, Martin Johansson. Va fn är han för billig eller vad är det som händer. 99 stycken ytisar i elitserien det är tom. fler än under lockouten. Sen kommer nästa bomb, Toggan lägger av som coach för småkronorna. Han har gjort ett enormt jobb men troligen har han tröttnat på att inte juniorerna får chansen. Nu får småkronorna säkert någon som är mellan två jobb och det är aldrig bra. JAG ÄR STOLT ATT VARA DJURGÅRDARE SOM INTE FÖLJER MED I DENNA KARUSELL. Inför max antal utländska spelare i elitserien INNAN svensk hockey åker ner i B-gruppen.
Till Säcken, Challe och övriga i ledningen säger jag bara, fortsätt så som ni gör nu och värva svenskt. Ett tips är att ringa ett samtal till Karlstad för där finns en kille som vill spela i elitserien. Det gick bra med Bäcker så Martin lär inte misslyckas han heller.
micke_1891

ok

Inlägg av micke_1891 »

Håller med om att det inte kan fortsätta så här. Ha en massa spelare som inte är från sverige. Och när vi inte har en "bra" andra division såär det än mer åt helvete. Det jag menar med allsvenskan är att den inte får speciellt mycket upprättelse i media.
Det enda som betyder något är att du är där. kom igen stöd Djurgården
spiik
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av spiik »

Jag håller helt med!
Jag brukar tracka en bekant som håller på fbk just för att dem alltid värvar finnar, schweizare, österrikare eller andra utlänningar. Många av dem blir ju hatspelare hos oss just för att dem är kaxiga och tror att dem är hitvärvade för att dem är bra. Jenni var ett typexempel på en sådan hatspelare.

Förutom finnen igår så värvade dem ju nån lett häromdan. Kolla länken nedanför. Jag garvade högt när jag läste artikeln (rubriken...) Har aldrig hört talats om honom tidigare, och ännu roligare blir det när det står att han varit i Mora någon säsong tidigare. Han satte uppenbarligen inga djupare avtryck på mig då...
Hade ett bottenlag värvat samme spelare hade det klassats som en nödlösning/krisvärvning. När dansbandsnästet värvar är det en stjärnvärvning. Lol. :D
http://expressen.se/index.jsp?d=751&a=833249
Senast redigerad av spiik den 2007-01-18 14:38:49, redigerad totalt 1 gånger.
Blue Brigade Sthlm
Användarvisningsbild
Kennholt

Inlägg av Kennholt »

Atvars Tribuntsovs så heter en av de senare stjärnvärvningarna i fbk. Det är ju alldeles tydligt bara på namnet att han är välkänd. Jag tror att fbk, timrå med flera resonerar ungefär såhär:

Oj nu har vi skadekris, det är bäst vi värvar några utlänningar för juniorerna ska vi inte släppa fram i såna här lägen.

Då är min fråga till alla jävla oharmoniska utanklubbkänsla lag, NÄR FAN SKA NI SLÄPPA FRAM ERA DUKTIGA JUNIORER? Att spela JVM är då tydligen inte ett kvitto på att man är hyfsad?

För att ta ett exempel från tisdagens match mot hv så såg det ut såhär i matchprotokollet:

1 - 0 05:15 Patric Hörnqvist (Fredrik Bremberg, Pär Bäcker), spel fem mot fyra
1 - 1 07:40 Jari Kauppila (David Petrasek, Erik Ersberg)
1 - 2 14:37 Pasi Puistola, spel fem mot fyra
1 - 3 19:34 Johan Davidsson (Andreas Jämtin, Jaroslav Balastik), spel fem mot sex (tom kasse)

finnar, finnar, finnar, finnar tjecker tjecker tjecker.. ja ni fattar.

Om någon skulle tjäna på en utlänningsgräns så är det nog VI. För det första har vi inte särskilt många i laget, och för det andra så har vi oerhört många duktiga juniorer runtom i Stockholm att plocka av.
Användarvisningsbild
Kennholt

Inlägg av Kennholt »

Att läsa på nätet idag tex:

Modo hockey har skaffat sig en ny forward för att täcka upp hålet efter Pasi Tuominen som lämnade laget i slutet av december

Modo breddar truppen med Zdenek Blatny som kommer direkt från Springfield....

suck...
Kagen

Inlägg av Kagen »

Jag tycker faktiskt att det luktar en hel del bitterhet och avundsjuka när gamla tyckare klankar ned på flera ES lag för att de har för många utländska spelare. I vissa fall är kritiken befogad men i andra lägen finns det inget alternativ för den förening som får ta emot den negativa kritiken.

Mora IK har nio spelare i A-truppen som är sprungna ur det egna ishockeygymnasiet. I och omkring Mora finns ingenting, det går inte att jämföra med Sthlm, Gbg eller Malmö - upptagningsområdet är noll och intet och där mitt ute i ingenstans råkar dessutom Leksand med ES-ambitioner finnas.

De svenska spelarna är inte prisvärda, Jimmie Eriksson kostade 110 000/månad i fjol för den summan kan ett lag istället få en klasspelare från Tjeckien, Slovakien eller Finland.

I Sthlm finns oftast något för familjen att göra, kanske vill spelaren som nått 30+ ha en fastare tillvaro, ex Micke Johansson. Det kan många svenska spelare skapa i Sthlm men knappast för hela sin familj i lilla Mora, eller ens i Luleå eller Timrå.

Utländska spelare i DIF tenderar också att "försvenskas" av media då journalisterna träffar dem. Det blir "Marre" istället för Marius Czherkowski(stavning?) och "Shampo" istället för Espen Knutsen medan en sådan som Jaroslaw Obsut som spelat i Luleå i 7(?) säsonger när hans kontrakt går ut knappast kommer vara "Obie" i Aftonbladet, Expressen, Radiosporten eller TV4-sporten bara för att han är "Obie" med hela Norrbotten där han faktiskt verkar.

Olika lag har olika strategier så enkelt är det. Färjestad har topp-4 och utmanare till SM-Guldet som mål, varje säsong. Då funkar det inte att låta några spelare lira bara för att de är unga och lovande - då måste de som är bäst spela och ofta är det dyra rutinerade killar i åldern 25-34 som gäller då.

Frölunda tar gärna in lite yngre förmågor o har lyckats bra med det - fram till denna säsong. Nu riskerar VF massor av miljoner om de missar slutspel och en snuskig massa pengar om de rent av åker ur.

Andra lag tvingas spela med juniorer för att de helt enkelt är billigast så - DIF hör definitivt dit, men även Luleå och tidigare Modo i viss mån. Då kan man kalla det för strategi o visa upp hur många juniorer man har med i laget och klanka ned på andra. Luleå har vid flera tillfällen ställt upp med en formation där den äldste killen på isen - inkl. målvakten - är 20(!) år gammal. Hade Luleå däremot haft råd med spelare som Linkan Bremberg, Brendl o bröderna Jönsson hade situationen kanske sett annorlunda ut vad gäller juniorernas deltagande med.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

Låt bonnlagen hålla på.
De verkar vara helt pantade i huvudet de som styr de klubbarna ändå.
Sjunger avgå Johnny...
DIFGUTE

Inlägg av DIFGUTE »

Tack för alla positiva inlägg och kan till viss del hålla med Kaggen men absolut inte allt. Poängen jag hade var att Svensk hockey lever otroligt farligt om hela ligan skall innehålla 100-150 utläningar och våra juniorer inte får chansen.
Har haft många och långa sms med en vän i Luleå om detta. Han berätta idag att Ninimäki lyfter ca 150000 i månaden och är petad av en junior.
Jag kan också sitta på läktaren i Coop arena och lyfta den summan, jag kan tom tänka mig att sätta på mig en Luleå tröja.

Skratta mycket när Simmons sa att Mora de skulle ta sig till slutspel på lagmoral och sammanhållning. Om DIF åker ner är det ingen kattastrof men skulle lag som Malmö och Mora åka då är det nog slut lekt i Elitserien.

Vi kan bara se på vårat eget fotbollslag vad som händer om vi plockar in för mycket spelare från andra länder. Det behövs en stabil grund med duktiga svenska spelare, det är bara så.

Nej Säcken och co följ er plan.

Just nu gläds jag över 2-1 efter två mot Linköping trotts att de ej var ur egen zon första 10
spiik
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av spiik »

jag förstår också ditt resonemang kagen men jag har inte ens ett uns utav avundsjuka mot dessa lag som kan ta hit importer för dyra slantar.
Tvärtom är jag stolt över våran linje som klubbledningen har, även om dem inte valt den självmant utan snarare är tvingad till den... Hoppas dem håller kvar vid den stenhårt!

För att belysa ledningens medvetna satsning på, inte bara svenskar, utan stockholmare har jag låtit göra denna lista:

Utländska importer/per lag:

Mora: 14 st
Luleå: 10 st
Skellefteå: 9 st
Malmö: 9 st
Frölunda: 9 st
Timrå: 8 st
HV: 7 st (8 med Langkow som drog)
Brynäs: 7 st
Linköping: 6 st
Modo: 6 st
Färjestad: 5 st (6 med finska nyförvärvet igår)
Djurgården: 3 st:
:lol:
Blue Brigade Sthlm
Kagen

Inlägg av Kagen »

En av mina poänger är ju faktiskt att importerna - trots löner långt över 100 000 i månaden - är billigare än de svenska spelarna av samma kaliber.

I fallet Luleå försvann pga stommen under väldigt kort tid pga skador samtidigt som klubben stod inför ett generationsskifte, Rönnqvist, Huzchowski, Bulan, Åkerström, Petter Nilsson osv - listan kan göras lång. Lägg till detta att Färjestad värvade Daniel Henriksson och Per Ledin och helt plötsligt var laget tvunget att bygga ett helt nytt lag på ett par säsonger.

Luleå hade aldrig haft råd att värva sådana klasspelare som de gjort om de skulle värvat svenska spelare. Samtidigt fanns en väldigt bredd bland juniorerna som var på väg in - Luleå hade tre spelare med i senaste JVM truppen och med facit i hand hade det nog varit rätt om Modig fått chansen där med.

Det fanns bara en väg att gå o den vägen gick föreningen. I praktiken har DIF haft ett lika enkelt val, antingen satsar föreningen på lokala spelare och återvändare eller så chansar föreningen och värvar dyra spelare med hopp om att det ska leda till framgång och högre publikintäkter - ett högst osäkert samband har det visat sig. Därför var valet nog ganska enkelt då ingen riskkapitalist eller rikeman med stort DIF-hjärta verkar villig att miljonsatsa på föreningen just nu.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kagen

Inlägg av Kagen »

DIFGUTE skrev:Har haft många och långa sms med en vän i Luleå om detta. Han berätta idag att Ninimäki lyfter ca 150000 i månaden och är petad av en junior.
Jag kan också sitta på läktaren i Coop arena och lyfta den summan, jag kan tom tänka mig att sätta på mig en Luleå tröja.
Nu får du bestämma dig.. är det inte bra att juniorerna tar platserna av utlänningarna då :wink:

Desstuom står det i Kuriren att "Uppgifter gör gällande att Jesse Niinimäki lämnar Luleå för spel i tyska Krefeld."
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
fullfartframaat

Inlägg av fullfartframaat »

Det var länge sedan svensk håkki började att gräva sin egen grav.

Det började med dörbigrupperna, borttagande av red-line offside och allt jäkla hattande med regler, ena året skulle det vara nolltolerans för att nästa ge spelarna möjlighet att agera som man gör internationellt.

Ena året skulle det vara urfåniga suddenstraffar för att sedan tas bort...

Riktigt jäkla trött på svensk ishockey emellanåt och det ultimata vore och Elitserieklubbarna bröt sig ur Svenska Håkkiförbundets förlamnade och stagnerande grepp...
DIFGUTE

Inlägg av DIFGUTE »

Kagen!!!!!!!!!!!!
Vad jag mena med att junoren tog plats var att de kunde ha sparat åtminstone 90000 i månaden på att lita på juniorerna men det är inte mitt beskymmer.
Kredit till Luleå som har flest egna produkter.
Det som ligger de i fatet är att ingen vill flytt till polcirkeln av svenska spelare.
Nej nu slutar vi snacka omn Luleå och jag vill bara säga än en gång, trots att det kanske är nödvändigt så tycker iallafall jag att djurgårn gör rätt. Inte ens under NHL konflikten hade vi särskillt många utläningar.
DIFGUTE

Inlägg av DIFGUTE »

En sak till med anledning till lockouten. Anledningen till att vi ej behövde ta in så mycket utländska spelare är av den enkla anledningen att DIF har leveraret mest spelare till NHL Och det var nästan bara de som kom hem och förgyllde vår tillvaro.
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

DIFGUTE skrev:En sak till med anledning till lockouten. Anledningen till att vi ej behövde ta in så mycket utländska spelare är av den enkla anledningen att DIF har leveraret mest spelare till NHL Och det var nästan bara de som kom hem och förgyllde vår tillvaro.
Samt med lite extra krydda genom Dan Boyle, Theodore/Turco. "Marre" var ju så dålig att han inte borde räknas..
Skriv svar