Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Silly-season 2013-2014 - (Nästa säsong alltså)
Är det någon som har koll på alla föredetta DIF-spelare i Allsvenskan. Kan bara komma på Deilert, Ahlen och C Gustafsson. Såg föresten att Deilert hade 9+15 i år. Bättre än samtliga av våra backar och då i ett lag som Asplöven. Budgetvärvning till nästa år?
Ridderwall: " Vi har större klack kvar 20 minuter efter matchen än de andra har under hela sina matcher"
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tror nog vi kommer få se Micke Ahlén i DIF nästa säsong, vet även att han vill spela för oss så det är bara slå en signal, han har utgående med Troja..DIFnacka skrev:Är det någon som har koll på alla föredetta DIF-spelare i Allsvenskan. Kan bara komma på Deilert, Ahlen och C Gustafsson. Såg föresten att Deilert hade 9+15 i år. Bättre än samtliga av våra backar och då i ett lag som Asplöven. Budgetvärvning till nästa år?
Deilert hade kunnat ersätta Lennhammer som bara måste bort nu.
C.G - Nej tack.
Spela fult
Målvakt som spelar stabilt och inte är rädd för att styra sina backar skulle vara ett plus. Bättre med en keeper som ligger kring 90% varje match än 98 i ena och 60 i nästa. Framförallt är det samarbetet med backarna jag saknat.diftobbe89 skrev: Den där forwardsuppsättningen liknar ju årets, tror absolt inte vi har råd med allt det.
Skulle vi lyckas behålla Otto, Jimmie, Fimpen och Honken skulle jag vara glad..
Sedan tycker jag backsidan är absolut viktigast nästa år, rejäla backar med skägg som vet hur man spelar försvarsspel. Där får det kosta.
Sen som sagt, ett par rejäla backar, gärna med skägg som du skriver som bryr sig mer om att täppa till hemåt än att servera snygga passningar.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Backar som jag tycker ser intressanta ut:
David Printz (ofc)
Tom Linder, Växjö (EP-sida)
Stor, rejäl och stabil back. Har fått sparsamt med speltid i Växjö både den här och förra säsongen. Rutinerad när det kommer till allsvenskt spel + att han har gått upp med Växjö och vet vad som krävs. Inte helt omöjligt att Växjö går med på en utlåning.
Jesper Dahlroth, Timrå (EP-sida)
Lite mer tvåvägsspelare, rörlig och snabb på rören. Borde kunna användas som PP-back. Även här kan det handla om en utlåning, om Timrå håller sig kvar dvs.
Patrik Nevalainen, Almtuna (EP-sida)
Ska erkänna att jag inte har någon jättekoll på Nevalainen, men om man utgår från vad som står på EP samt hans statistik så är det en stabil tvåvägsback i allsvenskan. Ett plus att han har lirat i Almtuna denna säsong, behöver inte flytta allt för långt. Guter kan nog lägga in ett gott ord för oss.
Robin Olsson, Tingsryd (EP-sida)
Även här ska jag inte uttala mig allt för mycket om spelaren, då jag knappt har en susning om vem det är. Men att ligga på plus i +/- i Tingsryd i två säsonger är bra jobbat. Rätt ålder, defensiv.
Fredrik Sandgren, Almtuna (EP-sida)
Har spelat många år i Allsvenskan, och har förvånansvärt bra statistik eftersom han bara spelat med bottengäng. Verkar vara en tvåvägsback, hans poängsskörd under åren är bra.
Matt Case, Idaho Steelheads (EP-sida)
Riktig EP-värvning. Har aldrig sett snubben förut, utgick mest ifrån hans +/- den här säsongen.
Matt Clune, Ontario Reign (EP-sida)
Samma här, imponerande statistik från både NCAA och ECHL.
Tim Kunes, Stavanger Oilers (EP-sida)
Riktigt imponerande statistik, även om den norska ligan inte håller samma nivå som allsvenskan så borde Kunes kunna imponera här också. Södergren kanske har koll på denna snubbe?
Det finns många backar där ute, bara för Challe att börja jobba..
David Printz (ofc)
Tom Linder, Växjö (EP-sida)
Stor, rejäl och stabil back. Har fått sparsamt med speltid i Växjö både den här och förra säsongen. Rutinerad när det kommer till allsvenskt spel + att han har gått upp med Växjö och vet vad som krävs. Inte helt omöjligt att Växjö går med på en utlåning.
Jesper Dahlroth, Timrå (EP-sida)
Lite mer tvåvägsspelare, rörlig och snabb på rören. Borde kunna användas som PP-back. Även här kan det handla om en utlåning, om Timrå håller sig kvar dvs.
Patrik Nevalainen, Almtuna (EP-sida)
Ska erkänna att jag inte har någon jättekoll på Nevalainen, men om man utgår från vad som står på EP samt hans statistik så är det en stabil tvåvägsback i allsvenskan. Ett plus att han har lirat i Almtuna denna säsong, behöver inte flytta allt för långt. Guter kan nog lägga in ett gott ord för oss.
Robin Olsson, Tingsryd (EP-sida)
Även här ska jag inte uttala mig allt för mycket om spelaren, då jag knappt har en susning om vem det är. Men att ligga på plus i +/- i Tingsryd i två säsonger är bra jobbat. Rätt ålder, defensiv.
Fredrik Sandgren, Almtuna (EP-sida)
Har spelat många år i Allsvenskan, och har förvånansvärt bra statistik eftersom han bara spelat med bottengäng. Verkar vara en tvåvägsback, hans poängsskörd under åren är bra.
Matt Case, Idaho Steelheads (EP-sida)
Riktig EP-värvning. Har aldrig sett snubben förut, utgick mest ifrån hans +/- den här säsongen.
Matt Clune, Ontario Reign (EP-sida)
Samma här, imponerande statistik från både NCAA och ECHL.
Tim Kunes, Stavanger Oilers (EP-sida)
Riktigt imponerande statistik, även om den norska ligan inte håller samma nivå som allsvenskan så borde Kunes kunna imponera här också. Södergren kanske har koll på denna snubbe?
Det finns många backar där ute, bara för Challe att börja jobba..

Silly-season 2013-2014 - (Nästa säsong alltså)
Inför sista matchen mot Asplöven intervjuades Deilert som förklarade Djurgården som laget i hans hjärta. Har utgående kontrakt och bör inte vara alltför dyr.diftobbe89 skrev:Tror nog vi kommer få se Micke Ahlén i DIF nästa säsong, vet även att han vill spela för oss så det är bara slå en signal, han har utgående med Troja..DIFnacka skrev:Är det någon som har koll på alla föredetta DIF-spelare i Allsvenskan. Kan bara komma på Deilert, Ahlen och C Gustafsson. Såg föresten att Deilert hade 9+15 i år. Bättre än samtliga av våra backar och då i ett lag som Asplöven. Budgetvärvning till nästa år?
Deilert hade kunnat ersätta Lennhammer som bara måste bort nu.
C.G - Nej tack.
Här kommer ett längre inlägg så om ni inte orkar läsa så skippa hela skiten.
Uppenbart är två saker, till att börja med hade vi för dåliga backar detta år och vi behöver verkligen få ordning där bak innan vi bränner allt krut framåt.
Målvakter:
1.Ny målvakt - Vi behöver en målvakt som är jämnare än Chet är, en enormt viktig post att fixa, Chet är grym när han lirar bra, men viker ner sig när försvaret slarvar. (Inte jättedåligt om Chet förlänger, men ser gärna någon annan)
2. Adam Reideborn - Kanske ska få lite fler matcher nästa säsong, gjorde det bra dem matcher han stod.
Backar:
1.Ny back - En duktig två vägs back. Ska kunna bidra framåt men ändå vara duktig defensiv.
2. Ny back - En riktig tuffing i försvaret. Behöver inte vara en mästare med puck, men ska kunna hantera den. Huvudsyssla är att lira BP och hålla rent framför eget mål, samt sätta ett par rejäla tacklingar.
3. Philip Holm - Jätteviktigt om vi kan förlänga med honom. Tagit stora kliv denna säsong och tror han kan bli riktigt bra nästa säsong också.
4. Nils Andersson - Hoppas han läker ihop bra nu och kommer tillbaka nästa säsong med en ordentlig försäsong så tror jag han kan vara riktigt bra för oss, framför allt framåt. Har dessutom redan kontrakt.
5. Elias Granath - Inte någon jag kanske ville haft kvar, men har ju kontrakt och var faktiskt den enda back som vi hade som spelade bra under playoff. Kan antagligen bättre än han visade i år, men måste hålla sig skadefri.
6. Linus Arnesson - Gjort en fin säsong och tror han får chansen i A laget nästa år.
7. Alexander Falk - Gjort det bra och bör få spela mer i A laget nästa säsong.
UT:
1. Timmy P
2. Lidström
3. Erik G
4. Lennhammer
Alla ska bort enligt mig.
Detta gör att vi behåller en stomme från detta år och samtidigt fyller på med det vi behöver utifrån.
Centrar:
C1 - Här behövs en ny, vi behöver en center som är bra på allt, en Otto typ. (Tror nämligen inte Otto förlänger, även om jag hoppas att han vill en säsong till.)
C2 - Johner - Johner blandar och ger, en rejäl vinnarskalle dock och bra poängproduktion, klarar av en andra kedja excellent.
C3 - Honken - Billig center som gör det väldigt bra.
C4 - Fimpen - Fimpen är enormt viktig i DIF, en riktigt kulturbärare och får han vara hel och frisk så gör han ett enormt jobb.
UT:
Ottosson - Om han förlänger så är han given första center. Om inte Johner steppar up big time. Annars får vi tacka Otto för en otroligt fin karriär!
Forwards:
F1 Åberg - Har kontrakt även om han ryktas bort, hoppas han blir kvar, gjort det väldigt bra i år och tror han kan ta ytligare steg nästa år. Ska dock inte lira point i PP, där kan vi ha Nils Andersson istället.
F2 Sörenssen - Kanonförlängning, började rätt svagt men har spelat upp sig rejält. Enormt kul med en spelare med sån hög fart och energi.
F3 Wennberg - Att säkra upp Wennberg blir inte lätt men skulle vara enormt kul om han kör ett år till. En grym forward som dessutom kan spela center.
F4 Hank - Har kontrakt, kan fortsätta gnugga i en fjärdelina, kanske värt att testa honom framför mål i PP. Gjorde det ju bra där i Mora.
F5 Ljungh - Har varit riktigt dålig i år, men har kontrakt. Hade gärna sett att han bara fått 1 år, har mycket ishockey i sig men tror inte han kommer få ut det hos oss.
F6 Kalus - Gjorde ett kanonjobb och tror inte Kalus kostar så mycket, tacklas och är underbar att se. Förläng gärna.
F7 Ölvestad - Om Jimmie är villig att sänka lönen och ta en mindre roll i DIF så tar jag honom gärna. Ska lira i en tredjekedja och stå för tacklingar och härlig energi, kan säkert göra en hel del poäng också + lira massor av BP.
F8 En poängkung - Behövs en ersättare till Linkan, en som kan göra 40-50 poäng framåt.
F9 Micke Ahlén - Seg på skridskor men stort DIF hjärta och står för hårt jobb över hela banan.
UT:
Guter - Tyvärr har vi inte plats för Guter, men om Åberg/Wennberg försvinner så ska han erbjudas plats i laget.
Tim E - Tycker det är synd. gillar Tim men eftersom vi har förlängt med Ljungh så får Tim inte plats tyvärr.
Linkan - Tack för allt Linkan, men det blev en säsong för mycket.
Laget ser ut som följer då:
xx/Chet (Förstemålvakt)
Adam Reideborn (Andra målvakt)
Nils Andersson - 2-vägs back
Defensiv "tuffing" - Holm
Granath - Arnesson
Falk
Åberg - C1 - "Poängkung"
Wennberg - Johner - Sörenssen
Ölvestad - Honken - Kalus
Ahlén - Fimpen - Hank
Extra: Ljungh
Känns som ett välbalanserat lag och vi kanske har råd med detta. Men vi måste försöka få in spelare som inte är jättedyra på dem positionerna som fattas, vilket knappast är det lättaste.
Vad tror ni gott folk om detta DIF?
Uppenbart är två saker, till att börja med hade vi för dåliga backar detta år och vi behöver verkligen få ordning där bak innan vi bränner allt krut framåt.
Målvakter:
1.Ny målvakt - Vi behöver en målvakt som är jämnare än Chet är, en enormt viktig post att fixa, Chet är grym när han lirar bra, men viker ner sig när försvaret slarvar. (Inte jättedåligt om Chet förlänger, men ser gärna någon annan)
2. Adam Reideborn - Kanske ska få lite fler matcher nästa säsong, gjorde det bra dem matcher han stod.
Backar:
1.Ny back - En duktig två vägs back. Ska kunna bidra framåt men ändå vara duktig defensiv.
2. Ny back - En riktig tuffing i försvaret. Behöver inte vara en mästare med puck, men ska kunna hantera den. Huvudsyssla är att lira BP och hålla rent framför eget mål, samt sätta ett par rejäla tacklingar.
3. Philip Holm - Jätteviktigt om vi kan förlänga med honom. Tagit stora kliv denna säsong och tror han kan bli riktigt bra nästa säsong också.
4. Nils Andersson - Hoppas han läker ihop bra nu och kommer tillbaka nästa säsong med en ordentlig försäsong så tror jag han kan vara riktigt bra för oss, framför allt framåt. Har dessutom redan kontrakt.
5. Elias Granath - Inte någon jag kanske ville haft kvar, men har ju kontrakt och var faktiskt den enda back som vi hade som spelade bra under playoff. Kan antagligen bättre än han visade i år, men måste hålla sig skadefri.
6. Linus Arnesson - Gjort en fin säsong och tror han får chansen i A laget nästa år.
UT:
1. Timmy P
2. Lidström
3. Erik G
4. Lennhammer
Detta gör att vi behåller en stomme från detta år och samtidigt fyller på med det vi behöver utifrån.
Centrar:
C1 - Här behövs en ny, vi behöver en center som är bra på allt, en Otto typ. (Tror nämligen inte Otto förlänger, även om jag hoppas att han vill en säsong till.)
C2 - Johner - Johner blandar och ger, en rejäl vinnarskalle dock och bra poängproduktion, klarar av en andra kedja excellent.
C4 - Fimpen - Fimpen är enormt viktig i DIF, en riktigt kulturbärare och får han vara hel och frisk så gör han ett enormt jobb.
UT:
Ottosson - Om han förlänger så är han given första center. Om inte Johner steppar up big time. Annars får vi tacka Otto för en otroligt fin karriär!
Forwards:
F1 Åberg - Har kontrakt även om han ryktas bort, hoppas han blir kvar, gjort det väldigt bra i år och tror han kan ta ytligare steg nästa år. Ska dock inte lira point i PP, där kan vi ha Nils Andersson istället.
F2 Sörenssen - Kanonförlängning, började rätt svagt men har spelat upp sig rejält. Enormt kul med en spelare med sån hög fart och energi.
F3 Wennberg - Att säkra upp Wennberg blir inte lätt men skulle vara enormt kul om han kör ett år till. En grym forward som dessutom kan spela center.
F4 Hank - Har kontrakt, kan fortsätta gnugga i en fjärdelina, kanske värt att testa honom framför mål i PP. Gjorde det ju bra där i Mora.
F5 Ljungh - Har varit riktigt dålig i år, men har kontrakt. Hade gärna sett att han bara fått 1 år, har mycket ishockey i sig men tror inte han kommer få ut det hos oss.
F6 Kalus - Gjorde ett kanonjobb och tror inte Kalus kostar så mycket, tacklas och är underbar att se. Förläng gärna.
F7 Ölvestad - Om Jimmie är villig att sänka lönen och ta en mindre roll i DIF så tar jag honom gärna. Ska lira i en tredjekedja och stå för tacklingar och härlig energi, kan säkert göra en hel del poäng också + lira massor av BP.
F8 En poängkung - Behövs en ersättare till Linkan, en som kan göra 40-50 poäng framåt.
F9 Micke Ahlén - Seg på skridskor men stort DIF hjärta och står för hårt jobb över hela banan.
UT:
Guter - Tyvärr har vi inte plats för Guter, men om Åberg/Wennberg försvinner så ska han erbjudas plats i laget.
Tim E - Tycker det är synd. gillar Tim men eftersom vi har förlängt med Ljungh så får Tim inte plats tyvärr.
xx/Chet (Förstemålvakt)
Granath - Arnesson
Falk
Åberg - C1 - "Poängkung"
Ahlén - Fimpen - Hank
Känns som ett välbalanserat lag och vi kanske har råd med detta. Men vi måste försöka få in spelare som inte är jättedyra på dem positionerna som fattas, vilket knappast är det lättaste.
Guter har kontrakt nästa säsong så du vet. Jag har också svårt att se en dyr tvåvägsback samt en dyr backtuffing få plats i vår minskade budget. Vi drar in på kostnaden för Linkan, Tim och Fimpen i mitt lag nedanför och med det tror jag vi kan få in hyfsade spelare men inga etablerade tvåvägsbackar som sprutar in poäng.Rix skrev:TEXT
Jag hoppas att laget ser ut så här nästa säsong:
Åberg - Otto - Sörensen
Guter - Johner - Wennberg
Jimmie - Honken - Kalus
Hank - Ljungh - NY
NY - NY
Holm - Nils
Granath - Arnesson
Falk
Reideborn
NY/Pickard
Guter ska vi vara rädda om, har potential att snitta minst 1 poäng per match. Riktig målskytt.
Håller med om uppsättningen men kanske inte om kedjekombinationerna.Rix skrev: xx/Chet (Förstemålvakt)
Granath - Arnesson
Falk
Åberg - C1 - "Poängkung"
Ahlén - Fimpen - Hank
Den enda jag inte håller med om är Chet. Tycker inte alls han är den typ av keeper som laget behöver. Får vi behålla våra grymma tekare så ser jag mycket hellre en stående mer renodlad butterfly-keeper som låser ner pucken hellre än att försöka styra returer.
Skall vi försöka bygga ett nytt backspel så är en målvakt som kan jobba närmare ihop med försvaret något man bör försöka få på köpet. En transatlant som inte är fostrad i stor rink och dessutom har en språkbarriär mellan sig själv och backarna är inte bra.
Skulle även vilja ha in Guter i din lista, lite mer utrymme och förtroende så vet vi att han kan prestera (som i DIF J18/J20).
Nu tror jag inte vi får behålla Erik G men jag är inte ovän med tanken att ge honom en plats i laget om han finns tillgänglig, han kan bara bli bättre och jag tycker han har vissa Erik Karlsson kvalitéer (och Karlsson var även han en rejäl drällputte likt EG).
Senast redigerad av Praetori den 2013-03-10 23:12:44, redigerad totalt 2 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Finns det några källor på att Åberg är påväg bort eller är det bara spekulationer? Samt denna Ahlén, han verkar ju ha ett stort DIF-hjärta som påstås men han har ändå varit kapten för sitt lag, tror ni han överger det så lätt?Rix skrev:Här kommer ett längre inlägg så om ni inte orkar läsa så skippa hela skiten.
Målvakter:
Backar:
UT:
1. Timmy P
2. Lidström
3. Erik G
4. Lennhammer
Centrar:
UT:
Forwards:
UT:
xx/Chet (Förstemålvakt)
Granath - Arnesson
Falk
Åberg - C1 - "Poängkung"
Ahlén - Fimpen - Hank
Finns enligt mig ingen spelare som är mer DIF än Ottosson!Praetori skrev:Personligen tycker jag det om vi får möjligheten att behålla honom. Att frivilligt avstå från Jimmie skulle i min bok vara lika främmande som att byta färgerna på skölden. Ölvestad är så mycket Djurgårdare det går att bli.Kall-El skrev:Är det verkligen så självklart att Ölvestad skall vara kvar?
Ölvestad tycker jag högst personligt får för mycekt cred sett till vad han levererar.
Killen är en bra brunkare, men det är Fimpen, Kalus och Honken också...
Var inte Deilert en back som fick lämna DIF för att han hade lite för store bekymmer i egen zon?
Vill inte ha in fler backar personligen som har sin styrka i offensiven.
Ge mig pålitliga defensiva backar istället.
Ahlén?
Till rätt pris varför inte.
Vill inte ha in fler backar personligen som har sin styrka i offensiven.
Ge mig pålitliga defensiva backar istället.
Ahlén?
Till rätt pris varför inte.
Menade absolut inte att Otto skulle vara mindre Järnkamin än Jimmie. Det Ölvestad tillför är dock inte leverans i form av baljor utan det är hjärta, fysik och energi i en kombination som ingen lyckats matcha i detta lag på mycket länge (även om Kalus än så länge verkligen gått åt rätt håll).Kall-El skrev: Finns enligt mig ingen spelare som är mer DIF än Ottosson!
Ölvestad tycker jag högst personligt får för mycekt cred sett till vad han levererar.
Killen är en bra brunkare, men det är Fimpen, Kalus och Honken också...
Fimpen ligger också rätt bra till men känns ibland mer åt det individualistiska hållet och Honken har inte alls samma energi även om det grundar sig i en helt annan spelstil (jämfört med Ölvestad).
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Ahlén är en sämre version av Hank. Nej tack. Ser noll anledning.
Expert.
Gillar även ditt lag, måste väl säga att det faktiskt ser aningen bättre och billigare ut än mitt.Sjöwall skrev:Guter har kontrakt nästa säsong så du vet. Jag har också svårt att se en dyr tvåvägsback samt en dyr backtuffing få plats i vår minskade budget. Vi drar in på kostnaden för Linkan, Tim och Fimpen i mitt lag nedanför och med det tror jag vi kan få in hyfsade spelare men inga etablerade tvåvägsbackar som sprutar in poäng.Rix skrev:TEXT
Jag hoppas att laget ser ut så här nästa säsong:
Åberg - Otto - Sörensen
Guter - Johner - Wennberg
Jimmie - Honken - Kalus
Hank - Ljungh - NY
NY - NY
Holm - Nils
Granath - Arnesson
Falk
Reideborn
NY/Pickard