Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Shike

Re: Silly-season 2013-2014 - (Nästa säsong alltså)

Inlägg av Shike »

Jag är inte riktigt med på det folk skriver om våran forward uppsättning.
Trots att vi haft så mycket tid med fler spelare på isen (3:a i serien)
Om sedan forwards vore så bra som det sägs borde dom varit högre i effektivitet.

Man kan givetvis tycka vad man vill men faktum är att vi blev 6:a i tabellen på gjorda mål och 5:a på insläppta.
6:a i tabellen på gjorda mål i PP på 3:e mest tid. Detta är inte bra.
Marre Greenleaf
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Marre Greenleaf »

karavan skrev:Som gammal Djurgårdare är det med smärta jag ser hur ishockeyn har utvecklats för Djurgården de senaste åren.

Det är uppenbart att storstadsregionerna i Sverige har problem att tillhöra toppen i de stora idrotterna (Fotboll/Hockey). Städer som Skellefteå, Örnsköldsvik, Karlstad, Luleå (Hockey) Borås, Kalmar, Helsingborg (Fotboll) kan konstigt nog mäta sig med storstadsklubbar. Ur ett europeiskt perspektiv vore det helt omöjligt. Se exempelvis inom fotbollen, storlagen kommer från stora ekonomiska centra som. Milano, Barcelona, München, London, Madrid.

Hur är det möjligt att en håla som Skellefteå kan betala så höga löner? Tro inte att det handlar om tradition då är man ute och cyklar. Allt handlar givetvis om kommunal ekonomisk doping. Där kommer vi i Stockholm aldrig kunna utmana.

Jag tror att ur det här perspektivet Djurgården behöver tänka nytt och fräscht, inte titta på den ankdamm som styrs av Karlstad och små städer. Elitserien är inte och kommer inte vara en särskilt stor liga över överskådlig tid. Djurgården har legat i framkant förr och det är dags igen.
Lösningen stavas KHL, världens näst bästa liga. Jag är övertygad om att det är möjligt, KHL skulle ta emot mästa mästarna direkt.

Jag skulle hellre se matcher mot CSKA Moskva eller St Petersburg än fem matcher mot Luleå. AIK får gärna följa med på resan in i framtiden bara för derbynas skull. Så kan små städerna fortsätta med sin ekonomiska doping eller kanske vakna upp och se att det är bättre att satsa pengarna på skola och omsorg än ett hockeylag i en medioker liga.

Tänk vilken silly season det hade varit :)

Valet står mellan att långsamt förblöda i en serie där dolda ekonomiska orättvisorna råder. Eller ta klivit fullt ut in i den professionella idrotten. (Om det kan man i och för sig ha åsikter).

Det här kanske är fel tråd men jag tror och hoppas att den här debatten snart tar fart.
Jag håller med. Pengarna (för spelarna) finns inte i storstadsområden. Dock finns fansen där. Att starka varumärken som Dif, Malmö , Leksand inte spelar i högsta serien måste döda hockeyligan. Att dessa lag kan inte konkurrera ekonomiskt med Växjö, Timrå, Rögle är ett skämt.

Det ligger väldigt mkt pengar för ligan att dessa varumärken spelar i högsta serien. Till en viss del vill jag påstå att Elitserien behöver dem mer än vad de behöver elitserien.

Vad gäller spelare så finns det ingen anledning att vara sentimental och försöka hålla kvar "gamla" legender. Kalus och Johner har stått upp för skölden mer än vad Jimpa och linkan har gjort under playoff serien. Man kan inte värva på gamla meriter eller för att spelaren är djurgårdare.
Oaklund
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Oaklund »

Det som oroar mig är att vi kommer få ett liknande spelartapp som förra året. Bara det att spelarbudgeten kommer vara mindre iår och vi kommer få ett sämre lag..

Dock är det här en ny chans att rensa dödkött i styrelsen och bygga nytt och långsiktigt.

Just nu känns det dock skit och vi kommer vara kvar i den här skitserien ett tag
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Blir ju bara löjligt när folk tar upp Andreas Engqvist. Han gjorde alltså 36 poäng på 48 matcher i KHL i år och kan välja vilken Elitserieklubb han vill (tror jag han väljer bort) samt bör ha massor av alternativ i Europa.

Mer rimligt att vi i första hand tittar på bra allsvenska spelare, rejects i Elitserien samt division 1-spelare. Någon som har bra koll på Huddinge, de kvalar ju uppåt nu, finns något billigt fynd att plocka där?
Användarvisningsbild
android

Silly-season 2013-2014 - (Nästa säsong alltså)

Inlägg av android »

jensa öhling skrev:Blir ju bara löjligt när folk tar upp Andreas Engqvist. Han gjorde alltså 36 poäng på 48 matcher i KHL i år och kan välja vilken Elitserieklubb han vill (tror jag han väljer bort) samt bör ha massor av alternativ i Europa.

Mer rimligt att vi i första hand tittar på bra allsvenska spelare, rejects i Elitserien samt division 1-spelare. Någon som har bra koll på Huddinge, de kvalar ju uppåt nu, finns något billigt fynd att plocka där?
Måns Kruger..
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

jensa öhling skrev:Blir ju bara löjligt när folk tar upp Andreas Engqvist. Han gjorde alltså 36 poäng på 48 matcher i KHL i år och kan välja vilken Elitserieklubb han vill (tror jag han väljer bort) samt bör ha massor av alternativ i Europa.

Håller med angående snacket om Andreas. Någon sådan eller liknande värvning kommer inte att ske. Angående Division 1-spelare så borde väl Stefan Söder ligger nära till hands?

Fan vad trist det är att kolla runt bland Division 1-spelare.
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

Brynäs ska väl kicka ett par spelare? har vi något där av intresse tro, som skulle kunna tänka sig allsvenskt spel?
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Victor Berglind får knappast nytt kontrakt i Brynäs då de har 8 backar under kontrakt över nästa säsong. Berglind imponerade under sin lånesejour hos oss och känns som ett enormt bra tillskott till vårt powerplay.

Brynäs släpper även defensive backen Fredrik Styrman som floppat rätt rejält. JVM-back för ett par år sen men har stagnerat. Frågan är om han är något att ha? Bra på grillorna i alla fall.

Bland forwards släpper man Widing (för dyr, Leksand?), Lavander (för dålig) samt Martin Johansson. Den sistnämnde är en bra skridskoåkare och skulle göra mycket nytta i en tredjekedja. Men kanske för dyr för oss att sätta i en sån roll.

Andra tänkbara Elitserien-rejects att försöka värva:

Robin Figren. Släpps troligen av LHC. Men här kommer väl AIK bl a försöka hugga.
Nils Bäckström. Kom in i AIK under slutet av säsongen. Enkelt spelande back som Challe försökte få inför denna säsong.
Jeremy Boyce-Rotewall, Timrå. JVM-spelare. Gnuggare men svag framåt.
Simon Önerud, Timrå. Kan nog göra en hel del poäng i allsvenskan.
Steve Saviano, Växjö. Pålitlig poängplockare i allsvenskan.
Senast redigerad av jensa öhling den 2013-03-10 14:02:55, redigerad totalt 1 gånger.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Nuvarande backar jag vill ha kvar:
Andersson, Lidström, Granath, Holm, Arnesson och Gustafsson ifall han kan fixa till sin defensiv.

Forwards jag vill ha kvar:
Otto, Hank, Fimpen(Han lär väl sluta dock), Jimmie, Kalus, Åberg, Wennberg, Sörensen, Johner, Guter samt Honken.

Andersson - Granath
Kommentar: Andersson bra offensiv, inte så dålig defensiv heller vad jag vet. Granath har spelat upp sig i egen zon på sistone, tror han kommer vara ännu bättre nästa säsong.

Lidström - X1
Kommentar: Lidström har även han spelat upp sig, han är inte en lika stor risk i egen zon heller. Han tillsammans med en defensiv back runt 25 år.
X2 - Holm
Kommentar: Holm, vår bästa back denna säsong enligt mig. Tillsammans med en tvåvägsback.

Gustafsson/Arnesson
Kommentar: Gustafsson lär väl lämna för Frölunda, men om han inte gör det så borde han få vara sjundeback tills han spelat upp sig i defensiv zon. Arnesson är fortfarande ung och blev sämre efter JVM.

X1= Defensiv back i rätt ålder och med erfarenhet av allsvenskan samt kvalserien
X2= Tvåvägsback som även den har erfarenhet av kvalserien.

Sörensen - Johner - X1
Kommentar: Hoppas att vi kan behålla både Sörensen och Johner. Vi behöver en elak men spelskicklig forward som passar i en förstakedja.

Åberg/X2 - Otto - Guter
Kommentar: Åberg lär väl antagligen lämna, men ifall vi har kvar honom vill jag att det ser ut såhär. Otto har 1-2 år till i sig, bara hoppas att Challe förstår det också!

Hank - Wennberg - Kalus
Kommentar: Har för mig att Wennberg spelade som center i J18 och J20, tror han skulle klara det i allsvenskan också. Hank och Kalus kan ge honom lite yta dessutom så verkar Hank väldigt lätt komma fri, likaså Kalus. Känns som denna formation kan få många kontringar med sig. Tredje eller fjärdekedja.

Jimmie - Honken - Fimpen
Kommentar: Om Fimpen fortsätter så tror jag att denna formation skulle bli helt okej. Gör ont att möta, spelskickliga och erfarna. Tredje eller fjärdekedja. Ifall Fimpen lägger skridskorna på hyllan så hoppas jag att vi värvar en elak forward som har bra spelförståelse och okej skridskoåkning.

Detta är ju drömmen, men vilka spelare kommer vi att tappa?
Wennberg, Åberg, Fimpen, Otto och Johner känns det som. Tror inte att de fyra förstnämnda går till någon annan svensk klubb, Otto och Fimpen kanske slutar. Wennberg&Åberg till NHL/AHL? Fast tror att NHL vill att iallafall Wennberg får utvecklas en säsong till i DIF, Åberg kanske får åka över till AHL. Har vi råd att ha kvar Johner?

EDIT:

Spelare under kontrakt nästa säsong är:
Ljungh, Sörensen, Andersson, Falk, Granath, Hank, Åberg
Användarvisningsbild
Byström

Inlägg av Byström »

Märkligt hur annorlunda mina åsikter om Gustafsson och Andersson tycks stå när man läser en del här. Erik har stundtals varit vår absolut bästa back under säsongen. Att han dippat nu (och under Landeskogs tid i klubben) är helt förståeligt, killen är fortfarande ung.

Tycker också det är märkligt hur folk ser att Andersson är en så dålig back? Vad jag såg på försäsongen har killen absolut potential att bli en av våra backar på Topp-4. En spelskicklig powerplayback är väl precis vad folk gapat om hela säsongen? Att döma honom på en försäsong i nytt spelsystem duger inte. Visst att vara borta från hockeyn i ett helt år men med en hel försäsong ska han förhoppningsvis kunna gå in i både ett av de två första backparen samt PP.

Vore fantastiskt om vi fick in Berglind. Han verkade trivas här, och om Brynäs ska göra sig av med honom så - varför inte? Frågan är vilka krav killen har bara...

Vad är forumets åsikter om Andreas Holmqvist? Visst att han inte är den mest vältränade spelaren, men på den här nivån skulle han smälla in poäng. PP-vapen. Jag är kluven... Skulle han kunna spela för en låg lön för att få vara tillbaka i Stockholm, spela med brorsan, spela för DIF. Varför inte?

Får vi ha kvar Arnesson blir jag överlycklig. Annars, försök signa Lidström på billigare kontrakt efter en halvrisig säsong. Alternativt Lennhammer som jag tror kan utvecklas mer.

Får vi ihop något liknande till backuppsättning nästa säsong är jag kanonnöjd.

Berglind/Honken - NY/Printz
Andersson - Holm
Granath - Arnesson/Lennhammer/Lidström
Falk/Bohman

Forwardsuppsättningen ska vi vara extremt nöjda med om vi får behålla något snarlikt. Möjligtvis in med en ytterligare Kalus-typ. Titta på hur BIK spelar. Man retar upp motståndarna som förlorar fokus och så vinner man några extrapoäng.

Får vi behålla både Sören och Åberg ska vi vara extremt nöjda. Jag tror minst en försvinner. Wennberg försvinner väl antagligen tyvärr också.

Om Otto inte stannar ytterligare en säsong tror jag risken finns att vi får spela med Ljungh som andracenter. Jag VILL tro att det finns mer hos honom, en bättre start på säsongen så kanske han kan prestera 20-25 pinnar.

Honken måste stanna. Den kanske bästa värvningen vi gjorde inför säsongen. DOCK har han ingenting i ett powerplay att göra.

Ölvestad ska givetvis vara kvar. Det är viktigt att ha spelare som vet vad det innebär att vara DIF är. Fimpen är samma sak, vill han vara kvar och satsa så givetvis. Plats som 4th-liner eller extraforward.

Känns riktigt dåligt att vi bränt våra broar med både Weigel och Blomstrand. Framförallt den sistnämnde hade jag lätt tagit för en tredjekedjeplats. Tycker han var en av försäsongens bättre inför i år. Synd.

Sörensen - Dustin - Wennberg/Åberg
Guter - Ljungh - Kalus
Ölvestad - Honken - NY (Kalus-typ)
Lindberg - Fimpen - Hank/NY (Checkingspelare)
Kalin
Staten

Inlägg av Staten »

Andreas Holmqvist har skrivit nytt kontrakt med Köln.

Vi behöver spelare som det brinner i blicken för när det är match. Jag är trött på de uppgivna blickarna och hänga med huvudet-spelare. Fler som Ölvestad som kan ta för oss där ute. Jag vill se lite hat hos spelarna. Hat över den här skitligan och en jävla revanschlusta att komma tillbaka. Det har jag inte sett i år.

Till nästa säsong tar vi dessutom in en sportpsykolog som får arbeta med killarna över hela säsongen. Det var ett stort misstag att inte göra inför den här.
Senast redigerad av Staten den 2013-03-10 14:31:53, redigerad totalt 1 gånger.
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Viktigaste är att bli av med Granath. Har vi inte någon rik jävel har som kan köpa ut honom?

De jag hoppas vi får behålla är:
Otto
Ölve
Fimpen
Wennberg
Åberg
Sörensen
Guter
Johner
Kalus
Holm
Arneson
Falk
Nils

Resten har jag väl inga direkta åsikter om förutom att jag är jävligt less på Granath. Detsamma gäller EG men han har höga toppar så lite mer tveksam där
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tycker Lidström gjort det OK. Men han nådde inte heller upp till förväntningarna och var, när säsongen summeras, en stor del av problemet han också. Vilket gäller typ alla backar utom Holm. Så där vill jag klippa banden bara för att bygga om extra mycket på den lagdelen som fallerade mest i år.
Expert.
Användarvisningsbild
Stiwky

Inlägg av Stiwky »

Sörensen, Åberg, Wennberg och Holm. Framtiden
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Användarvisningsbild
supreme

Silly-season 2013-2014 - (Nästa säsong alltså)

Inlägg av supreme »

SirDIFalot skrev:Jag tycker Lidström gjort det OK. Men han nådde inte heller upp till förväntningarna och var, när säsongen summeras, en stor del av problemet han också. Vilket gäller typ alla backar utom Holm. Så där vill jag klippa banden bara för att bygga om extra mycket på den lagdelen som fallerade mest i år.
Sett till den senare delen av säsongen tycker jag Lidström skött sig utmärkt. Önskar bara man haft honom som en fast kugge i PP hela säsongen, så han funnit trygghet på den platsen. Funkade ju sådär med Åberg, om vi ska uttrycka oss milt.
Låst