Jag håller med om allt det här, men det är dumdristigt att tycka att ett system är bra utan att veta vilka nackdelar och svagheter det aktuella systemet har. Förutom det charmiga som du nämner, så har en öppen elitserie även stora nackdelar. Det är ju därför hockeyligan försöker ha det så "stängt som möjligt" samtidigt som de officiellt har en öppen liga.mforce skrev:Hmmm, varför ökar en stängd liga publiksnittet? Möjligen ger stängd liga stabilare ekonomi, bättre spelare och därigenom en bättre produkt.
Dock ger dramat kring streckmatcher och ned/uppflyttningsmatcher en attraktion som stängd liga saknar.
Jag tror att klackkulturen skulle fara illa av stängd liga. Ponera att stackarna i Öreskoga blir dömda till en evighet i allsvenskan, vilken morot har den klacken att leverera? Visst kan man ha åsikten att det räcker med klackarna i elitserien, resten skiter vi i. Men jag tycker att det finns ett värde i att ett gäng ungdomar från Ljungby har en dröm om att se sitt lag gå upp, och beger sig till sin islada och sjunger tillsammans.
Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt
Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Jag och min polare sitter på långsidan annars men igår drog vi till klacken igår och det var kul. Har fan ont i halsen idag men hinner vila upp den till imorgon. Då blir det repris. Tyckte det märkes att ganska många förflyttat sig till klack. Med tanke på att publiksiffran var 5000 så var klacken ganska stor och enligt mig var det hyffsat drag. Det förklarar också att sittplats var lite sämre igår eftersom många av de som skriker på långsidan förflyttat sig till klacken.
ALLA TILL KLACKEN!
ALLA TILL KLACKEN!
- Hajduk
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Haha orginal finns det alltid. Ofta tänker jag att jag själv måste ju vara rätt störd och självskadebenägen eftersom jag utsätter mig själv för vånda och ångest genom följa ett lag. Önskar ibland att jag inte brydde mig men hjärtat vinner över förståndet.pulverapa skrev:Konstiga enstöringar, gamla tanter som håller för öronen när det sjungs, fjortisar som hellre tittar i mobilen än på matchen etc etc. Det finns mycket bra folk också såklart.Alexander skrev:Utveckla vänligen.pulverapa skrev:Jag hade ingen aning om att det var så mycket tomtar i klacken. Det är ju helt sjukt vad konstigt folk det finns.

Det jag dock blir irriterad över är folk som sitter ner och/eller inte sjunger. Spelar ingen roll om det är gamla gubbar eller fjortistjejer. Där utöver förstår jag inte att man tar med sig småbarn till klacken. Vad bidrar de med????
Ja det var grymt att så många flyttade till kortsidan igår! Mer sånt (eller egentligen ska det inte behövas om det istället kommer fler till matcherna). Men jag tyckte nästan det var bättre drag än senast mot Leksand i perioder, och då var det 3000 fler...laxen skrev:Jag och min polare sitter på långsidan annars men igår drog vi till klacken igår och det var kul. Har fan ont i halsen idag men hinner vila upp den till imorgon. Då blir det repris. Tyckte det märkes att ganska många förflyttat sig till klack. Med tanke på att publiksiffran var 5000 så var klacken ganska stor och enligt mig var det hyffsat drag. Det förklarar också att sittplats var lite sämre igår eftersom många av de som skriker på långsidan förflyttat sig till klacken.
ALLA TILL KLACKEN!
Blir det bara 5000 mot BIK så jävlar alltså!
Visst är det så. Jag har inte riktigt bestämt vad jag tycker är bäst. Hur har det funkat i Finland sedan man stängde ligan? En annan fördel med stängd liga är ju att klubbarna i lägre divisioner inte har någon anledning att göra dumdristiga satsningar och således få stabilare ekonomi.sensei skrev:Jag håller med om allt det här, men det är dumdristigt att tycka att ett system är bra utan att veta vilka nackdelar och svagheter det aktuella systemet har. Förutom det charmiga som du nämner, så har en öppen elitserie även stora nackdelar. Det är ju därför hockeyligan försöker ha det så "stängt som möjligt" samtidigt som de officiellt har en öppen liga.mforce skrev:Hmmm, varför ökar en stängd liga publiksnittet? Möjligen ger stängd liga stabilare ekonomi, bättre spelare och därigenom en bättre produkt.
Dock ger dramat kring streckmatcher och ned/uppflyttningsmatcher en attraktion som stängd liga saknar.
Jag tror att klackkulturen skulle fara illa av stängd liga. Ponera att stackarna i Öreskoga blir dömda till en evighet i allsvenskan, vilken morot har den klacken att leverera? Visst kan man ha åsikten att det räcker med klackarna i elitserien, resten skiter vi i. Men jag tycker att det finns ett värde i att ett gäng ungdomar från Ljungby har en dröm om att se sitt lag gå upp, och beger sig till sin islada och sjunger tillsammans.
Ledsen att det är lite off-topic.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag tror det skulle vara helt jävla förödande för seriesystemen längre ner om man införde någon slags NHL/AHL situation i Sverige. Du tycks inte förstå att anledningen till att det fungerar (hyfsat) därborta är att det är ett helt annat spelarunderlag, folk kan liksom tänka sig att se AHL matcher eftersom det håller en relativt hög klass med i regel tämligen bra hockeyspelare. Situationen skulle bli helt annorlunda med vårt spelarmaterial i vårt lilla land; inte en klubb i Allsvenskan skulle våga/vilja/kunna satsa på att ta in spelare eftersom de liksom inte har någonting att vinna på sikt... spelare som inte får plats i den högsta serien skulle se det som en skymf att få bli nerskickad till ett farmarlag i en liga som håller noll och åter noll klass och skulle fly landet till andra mediokra ligor som typ Norge.sensei skrev:Jamen jag har ju gjort det. Jag ser inget konstigt med att det finns flera olika ligor som lagen tävlar i. Via samarbeten mellan allierade lag så bildas rörlighet så att duktiga spelare flyttas uppåt. Men exakt vilka system vi ska ha i lägre ligor vet inte jag. Det är kanske bra som det är.-daniel- skrev:Varför kan du aldrig svara på det man bemöter dig med i en diskussion? Känns tämligen meningslöst att ens försöka diskutera något med dig tyvärr...sensei skrev:Snarare så är det så att äldre folk på långsidan har familj och barn. Det är svårt att prioritera en obskyr match mot oskarshamn0 som få ens vet vart det ligger, med kort varsel.Hajduk skrev:Förstår inte att man diskuterar publiksiffran och stängd liga här när det var sittplats som svek igår. Klacken gjorde ett bra jobb igår (även om det inte var jättebra) och det var rätt fullt i kurvan. Det märks hos vilka av DIFs supportrar som det finns hjärta och förståelse när det verkligen gäller.
Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på orden, jag har rätt. Stängda ligor ökar publikmängden och intäkterna. Kom gärna med någon substantiell invändning, som t ex statistik som visar motsatsen.
Sen kan man tycka att det är bäst att försvara vårt system och kulturarv trots en svag ekonomisk utveckling och att vi blir omkörda av våra grannländer, det är inget konstigt med det. Till och med jag kan tycka att det är lite charmigt ibland.
Eller menar du att lag som vinner exempelvis AHL inte blir glada? De har ju sina lokala ärkefiender och sin kultur så att säga.
Det torde kännas ganska naturligt för exempelvis saltsjöbadens IF att man inte spelar i elitserien. Tyvärr är vår generation dock skadad av tv-serier som Åshöjdens BK, som dock ironiskt nog delvis behandlar problematiken att det blir allt mer business ju högre upp man kommer. Dock har vi sett "drömmen om Åshöjden" i praktiken flera gånger, och det blir lika illa varje gång det sker. Publiken flyr, väldigt få vill se Väsby ta 10 poäng i elitserien eller vad nu det aktuella turlaget heter som råkade gå upp utan reellt publikunderlag.
Strävan efter att kunna lyckas och bli uppflyttad är liksom det som hela vårt system bygger på, ifall seriesystemet var utformat annorlunda tror jag inte ens hockeyn hade platsat på top 10 populäraste idrotterna i vårt land. Eller tror, jag är snarare tämligen 100%-igt säker.
- DIFference
Re: Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Snyft snyft. "Ni som inte går på alla matcher trots att ni är sjuka eller hamnat i andra påtagliga livshändelser saknar DIF-hjärta!"Hajduk skrev:Förstår inte att man diskuterar publiksiffran och stängd liga här när det var sittplats som svek igår. Klacken gjorde ett bra jobb igår (även om det inte var jättebra) och det var rätt fullt i kurvan. Det märks hos vilka av DIFs supportrar som det finns hjärta och förståelse när det verkligen gäller.
Väx upp!
Sent from my Galaxy SIII
Alltid oavsett. Förevigt Djurgården.
- Hajduk
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Kontakt:
Re: Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Buhu, tog du åt dig av något jag inte skrev? Snacka om att övertolka.DIFference skrev:Snyft snyft. "Ni som inte går på alla matcher trots att ni är sjuka eller hamnat i andra påtagliga livshändelser saknar DIF-hjärta!"Hajduk skrev:Förstår inte att man diskuterar publiksiffran och stängd liga här när det var sittplats som svek igår. Klacken gjorde ett bra jobb igår (även om det inte var jättebra) och det var rätt fullt i kurvan. Det märks hos vilka av DIFs supportrar som det finns hjärta och förståelse när det verkligen gäller.
Väx upp!
Sent from my Galaxy SIII
Jag syftar till att det var bra med folk i klacken och dåligt på långsidorna. Livsviktig match och inte fler går för att de har lite snuva eller en "påtaglig livshändelse". Alla gör vi våra val.
-
Hade en gubbe precis vid trappan, där det alltid finns ett gäng lirare ståendes, som kom in innan matchen började. Tog en plats och satt ner i 60 minuter. (+ periodpauser).pulverapa skrev:Konstiga enstöringar, gamla tanter som håller för öronen när det sjungs, fjortisar som hellre tittar i mobilen än på matchen etc etc. Det finns mycket bra folk också såklart.Alexander skrev:Utveckla vänligen.pulverapa skrev:Jag hade ingen aning om att det var så mycket tomtar i klacken. Det är ju helt sjukt vad konstigt folk det finns.
Fjortisar såg jag på andra sidan. Satt och fipplade med telefonen och sket fullständigt i matchen.
Annars var det mycket bra drag igår. Lite tyst ibland men jag tycker inte det är så konstigt om man ser till domarinsatsen som var helt bedrövlig och enerverande. Pehr Claesson har man sett förut, och vet att jag aldrig riktigt tyckt om honom. Förstår mig inte på honom för fem öre. Men i tredje perioden kom vi igång igen och hade bra tryck i deras sista PP. "Vad ska domarn göra nu" direkt efter var grädden på moset.
Tack för 3p och gott snack!
Mobilisera inför morgondagen, 3p ska hem!
25/4-2025
- minalman
Klacktråden - Järnkaminerna
Vi kan väl inte ropa "alla till klacken" och sedan börja klaga på de som är där. "Alla som kan stå upp och sjunga samtidigt och gör så, till klacken!"
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Blir det nån satsning i playoff/ev. kvalserie? Skulle vara för jävla kul att få till slutspelsstämning på läktaren i någon match nu och skrämma nåt bond-lag så att de skakar knäskålarna av sig 
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=PwH ... =endscreen
Rysningar!
KÄMPA DIF!!!

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=PwH ... =endscreen
Rysningar!
KÄMPA DIF!!!
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
- DIFference
Re: Re: Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Du är en sån där jobbig jävel som anser att alla som inte gör som du gör fel eller hur?Hajduk skrev:Buhu, tog du åt dig av något jag inte skrev? Snacka om att övertolka.DIFference skrev:Snyft snyft. "Ni som inte går på alla matcher trots att ni är sjuka eller hamnat i andra påtagliga livshändelser saknar DIF-hjärta!"Hajduk skrev:Förstår inte att man diskuterar publiksiffran och stängd liga här när det var sittplats som svek igår. Klacken gjorde ett bra jobb igår (även om det inte var jättebra) och det var rätt fullt i kurvan. Det märks hos vilka av DIFs supportrar som det finns hjärta och förståelse när det verkligen gäller.
Väx upp!
Sent from my Galaxy SIII
Jag syftar till att det var bra med folk i klacken och dåligt på långsidorna. Livsviktig match och inte fler går för att de har lite snuva eller en "påtaglig livshändelse". Alla gör vi våra val.
Jag räknar inte snuva som sjukdom, gör du? Finns mer än snuva man kan råka ut för. Då vet du.
Sent from my Galaxy SIII
Alltid oavsett. Förevigt Djurgården.
- DIF_Soldier
Bra insats igår ändå. Spelarna gjorde det inte lätt för oss. Vi kan definitivt gå rakryggade från den här säsongen.
Säg den glädje som varar
Tror verkligen flertalet i klacken läst din "gästkrönika" för det var mycket bra agerat av klacken vid BIK-målen. Dock glömde du skriva att Rådbjer kunde avtackas lite snällareDIF_Soldier skrev:Bra insats igår ändå. Spelarna gjorde det inte lätt för oss. Vi kan definitivt gå rakryggade från den här säsongen.

New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Re: Re: Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Men buhu på dig, sluta gråta. Du vet mycket väl vad han syftar på. Alla som inte har en rimlig anledning till att vara på matchen har jag ingen respekt för. Det som skulle vara en okej bortförklaring skulle väl vara att man har cancer eller ska på begravning. Snuva eller att man promt måste vara med på fredagsmyset med familjen är inte okej.DIFference skrev:Hajduk skrev:Buhu, tog du åt dig av något jag inte skrev? Snacka om att övertolka.DIFference skrev:Snyft snyft. "Ni som inte går på alla matcher trots att ni är sjuka eller hamnat i andra påtagliga livshändelser saknar DIF-hjärta!"Hajduk skrev:Förstår inte att man diskuterar publiksiffran och stängd liga här när det var sittplats som svek igår. Klacken gjorde ett bra jobb igår (även om det inte var jättebra) och det var rätt fullt i kurvan. Det märks hos vilka av DIFs supportrar som det finns hjärta och förståelse när det verkligen gäller.
Väx upp!
Sent from my Galaxy SIII
Du är en sån där jobbig jävel som anser att alla som inte gör som du gör fel eller hur?
Jag räknar inte snuva som sjukdom, gör du? Finns mer än snuva man kan råka ut för. Då vet du.
Sent from my Galaxy SIII