Problemet är att det finns ingen kärna, finns inga som förvaltar kulturen nu. Tifo kan jag vara utan, men gärna att kärnan kommer tillbaka, eller att full bojkott görs!parklife skrev:Diskussionen om en ny tifogrupp får mig att må illa. Det är uppenbart att många här inte vet något om Djurgårdens supporterkultur och hur den har byggts upp de senaste decennierna. När jag går på hockeymatcherna nu ser jag många i klacken som inte kan våra mest klassiska ramsor och många som inte vet hur man bör bete sig i vår klack.
När jag började stå i klacken för länge sedan sen så höll man sig i bakgrunden och lyssnade på de äldre. Med tiden så lärde man sig att ta till sig den kultur som tidigare grupper byggt upp och man blev en del av gemenskapen. Under åren har många grupper bildats. Olika lokala kompisgäng, ultrasgrupper, firmor osv. Gemensamt för alla är den tradition som vår supporterkultur vilar på.
Någon skrev på JK:s forum att startar man en grupp så kommer även ansvar, förväntningar och konsekvenser. Tyvärr kan jag inte se i dagsläget att några på Hovets läktare kan förvalta vår kultur och tradition genom att starta en grupp på ett internetforum. Det är bara respektlöst mot alla som varit med och byggt upp vår kultur under många år.
En tifogrupp är vårt minsta problem. Vi kan börja med att sjunga högt på matcherna och få väck alla mongon från klacken som står tysta med armarna i kors.
Ny Tifogrupp?
- MartinDIF51
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Ny Tifogrupp?
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Som styrelseledamot i JK står jag bakom allt som Viktory skriver.
Bra svar där tycker jag. Har också haft funderingar kring detta. Då kan man stryka det frågetecknet.Viktory skrev:Kom inte och säg att jag eller någon annan i JK inte bryr sig om hockey. Vi har lagt ned hur mycket tid som helst på hockeyn det senaste året bara, mer än hittills under min tid i styrelsen.
ST är den tifogrupp vi samarbetar med och det är väl helt självklart att målet för oss är att de också ska göra hockeytifon i framtiden. Så i stället för att försöka bilda något nytt via ett forum där hälften bor i Stockholm, vore det klädsamt om supportrarna kunde stå enade i den här frågan.
Angående pengarna som ifjol lades i hinkarna på hockeyn så är de fortfarande undanlagda. Om/när ST gör hockeytifon kommer det finnas pengar för detta.
Om någon vill ta en längre diskussion med mig om mitt "oproffsiga styrelsearbete" eller nåt annat så mejla mig på viktor@jarnkaminerna.se. Är inte inne och läser här så ofta.
Snabb fråga medans ni verkar vara på tråden: Tror ni i JK Styrelse som har lite insyn att de senaste förändringarna i DIFs styrelse kan ha varit antingen positivt eller negativt för kommunikationen med UCS/Fabriken. Skulle vara intressant att veta, utan att ni behöver gå in på det så djupt såklart.
Jag lägger mig platt och ber om ursäkt. Jag utgick ifrån kraven jag ställs inför som styrelsemedlem men det var fel av mig att tillämpa detta på någon som jobbar ideellt inom en förening.Viktory skrev:Kom inte och säg att jag eller någon annan i JK inte bryr sig om hockey. Vi har lagt ned hur mycket tid som helst på hockeyn det senaste året bara, mer än hittills under min tid i styrelsen.
ST är den tifogrupp vi samarbetar med och det är väl helt självklart att målet för oss är att de också ska göra hockeytifon i framtiden. Så i stället för att försöka bilda något nytt via ett forum där hälften bor i Stockholm, vore det klädsamt om supportrarna kunde stå enade i den här frågan.
Angående pengarna som ifjol lades i hinkarna på hockeyn så är de fortfarande undanlagda. Om/när ST gör hockeytifon kommer det finnas pengar för detta.
Om någon vill ta en längre diskussion med mig om mitt "oproffsiga styrelsearbete" eller nåt annat så mejla mig på viktor@jarnkaminerna.se. Är inte inne och läser här så ofta.
Men jag vill påpeka att formuleringen i fet text är en sådan du borde ha levererat från början. Mer "vi hoppas att vi kan stå enade" än "ni får inte göra tifon för ni är inte ST"
Styrelsen är oförändrad, på kansliet har Engström och Steenberg försvunnit. Vi har inte haft så mycket med dem att göra, men har ett gott samarbete med exempelvis Jenny som nu är tf VD.laxen skrev:Bra svar där tycker jag. Har också haft funderingar kring detta. Då kan man stryka det frågetecknet.Viktory skrev:Kom inte och säg att jag eller någon annan i JK inte bryr sig om hockey. Vi har lagt ned hur mycket tid som helst på hockeyn det senaste året bara, mer än hittills under min tid i styrelsen.
Snabb fråga medans ni verkar vara på tråden: Tror ni i JK Styrelse som har lite insyn att de senaste förändringarna i DIFs styrelse kan ha varit antingen positivt eller negativt för kommunikationen med UCS/Fabriken. Skulle vara intressant att veta, utan att ni behöver gå in på det så djupt såklart.
Jävligt kul att se er från JK's styrelse här på forumet!
Har hållt mig utanför resten av diskussionen, även om jag nog läst alla inlägg i tråden. Personligen tycker jag inte tifon är det som saknas just nu (även om det är FÖRBANNAT välkommet om det i framtiden kommer tillbaka), snarare någon som kan leda folk på läktaren. Jag håller med i åsikterna om att en ny tifogrupp är fel väg att gå. Värsta tänkbara scenario är ju att styrelse skulle få känslan av att fabriken/ST är utbytta, och att deras problem är löst..
Jag själv sitter ju i göteborg och är kanske inte den som ska uttala mig, men vill man göra något för vår klack idag känns vägen i teorin jävligt enkel:
Gå längre ner på läktaren (det ser förjävligt ut på TVn när 1/3 av raderna är tomma, som om vi är livrädda för isen), spana efter andra som också skriker halsen av sig och be dem komma och ställa sig med er. Fortsätt spana och försök samla fler och fler som står där varje match. Nu är det ni som kan styra vilka sånger som sjungs, vilket tempo som hålls och framförallt att sången inte dör efter första vändan! Står man längre ner är det också väldigt lätt att vända sig om och hetsa andra.
Hur gick det med FB-gruppen Djurgårdsklacken A18? Jag är själv inte med där, ser mest ut att vara snack om leksand?
EDIT: Har varit inne och läst lite på FB-gruppen nu.. Det verkar ju iallafall vara ett gäng som försöker. Problemet är kanske i slutändan ändå att det är "fel" folk i klacken? Turister som har bosatt sig på stranden.
Har hållt mig utanför resten av diskussionen, även om jag nog läst alla inlägg i tråden. Personligen tycker jag inte tifon är det som saknas just nu (även om det är FÖRBANNAT välkommet om det i framtiden kommer tillbaka), snarare någon som kan leda folk på läktaren. Jag håller med i åsikterna om att en ny tifogrupp är fel väg att gå. Värsta tänkbara scenario är ju att styrelse skulle få känslan av att fabriken/ST är utbytta, och att deras problem är löst..
Jag själv sitter ju i göteborg och är kanske inte den som ska uttala mig, men vill man göra något för vår klack idag känns vägen i teorin jävligt enkel:
Gå längre ner på läktaren (det ser förjävligt ut på TVn när 1/3 av raderna är tomma, som om vi är livrädda för isen), spana efter andra som också skriker halsen av sig och be dem komma och ställa sig med er. Fortsätt spana och försök samla fler och fler som står där varje match. Nu är det ni som kan styra vilka sånger som sjungs, vilket tempo som hålls och framförallt att sången inte dör efter första vändan! Står man längre ner är det också väldigt lätt att vända sig om och hetsa andra.
Hur gick det med FB-gruppen Djurgårdsklacken A18? Jag är själv inte med där, ser mest ut att vara snack om leksand?
EDIT: Har varit inne och läst lite på FB-gruppen nu.. Det verkar ju iallafall vara ett gäng som försöker. Problemet är kanske i slutändan ändå att det är "fel" folk i klacken? Turister som har bosatt sig på stranden.
Du är med oss överallt, Stefan.
- SirDIFalot
Viktigt att inte blanda ihop forumiten Viktory med Victory bara. Har sett fel där några gånger.dutti skrev:Jävligt kul att se er från JK's styrelse här på forumet!

Expert.
- Hajduk
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Kontakt:
Jag som initiativtagare till klackgruppen A18 kan ju svara om någon undrar vad den är till för, trots att det står öppet på sidan. Det är ingen tifogrupp och ingen ultrasgrupp. Det är inte heller någon utbrytargrupp från JK. Det är bara en reaktion på den dåliga stämningen på läktaren. Vi har pratat öppet om problemen med att så många sitter ner eller står och inte sjunger Det är en bra plats att lära känna likasinnade som vill också lösa problemet. Jag själv är ingen klackledare tex men det finns massor av saker man kan bidra med. Det finns ingen annan plan än att ta en match i taget. Jag och flera där är mycket positiva med att fixa hängflaggor och banderoller och det möjligt att vi kommer fixa sådant framöver. Någon ren tifoverksamhet är det dock inte.
Vi hade hoppats på stöd från JK men efter min mejlkontakt med Dan förstod jag att intresset var svalt där. Egna intiativ var bra men JK ville tex inte vara med och dela ut flyers för att uppmana klackturisterna att skärpa sig. Däremot kom ett eget PM från JK ett par veckor efter med just den uppmaningen. Hmm
Vi hade hoppats på stöd från JK men efter min mejlkontakt med Dan förstod jag att intresset var svalt där. Egna intiativ var bra men JK ville tex inte vara med och dela ut flyers för att uppmana klackturisterna att skärpa sig. Däremot kom ett eget PM från JK ett par veckor efter med just den uppmaningen. Hmm
Det där är ju något vi alltid gör när det är dålig stämning i klacken - försöker piska upp den via hemsidan och andra kanaler. Jag ska skriva något liknande inför kvällens match.Hajduk skrev:Vi hade hoppats på stöd från JK men efter min mejlkontakt med Dan förstod jag att intresset var svalt där. Egna intiativ var bra men JK ville tex inte vara med och dela ut flyers för att uppmana klackturisterna att skärpa sig. Däremot kom ett eget PM från JK ett par veckor efter med just den uppmaningen. Hmm
Vi har flera gånger tidigare delat ut flyers också. Är dock av uppfattningen att om man ska kommunicera med hela klacken exempelvis med flyers så är det något som ska komma från JK. Sen om någon annan skrivit dem eller kommit med förslaget är en annan femma.
Tyvärr har det varit alldeles för många Facebookgrupper och för lite folk som verkligen sjunger (med det menar jag inte starta ramsor utan sjunga med) på läktarna.
- Hajduk
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Kontakt:
Håller med men det var så att jag frågade Dan om inte JK kunde gå ut och uppmana folk att skärpa sig. Vi ville bara vara med och dela ut dem. Jag ansåg hela tiden att vi var tvungna att ha JK med på tåget för att det skulle vara någon tyngd i det men jag fick uppfattningen från Dan att de inte var intresserade av detta. Därför blev jag lite paff (men nöjd iaf) när JK äntligen skickade ut ett PM.Viktory skrev:Det där är ju något vi alltid gör när det är dålig stämning i klacken - försöker piska upp den via hemsidan och andra kanaler. Jag ska skriva något liknande inför kvällens match.Hajduk skrev:Vi hade hoppats på stöd från JK men efter min mejlkontakt med Dan förstod jag att intresset var svalt där. Egna intiativ var bra men JK ville tex inte vara med och dela ut flyers för att uppmana klackturisterna att skärpa sig. Däremot kom ett eget PM från JK ett par veckor efter med just den uppmaningen. Hmm
Vi har flera gånger tidigare delat ut flyers också. Är dock av uppfattningen att om man ska kommunicera med hela klacken exempelvis med flyers så är det något som ska komma från JK. Sen om någon annan skrivit dem eller kommit med förslaget är en annan femma.
Tyvärr har det varit alldeles för många Facebookgrupper och för lite folk som verkligen sjunger (med det menar jag inte starta ramsor utan sjunga med) på läktarna.
I kväll visade vi iaf att vår grupp inte bara är något blajj. Det var vi (några från A18-gruppen) som fixade Ottosson-banderollen och "75% fusk/100%". Nu har vi fått blodad tand och fått ihop ett bra gäng så nu tänker vi fortsätta med liknande grejer när vi känner för det.
Riktigt stort hyll!Hajduk skrev:Håller med men det var så att jag frågade Dan om inte JK kunde gå ut och uppmana folk att skärpa sig. Vi ville bara vara med och dela ut dem. Jag ansåg hela tiden att vi var tvungna att ha JK med på tåget för att det skulle vara någon tyngd i det men jag fick uppfattningen från Dan att de inte var intresserade av detta. Därför blev jag lite paff (men nöjd iaf) när JK äntligen skickade ut ett PM.Viktory skrev:Det där är ju något vi alltid gör när det är dålig stämning i klacken - försöker piska upp den via hemsidan och andra kanaler. Jag ska skriva något liknande inför kvällens match.Hajduk skrev:Vi hade hoppats på stöd från JK men efter min mejlkontakt med Dan förstod jag att intresset var svalt där. Egna intiativ var bra men JK ville tex inte vara med och dela ut flyers för att uppmana klackturisterna att skärpa sig. Däremot kom ett eget PM från JK ett par veckor efter med just den uppmaningen. Hmm
I kväll visade vi iaf att vår grupp inte bara är något blajj. Det var vi (några från A18-gruppen) som fixade Ottosson-banderollen och "75% fusk/100%". Nu har vi fått blodad tand och fått ihop ett bra gäng så nu tänker vi fortsätta med liknande grejer när vi känner för det.
-
Jaså? Har ST uttalat sig om att man är en tifogrupp till fotbollen och inte till hockeyn? Nej det har man inte. Man har samma inställning som Fabriken hade till DIF Hockey bara. När/Om det löser sig mellan DIF Hockey och ST så kommer de säkert börja göra tifon för hockeyn igen så släng inte massa påstående omkring dig som saknar grund.Kungen skrev:Ja, det är självklart. Men SF Tifo är inte hockeyns officiella tifogrupp, det är inte ens en tifogrupp för hockey. Så Viktory's uttalande är jävligt skumt.SirDIFalot skrev:Det är väl klart som fan att JK kommer ställa sig bakom den "officiella" tifogruppen. De sitter ju i samma båt som tifokillarna när det gäller åsikter om hur DIF hockey agerat.
Jag stöttar gärna ekonomiskt till en ny supporterorganisation som stödjer DIF hockey i vått och torrt!!
Namnförslag - Blue Saints
Blå ängel skrev: Namnförslag - Blue Saints

Ny Tifogrupp?
Say whaaaaaat!?!Blå ängel skrev:Jag stöttar gärna ekonomiskt till en ny supporterorganisation som stödjer DIF hockey i vått och torrt!!
2014-04-07, vad hände?