Välkommen Petr Kalus
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Välkommen Petr Kalus
Ser heller ingen arm som kommer upp innan utan bara som en reaktion av tacklingen efter kontakten är tagen! Har dessa människor spelat hockey?!? Att köra i super slowmotion och säga hans fötter lämnade isen 2 tiondelar innan tacklingen är lätt men om man spelat själv vet man att det fungerar inte så i hockey. Ser ut som en hård bra tackling, absolut inte jätte fult! Om detta är 4 matcher ska alla tacklingar i ryggen som sker varje match vara 10 matcher!
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Fast i ärlighetens namn är ju detta horribla bilder att bedöma denna tackling ifrån. Båda för oss och för disciplinnämnden. Man skulle ju behöva en kamera från sidan. Nu ser man ju bara att Kalus tacklar en spelare, men inget mer typ. Man ser inte vart kontakten med spelaren först träffar och hur Kalus håller armen eller någonting. Helt omöjliga bilder att göra en fair bedömning ifrån.
Expert.
-
Hellre fria än fälla?SirDIFalot skrev:Fast i ärlighetens namn är ju detta horribla bilder att bedöma denna tackling ifrån. Båda för oss och för disciplinnämnden. Man skulle ju behöva en kamera från sidan. Nu ser man ju bara att Kalus tacklar en spelare, men inget mer typ. Man ser inte vart kontakten med spelaren först träffar och hur Kalus håller armen eller någonting. Helt omöjliga bilder att göra en fair bedömning ifrån.
- SirDIFalot
Antar att de väljer att lita på domaren då. Jag vet inte.Metal Machine skrev:Hellre fria än fälla?SirDIFalot skrev:Fast i ärlighetens namn är ju detta horribla bilder att bedöma denna tackling ifrån. Båda för oss och för disciplinnämnden. Man skulle ju behöva en kamera från sidan. Nu ser man ju bara att Kalus tacklar en spelare, men inget mer typ. Man ser inte vart kontakten med spelaren först träffar och hur Kalus håller armen eller någonting. Helt omöjliga bilder att göra en fair bedömning ifrån.
Expert.
-
Oavsett så tycker jag att om detta är 4 matcher ska det vara 10 matcher när någon blir överkör bakifrån in i sargen! Det här är inte blind side, han tar inte överdriven sats, hopp och arm är svårt att se men hade de varit väldigt grovt tror jag det hade synts! Jag tycker detta är skandal men det är bara min åsikt!
Välkommen Petr Kalus
I domen så verkar de ju lägga rätt så stor vikt i vad de ser i filmsekvensen...SirDIFalot skrev:Antar att de väljer att lita på domaren då. Jag vet inte.Metal Machine skrev:Hellre fria än fälla?SirDIFalot skrev:Fast i ärlighetens namn är ju detta horribla bilder att bedöma denna tackling ifrån. Båda för oss och för disciplinnämnden. Man skulle ju behöva en kamera från sidan. Nu ser man ju bara att Kalus tacklar en spelare, men inget mer typ. Man ser inte vart kontakten med spelaren först träffar och hur Kalus håller armen eller någonting. Helt omöjliga bilder att göra en fair bedömning ifrån.
2014-04-07, vad hände?
-
De kan iof ha fler vinklar men verkar konstigt ändå! Skulle ha som i NHL, att motivera med en förklaring men hjälp av video klippet, dock kräver detta att de vet vad de gör vilket dom uppenbarligen inte gör...
Det blir bara tragiskt när folk som aldrig spelat en hockeymatch får granskningsuppdrag, speciellt när motiveringen är så amatörmässigt utförd...
Man kan ha olika åsikter om till och med faktiskt förhållanden, visst. Dock så är det för jävligt, kort sagt, att brassa på med sånt sanslöst stort straff i det här fallet som faktiskt är diskutabelt.
Det största "felet" är att motspelaren inte alls är beredd, det är rimligen varje tänkande människa överens om oavsett vilket lag man håller på.
Ordet "hockeydödare" känns tragiskt nog som den bästa beskrivningen av vår kära disciplinnämnd. De alienerar och skrämmer bort fansen. Till skillnad mot NHL:s dito, hör man aldrig "vad bra de gjorde i disciplinnämnden". Det är alltid tvärt om, oavsett lagfärg.
Undrar om de kommer tycka att det är lika roligt att dela ut sina överdrivna straff när det sitter 500 pers i arenan och inte ens media bryr sig längre.
Det största "felet" är att motspelaren inte alls är beredd, det är rimligen varje tänkande människa överens om oavsett vilket lag man håller på.
Ordet "hockeydödare" känns tragiskt nog som den bästa beskrivningen av vår kära disciplinnämnd. De alienerar och skrämmer bort fansen. Till skillnad mot NHL:s dito, hör man aldrig "vad bra de gjorde i disciplinnämnden". Det är alltid tvärt om, oavsett lagfärg.
Undrar om de kommer tycka att det är lika roligt att dela ut sina överdrivna straff när det sitter 500 pers i arenan och inte ens media bryr sig längre.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Man kan snacka mycket om att motståndaren ska vara beredd och att straffet är för hårt, det håller vi väl alla med om. Men man kan inte komma undan från det faktum att Kalus händer/armar träffar huvudet och spelaren blir skadad. Klantigt av Kalus men samtidigt fruktansvärt olyckligt, jag tycker inte Kalus verkar vara den typen av spelare som spelar "fult". Han spelar tufft och hårt men är inte rädd för att stå upp frö det heller.
Dock håller jag mer er, disciplinämnden måste sätta sig och sätta upp ett regelverk. Känns som ett rent jävla lotteri det här:
Exempelvis:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6031820.ab
Blomdahl fick 6 matcher varav 2 blev böter för detta, helt klart en ful smäll och en värre tackling än den Kalus delar ut. Blindside och enbart i skallen. Trots det bara 1 mer "match" avstängning.
... e=youtu.be
Kalus fick fyra för sin, varav 3 match och 1 böter. Hårt straff även om tacklingen tar väldigt illa.
Tolsa:
3 matcher varav en blev böter. Inte nog med att Tolsa kör över Ölvestad, han träffar endast huvudet, helt blindside, mot en spelare där pucken inte är och han klarar sig lindrigare undan än Kalus. Dessutom hade en jävligt ful tackling mot Tjärnqvist i samma match där han inte fick något straff.
Det jag menar med det här är att Tolsas som är överlägset "fulast" får minst straff. Blomdahls som enligt mig är värre än Kalus kommer undan med ungefär samma straff, medans Kalus som är rätt "lindrigt" i perspektiv till dessa båda nästan straffas hårdast.
Det är jävligt märkligt att disciplinnämnden kan sitta och dela ut straff som dem gör, dem rullar tärning och sen blir straffet det som står. Det känns iaf så många gånger.
Dock håller jag mer er, disciplinämnden måste sätta sig och sätta upp ett regelverk. Känns som ett rent jävla lotteri det här:
Exempelvis:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6031820.ab
Blomdahl fick 6 matcher varav 2 blev böter för detta, helt klart en ful smäll och en värre tackling än den Kalus delar ut. Blindside och enbart i skallen. Trots det bara 1 mer "match" avstängning.
... e=youtu.be
Kalus fick fyra för sin, varav 3 match och 1 böter. Hårt straff även om tacklingen tar väldigt illa.
Tolsa:
3 matcher varav en blev böter. Inte nog med att Tolsa kör över Ölvestad, han träffar endast huvudet, helt blindside, mot en spelare där pucken inte är och han klarar sig lindrigare undan än Kalus. Dessutom hade en jävligt ful tackling mot Tjärnqvist i samma match där han inte fick något straff.
Det jag menar med det här är att Tolsas som är överlägset "fulast" får minst straff. Blomdahls som enligt mig är värre än Kalus kommer undan med ungefär samma straff, medans Kalus som är rätt "lindrigt" i perspektiv till dessa båda nästan straffas hårdast.
Det är jävligt märkligt att disciplinnämnden kan sitta och dela ut straff som dem gör, dem rullar tärning och sen blir straffet det som står. Det känns iaf så många gånger.
Ett stort jävla skämt. Häng er disciplinnämnden.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Disciplinnämnden är en skamfläck i svensk hockey. Det enda de lyckas med just nu är att skrämma spelarna från att våga dela ut tacklingar eftersom det kan sluta lite hur som helst. Dags att man tar tag i det här. Studera NHL och kolla hur de gör.
Sedan skall väl Kalus rimligtvis inte straffas extra för att motståndaren tappar balansen och lutar sig lite framåt. Detta är inte Kalus fel alls egentligen utan bara en olycklig omständighet. En omständighet som inte alls verkar spela in i bedömningen av straffet.
Men som sagt återigen det jag vänder mig mest emot är ju jävla stora skillnaderna är i straffskalorna. Tolsas uppenbart avsiktliga armbåge anses alltså bara vara 1/3 så allvarlig som Kalus tackling. För mig är det helt oacceptablet och än värre blir det när en avsitkligt handling mot en funktionär bedöms som lindrigare än en tackling på en spelare som i tacklingsögonblicket tappar balansen.
Nej tyvärr detta funkar helt enkelt inte.
Anser fortfarande att DIF principiellt skall överklaga detta beslut.
Men som sagt återigen det jag vänder mig mest emot är ju jävla stora skillnaderna är i straffskalorna. Tolsas uppenbart avsiktliga armbåge anses alltså bara vara 1/3 så allvarlig som Kalus tackling. För mig är det helt oacceptablet och än värre blir det när en avsitkligt handling mot en funktionär bedöms som lindrigare än en tackling på en spelare som i tacklingsögonblicket tappar balansen.
Nej tyvärr detta funkar helt enkelt inte.
Anser fortfarande att DIF principiellt skall överklaga detta beslut.
- -daniel-
Kalus får alltså böta 3500 (enligt Hallman) för 1 match avstängning, det gör att han har en månadslön på max 35.000:- enligt den här listan:
http://mrmadhawk.se/2012/february/tungt ... strom.html
Förläng pronto Challe!!!!
http://mrmadhawk.se/2012/february/tungt ... strom.html
Förläng pronto Challe!!!!
-
Kan inte riktigt hålla med dig om att nhl är så jävla bra som det påståsDjurgårn skrev:Disciplinnämnden är en skamfläck i svensk hockey. Det enda de lyckas med just nu är att skrämma spelarna från att våga dela ut tacklingar eftersom det kan sluta lite hur som helst. Dags att man tar tag i det här. Studera NHL och kolla hur de gör.
Denna tackling på Hossa gav 25 matchers avstängning
Denna tackling på Clutterback gav 2 matchers avstängning.
Tror vi ska va glada för att det inte är Shannahan och Blake som delar ut straffet. Kunde då blivit vad som helst.