Djurgårdens IF - Malmö Redhawks 11/2 2013

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens IF - Malmö Redhawks 11/2 2013

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:Jag måste lyfta fram en spelare som jag tycker har höjt sig något helt otroligt på slutet och det är Markus Ljungh. Nog för att han inte gör poäng, men nu har han riktigt bra fart, tar initiativ och tar fler avslut. Han hade bland annat sju skott på mål igår. I nuläget är han given i laget tycker jag och går långt före Hari som åker runt och tror att han är Linkan.
Håller verkligen med, tyckte han gjorde sin bästa match i DIF igår och med lite större skärpa hade han tryckt dit någon puck. Men han tog mer initiativ än tidigare, var rätt oöm och spelade med mer pondus än jag har varit van vid.

@ sensei: Alla i ett lag kan inte vara Kalus eller Jimmie typer, förstår inte riktigt hur du kan tycka det.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

En spelare måste inte nödvändigvis göra mål för att göra ett bra arbete för klubben och visst har Ljungh höjt sig rejält på slutet och smarta centrar som tar ansvar både framåt och bakåt är alltid bra att ha.

Överlag känns det som att vi har en forwardsbesättning som kan hota rejält i en eventuell kvalserie, men frågan är om försvaret räcker till?

Det sistnämnda är väl allt annat än troligt tyvärr.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Jaja, allt snack om Åberg, Guter, Bohman, Ljungh osv är mycket trevligt. Men frågan alla väntar på.... Vad tyckte vi om Tim Eriksson? :wink:
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Manijock skrev:Jaja, allt snack om Åberg, Guter, Bohman, Ljungh osv är mycket trevligt. Men frågan alla väntar på.... Vad tyckte vi om Tim Eriksson? :wink:
Han fick snålt med istid, i tredje la jag märke till att han fick sitt första byte efter 6 minuter? Men jag gillar Tim, men det spelet DIF spelar nu får han mindre plats då han inte är så snabb och har en tendens till att stanna upp många gånger. Dock är han kanske den pucksäkraste vi har, och kan man kombinera de två så skulle han vara bättre.

Igår dock var han inte på topp, som svar på din fråga :wink:
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Staten

Inlägg av Staten »

Vi är ju helt klart fullständigt beroende av att backsidan är skadefri i play off och kvalserien. Backsidan måste ta det defensiva arbetet i alla situationer, därför går Falk före både Bohman och Lennhammer i min bok om det blir skador.

Holm - Lidström
Pettersson - Granath
Gustafsson - Arnesson
Falk
Praetori

Inlägg av Praetori »

Mäklaren skrev: Fint med ''offensiva backar'' som har 0+0 på 16 matcher respektive 0+7 på 37 matcher. Båda har dessutom spelat powerplay. Det måste vara ett slut på daltandet med spelare bara för att de kommer från de egna leden. Båda är odugliga för spel i Djurgården - ett lag som siktar på att ta sig tillbaka till Elitserien. Bohman tror jag kan bli en bra offensiv back på allsvensk/elitserienivå om fyra-fem år, men han behöver spela i Superelit eller division 1 under en period först.
Som sagt är de unga och oerfarna. Jag håller med om att de kanske inte platsar i a-laget alla dagar i veckan men om man får tro diverse kommentarer på forumet de senaste veckorna så är det just deras fel att vi torskat poäng och det kan jag inte hålla med om.
Vi är inte starka på backsidan på grund av att det är full-fart-framåt som gäller och saknar därför helt enkelt backklippor ala Ragnarsson. Det är oturligt att det åker in baljor på de misstag som görs och då det ändå inte direkt är så att vårat försvar ändå tillåter motståndaren att bomba in puckar för jämnan.

Skall vi börja prata statistik så ligger Ölvestad på -2 vilket är sämre än de båda backarna och han har bara lyckats producera 6+6 på 37 matcher men inte fan skulle jag vilja byta ut honom mot någon annan spelare på planeten för det.

Lyckas Challe vaska fram bättre backar så by-all-means är det bara att låna ut dem så de får speltid och får chansen att förbättras men jag ser inte vad alternativen skulle vara i dagsläget.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Praetori skrev:
Mäklaren skrev: Fint med ''offensiva backar'' som har 0+0 på 16 matcher respektive 0+7 på 37 matcher. Båda har dessutom spelat powerplay. Det måste vara ett slut på daltandet med spelare bara för att de kommer från de egna leden. Båda är odugliga för spel i Djurgården - ett lag som siktar på att ta sig tillbaka till Elitserien. Bohman tror jag kan bli en bra offensiv back på allsvensk/elitserienivå om fyra-fem år, men han behöver spela i Superelit eller division 1 under en period först.
Som sagt är de unga och oerfarna. Jag håller med om att de kanske inte platsar i a-laget alla dagar i veckan men om man får tro diverse kommentarer på forumet de senaste veckorna så är det just deras fel att vi torskat poäng och det kan jag inte hålla med om.
Vi är inte starka på backsidan på grund av att det är full-fart-framåt som gäller och saknar därför helt enkelt backklippor ala Ragnarsson. Det är oturligt att det åker in baljor på de misstag som görs och då det ändå inte direkt är så att vårat försvar ändå tillåter motståndaren att bomba in puckar för jämnan.

Skall vi börja prata statistik så ligger Ölvestad på -2 vilket är sämre än de båda backarna och han har bara lyckats producera 6+6 på 37 matcher men inte fan skulle jag vilja byta ut honom mot någon annan spelare på planeten för det.

Lyckas Challe vaska fram bättre backar så by-all-means är det bara att låna ut dem så de får speltid och får chansen att förbättras men jag ser inte vad alternativen skulle vara i dagsläget.
Jag spelar hellre med fem backar än med någon av Bohman/Lennhammer. Dessutom bör Alexander Falk gå före dem alla dagar i veckan.

Varför jag tar upp statistiken är för att du påpekade att de är offensiva backar. Offensiva backar ska göra poäng, annars är de meningslösa. Jimmies roll är inte att lägga schysta passningar eller ösa in mål, även om man vet att det finns potential i honom till mer än den poängskörd han skrapat ihop hittills.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Måste säga att jag är väldigt positivt överaskad av hur bra puck-kontroll Kalus har. Mannen snurrade ju bort deras backar i sarghörnen gång på gång igår. Där har vi en kille som gillar att spela hockey, gösses.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Göran

Inlägg av Göran »

Mäklaren skrev:Jag tycker också att Åberg kan passa pucken ibland när han kommer två mot en, men att gnälla på honom när han gör två-tre poäng varje match känns helt befängt. Helt klart vår bästa spelare de senaste tio matcherna och riktigt bra i tio matcher innan det också.

Helt oförstående till hur man kan gnälla på Guter. Nog för att han inte är någon jättenaturlig målskytt, det märker man i vissa lägen, men han har riktigt bra spelsinne, bra passningar och jobbar stenhårt. Dessutom är han något så sällsynt som riktigt riktigt snabb på skridskorna. Tror att han kan bli vår joker i en eventuell kvalserie.
Jag gnäller inte på Åberg.Visst spelar han lite ego "trippat" lite för ofta då det finns bättre tillfällen för den som följer med i anfallet än han själv har .
Annars har Åberg en lysande form just nu och kan vara den som skall fixa dom poängen som behövs för att komma på rätt sida strecket .
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Så...match imorgon då.
Ugglan

Inlägg av Ugglan »

Praetori - jag kan bara instämma helt i det du skriver.

Till sist: Mäklaren du bara uppenbart har hatat Bohman sedan första stund, de ser ju inget annat än de misstag han gör (och du har ju några andra hackkycklingar till på din agenda).
Jag gissar att du själv inte är speciellt gammal och förmodligen även en icke lyckad hockeyspelare, då du så uppenbart verkar tro att du har ett exakt öga för hur man ska uppträda på isen i alla situationer.

Igår var i mina ögon missen vid 0-1 klart större än den vid 2-5 där det lika mkt handlade om en mkt bra offensiv prestation av Malmös fw. Den typen av köpa-korv situation drabbar ju alla backar med jämna mellanrum. Och 0-2, 1-3 och 1-4 var också i likhet med 0-1 rejäla missar i försvarsspelet. Försvarsspelet innebär dock alla fem spelare på isen.
Gårdagens matchtyp gynnar ju inte direkt backarna med fullt ös framåt som sagt och strökontringar.
Bohman gjorde absolut ingen bra match igår, likaså flera backar till samt flera fw. Chet hade ingen rolig uppgift han heller.
Men att påstå att Falk ska gå före Bohman och Lennhammer i alla lägen visar bara att man är totalt insnöad från första stund, du har bara bestämt dig för vilka som är usla. Falk hade det ju också jobbigt igår.
Tydligt är ju dock att tränarna, som bör ha bättre än koll än alla oss, ser ngt annat.

Alla backar av de som nu i mina ögon spelar bra: Holm (alltid stabil även om även han gjorde en stor miss igår), Lidström, Granath, Gustafsson, Timmy har ju i sina down-perioder denna vinter gjort matcher som varit klart sämre än det som nu gjordes igår men pga av att de fortsätter spela och få förtroende så vänder de sina formkurvor i takt med att självförtroendet växer.
2-3 misstag på en match kan inte betyda att man ska dömas helt, det är ju legio för vilken fw som helst varje match men det syns inte lika bra.

Men Mäklaren din stora miss är ju att du enbart ser misstag på de du valt ut som dåliga och skiter fullständigt i allt bra spelarna gör. Bohman har ju gjort många stabila matcher nu men fått exakt samma skit varje match av dig.

Jag tror fortsatt att de rullar lite serien ut på back 6, 7 och 8 och sen får skadeläge och formkurvor visa vilka som står pall i en tuff kvalserie. Men de yngre måste få vara med och lära/utvecklas och de är inte på ngt sätt sämre defensivt än flera s.k etablerade även om typ Lidström var mkt bra igår och har varit flera matcher. Men för en dryg månad sedan kom han fel i alla situationer.
Juniorerna är bra och måste få skolas in utan press att leda laget. Jag tror hårt på både Arnesson och Bohman framöver.
Det mest glädjande för DIF nu är dock att de etablerade backarna spelar upp sig eftersom. Även om just första perioden igår såg allmänt virrig ut.

Nu hoppas jag att Granath är tillbaka imorgon!
Göran

Inlägg av Göran »

Ugglan skrev:Praetori - jag kan bara instämma helt i det du skriver.

Till sist: Mäklaren du bara uppenbart har hatat Bohman sedan första stund, de ser ju inget annat än de misstag han gör (och du har ju några andra hackkycklingar till på din agenda).
Jag gissar att du själv inte är speciellt gammal och förmodligen även en icke lyckad hockeyspelare, då du så uppenbart verkar tro att du har ett exakt öga för hur man ska uppträda på isen i alla situationer.

Igår var i mina ögon missen vid 0-1 klart större än den vid 2-5 där det lika mkt handlade om en mkt bra offensiv prestation av Malmös fw. Den typen av köpa-korv situation drabbar ju alla backar med jämna mellanrum-. Och 0-2, 1-3 och 1-4 var också i likhet med 0-1 rejäla missar i f-örsvarsspelet. Försvarsspelet innebär dock alla fem spelare på isen.
Gårdagens matchtyp gynnar ju inte direkt backarna med fullt ös framåt som sagt och strökontringar.
Bohman gjorde absolut ingen bra match igår, likaså flera backar till samt flera fw. Chet hade ingen rolig uppgift han heller.
Men att påstå att Falk ska gå före Bohman och Lennhammer i alla lägen visar bara att man är totalt insnöad från första stund, du har bara bestämt dig för vilka som är usla. Falk hade det ju också jobbigt igår.
Tydligt är ju dock att tränarna, som bör ha bättre än koll än alla oss, ser ngt annat.

Men Mäklaren din stora miss är ju att du enbart ser misstag på de du valt ut som dåliga och skiter fullständigt i allt bra spelarna gör. Bohman har ju gjort många stabila matcher nu men fått exakt samma skit varje match av dig.

Jag tror fortsatt att de rullar lite serien ut på back 6, 7 och 8 och sen får skadeläge och formkurvor visa vilka som står pall i en tuff kvalserie. Men de yngre måste få vara med och lära/utvecklas och de är inte på ngt sätt sämre defensivt än flera s.k etablerade även om typ Lidström var mkt bra igår och har varit flera matcher. Men för en dryg månad sedan kom han fel i alla situationer.
Juniorerna är bra och måste få skolas in utan press att leda laget. Jag tror hårt på både Arnesson och Bohman framöver.
Det mest glädjande för DIF nu är dock att de etablerade backarna spelar upp sig eftersom. Även om just första perioden igår såg allmänt virrig ut.

Nu hoppas jag att Granath är tillbaka imorgon!
Ugglan: Tycker du att Lidström har fått dom chanser han förtjäande efter sin dåliga matcher ? Han bänkades i 7 omgångar .Du är ute och cyklar när det gäller honom , men Erik G fick börja som sjunde back några matcher sen var han på banan igen !! Lidström behandlades inte lika som Erik på långa vägar enligt mitt sätt att se det .Däremot tycker jag att man för en tid sedan borde ha bänkat Timmy för han har varit under isen en längre tid , men nu tycker jag att han är på väg tillbaka .
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Ugglan skrev: Jag gissar att du själv inte är speciellt gammal och förmodligen även en icke lyckad hockeyspelare, då du så uppenbart verkar tro att du har ett exakt öga för hur man ska uppträda på isen i alla situationer.
Haha.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Bohman är en pojkvasker. Det är beklagligt att det ens ska vara aktuellt med att ta upp honom redan denna säsong i A-laget. Säger något om vår enorma brist på backar om inte annat!!

Tycker synd om honom då han säkerligen är lovande, men nu får slängas in på tok för tidigt i hetluften. Tror det kommer sabba för honom mer än det kommer gynna!

Sammanfattningsvis, Bohman är i nuläget på tok för kass för att lira i en sådan hög serie som Allsvenskan.

Förövrigt, you go Ugglan. Satan i gatan, Mäklaren sätter säkerligen kaffet i halsgropen när han läser din verbala scudmissil dära...
Göran

Inlägg av Göran »

Troligen skiter Zabel och company i vad vi tycker om respektive spelare .
Nu siktar vi in oss på morgondagen och Västerås och lägger allt annat bakom oss !
Skriv svar