AB skriver om "Planen: Så blir nya elitserien" fast det verkar ju bara som några få lag som vill genomföra det.
Det står att nio av tolv lag måste rösta för en utökning för att det ska gå igenom. HV71 är rakt emot och Frölunda lutar åt det hållet också, Färjestad gick inte att nå för kommentar. Övriga lag har inte tagit ställning eller är positiva. Det verkar också som att dom vill ha bort kvalserien. Så vad jag skulle kunna tänka mig är att lag tolv åker ur direkt och byta ut med 1an i HA om inte utökningen går igenom.
"Det finns inte 14 lag som är rustade för Elitserien" enligt hiv-personen.
Och svårare att åka ur, ska det bli. Ger mig fan på att de vill stänga serien nu när vi inte är med.
En så gott som stängd Elitserie utan DIF där tolv andra skitklubbar delar på TV-intäkterna. Vilken mardröm.
De klagar på sjunkande intresse och vill då, stället för att öppna för alla publikdragande klubbar i HA, stänga sin inavlade liga. Snacka om att döda hockeyn i Sverige.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Resonemangen i artikeln är ju bara patetiska. Elitserielagen har själva skapat rädslan för att åka ur, pga att det är svårt att ta sig upp igen. Nu vill man alltså göra det ännu svårare att ta sig upp... Det som lätt glöms bort är att det då blir ännu svårare att ta sig tillbaka om man väl åker ur, vilket kommer att leda till en ännu större panik hos bottenlagen som inte kommer att tillåtas att planera långsiktigt.
Hv71s ordförande pratar för övrigt i nattmössan, och han borde öppna ögonen. Det finns flera lag i allsvenskan som hade höjt elitserieintresset, manä'r bra jävla dum om man förnekar det.
Djurgården, Malmö och Leksand hade dragit mer publik och höjt intresset mer än vad majoriteten av elitserielagen idag gör. Det är väl bara kanske Hv71, Frölunda och Färjestad som hade väckt ungefär lika mycket intresse.
Sen finns Västerås, Örebro och Södertälje. Tre lag som hade höjt intresset avsevärt om dom bytt plats med Timrå och Rögle.
Hv71s ordförande vill förmodligen ha en stängd liga i det långa loppet, det är den enda slutsatsen som man kan dra av hans snyftande i media om hur hemskt det är att kunna förlora allt över en natt. Visst fan är det hemskt, men det är en del av sporten. Efter storm kommer alltid solsken. Klarar man inte av att leverera i högsta serien förtjänar man inte sin plats, och då är det upp till en själv att visa att man ska ta tillbaka platsen.
Det bästa för absolut alla, med detta sagt för alla åskådare, vore ett upplägg enligt följande:
Elitserien
- 14 lag
- 52 omgångar, där alla lag möter varandra 4 gånger, två matcher hemma och två matcher borta.
- Lag 1-8 till slutspel enligt nuvarande upplägg
- Lag 9-11 i ingenmansland. Säsongen över.
- Lag 12-13 till kvalserien, mot tvåan och trean i allsvenskan, följt av ett tredje lag som idag, som går via en play-off, detta för att göra allsvenskan mer intressant för lag på mellersta delen av tabellen.
- Lag 14, tack och hej, och bättre lycka nästa säsong i allsvenskan.
Då hade intresset för elitserien, och allsvenskan för den delen höjts. En stängd liga, som Hv71 vill ha, hade strypt svensk hockey till en långsam och plågsam död.
AB skriver om "Planen: Så blir nya elitserien" fast det verkar ju bara som några få lag som vill genomföra det.
Det står att nio av tolv lag måste rösta för en utökning för att det ska gå igenom. HV71 är rakt emot och Frölunda lutar åt det hållet också, Färjestad gick inte att nå för kommentar. Övriga lag har inte tagit ställning eller är positiva. Det verkar också som att dom vill ha bort kvalserien. Så vad jag skulle kunna tänka mig är att lag tolv åker ur direkt och byta ut med 1an i HA om inte utökningen går igenom.
Och svårare att åka ur, ska det bli. Ger mig fan på att de vill stänga serien nu när vi inte är med.
En så gott som stängd Elitserie utan DIF där tolv andra skitklubbar delar på TV-intäkterna. Vilken mardröm.
De klagar på sjunkande intresse och vill då, stället för att öppna för alla publikdragande klubbar i HA, stänga sin inavlade liga. Snacka om att döda hockeyn i Sverige.
Det kommer aldrig ske, det tror jag nog du inser.
Vi kommer få se en utökning till 14 lag, är 95%-igt säker på det.
Det kommer aldrig ske, det tror jag nog du inser.
Vi kommer få se en utökning till 14 lag, är 95%-igt säker på det.
Det är i alla fall positivt att det är förbundet som avgör reglerna för upp- och nedflyttning och inte de lag i Elitserien som för tillfället anser sig ligga bra till sportsligt och ekonomiskt. Förbundet förstår förhoppningsvis att en Elitserie som gör det omöjligt för ett publiklag från Stockholm (solna har inget publiklag) inte är vad hockeySverige behöver.
Någon som vet något om hur besluten fattas i förbundet? Har varje distrikt lika mycket att säga till om? Fel i så fall, tycker jag! Flest aktiva ska ha flest röster.
Salas skrev:Nu vill man alltså göra det ännu svårare att ta sig upp... Det som lätt glöms bort är att det då blir ännu svårare att ta sig tillbaka om man väl åker ur, Elitserien
- 14 lag
- 52 omgångar, där alla lag möter varandra 4 gånger, två matcher hemma och två matcher borta.
- Lag 1-8 till slutspel enligt nuvarande upplägg
- Lag 9-11 i ingenmansland. Säsongen över.
- Lag 12-13 till kvalserien, mot tvåan och trean i allsvenskan, följt av ett tredje lag som idag, som går via en play-off, detta för att göra allsvenskan mer intressant för lag på mellersta delen av tabellen.
- Lag 14, tack och hej, och bättre lycka nästa säsong i allsvenskan.
Håller med fullt ut. Anledningen till att det är panik att åka ur är för att det är så förbannat svårt att ta sig upp igen. Det ska bli LÄTTARE att gå upp inte svårare som dessa idioter inte förstår.
Håller med dig om det övriga systemet också, det är ultimat.
minalman skrev:
Naturligtvis skitsnack, och en idiotförklaring av honom själv. Skulle inte Malmö, Djurgården, Leksand, Södertälje t.ex stå sig minst lika bra som Timrå och Rögle med samma inkomst från TV-avtalen? Enbart dessa pengar som driver deras ställning i frågan. Fler lag, desto mindre del får varje klubb.
På sätt och vis hoppas man att nästa TV-avtal jämnar ut skillnaden mellan ES och HA. Det borde ligga i förbundets intresse att samordna förhandlingarna. Mer pengar till de allsvenska klubbarna taget från ES-klubbarnas tv-pengar. Då skulle vi kunna ha tjugo bra lag i Sverige. Min dröm är att ha två konferenser, en Nord och en Syd, med tio lag i varje. Ett hemma-borta mot andra konferensens lag (=20) och fyra matcher mot lag i den egna (=36). Summa 56 matcher. Sedan de sexton bästa till slutspel och de två sista i varje konferens flyttas ner direkt.
Med tanke på Allsvenskan ökade popularitet måste det visas sig även i kommande TV-avtal.
14 lag känns som en självklarhet för min del samt att ett lag skall ryka varje säsong, med möjlighet för 3 att göra det. Egentligen skulle jag vilja att 2 lag rök varje år precis som i fotbollen samt att ett tredje fick kvala sig kvar.
Egentligen skulle jag vilja ha 16 lag i Elitserien och det är enligt mig bara skitsnack att det inte skulle finnas kvalite nog för detta. Leksand, MIF, DIF och något av VIK,SSK eller Örebro skulle utan tvekan göra elitserien hetare. Sedan skulle gärna lag som Timrå och Rögle få ryka all världens väg för de inte levererar publikmässigt i närheten av vad som krävs enligt mig.
Att jag sedan gärna skulle se Björklöven istället för Växjö råder det inte heller någon tvekan om.
Kall-El skrev:Med tanke på Allsvenskan ökade popularitet måste det visas sig även i kommande TV-avtal.
14 lag känns som en självklarhet för min del samt att ett lag skall ryka varje säsong, med möjlighet för 3 att göra det. Egentligen skulle jag vilja att 2 lag rök varje år precis som i fotbollen samt att ett tredje fick kvala sig kvar.
Egentligen skulle jag vilja ha 16 lag i Elitserien och det är enligt mig bara skitsnack att det inte skulle finnas kvalite nog för detta. Leksand, MIF, DIF och något av VIK,SSK eller Örebro skulle utan tvekan göra elitserien hetare. Sedan skulle gärna lag som Timrå och Rögle få ryka all världens väg för de inte levererar publikmässigt i närheten av vad som krävs enligt mig.
Att jag sedan gärna skulle se Björklöven istället för Växjö råder det inte heller någon tvekan om.
Det finns garanterat plats för 16 lag. Grejen är bara den att man kanske inte kan veta hur pass uttunnad HockeyAllsvenskan skulle bli på kort sikt, och hur lång tid det skulle ta för den att återhämta sig. För när väl ett system där lag direkt går upp och ner kommer konkurrensen bitvis öka över hela seriesystemet, men övergångsperioden kan bli smärtsam för de lägre ligorna.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
minalman skrev:På sätt och vis hoppas man att nästa TV-avtal jämnar ut skillnaden mellan ES och HA. Det borde ligga i förbundets intresse att samordna förhandlingarna. Mer pengar till de allsvenska klubbarna taget från ES-klubbarnas tv-pengar. Då skulle vi kunna ha tjugo bra lag i Sverige. Min dröm är att ha två konferenser, en Nord och en Syd, med tio lag i varje. Ett hemma-borta mot andra konferensens lag (=20) och fyra matcher mot lag i den egna (=36). Summa 56 matcher. Sedan de sexton bästa till slutspel och de två sista i varje konferens flyttas ner direkt.
Jag är inte avigt inställd till systemet i sig, problemet är att de flesta lag med potential i en liknande konstellation finns på den nedre halvan av Sverige.
Jag kikade lite på att istället dela landet i väst-öst men även här blir det för många lag i den ena konferensen.
minalman skrev:På sätt och vis hoppas man att nästa TV-avtal jämnar ut skillnaden mellan ES och HA. Det borde ligga i förbundets intresse att samordna förhandlingarna. Mer pengar till de allsvenska klubbarna taget från ES-klubbarnas tv-pengar. Då skulle vi kunna ha tjugo bra lag i Sverige. Min dröm är att ha två konferenser, en Nord och en Syd, med tio lag i varje. Ett hemma-borta mot andra konferensens lag (=20) och fyra matcher mot lag i den egna (=36). Summa 56 matcher. Sedan de sexton bästa till slutspel och de två sista i varje konferens flyttas ner direkt.
Jag är inte avigt inställd till systemet i sig, problemet är att de flesta lag med potential i en liknande konstellation finns på den nedre halvan av Sverige.
Jag kikade lite på att istället dela landet i väst-öst men även här blir det för många lag i den ena konferensen.
Då får man väl helt enkelt sätta gränsen längre söderut. Finns ju ingen regel som säger att man måste dela på precis hälften av landet.
Då får man väl helt enkelt sätta gränsen längre söderut. Finns ju ingen regel som säger att man måste dela på precis hälften av landet.
Givetvis inte, däremot antar jag att lagen skulle behöva godkänna detta och jag vet inte hur sugna tex Brynäs och kanske även vi skulle vara på att ha längre resor på fler antal matcher.