Ny Tifogrupp?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst

Vill ni ha en tifogrupp för hockeyn?

Ja
88
68%
Nej
34
26%
Kanske
6
5%
Vet ej
1
1%

Antal röster: 129

Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev: Är det ingen av er som är positiva till hela det här konceptet som ens kan bemöda sig med att svara på min post?

Finns det ingensomhelst förståelse för att dessa människor som dedikerat halva sina liv (nåja, en liten överdrift kanske) till Djurgården skall backas upp när de som bäst behöver det? Tycker faktiskt det är tämligen oförskämt.
Jag är positiv till förslaget. Jag kan även förstå Fabrikens UCS bojkott men sistnämnda är inte de enda djurgårdarna på planeten. Det finns fler sektioner än A13-19 och det är betydligt fler platser det handlar om i slutändan.

Själv står jag nästan aldrig i klacken nuförtiden eftersom familj/småbarn och sittplats är en betydligt bättre kombination men jag har stått i klacken på diverse arenor runt om i landet (och Europa) i över 20års tid och förstår mycket väl vad det handlar om.

Tyvärr är den enkla bistra ekonomiska sanningen att alla sportföreningar, om de tvingas välja, kommer att välja den breda massan/publiken framför de hundratals eller ibland tusen hängivna på klackplats. En tom klack eller tomma sittplatser, det senare gör betydligt mer ont i plånboken och en eventuell bojkott som inte precis alla ställer sig bakom är fullständigt tandlös.

Huvuddelen av publiken är säkert inte ens medvetna om konflikten eller har noll åsikt eller förståelse för bojkotten utan tycker bara att det är tråkigt att det inte är några tifon.

Jämfört med Elitserien/Allsvenskan så är NHL rena rama sömnpillret. Jag misstänker att även Svensk hockey kan röra sig åt det hållet när det gäller läktarkultur vilket skulle vara fördjävla tråkigt, men om Djurgårdare inte haft och tagit detta engagemang från början hade Fabriken mfl aldrig uppstått till att börja med.

Jag tycker det är fantastiskt vissa har orkat lägga ner så mycket energi på stämning och tifon för laget och övriga fans och jag har full förståelse för att det känns trist. Men samtidigt är engagemang och tifon på pluskontot ingenting man kan dra från minuskontot när det blir gruff med Polisen.

Läktararrangemang, ramsor mm tillhör det sportsliga och tacken för det är när Jimmie slänger sig på plexit efter gjort mål, gliringarna i media, svarta blickar från gnagarna och vetskapen om att det man gjort på läktaren gör skillnad. Att Föreningen som sådan skulle ta parti mot Polisen som tack för engagemang på läktaren känns däremot väldigt främmande.

Så jämförelsen med blockad på en arbetsplats tycker jag inte håller då fackföreningen som utlyst den inte innefattar merparten av de berörda, även om deras sak i sig är god.
-daniel- skrev:Att då det fortsatt "går bra nu" för Djurgården Hockey på läktarna är som någon var inne på kanske inte det mest optimala för att få till förändringar. En ny tifogruppering är ju precis som en följd av detta inte heller optimalt för att på sikt få till förändringar.
Jo jag tycker att det finns andra vägar att gå. Alla former av bojkott drabbar bara grabbarna nere på planen och i båset. Det skadar klubben vi älskar och gör inte ett skvatt för att påverka styrelsen. Samtidigt har man satt sig i en jävla sits då ingen med ett anseende att tänka på mot fodringsägare kommer vilja diskutera med folk som gruffar med Polisen eller ens egna Säk (oavsett anledning). Mardrömmen är ju AIK där ett litet fåtal ur dassmaffian med storhetsvansinne får röven slickad regelbundet och styr och ställer som de vill.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Stavhoppet
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stavhoppet »

-daniel- skrev:
Stavhoppet skrev:
-daniel- skrev:
-daniel- skrev:
laxen skrev:Självklart är det bara positivt! Publiken på hovet skulle uppskatta detta.

Det låter riktigt konstigt att folk som inte ens går på hockey skulle bli arga för att folk engagerar sig i DIF nu när det verkligen behövs. Det är det sjukaste jag hört. Om man inte ens har motivation att ta sig till hovet så förstår jag inte att man kan bli sur. Självklart är allt engagemang positivt.

Kör hårt och lycka till!
Du förstår ju inte vad det hela handlar om, men det verkar du inte direkt ensam om.

Kan dra (något grova) paralleller till en blockad eller strejk på ett företag där man gör gemensam aktion för att få igenom sina villkor. Att då helt plötsligt få "strejkbrytare" som tar egna initiativ och går sin egen väg gagnar väldigt sällan situationen i det långa loppet.

Nu är det här väl inte applicerbart här fullt ut, men principen är åtminstone åt det hållet.
Är det ingen av er som är positiva till hela det här konceptet som ens kan bemöda sig med att svara på min post?

Finns det ingensomhelst förståelse för att dessa människor som dedikerat halva sina liv (nåja, en liten överdrift kanske) till Djurgården skall backas upp när de som bäst behöver det? Tycker faktiskt det är tämligen oförskämt.

Ska se om jag kan försöka förklara hur jag ser på det hela...

JAG personligen tycker att det är trist att när Djurgården hockey behöver det som mest så finns det inga tifon inga flaggor på läktaren.
Visst SM-Finalen i all ära med snygga tifon och grym stämmning men det känns som att en kvalserie är viktigare för Djurgården än en SM-Final?

Om det då är så att det går att lösa så att en liten gruppering kan ställa upp och försöka ordna ett tifo eller 2 under Kvalserien borde inte det vara positivt då?
Sen kanske det är så att det inte kommer att bli mer (även om jag hoppas så)

Jag håller helt med om att Djurgården Hockey har betett sig riktigt illa mot supportrarna, det man dock får se det till att är det är nu mer än någonsin som Djurgården Hockey behöver sina supportrar eller håller du inte med?

Så tyvärr kommer man då till frågan är det värt att stämningen är halvdan i kvalserien och det gör att Djurgården Hockey missar att gå upp i Elitserien bara för att visa en ståndpunkt?
Att låta laget spela ytterligare en säsong i Allsvenskan?

Så ser jag på det, jag skulle vilja se ett Jättetifo på någon av Kvalseriematcherna (om vi nu tar oss dit) för att se om man kan elda på spelarna ytterligare till att prestera ytterligare 1% som kanske kan vara skillnaden mellan tex 2-3 eller 3-2?

Vet inte om jag förklarade något av det jag egentligen menar på ett förstårligt sätt men har åtminstone försökt...
Jodå, jag förstår vad du menar men i grund och botten handlar detta inte om tifon, utan ett försök att få till förändringar.

Förstår hur du menar. Frågan är väl om det är värt att vara tex 2-3 år i allsvenskan för att se om man kan få till den förändringen?
Stadion

Inlägg av Stadion »

Många verkar alltså fortfarande alltså inte förstå vad det handlar om, det handlar inte enbart om polisen, lyssna gärna på DIFpodden så får alla en liten insyn hur det är/har varit en del av Fabriken och UCS och kom tillbaka sen när ni har lite mer kött på benen.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Det många är rädda för är att konflikten påverkar vår förenings chanser att ta klivet upp igen. Att detta kan vara det lilla som får vår klubb att förlora de poäng som i slutänden skulle avgjort vårt öde. Om ingen tar tag i jubel-tifo-arbetet så att kvalserien kantas av våra sånger/ramsor.. kan det vara skillnaden mellan katastrof och succé?

Att föra detta "krig" när föreningens vara eller icke vara ligger i vågskålen är djupt olyckligt och tragiskt.

Blir vi kvar i HA kommer fler personer i vår klubb att mista sina jobb. Det står så mycket på spel.

Jag ställer mig positiv till alla initiativ som tas med klubbens bästa i tanke och hjärta.

EDIT: Jo, jag VET att många blivit trampade på. jag förstår den biten. Det jag inte förstår är hur man kan riskera klubbens existens. Det är otroligt svårt för mig att förstå. Omöjligt till och med.

Med det sagt förstås det säkert hur viktigt jag anser att tifon och arbetet med läktar-stödet är - jag sörjer att Fabriken/UCS och vad alla kallar sig har slutat med tifon. De var ju magiska!! Det jag tycker är mycket synd är att detta påverkar vår klubb väldigt negativt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Magnutz skrev:Det många är rädda för är att konflikten påverkar vår förenings chanser att ta klivet upp igen. Att detta kan vara det lilla som får vår klubb att förlora de poäng som i slutänden skulle avgjort vårt öde. Om ingen tar tag i jubel-tifo-arbetet så att kvalserien kantas av våra sånger/ramsor.. kan det vara skillnaden mellan katastrof och succé?

Att föra detta "krig" när föreningens vara eller icke vara ligger i vågskålen är djupt olyckligt och tragiskt.

Blir vi kvar i HA kommer fler personer i vår klubb att mista sina jobb. Det står så mycket på spel. Jag fattar inte att Djurgårdare väljer att äventyra klubbens existens. Det är fullkomligt främmande för mig. Ofattbart.

Jag ställer mig positiv till alla initiativ som tas med klubbens bästa i tanke och hjärta.

EDIT: Jo, jag VET att många blivit trampade på. jag förstår den biten.
Nu kommer du få ett längre svar som garanterat går att summera inom en par korta meningar:

Om anteckningsblocket svarar: "Du är en äcklig jävla bonde som inte begriper någonting alls. Dra åt helvete idiot!" (Kall-el nickar instämmande och får medhåll av diverse testosteron-gossar med seriösa hävdandeproblem)

Eller lite mer sofistikerat från exempelvis SirDIFalot: "Med all respekt ni förstår inte det här"
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Manijock skrev:
Magnutz skrev:Det många är rädda för är att konflikten påverkar vår förenings chanser att ta klivet upp igen. Att detta kan vara det lilla som får vår klubb att förlora de poäng som i slutänden skulle avgjort vårt öde. Om ingen tar tag i jubel-tifo-arbetet så att kvalserien kantas av våra sånger/ramsor.. kan det vara skillnaden mellan katastrof och succé?

Blir vi kvar i HA kommer fler personer i vår klubb att mista sina jobb. Det står så mycket på spel. Jag fattar inte att Djurgårdare väljer att äventyra klubbens existens. Det är fullkomligt främmande för mig. Ofattbart.

EDIT: Jo, jag VET att många blivit trampade på. jag förstår den biten.
Nu kommer du få ett svar som går att summera inom en par korta meningar:

Om anteckningsblocket svarar: "Du är en äcklig jävla bonde som inte begriper någonting om Djurgården" (Kall-el nickar instämmande och får medhåll av diverse testosteron-gossar med hävdandeproblem)

Eller lite mer sofistikerat från exempelvis SirDIFalot: "Med all respekt ni förstår inte det här"
Hehe, kanske, men jag är inte emot Fabriken/UCS eller någon annan gruppering som gör saker för DIF. Däremot försöker jag sätta ord på varför så många "oinsatta" reagerar som de gör.

Jag älskar tifon och kastade alltid pengar i insamlingshinkarna när det fanns sådana. Jag önskar att Fabriken/UCS etc ska finnas kvar och fortsätta.

Nu är det en annorlunda verklighet.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Magnutz skrev:
Hehe, kanske, men jag är inte emot Fabriken/UCS eller någon annan gruppering som gör saker för DIF. Däremot försöker jag sätta ord på varför så många "oinsatta" reagerar som de gör.

Jag älskar tifon och kastade alltid pengar i insamlingshinkarna när det fanns sådana. Jag önskar att Fabriken/UCS etc ska finnas kvar och fortsätta.

Nu är det en annorlunda verklighet.
Håller med i allting. Men antar att Gamla fina Djurgården verkligen kan betona på GAMLA. Härjar så många konservatistiska bittra knoddar i våra led som är extremt förändringsfientliga. Är övertygad om att Fabriken inte har något emot om några nya försöker göra det lite vackert på DIF-läktaren. Och om de nu skulle vara så barnsliga att de tycker att någon trampar på deras revir, so what? Vad ger dem ensamrätt i frågan? De finns inte ens längre...
Användarvisningsbild
Jepe

Ny Tifogrupp?

Inlägg av Jepe »

Hade omständigheterna varit annorlunda & ni startat en Tifogrupp enbart pga avsaknaden av en för hockeyn så hade jag stått upp och applåderat er. Men MIN åsikt just nu är att det är att det inte är rätt läge.

Att göra flaggor mm har väl aldrig heller varit något som inte har uppmuntrats? Förutsatt att man följer de regler som finns från förbundshåll.

Jag tror inte heller att en kvalserie hänger på om vi har tifon eller inte. Får man istället upp sången några snäpp så kommer det ge så mycket mer än ett Tifo.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Har inte lyssnat på den berömda podden ännu och borde väl göra så för att se om det sägs något där som jag inte vet men jag skriver detta ändå så får jag väl bli rättad om jag har fel.

Personerna/organisationerna som de senaste säsongerna ordnat de riktigt fina tifon som vi fått se på läktaren ska ha all credd. Det jag dock ställer mig ytterst tveksam till är om dom verkligen skulle reagera negativt på att det kommer en ny ”aktör” till vår läktare? Det är en jäkla massa här inne som har åsikter om det men inte en enda som jag litar på verkligen vet.

-daniel- drog parallellen till strejkbrytarna. Men är en ny tifogrupp verkligen strejkbrytare? De gamla aktörerna har nu valt att stiga tillbaka, oavsett anledning så är det det man har gjort. Jag kan inte se att det finns något officiellt uttalande där man säger att om ”ditten och datten sker så kommer vi tillbaka” att jämföra med kravet på en löneökning som kan avblåsa en strejk på en arbetsplats. Man har tröttnat på hur man blivit behandlade helt enkelt (?). Så om en ny aktör vill bli behandlad på samma sätt så tycker jag att dom ska få välja själva om dom vill bli det.

Mitt tips till en ny gruppering hade dock varit att prata med de gamla för att få deras råd och tips men även försöka få till ett möte med DIF-hockey för att se deras ståndpunkt. Inte genom hörsägen utan direkt. Det kanske visar sig att det är ohållbart att försöka ha en tifogrupp på hockeyns matcher pga ledningens syn på tifon men det kanske samtidigt visar sig att det går alldeles utmärkt.

Om en ny tifogrupp går rätt till väga så hoppas jag att det inte finns en enda Djurgårdare på läktaren som motsätter sig detta. Dock vill jag säga att oavsett vad som händer så krävs det att publiken som är där idag gör sitt bästa, tifo eller ej. Som det är idag är det en jäkla massa gnäll på allt och alla, framförallt gnäller man på dom som vill göra något (se på den här tråden).

Kör på men gör det rätt, det gäller att ni får med er resten av läktaren också.

Till er som är emot det. De flesta av er verkar ha samma infallsvinkel och ni måste verkligen förstå att för 95% av de som går på DIF´s matcher så har man antingen ingen aning om vad som ligger bakom att tifona försvann eller så skiter man blanka fan i det. Ni må ha starka röster och synas här på forumet men merparten av folket på läktaren vill bara ha trevligt (även ni förmodar jag). Säg nu inte att ”publiken kommer att försvinna om dom fortsätter att behandla oss såhär”. Det går i vågor, det gör det alltid. Oavsett vilka grupperingar som finns är jag rätt övertygad om att vi inom de kommande 15 åren kommer få se en dipp och en topp till. Vi är många som stått på läktarna när tifon och andra organiserade arrangemang var lika främmande som att man skulle kunna prata i telefon i sin systemkamera. Det funkade då och kommer funka i framtiden. Det handlar bara om kärleken till laget inte jaget.
12139

Inlägg av 12139 »

crike skrev:Har inte lyssnat på den berömda podden ännu och borde väl göra så för att se om det sägs något där som jag inte vet men jag skriver detta ändå så får jag väl bli rättad om jag har fel.

Personerna/organisationerna som de senaste säsongerna ordnat de riktigt fina tifon som vi fått se på läktaren ska ha all credd. Det jag dock ställer mig ytterst tveksam till är om dom verkligen skulle reagera negativt på att det kommer en ny ”aktör” till vår läktare? Det är en jäkla massa här inne som har åsikter om det men inte en enda som jag litar på verkligen vet.

-daniel- drog parallellen till strejkbrytarna. Men är en ny tifogrupp verkligen strejkbrytare? De gamla aktörerna har nu valt att stiga tillbaka, oavsett anledning så är det det man har gjort. Jag kan inte se att det finns något officiellt uttalande där man säger att om ”ditten och datten sker så kommer vi tillbaka” att jämföra med kravet på en löneökning som kan avblåsa en strejk på en arbetsplats. Man har tröttnat på hur man blivit behandlade helt enkelt (?). Så om en ny aktör vill bli behandlad på samma sätt så tycker jag att dom ska få välja själva om dom vill bli det.

Mitt tips till en ny gruppering hade dock varit att prata med de gamla för att få deras råd och tips men även försöka få till ett möte med DIF-hockey för att se deras ståndpunkt. Inte genom hörsägen utan direkt. Det kanske visar sig att det är ohållbart att försöka ha en tifogrupp på hockeyns matcher pga ledningens syn på tifon men det kanske samtidigt visar sig att det går alldeles utmärkt.

Om en ny tifogrupp går rätt till väga så hoppas jag att det inte finns en enda Djurgårdare på läktaren som motsätter sig detta. Dock vill jag säga att oavsett vad som händer så krävs det att publiken som är där idag gör sitt bästa, tifo eller ej. Som det är idag är det en jäkla massa gnäll på allt och alla, framförallt gnäller man på dom som vill göra något (se på den här tråden).

Kör på men gör det rätt, det gäller att ni får med er resten av läktaren också.

Till er som är emot det. De flesta av er verkar ha samma infallsvinkel och ni måste verkligen förstå att för 95% av de som går på DIF´s matcher så har man antingen ingen aning om vad som ligger bakom att tifona försvann eller så skiter man blanka fan i det. Ni må ha starka röster och synas här på forumet men merparten av folket på läktaren vill bara ha trevligt (även ni förmodar jag). Säg nu inte att ”publiken kommer att försvinna om dom fortsätter att behandla oss såhär”. Det går i vågor, det gör det alltid. Oavsett vilka grupperingar som finns är jag rätt övertygad om att vi inom de kommande 15 åren kommer få se en dipp och en topp till. Vi är många som stått på läktarna när tifon och andra organiserade arrangemang var lika främmande som att man skulle kunna prata i telefon i sin systemkamera. Det funkade då och kommer funka i framtiden. Det handlar bara om kärleken till laget inte jaget.
*Applåder*
Debacle

Inlägg av Debacle »

Det folk inte förstår är att de som tagit beslutet om ett avståndstagande, nu i synnerhet eftersom diskussionen hamnat där, Fabriken/UCS, gör det med det ändamålet att det ska gynna föreningen i längden. Man kan inte bara tänka kortsiktigt och ett par månader framåt..

Jag antar att det inte var många av er som stod där under globentiden och förra lockouten med i värsta fall över 10.000 tomma röda stolar. Varför DIF hockey faktiskt varit på uppgång och faktiskt lyckades är något VI supportrar kan slå oss för bröstet för och säga att vi är den enskillt största anledningen varför det faktiskt vart ett par bättre år med framgång och slutspel. Det är vår förtjänst att det varit drag kring Stockholmshockeyn och att vi haft en väldigt positiv generell vind som blåst kring hockeyn. Attraktionskraften kring hockeyn har till en början inte varit spelet utan att vi faktiskt haft en publik som tidigare inte skådats på en hockeyarena.

Det jag menar med detta är att DIF Hockey idag inte uppskattar och förstår att det var supportrarna och deras engagemang som la grunden till att vi faktiskt hade en uppåtgående trend. Utan aktiva supportrars engagemang så hade vi antagligen slutat existera för länge sen! Ekonomin efter förra lockouten är det många som inte förstår hur jävla kass den var. Utan det publikdraget som skapades skulle vi suttit på globen, antingen åkt ur eller gått i konkurs. DIF Hockey har en jävligt trångsynt, oförskämd och otacksam syn på sina aktivaste supportrar. Visst, idag har vi en mycket bättre grund att stå på, men är det då "rätt" att trampa på de som kämpat och faktiskt byggt upp denna grund?

Missförstå mig inte.. Egna initiativ är något som vår familj är alldeles för dåliga på. Vi litar för mycket på de som "styr" och har ofta varit alldeles för bekväma med det. Men egna initiativ ska komma vid rätt tillfällen och de liknande en tidigare skribent skrev om en arbetsplats anser jag vara en bra liknelse.
Senast redigerad av Debacle den 2013-02-07 17:01:20, redigerad totalt 1 gånger.
12139

Inlägg av 12139 »

Claes Forsberg.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Debacle skrev:Det folk inte förstår är att de som tagit beslutet om ett avståndstagande, nu i synnerhet eftersm diskussionen hamnat där, Fabriken/UCS, gör det med det ändamålet att det ska gynna föreningen i längden. Man kan inte bara tänka kortsiktigt och ett par månader framåt..

Jag antar att det inte var många av er som stod där under globentiden och förra lockouten med i värsta fall över 10.000 tomma röda stolar. Varför DIF hockey faktiskt varit på uppgång och faktiskt lyckades är något VI supportrar kan slå oss för bröstet för och säga att vi är den enskillt största anledningen varför det faktiskt vart ett par bättre år med framgång och slutspel. Det är vår förtjänst att det varit drag kring Stockholmshockeyn och att vi haft en väldigt positiv generell vind som blåst kring hockeyn. Attraktionskraften kring hockeyn har till en början inte varit spelet utan att vi faktiskt haft en publik som tidigare inte skådats på en hockeyarena.

Det jag menar med detta är att DIF Hockey idag inte uppskattar och förstår att det var supportrarna och deras engagemang som la grunden till att vi faktiskt hade en uppåt gående trend. Utan aktiva supportrars engagemang så hade vi antagligen slutat existera för länge sen! Ekonomin efter förra lockouten är det många som inte förstår hur jävla kass den var. Utan det publikdraget som skapades skulle vi suttit på globen, antingen åkt ur eller gått i konkurs. DIF Hockey har en jävligt trångsynt, oförskämd och otacksam syn på sina aktivaste supportrar. Visst, idag har vi en mycket bättre grund att stå på, men är det då "rätt" att trampa på de som kämpat och faktiskt byggt upp denna grund?

Missförstå mig inte.. Egna initiativ är något som vår familj är alldeles för dåliga på. Vi litar för mycket på de som "styr" och har ofta varit alldeles för bekväma med det. Men egna initiativ ska komma vid rätt tillfällen och de liknande en tidigare skribent skrev om en arbetsplats anser jag vara en bra liknelse.
Precis det här jag menar.

@ crike: Visst är det så att väldigt många av alla marginalsupportrar inte har någon koll på olika grupperingar, inre konflikter osv men vi balanserar på en väldigt skör tråd publikmässigt. Ifall än fler av kärnfolket i klacken försvinner kommer det bli sämre & sämre, och tillslut är vi där igen där vi var för ungefär 6-7 år sedan. Är det värt att riskera? Jag ser det som tämligen självklart att DIF Hockey borde visa all tacksamhet man tänkas kan mot de som varit med och byggt upp framgången. Tycker helt enkelt det är respektlöst att skita i supportrarna. Det är fantastiskt behändigt att kunna skryta med "Sveriges bästa klack" när det är rätt läge, men samtidigt står man inte bakom och tar deras parti när det blåser som mest. Rätt ryggradslöst i mitt tycke.
brsk

Inlägg av brsk »

I JESU OCH SPAGHETTI MONSTRETS HELIGA NAMN.

Kan någon av alla som VET vad fd Fabriken/UCS krävt för att återvända till hockeyn berätta vad det är?

Det här blir bara tragiskt.
jpx

Inlägg av jpx »

Kungen skrev: Ja jag vet att det senaste mötet var öppet för alla supportrar. Hur som helst så funkar det ju inte om man vägrar ta upp en diskussion i ämnet mellan berörda parter. JAG tycker att UCS/Fabrikens beteende kan likna en tolvåring i trotsåldern. Lägger sig och skriker på marken tills mamma/pappa ger dem godis (eller tills Abbe får sparken).
Manijock skrev: Herregud vad patetiskt. Börja attackera de som faktiskt går på matcherna, och hylla de som sitter hemma och tjurar? Trodde aldrig jag dessutom skulle få se en av de riktigt tunga namnen på forumet, som flertalet gånger visat att han har något innanför pannbenet, gå ut och hylla ett sånt här patraskinlägg. Jag mår dåligt när jagI ser vad som håller på att hända på forumet!
laxen skrev:
Håller med om 12-årings-attityden. Min bild av dessa är verkligen att de är runt 12-14 år och inte får tillräckligt med uppmärksamhet i hemmet eller skolan och vill att DIF ska vara förälder och se att de finns och ge dem bekräftelse. Det är precis den bilden man sänder ut.

Och sen ska man gråta ännu mer om någon annan börjar engagera sig för föreningen istället för att man känner att ens "hållhake" försvinner.
Magnutz skrev: Det jag inte förstår är hur man kan riskera klubbens existens. Det är otroligt svårt för mig att förstå. Omöjligt till och med.
Salas skrev:Det är just det där som skiljer Hammarby från Djurgården och aik. Inom Hammarbys supporterkrets accepteras alla, något som inte är en verklighet hos varken aik eller Djurgården. Inom aik har det kommit upp nya grupperingar som fått fäste samtidigt som Black Army minskat, men detta har i sin tur skett genom interna konflikter och stämningen mellan de olika är allt annat än god.
Samma ton är det inom Djurgården. De inom Fabriken och UCS har, och kommer väl alltid att se sig själva som mer värdefulla än alla andra. Därför kommer alla försök underifrån att dömas ut, och det skrämmer bort folk med viljan att kunna starta igång något.
Salas skrev: Nej, ju mer jag tänker på det, ju mer trött på skiten blir jag. Abbe klantade till sig vid derbyt mot aik på Råsunda, det förnekar ingen. Men att han ska ha gjort ett dåligt jobb inom hockey... Jag tror inte det. Han är en hackkyckling efter incidenten på Råsunda, och oavsett hur bra/dåligt jobb han än gör inom hockeyn så kommer han förbli hackkycklingen nummer ett hos alla inom UCS och Fabriken, som enbart vill kunna slå sig för bröstet och inte vika sig en tum. Hela jävla konflikten handlar om heder och inget annat. Därför kommer inte en lösning i konflikten att ske.
Det är endast ett axplock av all okunskap, lögner och osanningar som genomsyrar denna diskussion.

Bilden som ges av UCS och fd Fabriken är alltså ett gäng snorungar utan ordentligt uppfostran. Ett gäng snorungar som tror sig vara mer värda mer än andra Djurgårdssupportrar. Ett gäng snorungar som sätter sina egna stolthet framför kärleken till laget och hellre sitter hemma och grinar än går på matcher. Ett gäng snorungar som skapat en höna av en fjäder för att få bekräftelse utav styrelsen såväl som andra supportrar. Ett gäng snorungar som saknar vilja att samarbeta, kompromissa, föra dialog och rentav äventyrar sin klubbs existens genom att värdera sina egon högre än kärleken till klubbfärgerna.

Bitch please.

Saknaden av verklighetsförankring och brist på fakta genomsyrar hela den här diskussionen. Inte en enda gång har medlemmar av varken UCS eller tidigare Fabriken uttalat sig om ämnet i denna tråd eller någon annanstans på detta forum. Ändå har ni mage att komma med dessa anklagelser. Som ni grundar på vad? Gissningar? Antaganden? Ni har ingen som helst aning hur många möten som styrelsen och grupper av engagerade supportrar såsom JK, UCS och Fabriken suttit i, vad som har sagts och hur detta har efterlevts. Ändå anser många av er kunniga nog att kommentera och rentav döma ut parter i frågan.

Frånvaron av ultras- och tifogrupper handlar inte enbart om att polisen en dag fick för sig att markera sin närvaro genom att ställa sig i trappan under ett derby. Det är inte heller på dessa, eller numera den, gruppens axlar som Djurgården Hockeys framtid vilar på. Sanningen är att alla vi supportrar delar den bördan tillsammans. Vi är alla Djurgårdare och det är därmed VI som är Djurgården. Ålder, kön, sittplats eller ståplats spelar ingen roll, ingen individ eller grupp erhåller i slutändan rätten att döma någon som mer eller mindre Djurgårdare jämfört med någon annan.

Just därför är det både sorgligt och beklagligt att vår styrelse och säkerhetsorganisation under en längre tid har motarbetat några av dom supportrar som valt att engagera sig allra mest för sitt lag. Det handlar om mer än en text efter trappderbyt och Abbes avgång. Problemet är mycket större än så. Möjligheterna att genomföra tifo har successivt försvårats till den grad att DIF valt att helt censurera hela arrangemang. Samtidigt som man genomfört egna företagssponsrade arrangemang på Hovet. Man har valt att systematiskt kartlägga, trakassera och avvisa ideellt arbetande personer som inte på något vis varit ett hot mot säkerheten på matcherna. Man har begränsat motståndarsupportrars chans att genomföra egna tifon på bortaläktaren. Man har på eget initiativ ringt hem till minderåriga tifoengagerade personers föräldrar och målat upp dessa som ett säkerhetshot när deras enda brott varit att bidra till skapandet av tifo på Globen och Hovets läktare. Både styrelsen och säkerhetsorganisations bemötande av aktiva klacksupportrar har successivt försämrats till den grad att många inte längre känner sig välkomna på Hovet. Detta gäller inte enbart medlemmar av UCS och Fabriken utan har skett i ett mycket större omfång än så. Även om frånvaron av flaggor, banderoller och tifo är det som märks av allra mest har även många välkända klackprofiler försvunnit. När styrelsen och säkerhetsorganisation aktivt driver bort engagerade de supportrar som utgör kärnan av klackverksamheten är det någonting som inte stämmer i föreningen och det är därför klacken idag saknar ledarskap. Problematiken och omfånget är alltså större än dessa grupper som tycks ta all plats i diskussion. Frågans huvudvikt är inte varför UCS inte går på matcherna längre (för det gör dom, dock inte organiserat med grupptröjor och flaggor), utan varför allt fler äldre engagerade supportrar drivs bort från Hovet.
Senast redigerad av jpx den 2013-02-07 17:38:34, redigerad totalt 1 gånger.
Låst