BOMBOM BOUCHARD skrev:
Och varför stoppade de inte honom då? Rädda?
Han gillar ju när folk kliver på. Då öppnas ytor för geniala passningar.
Alla skickliga spelare ser ut att "få" onödigt mycket tid med pucken.
Fast det är väl rätt vanligt att spelare har lite för stor respekt för "stjärnor" (som ju faktiskt Nylander kan klassificeras som) och liksom får de att se snäppet bättre ut än vad fallet faktiskt är? Tyckte mig se bitar av det igår. Man vågar inte gå på för man är rädd för att bli bortgjord...
Jag fortsätter envist hävda att det är Nyllets skicklighet som får det att se ut som det gör.
Motståndarna är smarta nog att inse att så länge de låter honom ha pucken på utsidan ("boxar ut honom") så är det lugnast och bäst.
Att attackera innebär ofta bara nackdelar. Man blir bortgjord eller han finner en fri medspelare.
Det krävs kloka spelare för att kunna störa honom. Otto är ett konkret exempel på en kille som Nyllet inte så gärna väljer att utmana.
Fast ärligt, jag vet inte riktigt vad det är du opponerar dig mot. Är vi kanske inne på samma spår?
Skönt att Zabel är inne på min linje i allafall. Alltid något.
Alltså, Nylander är ju verkligen bra - det har jag inget att säga emot - men bara för det är en så pass bra spelare måste man våga försöka gå på och spela som man gör mot andra mindre meriterade diton. Tycker det blir lite "gummiarmar" och "gummiskallar" så fort spelare ställs i en-mot-en dueller med "stjärnspelare".
Såg samma tendenser när Foppa spelade i Modo för några år sedan, då vissa hade alltför stor respekt. Ragge var naturligtvis det mest uppenbart underbara undantaget.
EDIT: Nu menar jag inte att man skall gå på som en ångvält utan att man naturligtvis som du är inne på måste kunna läsa situationen och göra rätt val, men det jag menar är att det ofta blir för mycket tänka när spelarna ställs i en sådan situation.
Visst är Nyllet bra, men våra spelare visade honom ändå överdriven respekt.
Exempel:
1. När Nyllet gör sitt mål måste Granath ju stöta på honom. Han får ju gå in ostört ända fram till mål. Granath prioriterar att markera en spelare som står bakom förlängda mållinjen och inte alls utgör ett lika stort hot.
2. Vid ett tillfälle i tredje perioden tar Nyllet emot pucken helt stillastående vid sargen i egen zon. Vi har en snubbe några meter därifrån (kommer inte ihåg vem). Istället för att sätta in en propp på Nyllet eller bara böka fast honom vid sargen backar vår kille undan och vänder hem. Det fanns inget behov av detta för att t.ex. täcka upp hemåt. Nyllet får vända upp ostört, ta fart och leta passningar.
När man nu har sovit på saken kanske man kan ge sig in i en liten analys av matchen igår !
1:a perioden till Södertälje
2:a till Djurgården
3:e till Södertälje
4:och förlängningen till Djurgården
Slutresultatet rättvist denna gång .
Chet bra i målet (borde han inte ha tagit 2-2 målet ?
Backarna : Holm och Lidström var bra , men tycker att Erik G är på väg tillbaka till stor formen .
Kan inte minnas när någon kom ensam mot Lidström och tog sig förbi ? Han känns stabil nu !Granath bra/stark när han är puckförare in motståndar zon , men ack så sölig på skridskorna i sitt bakåtåkande . Timmy ? Vet inte riktigt vad jag skall tycka ? Börjar kanske komma tillbaka ? Bohman nej och åter nej ? Han stirrar för mycket på pucken . Låt Lennhammer och Arnesson dela på den posten tills någon av dom två hittat tillbaka till formen .
Forwards : Dom flesta var mycket bra , men jag tycker kanske att man kan förvänta sig mer av Holmkvist ,"Hank"och Tim ,sen måste det väl snart lossna för Ljung snart .
Åberg lysande , men var är skottet och passningarna?
Sörensen också lysande samt Ölvestad och Ottosson .
PP-spelet med 5 forwards är bra , men varför inga skott och hur fan kan dom tillåtas att spela av hela utvisningstiden nästan varje gång ? Det är oansvarligt mot dom andra som står redo att utföra sitt jobb .
Boxplay är skapligt så här långt.
Ev förlängning av kontrakt på backar har jag läst lite om här på forumet :
Jag vet inte vilka av backarna som har kontrakt eller inte men får jag önska så vill jag att Gustavsson , Lidström och Holm definitivt blir kvar som stomme framöver.
BOMBOM BOUCHARD skrev:
Och varför stoppade de inte honom då? Rädda?
Han gillar ju när folk kliver på. Då öppnas ytor för geniala passningar.
Alla skickliga spelare ser ut att "få" onödigt mycket tid med pucken.
Fast det är väl rätt vanligt att spelare har lite för stor respekt för "stjärnor" (som ju faktiskt Nylander kan klassificeras som) och liksom får de att se snäppet bättre ut än vad fallet faktiskt är? Tyckte mig se bitar av det igår. Man vågar inte gå på för man är rädd för att bli bortgjord...
Jag fortsätter envist hävda att det är Nyllets skicklighet som får det att se ut som det gör.
Motståndarna är smarta nog att inse att så länge de låter honom ha pucken på utsidan ("boxar ut honom") så är det lugnast och bäst.
Att attackera innebär ofta bara nackdelar. Man blir bortgjord eller han finner en fri medspelare.
Det krävs kloka spelare för att kunna störa honom. Otto är ett konkret exempel på en kille som Nyllet inte så gärna väljer att utmana.
Fast ärligt, jag vet inte riktigt vad det är du opponerar dig mot. Är vi kanske inne på samma spår?
Skönt att Zabel är inne på min linje i allafall. Alltid något.
Oj, du höjer verkligen Nyllet till skyarna. Gubben har passerat sin prime med många år. Självklart en farlig och skicklig spelare allt jämt, men knappast bästa spelaren i serien.
Du har rätt resonemang i vissa specifika situationer. Ändock, sett över 60 minuter har gubbjäveln för mycket respekt med sig i förhållande till sin skicklighet. Vårt arbete mot honom är för tamt. Punkt.
Vilken sällsynt skådad förlorarmentalitet jag anar i Djurgårdsleden här på forumet. "Södertälje är faktiskt ett bra lag", "en poäng är alltid en poäng", "Tycker vi stundtals spelar jämt mot dem".... Vafan är detta? Det är nu eller aldrig som gäller för DIF. Vilka lag är det vi behöver slå för att gå till Elitserien? Inte fan är det Troja, inte fan är det Asplöven och inte fan är det Mora. Så fort det börjar lukta lite press på DIF så viker vi ner oss, och vänder arslet upp i vädret. Vi kommer få se det mot Leksand nästa gång, vi kommer få se det mot VIK och vi kommer definitivt att få se det i Karlskoga. Det är jag alldeles övertygad om!
De är ju "inga dåliga lag". Nej det är de inte! Nyllet är en sällsynt begåvad 40-åring, Lasse Johansson är en fantastisk keeper, Timander är säkerheten själv på backen, det vet alla. Men för att nå dit jag antar att alla vill så måste vi hela tiden vara lite bättre än motståndarna. Det var vi inte igår, ni som säger det är sanslöst verklighetsflyende. Så fort Södertälje drog upp tempot lite hamnade vi på rygg, och när vi såg straffarna så var det inte tur som gjorde att Ssk vann. Otto la sin lite lite fel, och det räcker för att missa. Guter fipplade med pucken som om det vore en het potatis. Pressen som var på våra spelare igår, har de inte utsatts för tidigare, och det är bara början. Matchen hemma mot Västerås kommer bli något utöver det vanliga det känner jag på mig. Där kommer det hela avgöras, fjärde eller femteplats, vilket i sin tur kan bli avgörande för Kvalseriens vara eller icke vara för Djurgårdens del.
Magnutz skrev:Bla bla bla jock. Lite för mycket grapefrukt nu.
Nej men kära vän, ta av skygglapparna nu. Vi måste inse våra nuvarande begränsningar för att kunna göra något åt dem. Bevakningen av Nyllet igår var under all kritik. 3-2 målet fick mig att sitta som en fågelholk när han helt naken kan åka in med pucken hela vägen in i kassen. Kan lika gärna ställa ut lite skyltar så ha hittar lättare också. På målet innan så får en av Sveriges hetaste skyttar backa upp i slottet helt omarkerad. Inte bara en gång, utan då och då under matchens gång lämnas han ensam i det området han är som farligast.
Jag hävdar att det är en fråga om sämst när det gäller. Zabel hade varit väldigt tydlig med markeringen av just de två spelarna, det märktes, men jobbet gjordes inte fullt ut. Ganska långt ifrån faktiskt!
Vi har ju faktiskt tagit ganska mycket poäng mot flera av de bra lagen.
7 av 9 möjliga mot Leksand
7 av 12 mot SSK
8 av 9 mot Örebro
5 av 9 mot Mora
Sedan visserligen bara 3 av 9 mot Karlskoga respektive Västerås.
Sammantaget har vi tagit 33 av 57 poäng mot de andra lagen som kan tänkas hamna i kvalserien (ca 58 %).
Sedan Zabel tog över har vi dock tagit 24 av 27 möjliga poäng i matcherna mot dessa lag, så att vi viker ned oss i de viktiga matcherna tycker jag är att ta i.
Túrin Turambar skrev:Vi har ju faktiskt tagit ganska mycket poäng mot flera av de bra lagen.
7 av 9 möjliga mot Leksand
7 av 12 mot SSK
8 av 9 mot Örebro
5 av 9 mot Mora
Sedan visserligen bara 3 av 9 mot Karlskoga respektive Västerås.
Sammantaget har vi tagit 33 av 57 poäng mot de andra lagen som kan tänkas hamna i kvalserien (ca 58 %).
Sedan Zabel tog över har vi dock tagit 24 av 27 möjliga poäng i matcherna mot dessa lag, så att vi viker ned oss i de viktiga matcherna tycker jag är att ta i.
Intressant statistik. Ett bevis på att vårt lag plockar fram sitt bästa mot det bästa motståndet.
Dock så är min känsla att vi är storleken mindre på något sätt, speciellt mot ssk. Deras backar är större, deras juniorer spelar mer fysiskt än våra, deras spets är vassare. Det är sånt som tyvärr premieras ännu mer i kvalserien, som ju är krig kort sagt.
Det som får hoppet att leva är just att vi är som bäst när vi är taggade i år.
Fast att möta topplag behöver inte betyda att vi är under press. Tidigare under säsongen har vi inte varit inblandad i en toppstrid. Då har det snarare varit lägre press när vi mött dessa lag. Det jag menar är att jag är orolig när det väl blir vinna/försvinna-läge, då vi helt enkelt saknar den där spetsen, framförallt när vi är utan en Linkan i form.
@ Jock: pressen spelarna upplevde när vi låg o simmade i botten var nog större än den är nu eller framöver. Alla lag kommer ha en tuff uppgift mentalt framöver, men lagen från serien ovan har by default en större mental press på sig. Trots att vi är Mesta Mästarna och allt det där... Tror vårt lag känner att det efter förutsättningarna 20 omgångar in i serien jämfört med nu är en bonus att ändå vara med där uppe och hugga...
-daniel- skrev:@ Jock: pressen spelarna upplevde när vi låg o simmade i botten var nog större än den är nu eller framöver. Alla lag kommer ha en tuff uppgift mentalt framöver, men lagen från serien ovan har by default en större mental press på sig. Trots att vi är Mesta Mästarna och allt det där... Tror vårt lag känner att det efter förutsättningarna 20 omgångar in i serien jämfört med nu är en bonus att ändå vara med där uppe och hugga...
Tror nog inte vi kommer ha turen att betraktas som underdog även om Ssk, Leksand osv är bättre lag spelmässigt än vad vi är. DIF förväntas vinna varje match, minns när Bofors spöade oss första gången, trots att vi börjat knackigt och Bik sköt i höjden så klassades det hela som en "skräll". Tror fan att om vi går till Kvalserien och Rögle spöar oss att det hela också klassas som en "skräll". Jag både njuter av detta, samt hatar det. Hatar det dels för att jag vet att det smittar av sig på spelarna, men älskar det personligen då det är den synen jag har haft på DIF genom alla år. Spelar ingen roll att vi ligger i allsvenskan, Djurgården ska sträva efter att vara bäst i Sverige.
En sak är säker, att spela i DIF kräver ett psyke utöver det vanliga. Är orolig över att få i detta lag, framförallt bland de yngre spelarna, är i skick att spela för Djurgården i ett playoff/kvalserie. Precis som vi fick bevis på under förra säsongen!