Uttråkad som jag är så tänkte jag att jag drar igång en tråd, delvis för att skapa diskussion men även för att lyfta fram de spelare som har gjort det väldigt bra.
Betygen gäller således från omgång 1 - 41, om någon anser att man ska vänta med denna tråd till säsongen är över så får moderaterna gärna ta bort den.
Det hela är mycket enkelt, man går igenom laget spelare för spelare. Först skriver man sin förväntan på respektive spelare och senare ett betyg med facit i hand. Motivering till betygen är roligt men inget krav.
Betyg 1-5, 1 - underkänt, 2 - Godkänt, 3 - OK, 4 - Bra, 5 - Utmärkt.
Målvakterna:
37 Chet Pickard: Inför säsongen var jag väl inte helt hundra på om Chet skulle räcka till. En ung målvakt som inte riktigt lyckats borta i AHL/ECHL. Något av ett frågetecken fall han skulle orka bära oss en hel säsong.
Betyg: 4 - Chet började säsongen rätt svajigt, släppte in en del enkla mål och blandade lysande insatser med enkla misstag. Men han har helt klart spelat upp sig ju längre säsongen gått och ligger för tillfället 3a i Målvaktsligan i AS. En given förstemålvakt och en av de bästa målvakterna i hela AS.
39 - Adam Reideborn: Hade väl inga större förväntningar på Adam innan. Visste att han var draftad som andramålvakt men hade dålig koll på honom innan han kom hit.
Betyg: 3.5 - Adam har inte stått så mycket matcher, men när han står så gör han det oftast stabilt och bra. Har haft 1-2 dåliga matcher, antagligen beroende på att han fått så lite speltid. En duktig andremålvakt helt klart.
Backar
7 Nils Andersson - Hade stora förhoppningar på Nils, han vart värvad som tilltänkt PP back och det visste vi alla att vi skulle behöva.
Betyg: Ett betyg är omöjligt att sätta på Nils då han varit långtidsskadad.
4 Elias Granath - En defensiv och stor spelare som skulle städa framför eget mål. En bra pjäs kändes det som på förhand.
Betyg: 2 - Han har inte varit lysande, startade väldigt segt och sen varit skadedrabbad. Har spelat upp sig på slutet och ett godkänt betyg på Elias är egentligen i överkant. Får fortsätta spela upp sig de matcher som är kvar, samt hålla sig hel och frisk.
8 Linus Arnesson - Hade inte så jättebra koll på Linus innan, visste att han var en duktig junior och en bra defensiv back men inte mer.
Betyg: 3 - Även om han har pendlat mellan J20 - A laget så tycker jag Arnesson har gjort det bra. Hoppas han fortsätter ta nya steg denna och nästa säsong.
28 Kim Lennhammer - Han tog stora steg förra året och visade att han var duktig, hade förhoppningar på honom att han skulle fortsätta utvecklas och få det lite lättare i AS.
Betyg: 1.5 Inte mycket har stämt för Kim denna säsong. Han spelar för svårt, missar tyvärr markeringen för ofta och är helt enkelt inte tillräckligt bra ännu. Jag anser inte att vi ska förlänga med Kim till nästa säsong.
36 Philip Holm - En duktig ung back som tog stora steg förra året, hade förhoppningar om att hans utveckling skulle fortsätta inför denna säsong.
Betyg: 4 - Tycker Holm har varit vår bästa back stundtals under serien, sätter ofta enkla och smarta första pass och bidrar i offensiv zon. Helt klart en positiv överraskning.
56 Erik Gustafsson - Var faktiskt lite orolig för Erik inför säsongen. Förra säsongen var han bra, men han gjorde en hel del enkla/dumma misstag.
Betyg: 3.5 - Erik har bevisat att han håller på denna nivå helt klart. Skulle dock vilja se att han minskar misstagen ytterligare samt att hans skott skulle träffa mål lite oftare.
33 Timmy Pettersson - Denna vävning var jag och många andra glada över, en bra back som gör mycket rätt och tar stort ansvar både defensivt och offensivt. En bra pjäs att få in.
Betyg: 1.5 - Även om Timmy har spelat upp sig nu på slutet så har han varit dålig sett över en hel säsong. Måste fortsätta spela som han har gjort de senaste matcherna istället för att krångla till det för sig själv.
51 David Lidström - Spännande värvning, duktig offensiv back som man trodde skulle göra en hel del poäng.
Betyg: 1 - Sett till hela säsongen har inte David varit bra. Har spelat upp sig på slutet och en del poäng börjar trilla in. En stark avslutning på säsongen så kan David nå upp till Godkänt eller bättre. Men jag förväntade mig mer poäng i offensiven och mindre misstag i egen zon.
Centrar:
9 Kristoffer Ottosson - Behöver man ens motivera det här? Förhoppningarna på Otto var precis som vanligt, En center för första kedjan som ska ta ansvar i allt.
Betyg: 5 - Skulle gärna ge Otto mer om det gick. Han var seg startad i början av säsongen men har sen spelat upp sig enormt. Visar match efter match att han är vår bästa spelare och ser stundtals överlägsen ut. Utan Otto hade vi fått de kämpigt!
83 Dustin Johner - Hade enormt stora förhoppningar på Johner inför säsongen, en målskytt som gjort det bra i AS och en spelare som tog stort ansvar i hela spelet.
Betyg: 4 - Dustin fick en rätt tuff start, fick spela med mycket olika formationer. Men på slutet har han verkligen fått till det. Öser in både mål och assist. Har även ryckt upp sig i teckningarna där han var rätt usel i början av säsongen. Får hoppas formen håller i sig resterande matcher.
61 Markus Ljungh - Stora förhoppningar på Markus. Han hade gjort det bra i AS innan och jag trodde han skulle ta nästa steg i DIF.
Betyg: 2 - En knappt godkänt betyg på Markus, blandar bra insatser med att vara totalt osynlig 2-3 matcher i rad. Har spelat upp sig på slutet men inte till den nivån jag trodde. Måste säga att han gör det bättre som forward än center.
18 Michael Holmqvist - Man vet vad man får när man värvar Micke. En smart center som skapar ytor åt andra och alltid jobbar stenhårt.
Betyg: 3 - Tagit stort ansvar i kedjan med Hank/Tim. Var lite småseg i början men spelat upp sig, en väldigt bra tredje center som man vet tar sitt ansvar i defensiven också. Skulle dock gärna se ett par mål från Micke, bränt alldeles för mycket bra lägen i år.
20 Christian "Fimpen" Eklund - Jag blev glad att Fimpen förlängde, en glädjespridare som alltid gör sitt jobb och är en duktig energispelare. En bra 3/4 kedjan center.
Betyg: 2.5 - Svårt att ge Fimpen ett schyst betyg då skador har suttit stopp för denna säsongen. Hoppas han repar sig. En av våra bättre i Boxplay samt ligans bästa teckare.
Forwards
10 Alexander Wennberg - Visste att Wennberg var en duktig junior men inte så mycket mer.
Betyg: 5 - En ung spelare som tar för sig såhär mycket är ovanlig, duktig på det mesta, hade en mindre "jvm" baksmälla men efter det har han kommit upp i nivå direkt. Varit en av våra viktigaste och bästa spelare detta år. Fortsätter att ösa in poäng vilket är kul att se.
15 Peter Kalus - Kom in sent i laget, det man visste var att det var en duktig powerforward som tacklades mycket och stod för ett hårt jobb.
Betyg 4: Kalus har gjort det enormt bra, kom in sent men det märks knappt, står upp för laget, tacklar och är allmänt jobbig att möta. Även stått för en hel del poäng vilket är kul att se.
17 Henrik Eriksson - Jag var positiv att vi fick in Hank igen, en tung och jobbig forward som dessutom kan göra en del poäng, en perfekt 3/4 kedjan lirare.
Betyg 2.5 - Tycker Hank ska tacklas ännu mer, in och grisa mer framför mål. Måste även han skärpa sig i avsluten, blivit en del mål i år men missat för mycket lägen.
19 Jimmie Ölvestad - Att Jimmie stannade gjorde mig enormt glad, en av mina favorit lirare, duktig på att skapa ytor, gör en hel del poäng och är en av de snabbaste på rören i AS/ES.
Betyg 3 - Tycker Jimmie gör ett bra jobb, inte varit hans bästa säsong, men han står upp för laget och skapar mycket ytor åt sina kedjekamrater. Skulle vilja se ännu fler tacklingar och inbrytningar av Jimmie. Hoppas han blir fri från sin skada så snart som möjligt.
23 Fredrik Bremberg - Även om alla visste att Bremberg är 40 år så förväntade man sig mycket av honom, en duktig lirare som har otroligt bra spelsinne och står för mycket poäng.
Betyg 1.5 - Bremberg har inte haft en lätt säsongen, varit osynlig i många matcher, missat massor på grund av olika skador. När han väl börjar komma igång så har skadorna satt stopp. Tråkigt att han inte har fått gjort sig själv rättvis i år. Skulle vilja se Bremberg hel och frisk efter uppehållet samt i bättre form. Tror han kan göra stor skillnad om han väl kommer igång.
26 Tim Eriksson - Den stora debattens namn, hälften ville inte ha kvar och hälften ville ha kvar han. Jag själv tyckte att det var okej att vi förlängde med Tim, en liten joker som alltid är bra att ha.
Betyg: 2.5 - Gör mycket rätt därute, håller i pucken bra och skapar lägen, hade dock väntat mig mer poäng av Tim. Inte helt och hållet hans fel dock, har serverat Hank/Honken många gånger utan resultat. En klart godkänd säsong trots allt.
29 Janos Hari - Inga förväntningar då han kom in så sent.
Betyg: 3 - Under första vändan märktes han knappt av, men denna gång tycker jag han tar för sig ordentligt. Gör en hel del poäng genom att befinna sig på rätt ställe. En bra spelare som jag gärna skulle förlänga med till nästa säsong (Om Modo släpper han).
46 Pontus Åberg - Tyckte det var skönt att Åberg fortsatte i DIF, trodde han skulle kunna göra en hel del mål i AS, även duktig på att nyttja sin fart/teknik för att skapa chanser.
Betyg: 3.5 Åberg gör mycket bra, håller i pucken och skapar många lägen, näst mest assist i laget säger en hel del. Synd bara att han inte fått till det med målskyttet, sitter fortfarande och hoppas att han ska få till det. Tycker inte han liras som point i PP, han har ett bättre direktskott/handledskott än slagskott.
66 Marcus Sörenssen - Visste inte så jättemycket om honom inför säsongen, hade koll på att han hade svårt att slå sig in i SAIK och därför blivit utlånad. Relativt låga förväntningar.
Betyg 4 - Marcus har varit en positivt överraskning. Spelar med mycket fart och finess. Tacklar mycket och ger sig aldrig. Gör en hel del poäng och är en viktig del av vårt lag. Hade en period på 5-10 matcher där han var sämre men har helt gjort ett kanonbra jobb under säsongen.
Inte betygsatta: Bohman, Landeskog, Murray, Hörnqvist, Guter. De har spelat för få matcher för att få en helhets bedömning enligt mig.
Diskutera fritt, gör egna listor om ni orkar (tog mig cirka 45 minuter). Ni behöver inte hålla med mig/varandra men håll diskussionerna på en schyst nivå, ingen pajkastning