Spelarbetyg sett till förväntningar innan säsongen.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Rix

Spelarbetyg sett till förväntningar innan säsongen.

Inlägg av Rix »

Hej!

Uttråkad som jag är så tänkte jag att jag drar igång en tråd, delvis för att skapa diskussion men även för att lyfta fram de spelare som har gjort det väldigt bra.
Betygen gäller således från omgång 1 - 41, om någon anser att man ska vänta med denna tråd till säsongen är över så får moderaterna gärna ta bort den.

Det hela är mycket enkelt, man går igenom laget spelare för spelare. Först skriver man sin förväntan på respektive spelare och senare ett betyg med facit i hand. Motivering till betygen är roligt men inget krav.
Betyg 1-5, 1 - underkänt, 2 - Godkänt, 3 - OK, 4 - Bra, 5 - Utmärkt.

Målvakterna:

37 Chet Pickard: Inför säsongen var jag väl inte helt hundra på om Chet skulle räcka till. En ung målvakt som inte riktigt lyckats borta i AHL/ECHL. Något av ett frågetecken fall han skulle orka bära oss en hel säsong.
Betyg: 4 - Chet började säsongen rätt svajigt, släppte in en del enkla mål och blandade lysande insatser med enkla misstag. Men han har helt klart spelat upp sig ju längre säsongen gått och ligger för tillfället 3a i Målvaktsligan i AS. En given förstemålvakt och en av de bästa målvakterna i hela AS.

39 - Adam Reideborn: Hade väl inga större förväntningar på Adam innan. Visste att han var draftad som andramålvakt men hade dålig koll på honom innan han kom hit.

Betyg: 3.5 - Adam har inte stått så mycket matcher, men när han står så gör han det oftast stabilt och bra. Har haft 1-2 dåliga matcher, antagligen beroende på att han fått så lite speltid. En duktig andremålvakt helt klart.

Backar

7 Nils Andersson - Hade stora förhoppningar på Nils, han vart värvad som tilltänkt PP back och det visste vi alla att vi skulle behöva.

Betyg: Ett betyg är omöjligt att sätta på Nils då han varit långtidsskadad.

4 Elias Granath - En defensiv och stor spelare som skulle städa framför eget mål. En bra pjäs kändes det som på förhand.

Betyg: 2 - Han har inte varit lysande, startade väldigt segt och sen varit skadedrabbad. Har spelat upp sig på slutet och ett godkänt betyg på Elias är egentligen i överkant. Får fortsätta spela upp sig de matcher som är kvar, samt hålla sig hel och frisk.

8 Linus Arnesson - Hade inte så jättebra koll på Linus innan, visste att han var en duktig junior och en bra defensiv back men inte mer.

Betyg: 3 - Även om han har pendlat mellan J20 - A laget så tycker jag Arnesson har gjort det bra. Hoppas han fortsätter ta nya steg denna och nästa säsong.

28 Kim Lennhammer - Han tog stora steg förra året och visade att han var duktig, hade förhoppningar på honom att han skulle fortsätta utvecklas och få det lite lättare i AS.

Betyg: 1.5 Inte mycket har stämt för Kim denna säsong. Han spelar för svårt, missar tyvärr markeringen för ofta och är helt enkelt inte tillräckligt bra ännu. Jag anser inte att vi ska förlänga med Kim till nästa säsong.

36 Philip Holm - En duktig ung back som tog stora steg förra året, hade förhoppningar om att hans utveckling skulle fortsätta inför denna säsong.

Betyg: 4 - Tycker Holm har varit vår bästa back stundtals under serien, sätter ofta enkla och smarta första pass och bidrar i offensiv zon. Helt klart en positiv överraskning.

56 Erik Gustafsson - Var faktiskt lite orolig för Erik inför säsongen. Förra säsongen var han bra, men han gjorde en hel del enkla/dumma misstag.

Betyg: 3.5 - Erik har bevisat att han håller på denna nivå helt klart. Skulle dock vilja se att han minskar misstagen ytterligare samt att hans skott skulle träffa mål lite oftare.

33 Timmy Pettersson - Denna vävning var jag och många andra glada över, en bra back som gör mycket rätt och tar stort ansvar både defensivt och offensivt. En bra pjäs att få in.

Betyg: 1.5 - Även om Timmy har spelat upp sig nu på slutet så har han varit dålig sett över en hel säsong. Måste fortsätta spela som han har gjort de senaste matcherna istället för att krångla till det för sig själv.

51 David Lidström - Spännande värvning, duktig offensiv back som man trodde skulle göra en hel del poäng.

Betyg: 1 - Sett till hela säsongen har inte David varit bra. Har spelat upp sig på slutet och en del poäng börjar trilla in. En stark avslutning på säsongen så kan David nå upp till Godkänt eller bättre. Men jag förväntade mig mer poäng i offensiven och mindre misstag i egen zon.

Centrar:

9 Kristoffer Ottosson - Behöver man ens motivera det här? Förhoppningarna på Otto var precis som vanligt, En center för första kedjan som ska ta ansvar i allt.

Betyg: 5 - Skulle gärna ge Otto mer om det gick. Han var seg startad i början av säsongen men har sen spelat upp sig enormt. Visar match efter match att han är vår bästa spelare och ser stundtals överlägsen ut. Utan Otto hade vi fått de kämpigt!

83 Dustin Johner - Hade enormt stora förhoppningar på Johner inför säsongen, en målskytt som gjort det bra i AS och en spelare som tog stort ansvar i hela spelet.

Betyg: 4 - Dustin fick en rätt tuff start, fick spela med mycket olika formationer. Men på slutet har han verkligen fått till det. Öser in både mål och assist. Har även ryckt upp sig i teckningarna där han var rätt usel i början av säsongen. Får hoppas formen håller i sig resterande matcher.

61 Markus Ljungh - Stora förhoppningar på Markus. Han hade gjort det bra i AS innan och jag trodde han skulle ta nästa steg i DIF.

Betyg: 2 - En knappt godkänt betyg på Markus, blandar bra insatser med att vara totalt osynlig 2-3 matcher i rad. Har spelat upp sig på slutet men inte till den nivån jag trodde. Måste säga att han gör det bättre som forward än center.

18 Michael Holmqvist - Man vet vad man får när man värvar Micke. En smart center som skapar ytor åt andra och alltid jobbar stenhårt.

Betyg: 3 - Tagit stort ansvar i kedjan med Hank/Tim. Var lite småseg i början men spelat upp sig, en väldigt bra tredje center som man vet tar sitt ansvar i defensiven också. Skulle dock gärna se ett par mål från Micke, bränt alldeles för mycket bra lägen i år.

20 Christian "Fimpen" Eklund - Jag blev glad att Fimpen förlängde, en glädjespridare som alltid gör sitt jobb och är en duktig energispelare. En bra 3/4 kedjan center.

Betyg: 2.5 - Svårt att ge Fimpen ett schyst betyg då skador har suttit stopp för denna säsongen. Hoppas han repar sig. En av våra bättre i Boxplay samt ligans bästa teckare.

Forwards

10 Alexander Wennberg - Visste att Wennberg var en duktig junior men inte så mycket mer.

Betyg: 5 - En ung spelare som tar för sig såhär mycket är ovanlig, duktig på det mesta, hade en mindre "jvm" baksmälla men efter det har han kommit upp i nivå direkt. Varit en av våra viktigaste och bästa spelare detta år. Fortsätter att ösa in poäng vilket är kul att se.

15 Peter Kalus - Kom in sent i laget, det man visste var att det var en duktig powerforward som tacklades mycket och stod för ett hårt jobb.

Betyg 4: Kalus har gjort det enormt bra, kom in sent men det märks knappt, står upp för laget, tacklar och är allmänt jobbig att möta. Även stått för en hel del poäng vilket är kul att se.

17 Henrik Eriksson - Jag var positiv att vi fick in Hank igen, en tung och jobbig forward som dessutom kan göra en del poäng, en perfekt 3/4 kedjan lirare.

Betyg 2.5 - Tycker Hank ska tacklas ännu mer, in och grisa mer framför mål. Måste även han skärpa sig i avsluten, blivit en del mål i år men missat för mycket lägen.

19 Jimmie Ölvestad - Att Jimmie stannade gjorde mig enormt glad, en av mina favorit lirare, duktig på att skapa ytor, gör en hel del poäng och är en av de snabbaste på rören i AS/ES.

Betyg 3 - Tycker Jimmie gör ett bra jobb, inte varit hans bästa säsong, men han står upp för laget och skapar mycket ytor åt sina kedjekamrater. Skulle vilja se ännu fler tacklingar och inbrytningar av Jimmie. Hoppas han blir fri från sin skada så snart som möjligt.

23 Fredrik Bremberg - Även om alla visste att Bremberg är 40 år så förväntade man sig mycket av honom, en duktig lirare som har otroligt bra spelsinne och står för mycket poäng.

Betyg 1.5 - Bremberg har inte haft en lätt säsongen, varit osynlig i många matcher, missat massor på grund av olika skador. När han väl börjar komma igång så har skadorna satt stopp. Tråkigt att han inte har fått gjort sig själv rättvis i år. Skulle vilja se Bremberg hel och frisk efter uppehållet samt i bättre form. Tror han kan göra stor skillnad om han väl kommer igång.

26 Tim Eriksson - Den stora debattens namn, hälften ville inte ha kvar och hälften ville ha kvar han. Jag själv tyckte att det var okej att vi förlängde med Tim, en liten joker som alltid är bra att ha.

Betyg: 2.5 - Gör mycket rätt därute, håller i pucken bra och skapar lägen, hade dock väntat mig mer poäng av Tim. Inte helt och hållet hans fel dock, har serverat Hank/Honken många gånger utan resultat. En klart godkänd säsong trots allt.

29 Janos Hari - Inga förväntningar då han kom in så sent.

Betyg: 3 - Under första vändan märktes han knappt av, men denna gång tycker jag han tar för sig ordentligt. Gör en hel del poäng genom att befinna sig på rätt ställe. En bra spelare som jag gärna skulle förlänga med till nästa säsong (Om Modo släpper han).

46 Pontus Åberg - Tyckte det var skönt att Åberg fortsatte i DIF, trodde han skulle kunna göra en hel del mål i AS, även duktig på att nyttja sin fart/teknik för att skapa chanser.

Betyg: 3.5 Åberg gör mycket bra, håller i pucken och skapar många lägen, näst mest assist i laget säger en hel del. Synd bara att han inte fått till det med målskyttet, sitter fortfarande och hoppas att han ska få till det. Tycker inte han liras som point i PP, han har ett bättre direktskott/handledskott än slagskott.

66 Marcus Sörenssen - Visste inte så jättemycket om honom inför säsongen, hade koll på att han hade svårt att slå sig in i SAIK och därför blivit utlånad. Relativt låga förväntningar.

Betyg 4 - Marcus har varit en positivt överraskning. Spelar med mycket fart och finess. Tacklar mycket och ger sig aldrig. Gör en hel del poäng och är en viktig del av vårt lag. Hade en period på 5-10 matcher där han var sämre men har helt gjort ett kanonbra jobb under säsongen.

Inte betygsatta: Bohman, Landeskog, Murray, Hörnqvist, Guter. De har spelat för få matcher för att få en helhets bedömning enligt mig.

Diskutera fritt, gör egna listor om ni orkar (tog mig cirka 45 minuter). Ni behöver inte hålla med mig/varandra men håll diskussionerna på en schyst nivå, ingen pajkastning :wink: :D
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Spelarbetyg sett till förväntningar innan säsongen.

Inlägg av SirDIFalot »

Alltid kul att se tillbaka på spelarbetyget man gav efter 19 omgångar såhär 22 omgångar senare.
viewtopic.php?f=5&t=4061&start=0
Detta var alltså två matcher före Challe avgick.
Expert.
Mäklaren
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Mäklaren »

Pickard 4
Reideborn 2

Gustafsson 4
Lennhammer 1
Holm 4
Granath 2
Pettersson 2
Lidström 1
Arnesson 4

Bremberg 2
Ottosson 5
Ölvestad 3
Ljungh 1
H Eriksson 1
T Eriksson 3
Holmqvist 3
Johner 3
Kalus 4
Eklund 2
Sörensen 3
Wennberg 5
Åberg 4

Zabel 5
Bäcklin 5
Challe 2
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Stentuff

Inlägg av Stentuff »

Pickard 4
Reideborn 2.5

Gustafsson 3
Lennhammer 1
Holm 4
Granath 2
Pettersson 2
Lidström 1
Arnesson 4

Bremberg 2
Ottosson 5
Ölvestad 3
Ljungh 2
H Eriksson 2
T Eriksson 3
Holmqvist 3
Johner 4
Kalus 4
Eklund 3
Sörensen 4
Wennberg 5
Åberg 3

Zabel 5
Bäcklin 5
Challe 2
Rix

Inlägg av Rix »

SirDIFalot skrev:Alltid kul att se tillbaka på spelarbetyget man gav efter 19 omgångar såhär 22 omgångar senare.
viewtopic.php?f=5&t=4061&start=0
Detta var alltså två matcher före Challe avgick.
Exakt, det är lite charmen med sånna här trådar. Om det görs en i slutet av säsongen så ska vi se att folk kommer rösta lite annorlunda igen :D
Túrin Turambar

Inlägg av Túrin Turambar »

Rix skrev:Inte betygsatta: Bohman, Landeskog, Murray, Hörnqvist, Guter. De har spelat för få matcher för att få en helhets bedömning enligt mig.
Du tog med Janos Hari - 8 matcher, Petr Kalus - 11 matcher, men inte dessa:

Landeskog - 17 matcher
Murray - 14 matcher
Bohman - 12 matcher
Hörnqvist - 10 matcher

Det får jag inte riktigt ihop. ;)
Rix

Inlägg av Rix »

Túrin Turambar skrev:
Rix skrev:Inte betygsatta: Bohman, Landeskog, Murray, Hörnqvist, Guter. De har spelat för få matcher för att få en helhets bedömning enligt mig.
Du tog med Janos Hari - 8 matcher, Petr Kalus - 11 matcher, men inte dessa:

Landeskog - 17 matcher
Murray - 14 matcher
Bohman - 12 matcher
Hörnqvist - 10 matcher

Det får jag inte riktigt ihop. ;)
Haha ja men asså NHL proffsen kan man ju inte "räkna" till truppen längre. Bohman har fått lira lite matcher, men han är ung och oprovad. Väntar gärna en säsong innan jag börjar bedömma han korret. Kalus och Hari är mer äldre och etablerade spelare ändå.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Mäklaren skrev:Pickard 4
Reideborn 2

Gustafsson 4
Lennhammer 1
Holm 4
Granath 2
Pettersson 2
Lidström 1
Arnesson 4

Bremberg 2
Ottosson 5
Ölvestad 3
Ljungh 1
H Eriksson 1
T Eriksson 3
Holmqvist 3
Johner 3
Kalus 4
Eklund 2
Sörensen 3
Wennberg 5
Åberg 4

Zabel 5
Bäcklin 5
Challe 2
Jag utgår ifrån att du var packad eftersom snudd på varje betyg antingen är underdrivet eller överdrivet.

Vidare anser jag att den enda som är värd en 5:a så här långt är Kalus. 5 måste betyda att man har överträffat alla tänkbara förhoppningar och det tycker jag endast passar in på honom, med Chet tätt efterföljande på en 4:a.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
Mäklaren skrev:Pickard 4
Reideborn 2

Gustafsson 4
Lennhammer 1
Holm 4
Granath 2
Pettersson 2
Lidström 1
Arnesson 4

Bremberg 2
Ottosson 5
Ölvestad 3
Ljungh 1
H Eriksson 1
T Eriksson 3
Holmqvist 3
Johner 3
Kalus 4
Eklund 2
Sörensen 3
Wennberg 5
Åberg 4

Zabel 5
Bäcklin 5
Challe 2
Jag utgår ifrån att du var packad eftersom snudd på varje betyg antingen är underdrivet eller överdrivet.

Vidare anser jag att den enda som är värd en 5:a så här långt är Kalus. 5 måste betyda att man har överträffat alla tänkbara förhoppningar och det tycker jag endast passar in på honom, med Chet tätt efterföljande på en 4:a.
Jag antar att du inte hört talas om Mäklaren förut? De han tycker är bra är förstås "fantastiskt bra" och de som var dåliga är "Sanslöst genomusel". Så kommer det alltid vara. :)
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

För övrigt kan ju ingen säga att någons betyg är fel här. Eftersom allt handlar om vad man hade för egna förväntningar från början.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:För övrigt kan ju ingen säga att någons betyg är fel här. Eftersom allt handlar om vad man hade för egna förväntningar från början.
Nej, så är det. Samtidigt måste diskussionen hållas igång, och då innebär det att man måste ifrågasätta varandra.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

Målvakter

Chet kändes som ett oskriver kort i början av säsongen och man visste inte riktigt vad att förvänta sig, har klivit fram och visat att han verkligen kan vinna matcher åt oss, kommer att bli en oerhört viktig spelare i en ev kvalserie.
Pickard 4.5

Adam är en stabil andramålavakt och vi har väl mer eller mindre fått det jag förväntade mig kanske hade hoppats på ett stabilare spel nu på slutet men överlag godkänt.
Reideborn 2

Backar

Gustafsson har i mitt tycke varit den genom säsongen stabilaste backen även om han hade en liten svacka när NHL spelarna var här. Har visat att han kan vara en stabil back i Allsvenskan.
Gustafsson 3.5

Lennhammer har inte gjort något av de jag hade hoppats på, vidat upp ett stabils spel bakåt och tagit ett par steg i utvecklingen. En säsong då jag anser honom som underkänd.
Lennhammer 1

Holm är den back som jag tycker har överraskat mest genom att ta ett par steg i utvecklingen både framåt och bakåt, har visat att han kan spela stabilt och rejaält och även offensivt.
Holm 4

Tyckte att Granath på förhand var den spelare som kanske var den mest spännande då han från att ha varit kapten i Timrå valde att spela i Allsvenskan med Djurgården har inte levt upp till de förväntningar som åtminstone jag hade dock spelat upp sig på slutet.
Granath 2

Timmy var en hemvändare man hade stora förväntningar på en ledande back både framåt och bakåt, så har inte blvit fallet tyvärr även om spelat har börjat se stabilare ut på slutet.
Pettersson 2

Lidström var en back jag trodde skulle stå upp och visa att han var en stabil och framförallt offensiv back som skulle göra en hel del PP poäng, har inte visat något av det.
Lidström 1

Visste inte riktigt vad man kunde förvänta sig av Arnesson då han fortfarande är junior, tycker dock han har övertygat och visat att han vill ha en av de ordinarie backplatserna.
Arnesson 3

Centrar

Svårt att säga något annat om otto än succé en spelare som kanske inte är den som man trodde skulle kliva fram och vara poängledande även om han är bra offensivt. En kille som jag förväntade mig skulle vara stabil men har överglänst alla förväntningar.
Otto 5

Johner är en kille som jag tycker gör sitt jobb alla dagar i veckan och på slutet har det dessutom rasat in poäng i en riktigt fin takt har visat att han har ett skott som gör vårat PP till en kraft som åtminstone ibland är att räkna med, hoppas på att se honom men Linkan och Kalus åter igen.
Johner 4

Trodde Ljungh skulle visa sig vara en offensiv och rejäl center som fortfarande tar sitt ansvar bakåt och som var en riktigt bra tekare. Har väl inte visat direkt något av det förrän nu på slutet då han åtminstone spelat upp sig en del.
Ljungh 1.5

Holmqvist har väl gjort mer eller mindre det jag har förväntat mig av honom. Lite färre poäng än förväntat och lite färre tacklingar men dock en stabil tredje/fjärde center.
Holmqvist 2.5

Fimpen har tyvärr fått mer eller mindre hela säsongen förstörd av skador, han saknas med sin energi även om Kalus kommit in men lite samma. Annars har väl fimpen gjort vad han ska framförallt väldigt viktig i tekningssituationer.
Fimpen 2.5

Forwards

Wennberg är en kille som jag tycker har klivit fram och visat att han vill vara på med på den här nivån var tillsammans med Otto/Chet de som såg till att vi vann en del matcher innan jul.
Hoppas han kommer att fortsätta att visa att han är en riktigt stark spelare.
Wennberg 4.5

Jimmie är en spelare som saknas så fort han är borta, även om det inte rasat in så många poäng som det kanske borde så bidrar Jimmie alltid med fart, energi och vilja.
Ölvestad 3

Tim är en kille som snurrar mkt och som sliter en hel del dock leder det lite försällan till något riktigt farligt. Dock ska sägas att han gör vad han ska och vad man förväntar sig av honom.
Tim 3

Hank har för mig varit en besvikelse då jag hade förväntat mig mera grisjobb och vara en riktigt jobbig spelare att möte samt en riktig grovjobbare som alltid är i motståndarmålvaktens ansikte. Har dock fått lite utdelining så slutet och även jobbat upp sig.
Hank 2

Linkan är en spelare som man hade förväntat sig stordåd av ålder till trots. En spelare som skulle leda våran offensiv. Har under de få stunder han fått vara skadefri en längre period visat att han kan vara ett riktigt geni, ser honom gärna med Kalus/Johner. Hoppas skadorna ger med sig då jag tror vi behöver en Linkan i form för att klara en kvalserie.
Linkan 2.5

Hari kändes rätt blek första vändan han var här men har under den andra visat att han verkligen kan vara den producerande spelaren han utger sig för. Tror han kan fortsätta att visa framfötterna och hoppas han stannar hela säsongen.
Hari 3

Kalus kom in sent i ett Djurgården som var upp och ner. Visade direkt med inställning och massor av tacklingar att han ville bidra. En kille som jag tycker har visat att han förtjänar att stanna oavsett liga vi spelar i.
Kalus 5

Åberg har klivit upp och visat att han är en kvalitetsspelare efter att han blev nobbad från JVM kanske främst som framspelare dock. En kille som jag hade förväntningar på och som levt upp till dessa.
Åberg 3.5

Sörensen var en kille som på förhand kändes som en efter en säsong i SAIK J20 lag som var sådär. Utlånad till Borås där han gjorde det riktigt bra så lite mixade känslor. Har dock verkligen visat framfötterna på slutet tycker jag och har bidragit med både vilja och poäng.
Sörensen 4

Sörensen var en kille som på förhand kändes som en efter en säsong i SAIK J20 lag som var sådär. Utlånad till Borås där han gjorde det riktigt bra så lite mixade känslor. Har dock verkligen visat framfötterna på slutet tycker jag och har bidragit med både vilja och poäng.
Sörensen 4

Tränare

Zabel har räddat upp en säsong som i inledningen såg allt annat än ljus ut. 10:e plats och långt ifrån en säsong att minnas för annat än fiasko.
Zabel 5

Har i min bok växt och visat att han kan få spelarna att agera med en självförtroende som visat sig ge utdelning.
Bäcklin 5

Challe som tränare får en 1 medan Challe som sportchef och värvningsansvarig får en 3.5 så avrundar till en 2.
Challe 2
Skriv svar