What grinds your gears?
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
What grinds your gears?
Kan inte släppa att vi släppt femton poäng till troja och karlskrona. Annars hade vi varit serieledare....
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Re: What grinds your gears?
Tre dagar efter blev jag däckad, på nyårsafton, sen låg jag en hel vecka och var sjuk. Det måste vara nåt skit med Västerås helt enkelt.Staten skrev:Sjukt. Blev däckad av influensa två dagar efter Västeråsmatchen. Jag tänker aldrig mer åka dit.
Förhoppningsvis slipper jag ju det också.
Jag var väldigt sjuk 22-26, frisk 27 gick på matchen den 28e och blev sjuk igen. Jag bor i västerås, så något skit måste det varit här.Isabo skrev:Tre dagar efter blev jag däckad, på nyårsafton, sen låg jag en hel vecka och var sjuk. Det måste vara nåt skit med Västerås helt enkelt.Staten skrev:Sjukt. Blev däckad av influensa två dagar efter Västeråsmatchen. Jag tänker aldrig mer åka dit.
Förhoppningsvis slipper jag ju det också.
Ja, för jag blev ju sjuk i en vecka efter första bortamatchen i Västerås i september. ren flyt båda gångerna att jag var långledig.
Flyttade det här hit istället för att det skulle ligga och skräpa ner i Challe-tråden.
Arkju skrev:Nu får ni ursäkta att det här inlägget blir en aning OT men det här är en vanföreställning som får mig riktigt, riktigt arg och irriterad.kalle99 skrev:...Dokumenterat intelligent (civil ingenjör)...
[Rant- och OT-mode ON]
Att ha läst sig till en examen/titel (oavsett vilken) säger inte mycket om en persons intelligens.
I bästa fall säger det något om hur duktig en person är på att ta till sig information.
Ett bättre sätt att avgöra hur intelligent en person (enligt mig) är att se på hur en person applicerar tidigare förvärvad kunskap i nya/okända situationer för att komma ut i ett bättre läge.
För att ta två konkreta exempel:
Person 1 som har tre examina (Bachelor/Kandidat-nivå inom Nationalekonomi/statistik, Statsvetenskap/political science och Juridik) och borde då alltså vara den mest intelligenta person jag träffat (vad jag vet har jag inte träffat något med fler examina). Den här personen har ett extremt bra läshuvud och kan ta in information snabbt och effektivt men att få ut något av värde är en HELT annan sak. Det borde ha varit en fröjd att diskutera med den här personen som har en bred tvärvetenskaplig bakgrund och som därmed borde kunna få ihop något intressant ur det perspektivet men jag lyckades bara få ur personen inlärd skåpmat från läroböckerna så till slut hade jag lust att slå antingen mig själv eller den andra personen hårt i huvudet med en stor sten.
Person 2 har ingen examen och hoppade av gymnasiet och borde därmed vara mindre intelligent än Medel-Svensson. Driver idag flera framgångsrika företag, kapabel till att följa såväl som att driva invecklade diskussioner och resonemang på en hög abstraktionsnivå.
Vem av dessa två skulle ni anse vara den mest intelligenta?
[Rant- och OT-mode OFF]
Nu återgår tråden till ordinarie sändning!
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Intelligent är för mig ett konstigt begrepp. För mig är det viktigare med bred allmän-kunskap dels för den sociala biten men även för att jag anser det viktigare att kunna lite om mycket än mycket om lite. Är man riktigt allmänbildad har man även där visat stor kunskap på att ta in och sortera kunskap men har kanske inte i alla fall valt att ta det vidare till högskola eller liknande, kanske för att man inte vill bli något eller vet vad man vill bli.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
så what grinds your gear?seppuko skrev:Intelligent är för mig ett konstigt begrepp. För mig är det viktigare med bred allmän-kunskap dels för den sociala biten men även för att jag anser det viktigare att kunna lite om mycket än mycket om lite. Är man riktigt allmänbildad har man även där visat stor kunskap på att ta in och sortera kunskap men har kanske inte i alla fall valt att ta det vidare till högskola eller liknande, kanske för att man inte vill bli något eller vet vad man vill bli.

Jag är inte arg, och inte besviken.
Var bara ett litet inlägg till det inlägget ovanför mitt. Ville inte citera då tråden hade blivit så långStulle skrev:så what grinds your gear?seppuko skrev:Intelligent är för mig ett konstigt begrepp. För mig är det viktigare med bred allmän-kunskap dels för den sociala biten men även för att jag anser det viktigare att kunna lite om mycket än mycket om lite. Är man riktigt allmänbildad har man även där visat stor kunskap på att ta in och sortera kunskap men har kanske inte i alla fall valt att ta det vidare till högskola eller liknande, kanske för att man inte vill bli något eller vet vad man vill bli.

Men som svar på din fråga: Hmm, inte mycket. Är en väldigt tålmodig person.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
What grinds your gears?
Bingolotto, man vinner ju ta mig fan aldrig!
Folk som inte förstår att man kan ställa sig vid sidan av dörrarna och släppa fram folk som ska ut ur tågen/tunnelbanan, utan istället står mitt i vägen eller ännu värre går på när folk ska av. Må sånt folk brinna i helvetet!
Bönder som tar ett steg ut ur tunnelbanan/ett steg av rulltrappan och sen tvärstannar för att de inte vet vart de ska kan också brinna.Rix skrev:Folk som inte förstår att man kan ställa sig vid sidan av dörrarna och släppa fram folk som ska ut ur tågen/tunnelbanan, utan istället står mitt i vägen eller ännu värre går på när folk ska av. Må sånt folk brinna i helvetet!
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Eller de som står på fel sida i rulltrappan. Det driver mig till vansinne.
Sv: What grinds your gears?
Jordens långsamma rotation.
What grinds your gears?
Ska vi diskutera tunnelbanefolk så kommer här min hat-lista:
- folk som går och tittar ner i telefonen i rusningstrafik. Går ofta sakta och stannar gärna helt plötsligt för att trycka på telefonen.
- folk som bestämt ska trycka sig in i fulla vagnar även fast nästa tåg är 1-2 minuter bakom. Ska sen vända sig om och le som om "hehe visst var jag bra som fick plats"
- folk som blockar vid utgång.
- folk som har allmän dålig kroppshygien.
- folk som ska prata högt i telefon om sina privata problem. Pratar gärna högre också om de har lyckats med något bra för en gångs skull.
- folk som tränger sig in före när dörrarna öppnats.
- folk som inte går in i gångarna när det är mycket folk.
- fiolspelaren som brukar åka gröna linjen. Har varit nära att göra folk blinda några gånger då han varken kan kontrollera stråken eller ens spela. Tomte!
- folk som går och tittar ner i telefonen i rusningstrafik. Går ofta sakta och stannar gärna helt plötsligt för att trycka på telefonen.
- folk som bestämt ska trycka sig in i fulla vagnar även fast nästa tåg är 1-2 minuter bakom. Ska sen vända sig om och le som om "hehe visst var jag bra som fick plats"
- folk som blockar vid utgång.
- folk som har allmän dålig kroppshygien.
- folk som ska prata högt i telefon om sina privata problem. Pratar gärna högre också om de har lyckats med något bra för en gångs skull.
- folk som tränger sig in före när dörrarna öppnats.
- folk som inte går in i gångarna när det är mycket folk.
- fiolspelaren som brukar åka gröna linjen. Har varit nära att göra folk blinda några gånger då han varken kan kontrollera stråken eller ens spela. Tomte!
2014-04-07, vad hände?