Allsvenskan 2012/13

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av DIF_Soldier »

Masse skrev:Med risk för att få många skällsord på mig så sticker jag ut hakan och påstår att det inte är helt öken att ligga i AS. ( Förutom de ekonomiska skillnaderna).
Under 10 års tid har vi Djurgårdare mest hejat på vårat lag i hopp om att undvika något ( undantaget 09/10 ) i år spelar vi för att komma till något.
Mediebevakningen har inte varit mindre än när vi låg i ES.
Vi har en publik som kommer och tittar på DIF och inte väljer match efter vilka vi spelar mot.
Kvaliteten på många matcher och lag tycker jag har varit överraskande hög.
Viasat:s sändningar håller en bra kvalitet. ( Lite mer jordnära ).
Kan tycka att många matcher har en större puls ( Leksand, Vik, SSK mm ) än många matcher och lag vi mötte i ES.
Inom en snar framtid tror jag att de ekonomiska skillnaderna mellan ES och AS kommer att minska då det är många publiklag i AS som ES skriker efter. ( Hur hett verkar det vara i ES hallarna i år??)
Jag vet att detta inlägg låter som en "dåres försvarstal" men jag har varit med sedan Anders Kallur vann ES poängliga i DIF tröjan, 11 st sm finaler och 6 st sm guld så jag har perspektiv.
Ingen skulle bli gladare än jag om vi går upp framåt vårkanten ( ES behöver DIF ) men
hellre vinster och toppkänning i AS än ångest och förluster i ES. SM guld vore ju allra bäst förstås.
Jag håller med dig och förstår vad du menar. Jag har samma känsla också, men det är för att det är första året - saker och ting är nytt och spännande och därför uthärdligt (stundtals inte). Spelarna är sämre kvalitativt men det är alltid fart och fläkt. Tycker Allsvenskan ofta är mer underhållande på så vis.

Men är det så att vi blir kvar så kommer denna nyförälskelse, om man så vill, att domna av och kvar blir ångest. Därför gör vi bäst i att göra processen kort med Allsvenskan. Nästa säsong kommer vi känna annorlunda, tro mig.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Fullständigt avskyr den här serien.

Jag hatar alla dessa bondlag som känns ofattbart tråkiga att möta.

Jag hatar deras iskalla, öde hockeyhallar som påminner om knattehallarna där min systerson spelar barnhockey.

Jag hatar de frapperat ojämna domarnivåerna i den här serien.

Jag hatar att man inte kan se alla matcher på TV (även fast vi klarat oss väl, men sjukt jobbigt med Viasat + S24).

Jag hatar matchdagarna, i synnerhet söndagar.

Jag är fullständigt ointresserade av andra lag och dess resultat. I ES kollade jag gärna på andra matcher här är det alldeles för ofta en enda stor gäspning...

Jag hatar att chansen att gå upp är på ett ungefär lika stor som att knipa guld i ES; dvs något som vi gör var 10:e år på ett ungefär.

Jag hatar att man inte kan vinna i den här serien, även om man kommer etta i serien så är man inte ens i närheten av att vara ett topplag i sporten sett till helheten i landet.

Jag hatar när Djurgården, mesta mästarna, blir förnedrade av lag som förra året spelade Division 1 hockey och som man inte kan nämna en endaste spelare i. Gäller förövrigt stora delar av serien, osäker om jag ens kan nämna alla lagen i serien utan att fundera.

Nä fy fan vilken sanslöst tråkig serie Hockeyallsvenskan är... tycker det är förnedrande att mitt lag är här faktiskt.
Masse

Inlägg av Masse »

DIF_Soldier skrev:
Masse skrev:Med risk för att få många skällsord på mig så sticker jag ut hakan och påstår att det inte är helt öken att ligga i AS. ( Förutom de ekonomiska skillnaderna).
Under 10 års tid har vi Djurgårdare mest hejat på vårat lag i hopp om att undvika något ( undantaget 09/10 ) i år spelar vi för att komma till något.
Vi har en publik som kommer och tittar på DIF och inte väljer match efter vilka vi spelar mot.
Kan tycka att många matcher har en större puls ( Leksand, Vik, SSK mm ) än många matcher och lag vi mötte i ES.
Inom en snar framtid tror jag att de ekonomiska skillnaderna mellan ES och AS kommer att minska då det är många publiklag i AS som ES skriker efter. ( Hur hett verkar det vara i ES hallarna i år??)
Jag vet att detta inlägg låter som en "dåres försvarstal" men jag har varit med sedan Anders Kallur vann ES poängliga i DIF tröjan, 11 st sm finaler och 6 st sm guld så jag har perspektiv.
Ingen skulle bli gladare än jag om vi går upp framåt vårkanten ( ES behöver DIF ) men
hellre vinster och toppkänning i AS än ångest och förluster i ES. SM guld vore ju allra bäst förstås.
Jag håller med dig och förstår vad du menar. Jag har samma känsla också, men det är för att det är första året - saker och ting är nytt och spännande och därför uthärdligt (stundtals inte). Spelarna är sämre kvalitativt men det är alltid fart och fläkt. Tycker Allsvenskan ofta är mer underhållande på så vis.

Men är det så att vi blir kvar så kommer denna nyförälskelse, om man så vill, att domna av och kvar blir ångest. Därför gör vi bäst i att göra processen kort med Allsvenskan. Nästa säsong kommer vi känna annorlunda, tro mig.
Jag vill inte heller vara här ( AS ) för evigt. Jag kan dock ta någon säsong till bara vi kan bygga på något som känns rätt och stabilt. Skynda långsamt. Få vara ett riktigt stabilt topplag för en gångs skull. Elitserien behöver oss det är inget snack om det.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Ingen skulle bli gladare än jag om vi går upp framåt vårkanten ( ES behöver DIF )

men hellre vinster och toppkänning i AS än ångest och förluster i ES. SM guld vore ju allra bäst förstås.
Spontant känner jag........fint för er som kan intala er detta.
Måste kännas oerhört skönt vid närmare eftertanke att vara i stort sett nöjd.
Såna supportrar vill nog alla lag ha dessutom och för DIF:s överlevnads skull vore det ju en dröm om många kände som du.

Har markerat några åsikter där det liksom vänder sig i magen på mig, jag kan inte styra över det som händer i mig när jag testar dessa tankebanor.

HA har absolut ingenting att erbjuda mig personligen.
Känns som ett helvete rakt igenom, från start till mål
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lee Harvey Oswald skrev:

Ingen skulle bli gladare än jag om vi går upp framåt vårkanten ( ES behöver DIF )

men hellre vinster och toppkänning i AS än ångest och förluster i ES. SM guld vore ju allra bäst förstås.
Spontant känner jag........fint för er som kan intala er detta.
Måste kännas oerhört skönt vid närmare eftertanke att vara i stort sett nöjd.
Såna supportrar vill nog alla lag ha dessutom och för DIF:s överlevnads skull vore det ju en dröm om många kände som du.

Har markerat några åsikter där det liksom vänder sig i magen på mig, jag kan inte styra över det som händer i mig när jag testar dessa tankebanor.

HA har absolut ingenting att erbjuda mig personligen.
Känns som ett helvete rakt igenom, från start till mål
Läs min post ovan, jag är säker på att du skriver under på typ samtliga punkter. ;)
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

-daniel- skrev: Läs min post ovan, jag är säker på att du skriver under på typ samtliga punkter. ;)
Jo då,
En tragisk sammanfattning av allt outtalbart äckel som kommer med denna serie.
(ville bara inte sätta det på pränt själv, pallar inte..)
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lee Harvey Oswald skrev:
-daniel- skrev: Läs min post ovan, jag är säker på att du skriver under på typ samtliga punkter. ;)
Jo då,
Är dock tämligen övertygad om att serierna inte kommer se ut så här om 2 säsonger.. då är ES utökad till minst 14 lag och ett annat system utformat.

Men man vill ju liksom för egen motor kravla sig tillbaka ur den fantastiska grop med skit som laget/föreningen själv har satt sig i.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

-daniel- skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
Jo då,
Är dock tämligen övertygad om att serierna inte kommer se ut så här om 2 säsonger.. då är ES utökad till minst 14 lag och ett annat system utformat.

Men man vill ju liksom för egen motor kravla sig tillbaka ur den fantastiska grop med skit som laget/föreningen själv har satt sig i.
Visst, i ett begynnande skede vill man ju att det ska gå till så.
Stora starka DIF, på egen råstyrka och järnvilja:
-Det var inte vackert, men nu är vi tillbaka! typ..

Men ge detta elände 2-3 år så kryper jag gladeligen på knä och bönar & ber för en "snylt-plats" tillbaka i finrummet.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lee Harvey Oswald skrev:
-daniel- skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
Jo då,

Men ge detta elände 2-3 år så kryper jag gladeligen på knä och bönar & ber för en "snylt-plats" tillbaka i finrummet.
Självfallet.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Lee Harvey Oswald skrev:
-daniel- skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
Jo då,

2-3 år?! Jag var på knä samma sekund vi åkte år :shock:
Användarvisningsbild
minalman

Allsvenskan 2012/13

Inlägg av minalman »

Vi behöver ersätta gubbarna med en ny generation seniorspelare. Kanske nya 22-årsregeln blir precis vad vi behöver för att bli mogna för ES om några år. Jag vill inte se Djurgården som ett drivhus för NHL eller KHL. Eller där vi hyr in tjecker som inte platsar någon annanstans. Stockholmshockeyn behöver ett elitserielag på topp där supportrarna bryr sig (vi är inte gnaget). Tror inte att vi skulle lyckas särskilt bra i ES nästa år, då halva laget måste bytas ut. Vad vi verkligen behöver är en uthållig ekonomi. En eller ett par starka sponsorer. Publikunderlag finns. Talanger i rätt ålder finns för att leda oss till ES nästa säsong och med intakt trupp etablera oss högt i ES säsongen 14/15. Men nästa år i ES? Jag är tveksam. Vi måste hitta ett sätt att bygga lag med spelare som är på topp i sin karriär. De som är för dåliga för NHL och KHL, men är bäst i Sverige.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Sv: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Håller med Daniel och LHO - jag hatar den här serien av hela mitt hjärta. Den har tagit en stor bit av min hockeyglädje ifrån mig. Skulle ge min ena arm (nåja) för att få se oss i elitserien igen.
Difiale

Inlägg av Difiale »

För min del är det i princip samma känsla som elitserien vad gäller matcher. Finns några få roliga lag som i elitserien. Finns ingen direkt supporterkultur som i fotbollsallsvenskan förutom oss i varken elitserien eller HA. Tycker att det är lika spännande och roligt spelmässigt att kolla HA. Däremot lite sämre drag på vår publik. Känns inte riktigt lika taggat. Att komma till kvalserien och sedan att ha som mål att gå upp är ungefär detsamma som att nå slutspel och vinna guld i drömmarna.

Så håller med om att det inte gör så jätte mycket MEN nu kommer vi till det viktiga:

Sakta men säkert kanske vi kommer börja tappa publik och då försvinner det roliga med att fortsätta gå om det inte blir någon stämning längre. Men detta vet man ju inte om. aik tappade ju ALLT vad som hade med publik och stämning att göra och har fortfarande jätte dålig stämning. Frågan är om vår publik är bättre? Jag både tror och hoppas det med tillförsikt.

Så självklart vore det väldigt bra att gå upp nu eller absolut nästa år! Och framför allt spela kvalserien i år. Men jag tror inte direkt att man behöver vara orolig på ett bra tag att vi blir fast här jätte många år och tappar det mesta av intresse (typ som aiks 1000-2000 i snitt). Med det här publiksnittet borde vi kunna ha en av dom dyraste trupperna och således ligga i toppen i HA men då gäller det att Challe börjar värva rätt för varje krona. Och det gärna snart mens vi har såhär bra publiksiffror (över 6000).
Isabo

Inlägg av Isabo »

Difiale skrev:För min del är det i princip samma känsla som elitserien vad gäller matcher. Finns några få roliga lag som i elitserien. Finns ingen direkt supporterkultur som i fotbollsallsvenskan förutom oss i varken elitserien eller HA. Tycker att det är lika spännande och roligt spelmässigt att kolla HA. Däremot lite sämre drag på vår publik. Känns inte riktigt lika taggat. Att komma till kvalserien och sedan att ha som mål att gå upp är ungefär detsamma som att nå slutspel och vinna guld i drömmarna.

Så håller med om att det inte gör så jätte mycket MEN nu kommer vi till det viktiga:

Sakta men säkert kanske vi kommer börja tappa publik och då försvinner det roliga med att fortsätta gå om det inte blir någon stämning längre. Men detta vet man ju inte om. aik tappade ju ALLT vad som hade med publik och stämning att göra och har fortfarande jätte dålig stämning. Frågan är om vår publik är bättre? Jag både tror och hoppas det med tillförsikt.

Så självklart vore det väldigt bra att gå upp nu eller absolut nästa år! Och framför allt spela kvalserien i år. Men jag tror inte direkt att man behöver vara orolig på ett bra tag att vi blir fast här jätte många år och tappar det mesta av intresse (typ som aiks 1000-2000 i snitt). Med det här publiksnittet borde vi kunna ha en av dom dyraste trupperna och således ligga i toppen i HA men då gäller det att Challe börjar värva rätt för varje krona. Och det gärna snart mens vi har såhär bra publiksiffror (över 6000).
Annars är det ju bara att vi värvar en trupp för 150 mille på kredit... :?
Garanterar visserligen inte uppflyttning.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Lee Harvey Oswald skrev:
-daniel- skrev:Men man vill ju liksom för egen motor kravla sig tillbaka ur den fantastiska grop med skit som laget/föreningen själv har satt sig i.

Haha, underbart inlägg LHO :D

Förhoppningsvis så hamnar skutan, som Järlan & Co fyllestyrde, på rätt köl igen och plöjer genom detta mörka hav rakt upp i ES. Challe är en bättre styrman:)
Skriv svar